Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9

Viestit - tonto

Eli ketjun aloituksessa mainitut valmistusvirheet ovat joidenkin mielestä ihan ok?

Suomalaisissa tuotteissa saa olla vikoja, kunhan se on vain suomalainen, sillä suomalaista ruokaa se hitsarikin syö?

Suomalaista ruokaa tuottavan viljelijän tienaamat rahat pitää laittaa kotimaisiin laitteisiin, oli ne minkälaista kuraa tahansa?

Mitä vi**ua? No eipähän tarvi miettiä miksi valtion talous on kuralla, jos tälläkin otannalla löytyy tämmöisiä mielipiteitä, sillä vastaavat mielipiteet suhteutettuna koko väestöön takaavat sen, että hommat menee perseelleen muuallakin kuin maataloudessa ;D

Eikö kuitenkin olisi kaikkien etu, että suomalainen kone- ja laitevalmistus satsaisi suunnitteluun ja laatuun siten, että ne olisivat maailman parhaita meikäläisiin olosuhteisiin? Mutta miksi ne niin tekisivät? Koneet ja laitteet menevät kaupaksi olivat ne minkälaisia paskoja tahansa, kunhan ne ovat kotimaisia...

Suomessa on osaamista, ammattitaitoa ja tahtoa monella teollisuuden sektorilla valmistaa laadukkaita tuotteita. Nämä perusarvot pitäisi saada siirrettyä maatalouskonevalmistukseenkin.


Lähinnä pitää ihmetellä, miksi nämä kotimaisten valmistajien ongelmat nostetaan esille ja haukutaan paskoiksi? Ulkomaisten merkkien ongelmat on taas ilmeisesti OK, joten aikamoista asennevammaahan se vasta on. Kyllähän se on varmasti fakta, että historiassa kotimainen teollisuus on tehnyt hirveitä virheitä. Nykypäivän kotimainen teollisuus on kuitenkin kehittynyt valtavasti ja ihmettelen jos joku yritys laskee tulevaisuuden pelkästään Suomen olosuhteisiin. Mikäli sitä teollisuutta meinaa jatkossa harrastaa niin kasvu on haettava viennistä. Paljon on vielä kotimaisella teollisuudella opittavaa, jotta pystyy maailman valloittaa., mutta laadussa en näe niinkään isoja eroja ulkomaisiin. Lähinnä kilpailukyky taitaa olla kiinni kalliista työvoimasta.

Lähinnä ihmettelen miksi Sinun mielestäsi näistä kotimaisista laatuongelmista pitäisi vaieta?  Eikö ole myös sinun etusi, että Suomessa valmistettavat koneet olisivat laadukkaita? Kyllä suomalaisten tuotteiden pitää olla laadukkaita ensin Suomessa ja sitten muualla, jos mielii vientimarkkinoita valloittaa. Mutta edelleenkin: Kuinka pää perseessä sitä pitää elää, että näistä ongelmista pitäisi vaieta?

Se ei liene ole uutinen kenellekkään, että myös joissakin ulkomaisissa tuotteissa on ongelmia.
Eli ketjun aloituksessa mainitut valmistusvirheet ovat joidenkin mielestä ihan ok?

Suomalaisissa tuotteissa saa olla vikoja, kunhan se on vain suomalainen, sillä suomalaista ruokaa se hitsarikin syö?

Suomalaista ruokaa tuottavan viljelijän tienaamat rahat pitää laittaa kotimaisiin laitteisiin, oli ne minkälaista kuraa tahansa?

Mitä vi**ua? No eipähän tarvi miettiä miksi valtion talous on kuralla, jos tälläkin otannalla löytyy tämmöisiä mielipiteitä, sillä vastaavat mielipiteet suhteutettuna koko väestöön takaavat sen, että hommat menee perseelleen muuallakin kuin maataloudessa ;D

Eikö kuitenkin olisi kaikkien etu, että suomalainen kone- ja laitevalmistus satsaisi suunnitteluun ja laatuun siten, että ne olisivat maailman parhaita meikäläisiin olosuhteisiin? Mutta miksi ne niin tekisivät? Koneet ja laitteet menevät kaupaksi olivat ne minkälaisia paskoja tahansa, kunhan ne ovat kotimaisia...

Suomessa on osaamista, ammattitaitoa ja tahtoa monella teollisuuden sektorilla valmistaa laadukkaita tuotteita. Nämä perusarvot pitäisi saada siirrettyä maatalouskonevalmistukseenkin.

Onko Suomesta kadonnut ammattinsa osaavat hitsarit ja suunnittelijat maatalouskonetuotannon parista vai onko niitä siellä koskaan ollutkaan?

Tämä kysymys tuli mieleen, kun on joutunut kokemaan suomalaisten "laatumerkkien" todellisen laadun.

Esimerkki 1.
Multiva maansiirtoperävaunu: Lavan pitkittäispalkkien välissä oleva tukipalkki pullistui pyöreäksi, koska sinne oli joutunut vettä, joka oli sittemmin jäätynyt. Palkissa ei vedenpoistoreikiä. Ilmoitus tehtaalle ja tuomio seuraava: jäätynyt vesi pullistanut palkin, ei kuulemma vaikutusta lujuuteen, poratkaa reiät, korvaukseksi parit lippalakit ja fleecet. Ei jaksanut tapella enempää.


