Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 18

Viestit - mekano

Onkohan tämä ollut esillä aikaisemmin palstalla...?

https://www.youtube.com/watch?v=CkEAbZchJRE

Xylonia ei nyt vaan millään jätetä rauhaan, aina joku tuo markkinoille uuden "järjestelmätraktorin".
Itävaltalainen Syn Trac, esitelty jo 2017 Agritechnica:ssa mutta ainakin minulta mennyt ihan ohi.

Eräänlainen Xylonin ja "Dvorakin" risteytys (= se tsekkiläinen 6x6-tatra-traktori).
Tässä siis myös Tatran erillisjousitetut akselit, paino melkein 11 tonnia ja eihän tuohon oikein kummosia renkaita saa.
Mutta tekniikkaa sitten senkin edestä: 9,3l Cat joka antaa 416 hevosta, joku custom-portaaton jolla kulkee 60 km/h, lisälaatikolla saa
kulkemaan 80 km/h. Moottori hytin alla oikealla puolella, vaihdelaatikko vasemmalla puolella että pysyy paino tasapainossa...
Niin ja saa siihen lisättyä kolmanen akselinkin perään.

Toki jos meinaa lujaa tuolla päästellä niin kopin tavarat vaihtaa äkkiä paikkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=CkEAbZchJRE&t=5m25s
Ei näyttäisi olevan eden koppijousitusta?
Puuttuuko tosta lukot vai onko jo rikki

https://www.youtube.com/watch?v=1hakShvk8ts
no ei ollu mikään älyn jättiläinen puikoissakaan

No mutta olihan tuossa apumies laittamassa soraa ja oksia renkaiden alle... vai mutapaakkuja ja lehtiä :D
Onkos tuo palmsin kärry hydenapavetoinen. Kun aika vähillä sutimisilla mielestäni meni. Black bruins tai sellainen vastaava. Videolla oli sellainen mäki että turha yrittää ilman ketjuja takapainoisella kuormalla

A93 tuolla keslan hydevetoisella kärryllä tietenkin. Antautuu se kun tiukka paikka. Melkoisia lasteja vievät pehmeällä.
Olisko etuvetoinen, näyttää etunapa erilaiselta.

Ainakin tämä A124 perässä oleva kärry on etuveto, tässä laittaa vedon päälle vasta kun Valtrasta loppuu pito:
http://www.youtube.com/watch?v=MOhyEJnou3g&t=5m12s

Tosin ei riitä sekään noin raskaalla kuormalla ihan paikaltaan vääntää liikkeelle:
http://www.youtube.com/watch?v=MOhyEJnou3g&t=6m36s
https://www.youtube.com/watch?v=Yac6-DQlRWM&feature=youtu.be

Arunas on siirtynyt jo maantiekuljetukseen. Ei vain tiedä meneekö multaa vai puuta enemmän.

Hybridikuljetus, kulkee mullat ja puut samassa kyydissä...

Alkanu kuskia jännittää kun joku kuvaa, vähän on hosumisen oloista.
Voi olla että Epsilonia saa pajoittaa vähän tiheämmin?

Noniin, herätellään vähän tätä keskustelua...

https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=136993

Nyt on ensimmäiset Polar Hybridit toimitettu asiakkaille ja eihän sieltä 1000-heppaista Sisua tullut, tyytyvät hiukan kryptiseen "+900" merkintään
eli yli 900 heppaa. Näin arveltiin jo aikoja sitten - ei aski kestä tuhatta ponia eikä sen vääntöä, on sellainen laatikko kuulemma saatavana mutta hinta on hirvittävä.

Silti, 3000Nm ihan tyhjäkäynnistä alkaen ja 3600Nm 1000 ja 1800 kierroksen välillä. Hevosia sitten 300 lisää dieselin 625hp lisäksi.
Vielä ei mitään raporttia netistä löydy kun on niin tuore juttu, vissiin metsätransilla on ainakin jossain vaiheessa tulossa juttua Halisen Sisusta.
(eka hybridi kait? löytyy top fuel-kuski Jari Haliselta)

Onhan noita yli 1000-heppaisia autoja liikenteessä, toki yksikään ei ole tehtaan säädöissä ja on niitä varmaan saanut korjatakin.
"Göteborgsbacken", 2km nousu 7%: https://www.youtube.com/watch?v=LPzo1jpLcNY&t=2m14s

Tässä taas Sisulta tehokkain sarjavalmisteinen kuorma-auto, edellinen oli E18 Pillari-Sisu... toivottavasti tämä on parempi :D
Arboga löytyy verstaalta, mk 3 kartiolla, eli. 30 mm poranterille saakka,
Menee isommatkin poraukset nikottelematta, leikkuunesteen kanssa
Vielä paremmin ( poranterät kestää paljon kauemmin)

Arbogaahan tehdään vielä kai? Ruotsissa, eipä siihen mitään
Varaosaa ole tarvinnut , 25 vuotta ollut verstaalla, aikoinaan käytettynä
Ostin,  on ollut melko huoleton käyttää, yllättävän paljon käyttöä
Vaan löytyy.

