Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 26

Viestit - Puraat

Just tuommonen kapistus on ollut käytössä jo parikymmentä vuotta. Metallirullat on lieriöiden alla. Kuivanheinän karhotukseen ihan oliva peli. Kapeahan sen työleveys on, mutta heinät saa karheelle. Olkien karhotukseen ei niinkään käypänen peli, koska tahtoo raapia maata mukaan. Kostean rehun karhottaminen onnistuu välttävästi. 
Tuommosella pumpattu tarhojen valumavesiä isompaan säiliöön. Paksumpi tavara menee huonosti varsinkin jos tyhjennettävä säiliö on syvä. Ehdottomasti siemenveden tarvitsee, ja on tosiaan tarkka siitä. Alkuun oli suoraan akselin päässä, mutta kannattaa rakentaa jonkinlainen teline nostolaitteeseen ja pyörittää nivelakselilla, kestää paremmin.
Onko kokemusta kuivalantavaunun reunarajaimesta? Jeantil kärry kyseessä. Siihen varmaankin saa valmiita osia, mutta varmaan itsekkin vois jonkinlaisen värkätä. Riittäkö levitys leveyttä rajoittava pelti heittosiivikon kohdalle vai pitääkö se suoja olla ihan ylös asti? Näkyy ainakin Pichonissa olevan molemmat. Tulkitsin, että ne ylös asti tulevat pellit ovat tarkoitettu kalkin yms. tavaran levitykseen. You tuben videossa näkyy hyvin kapistusten toiminta, ei tosi näy sitä, miten reunalevitin toimii. Epandeur PICHON Muck Master M16 - Épandage filmé par drone
Kolmioterä oli kai jossain testeissä osoittautunut tehokkaimmaksi ja onhan se neliteräistä suurempi....

Mutt miten se hydrauliletkua käyttävä leikkuri.....voi viedä hieman tehoja....

Tuo hydeletku leikkuri on kyllä tehokas ja letku kestää hyvin. Tehoja s kyllä vaatii, vanha Partneri hyytyy jos letku vähänkin liian pitkä.
Itse käytän aitojen alusien niitossa siimaa, ei kestä hermo kolmioterän kanssa leikkiä. Sitten kun on järeämpää tavaraa(pajua, horsmaa yms.) on kolmioterä paikallaan. Mitenkä helposti uusissa siimaleikkureissa saa uuden siiman esille jos pätkä katkeaa? Tarkoitan nyt niitä kasetteja, joihin siima kieputetaan kelalle. Oma vanha kela on vähän työläs, kun pitää ottaa se ulkokuori pois ja pujotella siima uudestaan kuoren reikiin. Siima kun tahtoo katketa siitä ulostulo reikien kohdalta. Siimana olen käyttänyt milloin mitäkin, nyt on punaista Huskin paksuinta siimaa, hyvin pelaa aikansa.
Itse rakensin koneen jossa kolme kiekkoleikkuria. Yksi halkaisee penkin keskeltä ja kaksi muuta penkin molemmin puolin. Reunakiekkojen jäljessä kultivaattorin piikit joissa terä penkin keskustaan päin. Se irrottaa muovin reunat. Sitten käsin kerätty muovit talteen. Tämä ollut ihan toimiva ratkaisu. Muovit jos kyntää peltoon tai äestää tai kultivoi, niin tuntuu, että muovit ei lopu siitä pellosta ikinä. Tuuli sitten kuljettaa muovinpalasia pitkin pihoja - ei hyvä.

Joo, komppaan kyllä täysin tuota. Älä missään nimessä kynnä tai muuten sotke muoveja maahan. Yhdellä vuokralohkolla ollut mansikkaa ainakin 25 vuotta sitten ja vieläkin saa muovinpaloja kerätä ihan riittävästi.
Vuosien kokemuksella voin suositella New Hollandin remmikoneita, esim. BR 740 tai 750. Tiukat paalit ja sidonta varmatoiminen. Remonttia on niin kuin muissakin, mutta lähinnä laakereiden vaihtoa.
Millais nuo muuten rehunpaalauksessa toimii? Yksi urakoitsija ajeli aikoinaan tommosella tai siin oli ne terät siellä sisällä mitkä viilsi sitä paalia. Olisivat kyllä edullisia mutta kestääkö miten tuota rehunajoa?
Onhan tuo 750:n toiminut jollakin lailla siinäkin hommassa. Rehu on tosin yritetty kuivatella mahd. kuivaksi ja karhotettu. Hihnakoneeseen täytyy syöttää tavaraa reilusti, että paali lähtee oikein muodostumaan. Jos rehun paalausta ei ole kovin paljon, niin kyllä huolellinen käyttäjä pärjää hihnakoneellakin. Noissa BR 740 ja 750 koneissa on jo oikea sulloja roottori ja 15 kpl teriä. Terien uusiminen viime kesänä paransi huomattavasti rehun silppuuntumista.
Vuosien kokemuksella voin suositella New Hollandin remmikoneita, esim. BR 740 tai 750. Tiukat paalit ja sidonta varmatoiminen. Remonttia on niin kuin muissakin, mutta lähinnä laakereiden vaihtoa.
Seat Alhambra -08 ja Focus -99
-08 vuosimallin Seat Alhambralla ajettu nyt 280 tkm. Käytettynä ostettu ja silloin ajettu noin 200 tkm. Eipä tuossa ole isompia remontteja ollut, suurinta iskarit ja jarrulevyt ja -palat. Alhambrahan on sama auto kuin VW Sharan ja vanhemmat Ford Galaxyt. Aiemmin oli Galaxy 1.9 diesel automaatti laatikolla, enpä juuri suosittele tuon automaatin takia. 460 tkm ja 3 laatikkoa rikki, viimeisellä päästiin jo n. 150 tkm. 6 vaihteinen manuaali Seatti on paljon kestävämpi. Seatin 2.0 diesel on mukava ajaa ja sopivasti tilaa koko perheen tarpeisiin. Moottorin ala vääntö vain on ärsyttävän heikko. Varmaan moottorin ohjelmoinnilla tilanne korjautuisi. polttoainetta Seatissa menee hivenen enemmän kuin Galaxsyssä, ainakin tietokoneen mukaan, enkä tiedä syytä.
Uudemmat Galaxyt ovat ihan eri autoja jo, niistä ei ole kokemusta.
Aikoinaan levittelin muutaman auman Fiatalliksen lusikkahaarukalla. Kyllähän se silläkin onnistui, mutta vois olla esim. Länkkärin linkku kone parempi ko. hommaan. Alliksessa pienet renkaat eikä maavarakaan kovin suuri. Eniten ongelmia aiheutti kaivurin käännön peräylitys. Luiskaa ei voi pitää kovin jyrkkänä, koska perä raapii maahan/siilon lattiaan. No, jos touhuaa takaperin niin siiloinhan ko. ongelma poistuu. Muuten homma luonnistui hyvin, ihan tavan kynnellisellä kuokkakauhalla tuli tarkkuussilputusta rehusta hyvä auma.
 
