Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nissan - 22.03.16 - klo:10:15
-
Hienon traktorin korjaaminen on niin kallista,että joutuu myymään pois saadakseen maksettua korjauksen :'(
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/konerikkovakuutuksen-ehtomuutos-yll%C3%A4tti-viljelij%C3%A4n-ykk%C3%B6straktori-pakko-myyd%C3%A4-1.141203
-
Sehän on peura...Kuvan peura ei liity juttuun...Saiskos mun Majoriin rikko vakuutusta. ;D
-
Oleellista tässä on se, että tuo ukko oli ostanut niin hienon traktorin ettei hänellä ollut kykyä pitää sitä ehjänä eikä varaa maksaa sen korjausta
-
Oleellista tässä on se, että tuo ukko oli ostanut niin hienon traktorin ettei hänellä ollut kykyä pitää sitä ehjänä eikä varaa maksaa sen korjausta
Joillakin ei oo varaa tankata talvilaatuakaan :D
-
Oleellista tässä on se, että tuo ukko oli ostanut niin hienon traktorin ettei hänellä ollut kykyä pitää sitä ehjänä eikä varaa maksaa sen korjausta
Joillakin ei oo varaa tankata talvilaatuakaan :D
Ei talvilaatua enää tarvi. Aamulla sanottiin että alimmat pakkaslukemat on tältä talvelta lusittu, seuraavat kovat kelit vasta syksyllä.
-
Kun traktoriin lisäksi ohjelmoinnilla lisätään tehoja niin senhän pitäisi sitte olla omalla vastuulla eihän vakuutusyhtiön tarvitse silloin sellaisen remontteja vastata. En tiedä kyseisestä tapauksesta oli tehot vakio vai ei mutta noin niinkuin yleensä. Palikat kun tahtoo olla tehty tehon mukaan tehtaalla.
-
Kun traktoriin lisäksi ohjelmoinnilla lisätään tehoja niin senhän pitäisi sitte olla omalla vastuulla eihän vakuutusyhtiön tarvitse silloin sellaisen remontteja vastata. En tiedä kyseisestä tapauksesta oli tehot vakio vai ei mutta noin niinkuin yleensä. Palikat kun tahtoo olla tehty tehon mukaan tehtaalla.
Joo. Vakuutusten ei pitäisi korvata mitään vahinkoja joita on aikaansaatu viritetyillä traktoreilla ;D
-
Nää kaikenmaailman vakuutus jutut ei ainakaan yhtään helpota sitä tosiasiaa että remppahinnat karkaa hurjiksi. Jotenkin tuntuu että kivijalkaliikeet oppii että rahat tulee kuitenkin vakuutusyhtiöstä.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
-
Kun traktoriin lisäksi ohjelmoinnilla lisätään tehoja niin senhän pitäisi sitte olla omalla vastuulla eihän vakuutusyhtiön tarvitse silloin sellaisen remontteja vastata. En tiedä kyseisestä tapauksesta oli tehot vakio vai ei mutta noin niinkuin yleensä. Palikat kun tahtoo olla tehty tehon mukaan tehtaalla.
Joo. Vakuutusten ei pitäisi korvata mitään vahinkoja joita on aikaansaatu viritetyillä traktoreilla ;D
Ja isäntien pitäisi alkaa tajuta että 100 heppaa lisää ja 500 tuntia pidennetty huoltoväli ei vaan toimi pitkän päälle.
-
mutta miksi sitä markkinoidaan jopa täällä? edesvastuutonta heikkomielisten kusetusta! aina ite ihmetelly että miks noita uusiakin koneita pitää ohjlemoida niin pirusti? eikö net tehtaalla ole osannu niitä kasata oikein? tai ostaa sitten kerralla niiiiin ison että pärjää! eikös noita ole jo 420 heppasiakin?