Tietty jos verstaalta joutilasta tilaa, säteis / aarpora kans hyvä,
60-70 luvun koneet ikiliikkujia, jos tilaa riittää.

Joo-o, saa uusiakin, ihan oikeita Made in Sweden: https://www.arbogamachinery.com/en/startpage/

Hinnan jos haluaa niin kannattaa varmaan istua ensin...

Töissä vanha Arboga GL2508 jolla tulee silloin tällöin jokunen reikä kairattua. Itse enemmän sähköpuolen ihmisiä ja en oikeasta poraamisesta tiedä juuri mitään
mutta kyllä minäkin olen saanut sillä kaikki tarvittavat reiät porattua. Siinä on aika laaja kierrosalue: 125 - 3480 rpm, kolmosen kartio missä normi istukalla porataan 95% rei'istä.
Se näkee kanssa kaikenlaisia porareita mutta ei tietääkseni ole tarvinnut korjata.
Veikkaan silti että osia saa vanhoihinkin tehtaalta jos vaan suostuu maksamaan.

Piti hankkia syksyllä pylväsporakone, mutta päädyin nopeussäädöllä olevaan magneettiporakoneeseen ja rakensin sille pukin koneruuvipenkillä. Monikäyttöisyys ratkaisi itsellä päätymisen tuohon, on tullut muunmuassa porailtua suoraan peräkärryn runkoon reikiä ja lantakoneen palkkiin navetalla. Yli 10 milliset reijät tulee porattua reikäjyrsinterillä. huomattavasti nopeammin saa reikää aikaiseksi varsinkin kun 30mm reikää tekee

Tää kuulostaa ihan kivalta, kenen tekemä porakone? Ihastellut joskus Feinin siroja pienemmän pään magneettiporia.
Sisumiehen paratiisi. Kaikki akselit vetävät, kaikista akseleista voi katkaista vedon ja kaikki akselit nousevat.

Ja suurin osa vielä ohjaa.

Ei taida olla millään muulla valmistajalla ohjaavaa ja vetävää akselia, josta voi lisäksi katkaista vedon ja nostaa?

Ei ole kellään muulla sellaista antaa, ei. Sitten herää kysymys että kenenkään muun ei varmaan kannata sellaista tarjota - se on niin harvinainen
että mikään iso valmistaja ei taida sellaista lähteä kehittämään.
(taitaa juontaa juurensa Leguan-silta-auton 10x10 rakenteesta, siinä on ohjaava ja vetävä viimeinen akseli. Nyt sitten tekivät tuohon dumpperi-polariin sen vielä nostavaksi)

Vai että "sisumiehen paratiisi" :D Kyllä on varmaan onnensa kukkuloilla nämä jotka joutuvat esim. 8x4 telivetoisella 2+2 autolla ajamaan, missä ei saa yhtäkään akselia ilmaan tyhjänä. Voisi joku Polar olla aika "paratiisi" sellaiselle kuskille.
Samaa mieltä, en ole juuri WG:tä käyttänyt mutta kyllä muut muovivanteet tarvii kiristimen. Lavalle kun pakkaa niin tahtoo jäädä aina joku pitosuunta ihan nollakulmaan eli vedit kuin tiukkaan tahansa niin tuppaa liikkumaan. Riippuu tietenkin paljon pakkauksesta, joskus jopa pakko "upottaa" teräsvanteet jo vähän lavaan sisään että saa pysymään, ei tietenkään toimi herkilla pakkauksilla.

