Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14

Viestit - Waltteri

En tiedä onko tämä nyt oikea palsta tälle aiheelle, mutta kuitenkin... Mikä olisi helpoin tapa kunnostaa viljelyyn muutama peltohehtaari missä kasvaa pajukkoa ja lepikkoa, maksimissaan paksuudeltaan ehkä noin 3-4 senttiä?? Lepikko on toisin paikoin todella tuuheaa. Onnistuisiko esim. jollain kelamurskaimella (cabe yms.) ja tämän jälkeen kyntö jne.? Vai kuinka olisi paras edetä? Ei oikein kiinnostaisi kaivurillakaan ruveta kantoharalla sorkkimaan. Kuinka suuria lienee tuon kokoisten puskien juurakot?? Traktoriin olisi kyllä puskulevy nostolaitteisiin (2.5 m leveä piikit noin 30 cm välein). En tiedä mahtaisiko sillä mitään?? Onnistuisikohan pajukon murskaus näin talvella, kun olisi sitä joutavaa aikaakin?? Luulisi pajun silppuuntuvan pakkasen jäykistämänä paremmin, kuin kesällä. Lunta kylläkin on vähäsen. Pistäkääs vinkkiä
Siis pääseekö ruokkija kulkemaan rinkiä, vai onko vain kiskonpätkä jossa se kulkee edestakaisin?? Itsellä oli nelisatasessa ongelmana, että suunnilleen yhtä usein pakitti kotipaikan ohi ja seinään(suora kisko, liikkuu siis siinä edestakasin) Siis palatessaan jakokierrokselta. Syynä oli, että valikkoon ei oltu merkattu mikä on viimeinen lehmäpaikka rivissä. Kun tämän merkinnän lisäsi, ongelmat loppuivat siihen. En edelleenkään voi ymmärtää miksei ruokkija sitten joka kerta pakittanut ohi??? Ymmärtääpä aina näitä "kompuuttereita" ??? ???
Mistä muuten johtuu että esim. 141:ssä kun tallan polkee pohjaan niin kerkii juoda kahvit ennenkuin kone ottaa täydet kierrokset?? Eihän perinteisissä nelosissa ole samaa ongelmaa?? Johtuuko cr koneesta vai mistä. Kuinkas sitten t131:n. Kuinka kierrosherkkä kone se on verrattuna 141:seen? (pitää vissiin ottaa koeajoon) ???
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?
Paljonko mahtaisi olla arvoa elhon suursäkkinostimella? Kyseessä on siis sellainen nostolaitteisiin tuleva, johon saa kiinni sitten apulanta- tai kylvökoneen. Ikää kyseisellä laitteella on noin parikymmentä vuotta. Valmistetaankos vielä kyseisiä laitteita?  Itse en ole ainakaan törmännyt niihin missään. Netistä koitin katsella, mutta ei käytettyjä löytynyt mistään.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Aivan sama
: 18.08.08 - klo:20:13
Laittakaapas tilannetiedotuksia myös muualta päin maata, niin saadaan jonkinlainen näkemys tästäkin kesästä!!

Kun tää palsta on nimellä:"Koneet,laitteet ja tekniikka".
[/quote]

Lieneekö tuolla mitään merkitystä :P Eiköhän aika suuri osa agronettilaisista lue niin kasvinviljely, kuin koneet ja laitteet palstaa???
Kuinkas täällä Suomenmaalla on oikein sadonkorjuut onnistuneet?? Onko puinteja aloitettu missään päin Suomea vielä ja millaisesssa säässä. Entäs sitten rehunteot? Täällä pohjois-savossa hätäisimmät tekivät toiset rehut kuun alussa ja saivat kuivana, mutta ehkäpä turhan nuorena. Nyt sitten on vettä riittänyt, millon lie ollut edellinen poutapäivä?? Itse vielä odottelen niitä poutaisempia kelejä(pikkuhiljaa usko alkaa kylläkin loppua ??? ) Viljoilla ei myöskään näytä olevan mikään kiire vielä, kunhan muutamia viikkoja odotellaan.... Jos vaikka tulisi routa ennen lumia, niin saisi vielä säilörehun ja viljat korjattua tänäkin syksynä ;)

