Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 18

Viestit - mekano

Pari vk sitten tuurasin fh 16 10x4*2 eil viisakselinen teliveto ja puimuripyörät. Sen sai toinen ja takaakseli ylös ja kevennetty teli. Totta kai tyhjänä. Ja i shift on toimiva vaihteisto. Ei isomylly ota,eikä tarvii ottaa kierroksii. Eikä se tutumpi fm 420? ota sen enempää kierroksii. Ainoastaan ylämäissä se voi sekoilla. Onko mikään traktori laatikko noin helppo? Jos on, oliko se saatavilla silloin kymmenen v sitten kun ishift tuli?

Vario? Käytössä jo vuonna 1995.

Mutta jos ihan porrastettuja laatikkoja meinaa niin jaa-a... 
Lainaus
jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla

Sisun hyvä ajatus, teliveto nostolla, ei oikein sovi 5-akseliseen jos ei 3 ensimmäistä ole ohjaavia, joten sen takiakaan ei ole poissulkeva. 5-akselisista täälläpäin valta-osa ovat Volvoja ja MAN, pää-asiassa rehuliikenteessä samoilla konteilla edessä ja takana. Manuaaliaski on kyllä jo niin vanhentunutta ajattelua kun olla ja voi. Ei länsiautoissa ole enää vuosiin ollut kytkinpolintakaan.

Huomaan myös että lähialueella valta-osa 76 tonnisista sora- ja puuajossa ovat 4-akselisia telivetoja ohjaavalla ekalla ja viimeisellä + 5 akselinen kärry. Raskashan se kasetti on vetää yli mutta meinaavat että kestää. Aika harva hankkii 5-akselisen auton. Ei kannata: kallis ostaa ja käyttää ja jälleenmyyntiarvo on huono.

Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä. Mitä hyötyä? Jaa-a, kyllä tuota jotkut käyttää: http://sisuauto.com/media-arkisto/lehtiartikkelit/FIN%20Raskas%20Kalusto%205-2017%20Luonnonmaan%20rockari.pdf
(Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin)

Joo, täälläkin päin suosituin kasettiyhdistelmä on 4-aks. auto ja 4 tai 5 aks. kärri. Silti sekaan mahtuu muutama 5-akselinen auto, tosin jotkut niistä ajaa lyhyttä matkaa vain autolla ilman kärriä.
Se mikä vähän rajaa hankitaa on varmaan tuo hinta mutta myös painot: jos 5-akselisen haluaa 42 tonnin kokonaispainolle siitä tulee siltasäännön takia aika pitkä.   

Menestyvimmillä puunkuljetusliikkeillä, jotka myös tuottavat tulosta ja näkyvät messuilla, eivät käytä Sisuja. Kun kalustoon kuuluu 5-10 autoa polttoaineenkulutus on jo niin tärkeä tekijä että voittaa nostotelivedon, ja ne haastavimmat paikat joihin vain ja ainoastaan mahti'sisut pääsevät, voi jättää hakematta, ja ulkoistaa ne noudot sitten tosi-rahtareille. Lisäksi on helpompaa saada kuskeja länsimerkkeihin jo pelkästään ajomukavuuden ja ergonomian takia.

Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia. Mitenköhän uusi polar-sisu erottuu näistä muista polttoaineen kulutuksen osalta? Mikäs siitä niin juopon tekee, Mersun euro 6 kone, Mersun robottilaatikko vai mikä? Ainiin, ne on ne Sisun s*****n raskaat ylijäreät akselit ja napaperät...

Ei kai se Mersun hytti niin huono voi olla ergonomialtaan että se karkoittaa kuskit muihin merkkeihin?
Ja ajomukavuus, no se nyt on ihan jokaisen omasta perstuntumasta kiinni, monet ajaa ilmajousilla ja jotkut haluaa rautajouset. Ihan kiva että on valinnanvaraa ja kilpailua, se vie tekniikkaa eteenpäin.

Nii ja tietysti I-Shift...
Samaten tuo kaksoiskytkin I-Shift DC voi olla kova sana: https://www.youtube.com/watch?v=KnBytAdp3yk
Ei auta vaikka Sisu/Mersu/Rellu/Eaton/Allison/Cummins/Mack tekisi 2000 hv:n koneen. Peli on hävitty jo aikoja sitten.

Ei noita kukaan täysjärkinen enää osta. Kulutus ja melu +20% muihin verrattuna, tehdas voi olla huomenna konkurssissa, mistä huollot vuoden päästä ja jälleenmyyntiarvo määräytyy teräksen painon mukaan.