Jopa muovivannekiristimissä voi olla aika momentti kiristykseen: 30 senttiä kahvaa joka vetää 5 sentin halkaisijaa olevaa vetorumpua.
Mutta hyvästä syystä, kun vanne menee yleensä neljän nurkan ympäri niin siinä on niin paljon kitkaa mihin tuo kiristys "hukkuu" että
pakko saada ihan oikeasti voimaa siihen vetoon että jää jotain voimaa siihen oikeaan kiristykseen.
Pitäisi laittaa ice road truckerseille kokeiluun Sisu Polar Fuller-hybridi nostettavalla telivedolla, onhan akselistotehdas jo jenkkien omistama niin saattaa olla saman puljun puikkoperät jo nykyisissä autoissa alla. Taitaisi löytyä täältä jopa vetävä etuakselikin mukaan pakettiin vaan sleeperiä ei taida tehdastilauslistalta löytyä ellei sitten Daimler-konsernin Amerikan serkku Freightliner pysty sitä kopin perään toimittamaan. Kovin maantieautomaisia ovat heillä rekkaveturit noihin oloihin että saattaisi pohjoismaiset maansiirtoalustat olla kovaa valuuttaa. Voi toki olla että siirtyy käytettyä vetoautoa edullisesti noihin hommiin muualta.

Vois hinta vähän karata...

Siinähän on jo melkein valmis "sisu": http://www.freightlinernorthwest.com/truck-inventory/truck-details?id=270007
Sama DD16 moottori ja Fullerilla(toki eri malli), 8x4 alusta ja hintaa 160 tuhatta taalaa eli ei ne ihan ilmaisia ole tuolla ameriikassakaan.
Ja sitten vielä"DUAL LOCKERS, TUF-TRAC SUSPENSION" eli toihan on jo "amerikan sisu"... kunnes katsoo vaikka runkoa joka näyttää
samalta kuin jossain jakeluautossa, heavy duty, joo-o.

Tuossa kun meinasin että kiinnostaa ne hybridikuorkit muitakin valmistajia niin en ole enää varma:
https://electrek.co/2018/02/21/mercedes-benz-all-electric-truck-eactros/
Esim. Mersu näyttää hyppäävän suoraan täys-sähköön. eActros, 2x125kw tehoa(huipputeho, 30 min teho=2x87kw) ja 240kWh akkukapasiteettiä. Noin 200km lupaavat yhdellä latauksella eli
ei noilla ihan heti mitään runkolinjaa ajeta. On vielä lisäksi 2,5 tonnia painavampi kuin vastaava normi-actros.
Eli vähän eri käyttöön nämä, täys-sähkö kaupunkipyöritykseen ja hybridi sopii sitten vähän pidempään ajoon.

Teslan sähköveturi voi olla mielenkiintoinen jos se ikinä toteutuu... tosin esim. pelkästään akut painavat arvioiden mukaan 5-6 tonnia ja luvattu nopea lataus vaatii
Tesla Megachargerin joka on noin megawatin tehoinen latausasema joten pieniä käytännön ongelmia siinäkin.
 
Suojakaaresta juolahti mieleen tämä youtube-kanava: https://www.youtube.com/channel/UC8KQ6_RNAvc7a3B5hZ980iQ
Eli "Made in Poland" ja tekeminen juuri sellaista kuin kuvitella saattaa, vähän on yleensä "suojakaarissa" säästelty:

Siitä vaan lentävää rakentamaan: https://www.youtube.com/watch?v=lNGZoqG9Pkk
taikka kantojyrsin: https://www.youtube.com/watch?v=sMpmIdFnmNE

Tekevä heppu, aika monta konetta ihan ite tehny.
Lainaus
Aika näpäkästi löytyy pykäliä tosikuskeilla vedon aikana ainoasta oikeasta kuorma-auton vaihteistosta. Ei raaskisi kyllä itse edes yrittääkään tuolla tahdilla pykältää. 

Kieltämättä aika onnistuneet vaihdot. Itse jäisi varmaan noin parin metrin päähän kohdasta mistä päästi kaasua. Fullerissa, mitä vähän sitä nyt on kokeillut, tuntuu vaihdot onnistuvan paremmin tehokkaammalla koneella, kun voi paremmin luottaa että jaksaa niillä kierroksilla mihin tähtää. 

Askin oikeisuudesta voi olla monta mieltä. Tai lähinnä se on ehkä ergonomia kysymys, metrin keppi lattiassa puolen metrin liikeradalla on kyllä menneisyyttä mutta nopea suora laatikko ei sinänsä ole väärä. Sitähän robotit yrittävät kopioida.

Hybridi tulee varmaankin ajan myötä, mutta ehkä ei 1000hv versiona, enemmän sillä olisi mäkiavustinkäyttöä n 300-400 hv dieselkoneelle, tasamaalla 200 hv, mäessä 500 hv. Tjsp.