Pikkuisen ko. kapaistuksessa sähköt oikkuilee. Mittaripaneelissa vilkkuu jos jonkinlaista valoa ja siinä näytössä herjaa milloin moottorin alhaisesta öljynpaineesta, alhaisesta jarrupaineesta, akselien korkeasta lämpötilasta tai tukkeutuneesta ilmansuodattimesta. Moottoriin on kytketty erillinen öljynpainemittari, se on ok. Kone on ollut ajamattomana koko talven, ei ole öljyt lämmenneet liikaa. Ilmanputsari on uusi ja röörit auki.
Jarrujen paineet on epäselvät. Uusia antureita on vaihdettu ja kokeiltu erinäisiä toimenpiteitä, ei vaikutusta tilanteeseen. Lisäksi jarrut jumiutuvat päälle, vapautuu kun painelee poljinta muutaman kerran. Onko niillä paineakuilla vaikutusta jarrujen jumiutumiseen, esim. jos ne kaksi pompulaa siellä jarrusysteemin kyljessä ovat vaikka sököt?
Huoltomieskin on vilkaissut konetta ja antanut jotakin vinkkiä vikojen paikallistamiseen, mutta ihan kaikki ongelmakohdat eivät ole vielä ratkenneet. Paljon johtoliittimiä on puhdistettu ja johtoja korjattu. 
Kyllä se Mitas on ihan hyvä rengas, yli 3000 tuntia ajetut etuset meni just vaihtoon, mutta takasilla ajelee vielä ainakin nuo uudet Firestonet sileiksi. Paljon tieajoa ja etukuormaaja työtä vei Mitakset vaihtokuntoon.
No joo, ei kokemusta Casen tai uudemman Nyykkärin paalaimista, mutta vanha BR 750 on ollut jo useita vuosia käytössä. Paalattu pääsääntöisesti kuivaa heinää ja olkea. Myös säilörehun paalaus onnistuu koneella, kunhan karheessa on riittävästi tavaraa, eikä paalattava rehu ole ihan litimärkää. Ohut märkä heinä ei tahdo lähteä pyörimään kammiossa tasaisesti, vaan tekee ihmeellisen palleron jonnekin väärään kohtaan ja lopputuloksena on koneen jumiutuminen. Ongelma poistuu, kun alkuun ajaa vähän paksumpaa karhoa.
Hihnat on vaihdettu uusiin n. 10 000 paalin kohdalla. Huolellisella hoidolla kestävät varmaan pidempään. Edellinen omistaja oli kohdellut konetta vähän muutenkin kaltoin, joten laakeri rempaa sai tehdä jonkin verran. Myös teräsarja meni vaihtoon. Uusilla terillä selvästi parempi silppuamis teho.
Tekee todella tiukat paalit, painetta vaan riittävästi. Veturina 130 hv riittää mainiosti, myös kun paalataan isoja(180 cm) paaleja. Em. tietenkin kuivasta tavarasta. Varmatoiminen verkotus, kunhan säädöt saatiin kohdalleen. Renkaat on ko. koneessa hivenen liian pienet. Märissä olosuhteissa tahtoo jättää jälkiä, varsinkin sänkipeltoon. Olen nähnyt isot traktorikuvioiset renkaat Casessa. 
Oikeesti. Kun en osaa tuota ruotsia riittävän hyvin, niin mitä tuossa sanotaan? Millä ihmeen konstilla saadaan naakat maistamaan kahvia? Joutas muutama kymmentä pirulaista vaikka helvetin kuuseen.
Sivuja: [1] 2 3 ... 26