Arkisin pärjätään n 700+hv:n koneilla ja jos tarvitsee 15 000 niin ostaa Wärtsilän. Mitä tekee 1000 hv erikoisSisulla?
kyllähän tuo jatkuva poukkoilu on tullut ja tulee varmaan kalliiksi jatkossakin, johonkin uskottavaan merkkiin ois pitäny sitoutua jo ajat sitten mutta tuskin esim. ruottalaaset olis moottoriaan antanu vaikka sisu pikkutekijä onkin.

tätä sisun taaperrusta  kun katsoo niin ymmärtää miten hienoa työtä suolahdessa on tehty, ansaitsee tosi korkean hatunnoston kun on kurotettu sellaisten maailmanmerkkien rinnalle kuin sontareki ja fentti ja tänäpäivänä ollaan  jo edellä 8) 8) 8) 8)
Niin siis mikä peli on hävitty...? Isoja maailmanmerkkejä vastaan noin niinkuin lukumääräisesti vai?
Eihän tämä nykyinen Sisu ole edes kilpaillut samoista markkinoista. Ei kait nyt kukaan osta mitään jakeluautoa tai kaksiakselista puolikkaan vetäjää Sisulta?
Sitten jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla niin yhtäkkiä kotimainen kiinnostaa ihan eri tavalla. Sellaiset vähän vaativammat ajot missä vaaditaan vähän enemmän autolta minne ei mikään sarjatuotanto-pulla-auto oikein kelpaa.

No tuo poukkoilu on tullut kalliiksi, mutta on Sisulla sitten ollut monta isäntää ja kipparia. Milloin kenenkin omistama ja luotsaama, ei mikään ihme että kävi miten kävi. Nyt tosin voi olla hyvät saumat menestyä omalla erikoisosaamisella, kunhan vaan mersulta saa osia. En jaksa uskoa että Scania olisi moottoriaan antanut vaikka mikä olisi, mersulla taas ei ole niin isoa markkinaosuutta Suomessa niin uskalsivat tänne myydä vain "osia".

Toisinpäinhän osia on joskus mennyt, Scanialle meni aikanaan ainakin Sisun vetäviä etuakseleita.
On niitä Fullerin askeja isommillekin väännöille valmiina, netistä löytyy taulukot eri mallien kestävyydestä.
onko semmoosia lootia että joka vaihteella kestää vai vain suurimmilla ja onko robottilaatikoita vai vieläkö kuski saa sorvata ite :-\

kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Saahan esim. Eatonilta sekä manuaalia että automaattia mutta Sisuun on tarjottu vain sitä perinteistä 18-vaihteista manuaalia. Sisun automaatti taas on Mersun oma Powershift 3. Kesto taas on mulle ihan kysymysmerkki, muilla merkeillä on kuulemma koneen vääntöä rajattu pienillä vaihteilla.

Sähkömoottorin säätö onnistuu nykyisin todella hyvin, ei ne mitään on-off vehkeitä ole. Voishan se olla laatikon jälkeenkin mutta sitten se joutuisi vääntämään hirveät lukemat heti nollasta ja samalla kestää kovat kierrokset. Moottorin ja vaihdelaatikon välissä se toimii aika suppealla alueella ja sen voi suunnitella paljon kivemman kokoiseksi.
kuinkas se tuo sähkömoottorin säätäminen onnistuu, eikös vääntömomentti ole aika tasainen läpi kierrosalueen niin mikä estää laittamasta tuon sähkömoottorin vasta laatikon jälkeen, ei tarttis murehtia ku kartaanin ristikoita ja napoja :-\

Säätö ja ominaisuudet riippuvat sähkömoottorista. Sellaisiakin tyyppejä löytyy joista vääntöä irtoaa tarvittava määrä ja vähän enemmänkin, ihan paikaltaan lähtien. Noita tyyppejä voi tiedustella vaikkapa sähkövetureita valmistavilta tahoilta :-)

Tämä on hyvä esimerkki, veturin ajomoottorit joutuu toimimaan koko alueen läpi samalla välityksellä. Mutta ne onkin aika möhköjä moottoreita, sellainen spesiaalituote.
Tuohon Sisuun halutaan varmaan sellainen kompromissi hinnan, koon ja tehon välillä ja silloin moottori on varmaan hyvä laittaan ennen vaihteistoa.