Voimatrendi on ollut viimeiset vuodet aika nousujohteista, aina pitää saada lisää voimaa, nyt voimakoneet on tasaantuneet tuonne +700 hepan hujakoille, eihän tästä ole kauaa kun 16-litraiset antoi 500 heppaa...

Nythän tuosta Mersun 13-litraisesta saa 530 heppaa/2600 Nm ja siihen kun lykkää tuon isoimman sähkömoottorin joka antaa "noin 300 heppaa ja 1000 Nm" (<-lainaus Sisulta) niin voidaan olla pikkulohkolla hetkellisesti lukemissa +800 hp ja 3600Nm.
Siinä nyt luulisi olevan ihan kiva kompromissi?
Jos nyt siis noista konkista saa järkevän aikaa virtaa ulos, voi joku pitkä mäki yllättää jos tehot pääsee tippuumaan yht'äkkiä 300 kaakilla.

Mutta oikeassa paikassa tuossa on sellaisia ominaisuuksia mitä muilla ei ole tarjota, ja joo, pärjää varmaan ilmankin mutta kivempi olla kun olla ilman...?
Siitä mallia akseleiden nostoon: https://www.youtube.com/watch?v=bBEVJilv1pM

1.11.2017 - Tanskalainen Danfoss on ostanut lappeenrantalaisen sähköisiä voimansiirtoratkaisuja toimittavan Visedon. Ostollaan tanskalaisyritys vahvistaa varsinkin merenkulun sähköisten voimalinjojen osaamista. Vuonna 2009 perustettu Visedo yhdistetään Danfoss Power Solutions -liiketoimintayksikköön.
Sinne meni Vaconin kanssa samaan taloon.

Ja aika näyttää miten hyvä liike se oli. Iso firma ainakin...
https://www.nettikone.com/david-brown/omavalmiste-linko/1700357

Kuinkahan työturvallisuus.. kivi tai lingon lapa irtoaa ja kajahtaa nuppiin.. muuten hyvä varmaan mutta suojakaari vielä pitäisi olla.

Tein itse ja säästin, ei tarvi suojia?

Jännä seurata miten jotkut kun rakentaa itselle niin tulee niin hyvä ja siisti ettei mikään tehdas tekisi sellaista jälkeä. Ja sitten on se toinen ääripää...
Mä kun nyt näen enemän sivusta kun olen kaivurimies, niin, vehe kun vehe, ratin ja selkänojan välistä on myös paljon eroa pääseekö vai ei. Jotkut ei pääse nupilla telivedolla, jotkut tulee samaa jälkiä puolikaalla tai yhdellä vetävällä akselilla. Maansiirto ja pöllikuskit kuitenkin eri jonoon.

Samaa olen kaivurin ajossa ihmetellyt. Toiset pääsevät yhdellä vetävällä akselilla melkein minne tahansa ilman yhtään ongelmaa siinä missä jollakulla voi olla telivedot ja kaikki herkut eikä mene minnekään.

No näin se taitaa olla, pitäisi osata ajaa eikä vaan ajaa.

Itse kanssa arvelen että kyllä hybridit lyö läpi ka-puolellakin, se että miten ja kuka niin jää nähtäväksi. Nyt Sisu vaikuttaa olevan aikaisin hereilla ja jos saavat toimivan paketin niin varmasti kiinnostuvat isotkin valmistajat. Sisulla on mukana ihan asiansa osaava firma, Visedo taitaa olla maailman huippua sähköisessa voimansiirrossa. Se, että paljonko he saavat myydä näitä Sisun kanssa kehitettyjä ratkaisuja muille jää nähtäväksi...

Nythän tuo hybridi on Fullerin kaverina mutta käsittääkseni työ on käynnissä istuttaa se Mersun automaatin kaveriksi. Sitten se voikin kiinnostaa ihan eri tavalla. Jotenkin koomista että jos nyt haluaa uusinta uutta edustavaa hybriditekniikkaa se tulee sitten sen puolimetrisen vaihdekepin kanssa :)

Sopivassa sohjossa telivetoisella ei tyhjänä myöskään pääse mihinkään, kun takapää kelluu ja luistelee.

Tätä olen välillä ihastellut Ice road truckersissa, siis amerikkalaisten rekkamiehet jäällä, miten ne vetää mäkisissä maastoissa ja jäisellä tai lumisella tiellä niitten telivetoisilla autoilla missä vaan ristilukko eikä mitään kevennyksiä - luulisi olevan aika rasittava vehje ajaa.
Loppuu se pito pienemmiläkin momenteilla.