Et kai vain ole Sinäkin joutunut vihdoin arvioimaan Keskon myymien tuotteiden laatua vähemmän positiiviseen sävyyn? ;D
Niin se katsomus muuttuu kun iskee kätensä kyynärpäitä myöten paskaan muutamia kertoja. ;)

Ps. Onko nuo Multivan tuotteet aitoa kotimaista? Ettei vain Virupoika rustaile alihankintana?

En ihan ymmärtänyt pointtia, koska mitään erityistä napanuoraa Keskoon ei ole. Ja tiedoksi, vaikka se ei sulle kuulukkaan, niin Keskolta on hankittu kaksi peräkärryä, muut vehkeet on hankittu muualta  ;D
Niin ja oikeasti en ole suomalaisesta ruuasta todellakaan tuota mieltä, mutta herätkää nyt idiootit tähän päivään! Vaikka ostaisitte mitä tahansa niin älkää nyt ***** haukkuko suomalaisia! Pitkällä tähtäimellä se on meiltä kaikilta pois!


Ketjun tarkoitus ei ole parjata suomalaisia, vaan enemmänkin pohtia, että mitä voisi tehdä toisin, jotta rahalleen saisi sellaisen vastineen, kuin sopisi ostohetkellä olettaa.

Eli perusta tuolle vaahtoamisellesi oma ketju.
Tempo maansiirtokärry: aisan tukijalasta puuttuu reikä se jää niin alas että aumalla on vaikeaa liikkua .Rehuvarustus :liukumuovit irtoavat ylhäältä ensimmäisten kuormien jälkeen ,kiinnitys lapsellisilla niiteillä jotakin pehmeää alumiinia.Lava maalaamaton ruostuu muutamassa päivässä ja sitten vasta kuorma onkin lavassa lujassa.Runko ruostuu nopeasti ja takalaita murtuu kulmistaan aika pian.Heikot adr navat eikö virossa ole myynnissä fadin napoja.
Niin joo eihän tämä olekaan kotimainen,no lukekaa nyt kuitenkin.


Hei kamoon SAS...
Multiva vs. Tempo? Tempo oli meilläkin harkinnassa ja oli muuten huomattavasti edullisempi kuin Multiva mutta päädyimme suomalaiseen laatutuotteeseen. Ei kotimaiset ihan paskoja ole mutta laadun tarkkailu ei ole sillä tasolla kuin se länsimaissa pitäisi olla.
Onko Suomesta kadonnut ammattinsa osaavat hitsarit ja suunnittelijat maatalouskonetuotannon parista vai onko niitä siellä koskaan ollutkaan?

Tämä kysymys tuli mieleen, kun on joutunut kokemaan suomalaisten "laatumerkkien" todellisen laadun.

Esimerkki 1.
Multiva maansiirtoperävaunu: Lavan pitkittäispalkkien välissä oleva tukipalkki pullistui pyöreäksi, koska sinne oli joutunut vettä, joka oli sittemmin jäätynyt. Palkissa ei vedenpoistoreikiä. Ilmoitus tehtaalle ja tuomio seuraava: jäätynyt vesi pullistanut palkin, ei kuulemma vaikutusta lujuuteen, poratkaa reiät, korvaukseksi parit lippalakit ja fleecet. Ei jaksanut tapella enempää.

Esimerkki 2
Stark takalana: teräakselin päähän hitsaamalla kiinnitetty kynkkä, johon tulee kääntösylinteri kiinni, irtosi hitsauksestaan akselin päästä. Lanassa on ylikuormitusventtiili. Hitsattu ohi ja vielä huonosti.  Ilmoitus tehtaalle ja tuomio seuraava: hitsausvirhe tehtaalla, korvaukseksi maalia itse suoritetun korjauksen päälle. Ei jaksa enempää tingata.

Hankinnoissa ei siis ole lähdetty hakemaan halvinta, vaan hommissa kestävää laadukasta tuotetta. Mutta mikä vi**u siinä on, että nämä vehkeet pitää kotona rakentaa valmiiksi, kun tehtaalla ei sitä osata tehdä? Elhon kelapöyhin vei uskon aikanaan suomalaiseen raudankäsittelytaitoon ja pitkä tauko oli kotimaisten hankinnassa mutta ei tuo nykyinenkään homma vakuuta? Pintakäsittelystä en sano mitään, kun ne on kaikissa maatalouskoneissa aivan hanurista. Niin ja on tietysti taloja, missä mikään ei kestä mutta uskallan väittää ettemme kuulu heihin.


Hyvää Joulua Massikkamiehille ja -naisille.  ::) :)


 ;D

Kiitos samoin ja miksei myös muille toppahousuille  ;D
No eipä herätä tunteita koneet, varsinkaan katkeruutta, eikä kateutta. Sääliä joskus jos kaveri on laittanut koneisiin enemmän kuin on varaa tai tuottoa.
Joskus silloin on tunteita, kun vaihtaessaan laakereita tai sylintereitä "kotimaisiin koneisiin" ja huomaa niiden olevan peräisin venäjältä tai unkarista.

