jos halutaan esim. 5-akselinen kasettiveturi tai vaikka puuauto manuaaliaskilla
Sisun hyvä ajatus, teliveto nostolla, ei oikein sovi 5-akseliseen jos ei 3 ensimmäistä ole ohjaavia, joten sen takiakaan ei ole poissulkeva. 5-akselisista täälläpäin valta-osa ovat Volvoja ja MAN, pää-asiassa rehuliikenteessä samoilla konteilla edessä ja takana. Manuaaliaski on kyllä jo niin vanhentunutta ajattelua kun olla ja voi. Ei länsiautoissa ole enää vuosiin ollut kytkinpolintakaan.
Huomaan myös että lähialueella valta-osa 76 tonnisista sora- ja puuajossa ovat 4-akselisia telivetoja ohjaavalla ekalla ja viimeisellä + 5 akselinen kärry. Raskashan se kasetti on vetää yli mutta meinaavat että kestää. Aika harva hankkii 5-akselisen auton. Ei kannata: kallis ostaa ja käyttää ja jälleenmyyntiarvo on huono.
Toimiihan tuo nostoteli vaikka olisi puimuriakseli, se jää ohjaamaan perää. Tosin on kyllä aika härskin näköinen...
Sitten tyhjänä sellaisenkin auton saa kulkemaan kaksiakselisena, kaikki muut nousee. Ei kai suositella jatkuvaan käytöön kun peräylityksestä tulee niin pirun pitkä. Mitä hyötyä? Jaa-a, kyllä tuota jotkut käyttää:
http://sisuauto.com/media-arkisto/lehtiartikkelit/FIN%20Raskas%20Kalusto%205-2017%20Luonnonmaan%20rockari.pdf(Kuva oikeassa alakulmassa kun rullaa alaspäin)
Joo, täälläkin päin suosituin kasettiyhdistelmä on 4-aks. auto ja 4 tai 5 aks. kärri. Silti sekaan mahtuu muutama 5-akselinen auto, tosin jotkut niistä ajaa lyhyttä matkaa vain autolla ilman kärriä.
Se mikä vähän rajaa hankitaa on varmaan tuo hinta mutta myös painot: jos 5-akselisen haluaa 42 tonnin kokonaispainolle siitä tulee siltasäännön takia aika pitkä.
Menestyvimmillä puunkuljetusliikkeillä, jotka myös tuottavat tulosta ja näkyvät messuilla, eivät käytä Sisuja. Kun kalustoon kuuluu 5-10 autoa polttoaineenkulutus on jo niin tärkeä tekijä että voittaa nostotelivedon, ja ne haastavimmat paikat joihin vain ja ainoastaan mahti'sisut pääsevät, voi jättää hakematta, ja ulkoistaa ne noudot sitten tosi-rahtareille. Lisäksi on helpompaa saada kuskeja länsimerkkeihin jo pelkästään ajomukavuuden ja ergonomian takia.
Olkoot merkki mikä tahansa niin aika monet puuautot jotka pinolle joutuu ajaa on telivetoisia. Mitenköhän uusi polar-sisu erottuu näistä muista polttoaineen kulutuksen osalta? Mikäs siitä niin juopon tekee, Mersun euro 6 kone, Mersun robottilaatikko vai mikä? Ainiin, ne on ne Sisun s*****n raskaat ylijäreät akselit ja napaperät...
Ei kai se Mersun hytti niin huono voi olla ergonomialtaan että se karkoittaa kuskit muihin merkkeihin?
Ja ajomukavuus, no se nyt on ihan jokaisen omasta perstuntumasta kiinni, monet ajaa ilmajousilla ja jotkut haluaa rautajouset. Ihan kiva että on valinnanvaraa ja kilpailua, se vie tekniikkaa eteenpäin.
Nii ja tietysti I-Shift...
Samaten tuo kaksoiskytkin I-Shift DC voi olla kova sana:
https://www.youtube.com/watch?v=KnBytAdp3yk