-
Hienon traktorin korjaaminen on niin kallista,että joutuu myymään pois saadakseen maksettua korjauksen :'(
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/konerikkovakuutuksen-ehtomuutos-yll%C3%A4tti-viljelij%C3%A4n-ykk%C3%B6straktori-pakko-myyd%C3%A4-1.141203
Parkkimittari ei osannut lukea vakuutusehtoja? Ja sit nillittää lehteen? :o
-
mutta miksi sitä markkinoidaan jopa täällä? edesvastuutonta heikkomielisten kusetusta! aina ite ihmetelly että miks noita uusiakin koneita pitää ohjlemoida niin pirusti? eikö net tehtaalla ole osannu niitä kasata oikein? tai ostaa sitten kerralla niiiiin ison että pärjää! eikös noita ole jo 420 heppasiakin?
Esimerkiksi pakokaasun takaisinkierrätys tahtoo olla semmoinen juttu, että jos sen antaa olla toiminnassa, niin venttiilit on paskana jo kolmessa tuhannessa tunnissa.
No harva kovin uusia virittelee ja konerikkovakuutukset on voimassa vaan 5 vuotta.
Valtrassa on muuten ihan sama laatikko siinä 150 heppasessa, mikä on 180 heppaisessakin, niin ei sen hajoominen virittelystä johdu..
-
Tuo OPn vakuutusehtojen muutos on täysin Jonnikkaan portaattomien aiheuttama.
Kyllästyivät maksamaan niitten porsimisia niin nyt ei kenelläkään sit ole vakuutusturvaa enää prkl.
-
Ei ole mitään faktaa esittää, kun en jaksa kaivaa vanhoja veromappeja esille, mutta eipä se laatikon aukaisu takavuosina mikään ihmeellinen juttu ollut. 805 on ainakin pari kertaa avattu pikavaihteen voimansiirron takia. Siellä on joku turhan lyhyt urajuttu, joka kuluu selväksi. Sitten kerran se avattiin kolme kertaa peräkkäin pienellä aikavälillä vaihteistossa olleiden erinäisten vikojen takia. Oli murtunutta ratasta ja muuta. Huoltomies otti osan hommasta omaan piikkiinsä, kun ei ollut huomannut ekalla kertaa jotain juttua. Ihan hienoa, vaikkei meillä tietysti ollut mitään kommenttia asiasta, kun ajateltiin, että ei taida tulla kuntoon enää ollenkaan. Mutta ei noista hässäköistä mielestäni kovin ihmeellisiä laskuja tullut, joku reilu kolmetonnia yhteensä. Nyt on tietysti eri aika ja kaikki kuuluukin maksaa paljon ;D
-
eikös tuon ajan valtuissa ollukin se logo vaihelaatikon räjäytyskuva? ainakin paikallinen huoltoyrittäjä irvaili tuon. mutta tänä päivänä kun noissa laatikoissa on niiiiin saakelisti sitä pientä sälää mukana niin rempan hinta on suolainen. ite kauhulla uotan että kerkiivät purkaa nyyn lootan että mikä siellä oikein porsi!!!! hinta avoin!
-
Mut konekauppa Pellervohan mainosti MF 3000 -sarjaa julkisella huoltotiedotteellaan huoltomiehille näin:
"Uusi Massey-Ferguson 3000. Traktori, joka tekee elinkeinostasi kannattavamman."
