Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3

Viestit - Skogsjan

Tuo HC-malli on osoittautunut kokonaisuutena ihan odotusten mukaiseksi.
Paitsi laipan hydrauliohjaus vaan tuntuu vielä vähän keskeneräiseltä. Virtauksensäätöventtiilillä kun säätää laipan nopeutta niin hidastuu myös paluuliike. Normaali säädössä liike kyllä nopea, mutta jossain tapauksissa säätäis mielellään hitaammalle ja sitten vaarassa tuupata puun päällä laippaan, kun pöytää pystyy liikuttamaan vaikka laippa vielä edessä. Käyttäjän vastuulla siis.
Toinen häiritsevä juttu laipan käännössä on osittain vipua vedettäessä käännön hyökkäys tosi vauhdilla puuhun. Tehtaan mukaan venttiili sellainen että vipua käytettävä on/off, itsellä tullu mieleen että voisko tankkilinjoja olla yhdistetty liikaa T-kappaleilla.  Eikös hydrauliset esiohjaukset ole näistä aika tarkkoja?

Ihan ***** surkea laite jos halkaisumäntä voi työntää puun laippaa päin.

Hakki Pilke 38 ssa tuollainen ei ole mahdollista koska halkaisu käynnistyy laipan nostosta.

Tai jos laippa on ylhäällä niin erikseen saa joikkarin napista halkaisun käyntiin.


Siis tarkemmin sanoen rankaa voi syöttää laippaa päin, Hakkia ajatellen siis syöttöhihnaa pyörittää, ei käynnistää halkaisua.

Mekaanisessa ohjauksessahan vivusta työntää väkisin laipan ylös ennen syöttöä, mutta HC-mallissa on mahdollista syöttää ainakin paksumpaa puuta jo eteenpäin ennenkun laippa ylhäällä.

Metsätalous / Vs: Koivukuidun hinta
: 11.04.13 - klo:19:00
Täälläpäin paras mestari myi koivuklapeja 32, erkkiä motti sisältäen rahdit ja alvit :)        Olen aina kuullu sanottavan, että hullun kans aina pärjää, mutta tyhmälle ei mahda mitään :'( Tuossahan ei tee yhtään mitään muuta, kuin munaa itsensä, ostajat kyllä muistaa, että sille tulee aina keväällä hätä puidensa kanssa ja jakaa ne sitten hinnalla millä hyvänsä pois, kunhan vain saa tilaa tehdä uutta.... paljon parempi ois päästää vaikka hakkeeksi lämpölaitokselle, jos kerran haluaa tehdä kaikki paikat täyteen uutta, eikä malta antaa olla ylivuotiseksi.  Multa on ainakin puut loppu vaikka en ole harrastanu mitään polkumyynti kamppanjoita ::)


Auta kaveria hädässä ja osta toisen varastot tyhjäks. Tingit vielä määräalennuksen. Siinähän molemmat voittais.  :)
Jos vaan laatu riittää eteenpäin myytäväks...
Kyllähän Navarot ihan nykyautoja jo ajolleen, kestävyydestä en uudemmissa oo moitteita kuullu.
Itellä viimesiä turbottomia king cabbejä, varmaan ainoa auto rivissä mikä tulee pysymään vielä pitkään. Syy siihen käyttöarvo vs. myyntiarvo.  ;)
Metsätalous / Vs: Koivukuidun hinta
: 10.04.13 - klo:19:32
Taitaa olla tässä keskustelussa tosiaan turhan monet yksiköt sekaisin.  :)
Tienvarsihinnat koivukuidulle n. 30€ alv0, lehti-ilmoituksessa koivukuitu polttopuuksi 37 sis.alv.
Eli sama hinta molemmissa tapauksissa, mutta eka hinta kiintoja ja toka pinokuutioita. Näin hinta polttopuuksi myyden n. 1,5-kertainen.  :D
Tuo HC-malli on osoittautunut kokonaisuutena ihan odotusten mukaiseksi.
Paitsi laipan hydrauliohjaus vaan tuntuu vielä vähän keskeneräiseltä. Virtauksensäätöventtiilillä kun säätää laipan nopeutta niin hidastuu myös paluuliike. Normaali säädössä liike kyllä nopea, mutta jossain tapauksissa säätäis mielellään hitaammalle ja sitten vaarassa tuupata puun päällä laippaan, kun pöytää pystyy liikuttamaan vaikka laippa vielä edessä. Käyttäjän vastuulla siis.
Toinen häiritsevä juttu laipan käännössä on osittain vipua vedettäessä käännön hyökkäys tosi vauhdilla puuhun. Tehtaan mukaan venttiili sellainen että vipua käytettävä on/off, itsellä tullu mieleen että voisko tankkilinjoja olla yhdistetty liikaa T-kappaleilla.  Eikös hydrauliset esiohjaukset ole näistä aika tarkkoja?
Kevytpeitteeseen on yhdistetty coretex-kalvon ominaisuudet, kylläkin käänteisessä järjestyksessä: läpäisee veden, mutta estää vesihöyryn pääsyn ulos. ;D ;D
Metsätalous / Vs: Klapin teon tarkkuus
: 31.03.13 - klo:20:00
Kyllä tuolla rummulla saa teon yhteydessä kivasti, "viritikkuja" pois tavaran seasta, mutta kyllä ne täytyy ruveta seulomaan uudelleen myös kuorman teon yhteydessä, kuivaessaan, niistä lähtee tuohenmoskaa niin, että hirvittää kuudenmotin autonperäkärryllisessä on pahimmillaan kottikärry kuorma sellaista hienoa moskaa, joka jää asiakkaan pihaan, ne lähtis kumminkin aika helpolla pyörityksellä pois, eli rumpu saa olla aika rajusti nenällään, ettei ala tukkia, pitää vaan laitaa sille täyttökuljetin.