Loppuuko? Iso momentti kielii lyhyestä välityksestä, tässä tapauksessa Fullerin ryömintä on 14,4:1.
Kummalla sitten on kivempi esim. lähteä liikkeelle; pienellä vaihteella - isommalla momentilla vai suuremmalla vaihteella - pienemmällä momentilla? 
Sopiva alusta niin pidon saa loppumaan ihan millä vaan mutta noin niinkuin yleisesti...

Kaikkihan ne hajoo, jos hajottaa.

Ei se akseliperä telivetona huono ole. Sen verran joustaa se akseli, että voimalinja tykkää.

Perus ärräläinenkin on sellainen kierroskone, että vetaritkin pääsee helpommalla.

Puuautoissakin on aika paljon telivetoja akseliperällä.

Vanhan polven pöllikuski sanoi että napavaihteeton alkaa sopivalla lumi- tms kelillä kovan väännön alla jypyttää - eli sutaisee ihan vähän, pitää, sutaisee, pari-kolme kertaa sekunnissa.
Vetoakseli toimii kuin vääntöjousi. Kunnes katkeaa.
Oli muuten vannoutunut Sisu-mies.

Tällainen voimansiirto on jousta jousen perään eli jokainen pitempi akseli toimii juurikin kuin vääntöjousi. Eihän ne rusetille mene mutta pitkässä akselissa, kardaanissa ym. on väkisinki pientä joustoa.
Napavälitys muttaa akselin käytöstä verrattuna suoraan akseliin nopeuden, momentin ja iskujen osalta. Näin maalaisjärjellä voisi kuvitella että asia on juuri noin tuon nypytyksen osalta.

Toki saa vetävän/vetävät nypyttämään jos esim. pintapaine on pielessä. Vilkaiskaa videolta miten käy kun tyhjällä telivetoisella vetää rekeä kovalla hiekka-alustalla.
https://www.youtube.com/watch?v=IGJkHZXww4s
Nypytys loppuu jos voi nostaa toisen vetävän.
Aika epäterveellisen näköistä...
No jenkkilän romuissa on puutarhaletkusta se runko, siksi niissä kiertyy se etupyörä ilmaan ihan joka välissä.  Sitten taas niissä mäkivetoautoissa siellä ranskankielisten alueella, niissä joutuu jo olemaan vähän kestävämmät kartaanit, vaikka paukkii niitäkin. Siellä toki etunakit ilmassa samasta syystä.
Tuskin on mikään ongelma tehdä noita tehoja kestäviä voimalinjoja, ennen ei oo ollu vaan tarvetta.
Ei optiruisessa mitään vikaa ole, mutta onhan se tuollaiseen nurkkakepitykseen vähän sellainen. Ja tiukassa paikassa kun clutchittaa, niin on jo myöhäistä.

Mutta onhan tuo Sisun systeemi ihan hyvä varmaan. Jos voimansiirto vaan kestää ja miksi ei kestäisi, niin julmasta alaväännöstä ei kyllä haittaa ole.

Puukenkä- ja pikitieajossa on tietenkin se mukavuus ja automaattivehkeet etusijalla. No, harvemmin Sisuja pitkän matkan ajossa näkee.

Noh, tarvetta ja tarvetta... pullinkivehkeet sitten erikseen mutta ihan normiautoista veikkaan että Sisulla ei ole se heikoin voimalinja nyttenkään.
Jotkut muut merkit ainakin "voimakoneilla" joutuvat rajoittamaan koneen vääntöä pienillä vaihteilla mutta esim. tämä nykyinen polar isoimmalla koneella
(625hp/3000Nm) antaa Fullerista ulos pienimmällä vaihteella 43200 Nm joka on jo ihan kiva lukema.
Muilla merkeillä kuulemma 10 kNm heikommat lukemat, aika iso ero.

Harvemmin niitä rahtikoneina näkyy, eihän Sisua ole saanut pinnaperäisenä sitten... E-sarjan?
Jokunen aika sitten turisin yhden hepun kanssa joka toi töihin tavaraa puolitoista miljoonaa rullatulla E11 sisulla,
muuten kuulemma tyytyväinen, meinasi vaan että 11l cumminssi oli jo vähän pieni hänen painoille...
Sivuja: [1] 2 3 ... 18