https://onedrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!11139&authkey=!AGRgRYF_fPXIALk&v=3&ithint=photo%2cjpg
-
Ei ole mitään faktaa esittää, kun en jaksa kaivaa vanhoja veromappeja esille, mutta eipä se laatikon aukaisu takavuosina mikään ihmeellinen juttu ollut. 805 on ainakin pari kertaa avattu pikavaihteen voimansiirron takia. Siellä on joku turhan lyhyt urajuttu, joka kuluu selväksi. Sitten kerran se avattiin kolme kertaa peräkkäin pienellä aikavälillä vaihteistossa olleiden erinäisten vikojen takia. Oli murtunutta ratasta ja muuta. Huoltomies otti osan hommasta omaan piikkiinsä, kun ei ollut huomannut ekalla kertaa jotain juttua. Ihan hienoa, vaikkei meillä tietysti ollut mitään kommenttia asiasta, kun ajateltiin, että ei taida tulla kuntoon enää ollenkaan. Mutta ei noista hässäköistä mielestäni kovin ihmeellisiä laskuja tullut, joku reilu kolmetonnia yhteensä. Nyt on tietysti eri aika ja kaikki kuuluukin maksaa paljon ;D
Pikavaihteen nyt vaihtaa melkein hytistä käsin, SAS ainakin ;D
-
Jotenkin on tuntunutkin ettei vakuutusyhtiölle voi mitenkään olla hyvää bisnestä nuo konerikkovakuutukset. Lähes joka traktori hajoaa joskus ja jos vakuutukseen menee vaikka 300 euroa vuodessa ja 5 vuodessa yhteensä 1500 euroa ja jos joka toinen traktori pamahtais niin bisnekseen ja remonttiin jäis vakuutusyhtiöllä 3000 euroa ja kaikki vaihteistorempat maksaa vähintään kymppitonnin. :-X
-
Jotenkin on tuntunutkin ettei vakuutusyhtiölle voi mitenkään olla hyvää bisnestä nuo konerikkovakuutukset. Lähes joka traktori hajoaa joskus ja jos vakuutukseen menee vaikka 300 euroa vuodessa ja 5 vuodessa yhteensä 1500 euroa ja jos joka toinen traktori pamahtais niin bisnekseen ja remonttiin jäis vakuutusyhtiöllä 3000 euroa ja kaikki vaihteistorempat maksaa vähintään kymppitonnin. :-X
[
puhumattakaan rehukoneitten korvauksista
-
Mut konekauppa Pellervohan mainosti MF 3000 -sarjaa julkisella huoltotiedotteellaan huoltomiehille näin:
"Uusi Massey-Ferguson 3000. Traktori, joka tekee elinkeinostasi kannattavamman."
https://onedrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!11139&authkey=!AGRgRYF_fPXIALk&v=3&ithint=photo%2cjpg
Kyl 3000 sarja oli uutena melkoisesti edellä muita merkkejä. Myönteisessä mielessä.
-
Toi alko sit melkein eka päivänä.
Tuo OPn vakuutusehtojen muutos on täysin Jonnikkaan portaattomien aiheuttama.
Kyllästyivät maksamaan niitten porsimisia niin nyt ei kenelläkään sit ole vakuutusturvaa enää prkl.
onks jotain faktaa esittää väitteen tueksi ?
-
Toi alko sit melkein eka päivänä.
Tuo OPn vakuutusehtojen muutos on täysin Jonnikkaan portaattomien aiheuttama.
Kyllästyivät maksamaan niitten porsimisia niin nyt ei kenelläkään sit ole vakuutusturvaa enää prkl.
onks jotain faktaa esittää väitteen tueksi ?
Nyt heti on esittää vahva ennakkoasenne. Mut mihin muuhun se vakuutusehtojen huononnus vois perustua? Just vaihteistot on rajattu pois korvauksista ja jonnikkaan ns portaattomassa oli ens alkuun pirusti vaikeuksia.
-
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
-
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
Se nyt vaan on pakko moottorilla jarruttaa täällä kun tiet vuoristorataa ja kuormat isoja, että materiaali liikkuu. Em seikoista ja siitä, että en halua laittaa rahojani laatikkoremppoihin kaikista traktoreistani löytyy raput ;)
-
Jonnikkaan portaattomalla ei saa moottorijarruttaa.