Roskat polttopuissa on loppumaton luonnonvara.  :D
Kuorman teossa puhdistus olis varmaan tehokas apu, kuiva roska karisis pois.
Mutta kyllä niitä riittää aina uunin eteen asti, ihan omaa lattiaa lakastessa huomannu.  :D
Metsätalous / Vs: Klapin teon tarkkuus
: 31.03.13 - klo:19:40

Eihän tällasia laitteita tosiaan tartte ittelleen puuhasteluun mutta jos laajamittaisesti haluaa myydä ilman sanomista niin puun täytyy olla aika laadukasta. Sikäli tollanen "mun esittämä" lajittelija olisi hyvä että ei tarvitse sitä puhdistusrumpua. Se kone voisi eka olla lapukoneen perässä ja sitten vaikka uudestaan asiakkaalle lapuja pakatessa. Itte konehan on aika yksinkertainen eli pitkittäin oleva kierteinen rumpu ja vieressä vastinlevy joiden raot pikkuhiljaa kasvaa. Aina  jos ei puu mahdu putoamaan raon välistä rumpu tökkää sitä vähän kauemmaksi kunnes rako on sopivan leveä. Varmaan saisi paikallisessa metallifirmassa ko laitteen rakennettua halutessaan.
[/quote]

Ei kyllä hullumpi idea olis. Roskarumpu joka tapauksessa hankinnassa, kehittelis ajatuksen vaan pykälän pidemmälle.
Rummun tekoon varasin joskus pari vanhaa kärryn kääntökehää, mutta turhan järeinä hylkäsin ja perinteisiä rullia meinasin. Ajatuksen asteelle jäänyt vielä.
Metsätalous / Vs: Klapin teon tarkkuus
: 31.03.13 - klo:12:51
Joo löytyyhän niitä monenlaista keksintöä ja onneksi uusiakin kehitellään. Vaatii tietysti ympärivuotista toimintaa suurempiin investointeihin.

Pienemmän mittakaavan toiminnassa taitaa helpoin olla valita puut jo propsikasalla.
Ensiharvennuspuusta saa nättiä hellapuuta ja "huoltoaseman pusseja".
Järeämmästä saa takka- ja uunipuut, millä lämmitetään oikeastikin.

Alkuperäinen mietiskely asiasta tuli mieleen, kun tahtoo tuon pienpakkauksiin tehtävän tavaran tarkkuus jäädä päälle irtotavarankin teossa.  :)
Eihän se muuta haittaa mutta se turha nysväys syö tehokkuutta.
Jos suvilunta pakko lingota nii vahingossa keksitty niksi: Kauhan pohjalla viistää lumen pintaa kevyesti tiiviimmäks. Kyllä lähtee.  :D
Ei kylläkään ihan parin sentin kerrokseen onnisti mutta paksumpaan kerrokseen kyllä.
Metsätalous / Vs: Polttopuusäkit
: 29.03.13 - klo:09:41
Säkkien kaatumiseen ja kallisteluun vaikuttaa säkin mallin lisäks vähintään yhtä paljon tekotapa. Jos kuljetin viskoo kovasti toiseen reunaan  ja kahvoista riiputtaa pohjan pyöreäksi nii pisan torneja tulee.
Sisälle tosiaan mielellään pinoaa, muuten vähäiset neliöt aika äkkiä käytössä.
Suuri

http://www.pohjolanvoima.fi/hankkeet/vaskiluodon-biokaasulaitos

Pienempiä

http://www.gasek.fi/

Pieniä

http://www.volter.fi/etusivu

Harmillista että journalistit ovat ryhtyneet käyttämään tuota biokaasutusta näöiden nimenä, vaikka se on vähän varattu mädättämällä saatavalle metaanille.

Lainaus volter.fi sivuilta: Esimerkiksi kuusi-henkisen perheen vuotuiseen sähkön- ja lämmöntarpeeseen sekä sähköauton lataamiseen riittää noin 20 kiintokuutiota puuta.

Tämän luulis olevan jopa kannattavaa toimintaa kymmenen vuoden säteellä.
Riippuen toki suurten yritysten lobbarien onnistumisesta, nämähän ei suurille mieleen ole.  :-\
Metsätalous / Vs: Polttopuusäkit
: 27.03.13 - klo:19:57
Hämäävä tuo kokoero. Itellä aikasemmat säkit HL-vihannekselta, merkkiä en muista. Nyt kävin lisäks K-kaupasta Espegardin säkkejä. Nämä näytti aluks 20cm matalemmilta, mutta venyi täyttyessään ihmeen paljon. Täynnä molemmat näyttää yhtä korkeilta vierekkäin ollessaan.

Mistä muuten kahden kuution säkkejä?
Luulis nykytekniikalla olevan kannattavaa tuottaa puukaasua suurien lämpölaitosten yhteydessä.
Muutenkin puukaasutekniikka olisi aika pitkällä, jos sota-ajoista lähtien olisi kehitetty edes kymmenesosan rahoituksella verraten öljyyn perustuvan tekniikan kehittämisbudjetista.
Kannattaa nuo pääsylinterit kunnostaa/vaihtaa heti kun alkavat vuotaa. Tekee muuten tosiaan ikävän sotkun maton alle ihan huomaamatta.
Itellä 6400:n matto luultavasti jarrunesteestä turvonnut pari numeroa isommaks.  :)
Jarrut oli ennen ostamista korjattu, mutta nesteen määrästä lattialla päättelisin vuotaneen pitempäänkin.
Sivuja: 1 [2] 3