Silloin joskus aikanaan kun itse kokosin sähkömoottoreita niin tuli vastaan samassa kokoluokassa sekä suurnopeusmoottoreita että hitaasti pyöriviä rullaratamoottoreita.
Suppealla kierroslukualuella on aina helpompi toimia, suurnopeusmoottorissa ei ollut oikein vääntöä  kun taas rullaratamoottori väänsi niin prkleesti mutta ei siinä kummoista tehoa ollut,
2 tonnia painava moottori antoi jotain 60kW. Kierroksia huimat 345 r/min. Samassa pajassa tehtiin myös tosin erikoisempia moottoreita joissa oli vähän kaikkia ominaisuuksia, oli vääntöä, tehoa ja kierroksia. Kait niissä sitten se hinta rajaa...?
"Voimalinjassa sähkömoottoriyksikön perään on liitetty Fuller -vaihteisto. - se kestää 800 kW tehot, sanoo Korhonen" 800 kW=1088HP ???

No nyt tulee vähän eri tietoa netin eri nurkista...?
Korhonen kun itse sanoi julkistustilaisuudessa että Fuller kestää minkä kestää, käytännössä noin 800 hevosvoimaa.
Tiedä nyt sitten, voihan se olla että askia on jo vahvistettu?


Totta Turiset, mut toisaalta, paljonkohan noissa jenkkiläisissä puuautoissa ja laveteissa ois pahimmoilleen vetoja? Meinaan aika julman näköisiä pullinkipätkiä on ku käy eturatas ilmassa ja täydellä puukuormalla lähetään... että josko siellä eattonilla olis salaa asiaan paneuduttu?

Kyllä sellaisia laatikoita on jotka tuon kestää, se on sitten eri että keneltä, koska ja mihin hintaan... Paras kait olisi jos Eaton tai joku muu tekisi sarjatyönä järkevän hintaisen laatikon ettei ihan spesiaali-tilaustöiksi menisi. Sitten on myös hyvä muistaa se että sen laatikon pitäisi kestää nuo tehot 24/7 varmaan muutaman vuoden ajan, ei auta jos se kestää 100 tai 110 metrin vedot silloin tällöin. Hyvin mahdollista että Eaton tekisi HD-Fullerin, voi sille olla muillakin tarpeita kuin vain Sisulla.

Lopuksi vielä sellainen sivuhuomautus että eihän tuo ole ensimmäinen 1000-heppainen minkä Sisu tekee. Jokke Kallion ja Harri Luostarisen ajama SR 340 kilpakuorma-auto oli 1100 heppainen ja vääntöä siitä sai 5200Nm. Askina Allisonin automaatti joka Tampereella muokattu kisakäyttöön. Auton suunnittelutyöstä vastasi nykyisen Sisu Auton omistaja ja tj Timo Korhonen. Eli ison tehon ja väännön ongelmat ei taida olla ihan uusia tälle pajalle...
Jos jollain alkaa stanadyne kiusaamaan 8000-sarjalaisessa niin Malttimyyrällä oikein oiva korjaus ongelmaan:
https://www.youtube.com/watch?v=d0_6YH7zpgY

Turha sitä pumppua on vaihtaa, vaihtaa koko koneen "samalla vaivalla"...
Eli commonrail 8,4l sisu, 296 hp/1260Nm.
Yli 1200 Nm välillä 1100-1600 rpm.
Siinä dynoveto:
https://www.youtube.com/watch?v=wfjtVklifQA
(tosin saahan tuosta koneesta irti vaikka mitä)
Aika seppä.
Tosin onkohan tuo 1000 heppaa hiukan kaunisteltua mainontaa kun tuon moottoriyhdistelmän tehoa on pakko rajata tuonne 800 hepan hujakoille vaihteiston takia. Fullerin momentinkestoksi kun on kerrottu olevan jossain 3000Nm paikkeilla. Jo kesympi 13l kone ja siihen sähkömoottori antaa yhteensä 630 heppaa ja 3700Nm joten saisihan tuossa olla lujempi laatikko. Tosin mistä sellaisen repäisevät...? Samaten muu voimansiirto on aika lujilla, etenkin jos meinaavat heidän tehoversiota valmistaa, 1140 heppaa ja 5140 Nm on sellaiset lukemat että joutuu ehkä joitan osia vaihtaa jo hiukka lujempiin....
Nykyisen toimivan johdon omistaman Sisun uho oli Polar-malliston tullessa kova; tavoiteltiin noin 400 auton valmistusta per vuosi ja tuotanto ostettiin Komassilta? takaisin. Omaaan on lähinnä akselit telit yms. (ohjaamo ja moottorit Mersulta).