Minussa herättää suuria tunteita esim tunaamani 502 Valumöt. Kaikenlaisia fendttejä ja prenttejä yritetään kehua, mutta on hommia joita ei paremmin voisi tehdä, kuin 502 valumötillä. Ei edes laadukkaalla pienkuormaajalla.
Nyt kyllä kiinnostaa että mitä tälläiset työt on??

*reps* buahahhaa :D samaa mietin kuin zetor8045
Kotitarveperunan nosto?  ???

Kotitarveperunat nostaa vaikka kuokalla. Meillä on aisankannattajana sekä kotipottu ja klapikonehommia varten pari vanhaa traktoria mutta ei niillä oikeasti voi tehdä nykypäivän hommia vaikka se olis kuinka kustannustehokasta. Se menee melekoseksi puuhasteluksi heleposti :) Oikeisiin töihin oikeat koneet ja masinistihommiin sitten omat vehkeet.
No eipä herätä tunteita koneet, varsinkaan katkeruutta, eikä kateutta. Sääliä joskus jos kaveri on laittanut koneisiin enemmän kuin on varaa tai tuottoa.
Joskus silloin on tunteita, kun vaihtaessaan laakereita tai sylintereitä "kotimaisiin koneisiin" ja huomaa niiden olevan peräisin venäjältä tai unkarista.

Minussa herättää suuria tunteita esim tunaamani 502 Valumöt. Kaikenlaisia fendttejä ja prenttejä yritetään kehua, mutta on hommia joita ei paremmin voisi tehdä, kuin 502 valumötillä. Ei edes laadukkaalla pienkuormaajalla.
Nyt kyllä kiinnostaa että mitä tälläiset työt on??

*reps* buahahhaa :D samaa mietin kuin zetor8045
5600-sarja tulollaan: https://www.youtube.com/watch?v=KMrzuy0UEig


Joo, niin on tuloillaan. Joidenkin sivustojen mukaan Sisu Agco Power -moottorit ja DynaVT vaihteistonkin saa tuohon sarjaan. Vaihteisto on sama kuin Fendt 300/400 sarjassa.

 Fendt 300- ja 400-sarjoissa on käsittääkseni eri lootat? Vai onko 400:ssa alueet vaan erikseen lisätty?

En minä tiedä onko niissä samat lootat, sinunhan se pitäis tietää ;) Jollakin norjalaisella sivustolla oli vain maininta, että siihen tulee sama vaihteisto kuin Fendt 300/400 ja nimenomaan kirjoitettu tuollatavalla kauttaviivan kanssa  :D
5600-sarja tulollaan: https://www.youtube.com/watch?v=KMrzuy0UEig


Joo, niin on tuloillaan. Joidenkin sivustojen mukaan Sisu Agco Power -moottorit ja DynaVT vaihteistonkin saa tuohon sarjaan. Vaihteisto on sama kuin Fendt 300/400 sarjassa.
Starkilta on tullut myös lumilinko, joka ainakin tehtaan pihassa näytti kompaktilta mittojen puolesta mutta oli kuitenkin kohtuullisen järeästi tehty. Alennusvaihde on suomalaista valmistetta ja valmistettu Lapinlahdella, kuten linkokin.

Kaiken kaikkiaan siistin näköinen laite mutta hinnasta ei mitään hajua  ::)
Onko tästä lingosta missään mitään tietoja?


Googlaa Stark lumilinko, niin näet kuvia. Urakointiuutisissa oli ainakin juttua lingosta.
Starkilta on tullut myös lumilinko, joka ainakin tehtaan pihassa näytti kompaktilta mittojen puolesta mutta oli kuitenkin kohtuullisen järeästi tehty. Alennusvaihde on suomalaista valmistetta ja valmistettu Lapinlahdella, kuten linkokin.

Kaiken kaikkiaan siistin näköinen laite mutta hinnasta ei mitään hajua  ::)
Suunnanvaihdin on kanssa luja vaikkakin kaipaisi säätömahdollisuutta.

Minusta suunnanvaihtaja toimi minulla aikoinaan olleessa 6265:ssa asiallisesti sen jälkeen, kun huoltomies sen toimintaa tietokoneellaan sääti.


Joo-o. Suunnanvaihdon äkäisyys vaan riippuu aika monesta osatekijästä, mitä huoltomies ei pysty säätämään. Semmoinen 5400-sarjassa oleva potentiometri-tyylinen säädin olis varmaan hyvä, niin voisi aina työn, lämpötilan yms. mukaan tökkäämään tiukemmalle tai löysäämään. Tästä massikan suunnanvaihdon säädöstä oli täällä vasta juttua, niin en jaksa alkaa selostamaan enempää  ;D

wejjo: Tiedossa on ja käytössä. Kesko tekee varaosilla tulosta, niin kuin pörssiyhtiön kuuluukin  ;D
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 9