Laittakaapas tilannetiedotuksia myös muualta päin maata, niin saadaan jonkinlainen näkemys tästäkin kesästä!!
Kun näissä ulkomaan koneissa vauhdin lisäys tuntuu olevan aina niin helppoa: Mittaristo pimeäksi, johtoja irti jne. Niin kuinkas sitten nämä nyky valtrat(N+T sarjat)? Onko kuinka helppo saada nopeutta lisää,  kun isoimmalla vaihteella näissäkin on kierrokset rajoitettu?? Tarkoitan lähinnä CR-koneita. Toimiiko näissäkin joku vastaava vippaskonsti, vai pitääkö jotenkin ohjelmoida uudelleen. Katselin vain yhtenä päivänä erästä t170? valtraa, kun ajeli tien päällä ehkä noin 75km/h linssissä. Matka taittuu jo näissä nopeuksissa. (turvallisuus onkin sitten jo eri asia) Onko jollain tietoa näistä??
Minkälaisia kokemuksia paalaimien silppureista. Itsellä kokemuksia eniten jontikoista, ja tuntuu että paaleista ei löydy ollenkaan silputtua heinää?? Vaikka terät ovat käytössä. Sitten jos verrataan welgerin suomi mallia, niin vaikka terämäärä ei poikkea, niin paalista kyllä näkee että on silputtu. Mistä johtuu?? Onko jd:ssä joku poppakonsti, millä sen saa silppuamaan? Terät on teroitettu varmasti kunnolla, muttei silppua vaan synny? Pääseekö terät jotenkin väistämään heinää?
Minkäslaista silppua tekee sitten Welgerin profi tai esim. Mchale?? Kannattaako pistää enemmän rahaa likoon, jotta saisi profin käyttöön, onko ero silpussa niin suuri?
Itsellä kokemuksia samanikäisistä pressu sekä kumisäiliöistä. Sen voin koemuksella sanoa, että kumi on pitkäikäisempi. aurinko polttaa pressusäiliön paljon nopeammin piloille: kovettuu ja haurastuu. Sitten kun alla on jokin kohouma, kuten  kivi, repeää varmasti siitä. Kumi tässä tilanteessa vaan joustaa.
Lisäksi jos allas on salaojitettu kunnolla ja kaasuputkia on tarpeeksi tiheässä, niin allas toimii varmasti hyvin.
Katsopa tuolta: www.a-faber.fi Tilasin tuolta vaimentimen omaan quickeen muutama vuosi sitten. Kyseinen vaimennin on kahteen suuntaan joustava, eli sisällä on ilmeisesti kaksi liikkuvaa mäntää. Hyvin on pelittänyt 5000 tuntia. Kertaakaan en ole sulkuhanaa kiinni laittanut, en edes raskaimmissakaan töissä.
Itsellä  reini käytössä noista kahdesta,eikä oikeastaan millään tavalla voi moittia. Teho oli positiivinen yllätys, 12 kuution vaunu täyttyy noin kolmeen minuttiin. Eikä öljyn tarvekaan ole mitään käsittämätöntä, Valtrassa riittää hyvin 1500 rpm tuolle täyttönopeudelle. Itsellä pumppu on koko ajan kaivossa joten letkut pitää kytkeä traktoriin joka kuorman välissä, mutta eipä ole iso vaiva. Lisäksi mikä hyvää näissä hydraulipumpuissa, niin helppo huuhdella ja säilyttää.
En ole kyllä kuullut moitteita pakolan pumpustakaan, mutta jotenkin itseni vain vakuutti paremmin reini.
Ihmettelempähän vaan näiden hydraulipumppujen hyötysuhdetta, kun paljon pienemmällä voiman tarpeella päästään vaunun täytössä samoihin nopeuksiin, kuin esim. livakan ulosottokäyttöisillä pumpuilla. Mikä piru noissa ulosottokäyttösissä pumpuissa syö tehoa.
Nousiko polttoaineen kulutus millä tavalla? Itteäkin vähän kiinnostaisi ruuvata omaa 8050 kun kärryn edessä huilaa päivät pitkät.


Kovin paljoa en vielä säädön jälkeen ole ehtinyt ajaa sellaista ajoa missä pystyisi polttoaineenkulutusta kunnolla seuraamaan, mutta ainakaan näin perstuntumalta ei polttoainetta ainakaan tieajossa kulu juurikaan enempää. Kesä ja raskaammat vetohommat sitten näyttävät todellisuuden!? Tottakai kulutus vähän tulee nousemaan, kun syöttöjä tuntuu nyt olevan aika reilusti entiseen verrattuna, mutta saa nähdä??
Eikait pumput alkuperäisillä sisuskaluilla kuitenkaan?? Ilmeisesti noihinkin tehoihin saattaa päästä, mutta pitänee jo vaihdella pumpun sisuskaluja?! Vai kuinka??
Onko arvon raadilla minkälaisia veikkauksia, paljonko valtra 8050:een mahtaa tulla tehoja pelkästään jakajapumpun riemuruuvia kääntämällä?? Kun tuossa syksyllä käytin koneen säädettävänä ja pumpusta käännettiin se mikä irtosi. Kun tuossa on nyt vertailtu vakio 8400:sta sekä kyseistä konetta niin perstuntumalta 8050:nen on huomattavasti pirteämpi näistä kahdesta. Yllätys sinällänsä, kun yleensä olen pitänyt rivipumpullisia näistä väkevämpänä. Onko kukaan käyttänyt konetta penkissä säädön jälkeen? Syöttöjä on nyt ilmeisesti ihan jonkin verran savutuksesta(vedätyksessä) ja ahtopaineista(1,4) päätellen. Sinällänsä ihan positiivinen yllätys, kun kone oli aika laiskan livakka tähän asti.
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14