No noin 100 autoa / vuosi on ollut tahti. Ilmeisesti Daimler AG on heittämässä haastetta josko noita Sisuja myytäisiin Mersuina maanrakennus ja tukinajoon? En tiedä ollaanko Karjaalla haasteeseen valmiita.


Kova oli tavoite mutta sattui vielä kovemmat ajat. Erikoisempi tuote ja vähän ostajia niin hyvä että pystyssä pysyi. Myynyt sitten esim. Kiinaan suunnitteluapua ym.
Eihän Sisuja kuin paljon tahansa voi Suomeen myydä, kilpailu on kovaa ja asiakaskunta vähän rajatumpaa - ei rahtikoneissa tarvi nostavaa telivetoa korkealla rungolla...

Ei kait tuo mallisto ihan huono voi olla, niitä näkyy aina vaan enemmän liikenteessä. Edellinen polar oli vähän vaatimattoman näköinen mutta tämä uusi on jo ihan komea ja oikealla moottorilla.
Mersun V6 ja V8 ei ihan ongelmattomia ollut.

Mielenkiintoista nähdä että meneekö merkit toisin päin joskus, mersusta sisu ja sisusta mersu? Sisulla monta teknista ratkaisua joita ei mersulla(tai muillakaan) tarjota. Sisulla ainoana esim. trippeliteli vedolla ja oikeasti kääntyvä vetävä akseli(kääntyy saman verran kuin vetämätön). Volvolla nykyisin teliveto nostolla ja vedonkatkaisulla, lieneeko Vanajan patentit vanhentuneet?
Nyt olis hyvä muistaa ne autojen vuosikerrat. Jos joku on tyytyväinen 200-400 tkm ajettuun pököttiinsä niin ei mikään ihme, se voi olla ihan hyvä auto kun sillä
on rullattu jo niin paljon, joskus vielä jopa ilman isompaa vikaa. Mutta se ei olekaan ihan eilen tehty vaan sillä taitaa olla jo vuosia takana.

Ongelma on mielestäni viime vuosien autoissa, nämä missä jopon jakoketjut ja muut turhat viat. Turhat sen takia että johtuvat säästöistä, kun pitää säästää valmistuskustannuksissa niin tulee ihan ihme vikoja kun säästää likaa.

Onko täällä montaa tyytyväistä 1.6 THP -omistajaa? Voi se autona olla ihan mukava mutta jakoketjuremppa 60 tkm välein voi vähän hyytää hymyä.
Tai sitten pelko p*rseessä ettei se kestäkään sitä 60 tkm...
eiks nuo traktorit yhdisty periaatteesda jo nyt kun niissä on saman valmistajan osia jo niiin paljon että kait enää tuo design omaa jälkeä... tekniikka alkaa olla jo niin samanmoista että mistä erottaa toisensa..                           osat tuloo muilta , kasaus jossain...     senhän takia nuo autotkii alkaa olla ihan sama mikä merkki kun turkissa tehty kuiteskii..


Laitetaanpas Fendtiin kiinalainen Agcopower, suolahtelainen directi, ja ylihärmäläänen hyttä.

Ostaako sakesmanni? Joku raja tulee vastaan tässä naittamisessakin.

Olen tässä asiassa samaa mieltä, joku raja on oltava tuossa halpuuttamisessa. Sehän siinä on idea siirtää toimivat valmistuspaikat jonnekin kauas ja keskittää ne vielä samaan paikkaan. Eiköhän kiinassa ole jo sellaisia tehtaita missä kipataan malmi yhdestä päästä sisään ja ajetaan traktori ulos toisesta...
Tosin eikös MTZ Minsk ole juuri sellainen:
https://www.youtube.com/watch?v=PqwKdmp8oM4&t=1m56s

Se siinä vaan sitten tulee vastaan että ostaako sakemanni kiinalaista variota? Tai ostaako suomalainen kiinalaista sisua? (<- sehän me nähdään kohta aakkosen myötä). Ja ostaako ranskalainen kiinalaista hyttiä... tai härmäläistä?

Tosin jos kaikki valmistajat ja etenkin Agco päättää tehdä näin niin mitä muuta on enää tarjolla, ei ole oikein vaihtoehtoja.
Oma veikkaus on kuitenkin että "premium"-kilkkeet tulevat vielä alkuperäisistä paikoista, variot saksasta, isot sisut linnavuoresta ym. mutta halvemman pään osat kiinasta.
Kuulema kiroominen on kova linjalla Suolahdessa. Ennen osat kävi heitämällä. Nykyään joutuu soveltamaan.
Tämä ei yllätä, olen törmännyt samaan kun toimittaja vaihtuu halvempaan niin silloin alkaa soveltaminen. Samojen piirrustusten kanssa nekin tekee osat mutta ei, ei vaan ole samanlaiset.


60tkm ja matka loppui.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=79971.0;topicseen
Noh, tietääpähän mitä välttää... tosin olisin tuota merkkiä vältellyt muutenkin.

Se vähän ihmetyttää että aina vaan nämä tietyt merkit myy vaikka jopa uutisissa jauhetaan milloin mistäkin tyyppiviasta joka kiusaa kymmeniä
tuhansia autoja? Foorumit sitten erikseen, kaikki ei osaa tai ei kiinnosta selvittää luotettavuutta tai tyyppivikoja netistä ja foorumeilta.
Onneksi sellainen mahdollisuus on, jos monet valittelee samaa vikaa tietyssä automallissa ja maahantuojaa ei kiinnosta, niin kiinnostaako minua ostaa sellainen auto?
Kun ihmiset ovat nykyisin niin hanakoita valittamaan niin joissain asioissa pätee hyvin: "No news is good news" -periaate, eli jos ei valituksia löydy niin kyseessä voi olla keskimääräistä parempi tuote...



Agcon merkeistä taitaa useimmilla uusilla traktoreilla olla sisu pellin alla, kaikki challengerit, kaikki valtrat, useimmat massikat; iso 8600 ja pienet luiskanokat myös. Fendtillä 200 ja uusi 300 sarja sisulla, 3,3 ja 4,4 litraiset. Fendt X Concept hybridi-konsepti on 4,9l sisulla. Kuutosia ei fendt halua sisulta, liian juoppoja kuulemma :D
Suurten ulkomittojen takia sisun moottoreita ei voida fenttiin laittaa se on syy ei polttoaineen kulutus.

No niinhän se taitaa olla, Sisu ei mahdu samaan reikään kun Deutzi. Tosin Profin jutusta tuo on lainattu:

"As to whether this latest move means a future switch to AGCO Power for all Fendt tractors — previously the little 200 was the only Fendt tractor with a non-Deutz motor — the company insists it has no immediate plans. The main reason for this is that existing higher hp AGCO Power engines are said to be less economical than the current Deutz alternative. Not only that, but they're also physically larger and simply wouldn't fit in the existing 400, 700, 800 and 900 tractors. Clearly, however, this is a situation that might change in the longer term."



No johan nyt... Brasiliassa siis saa uutta A-sarjaa dyna-4 mutta täällä sitä ei saa kun keppivaihteisena?

Kehitysmaiden kuskeille riittää keppivaihde.

Niin no, eikai tuo vanha A ollut syyttä niin suosittu, karvalakkimallille on täälläpäin kysyntää.
Noniin, tässä sen nyt näkee kuin vaarallinen tuo aurinkosähkö on:
http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/06/18/Salama%20tunkeutui%20aurinkopaneelin%20kautta%20m%C3%B6kkiin%20Miehikk%C3%A4l%C3%A4ss%C3%A4/2017322382729/4
No joo...

Ihan mielenkiintoista luettavaa: http://maatilanpellervo.fi/2015/09/03/aurinko-antaa-virtaa-navettaan/
132 paneelia, 33kW huipputehoa ja siitä saa neljänneksen sähkönkulutuksesta. Takaisinmaksuaika 8-11 vuotta mutta missä kunnossa paneelit ja tehoelektroniikka on sitten, mikäs elinikä noilla hiluilla on?

Niin ja sitten tuo talvi: "Talvella tuotanto on liki nollassa sydäntalvella kolmen kuukauden ajan. Ehkä mokkamasterilla saisi kahvit keitettyä”, arvioi Timonen.
ainakin kansi puolasta ja mäntäputket romaniasta ja kampiakseli kait kiinasta ja suuri osa brasiliasta muuta... ja kukas net apulaitteet?

Nojuu, osat tulee sieltä mistä halvimmalla saadaan mutta eikös tuo AWIC ole myös kasattu kiinassa? Että tuo A4 olisi ensimmäinen Valtra jossa ei ole Suomessa kasattua moottoria?

Ja apulaitteet, taitaa nekin tulla kaukaa kaukaa...
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 18