-
Oleellista tässä on se, että tuo ukko oli ostanut niin hienon traktorin ettei hänellä ollut kykyä pitää sitä ehjänä eikä varaa maksaa sen korjausta
väärin - lähtökohta on se, että ne riskit vakuutetaan, joita itse ei pysty/halua/kykene kantamaan
oleellista tässä on se, jos laatikko on aikoinaan vakuutettu ja sitten vakuutusyhtiö poistaa sen korvausten piiristä, niin asiakkaalle pitää siitä kertoa tai irtisanoa vakuutus, jos ehdot olennaisesti muuttuu.... yhtiön vastuuseen ei vaikuta traktorin hienous tai asiakkaan maksukyky
lähetetäänkö henkivakuutuksesta vaan lappu kotiin, ettei korvata kun henkilö ei kyennyt pitämään itseään hengissä.... :)
-
Ei niitä vaihteistoja pois vakuutusehdoista ole rajattu. Jarru- ja polttoainejärjestelmät kylläkin on rajattu pois.
https://www.pohjola.fi/loso/1014991.pdf tuolta sivu 7.
Maastullin jutussa oli taas tainnu jäädä jotain oleellista kertomatta.
Vähennys % melkoisia. 4001-5000 tuntia ajettu kone miinusta 70 % + omavastuu. Esim. 12000 € remppa 1000 € omavastuulla vakuutuksesta 3300 €.
Jos kone onkin vaan 1500 tuntia ajettu, mutta 6 vuotta vanha vakuutksesta tuleekin vaan 1100 €. Todennäköisesti vakuutusmaksuja on maksettu enemmän kuin korvaussumma on.
Vakuutus on raakaa pisnestä johon traktorin väri ei vaikuta.
-
Jonnikkaan portaattomalla ei saa moottorijarruttaa.
Saa moottorijarruttaa,muttei vaihteistojarruttaa.
Ferkullahan ei saa jarruttaa ollenkaan ettei kardaanijarru hajoo...
-
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
Se nyt vaan on pakko moottorilla jarruttaa täällä kun tiet vuoristorataa ja kuormat isoja, että materiaali liikkuu. Em seikoista ja siitä, että en halua laittaa rahojani laatikkoremppoihin kaikista traktoreistani löytyy raput ;)
Aina oppii jotain uutta ;D ;D
Ennen luulin että jarrut on jarruttamista varten ;) ;)
-
Ei ole mitään faktaa esittää, kun en jaksa kaivaa vanhoja veromappeja esille, mutta eipä se laatikon aukaisu takavuosina mikään ihmeellinen juttu ollut. 805 on ainakin pari kertaa avattu pikavaihteen voimansiirron takia. Siellä on joku turhan lyhyt urajuttu, joka kuluu selväksi. Sitten kerran se avattiin kolme kertaa peräkkäin pienellä aikavälillä vaihteistossa olleiden erinäisten vikojen takia. Oli murtunutta ratasta ja muuta. Huoltomies otti osan hommasta omaan piikkiinsä, kun ei ollut huomannut ekalla kertaa jotain juttua. Ihan hienoa, vaikkei meillä tietysti ollut mitään kommenttia asiasta, kun ajateltiin, että ei taida tulla kuntoon enää ollenkaan. Mutta ei noista hässäköistä mielestäni kovin ihmeellisiä laskuja tullut, joku reilu kolmetonnia yhteensä. Nyt on tietysti eri aika ja kaikki kuuluukin maksaa paljon ;D
5kertaa loota auki?
Paljoko tunteja Valtus sulla on??
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Menkääs korjauttamaan autoa merkkikorjaamolle, niin tiedätte mitä tarkoittaa kallis, aika pienestä menee uudehkoja autoja lunastukseen, kun kustannukset on ihan järjettömiä....toi 30-60€ on helevetkn halpaa, jos ammattimies tekee remontin. Nykyään kun pitää pakissa olla muutakin kuin hylsysatsi...
Siihen en ota kantaa, onko traktorit sitten liian monimutkaisia.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Menkääs korjauttamaan autoa merkkikorjaamolle, niin tiedätte mitä tarkoittaa kallis, aika pienestä menee uudehkoja autoja lunastukseen, kun kustannukset on ihan järjettömiä....toi 30-60€ on helevetkn halpaa, jos ammattimies tekee remontin. Nykyään kun pitää pakissa olla muutakin kuin hylsysatsi...
Siihen en ota kantaa, onko traktorit sitten liian monimutkaisia.
Siis ihan oikeasti. Joku erikoistyökalu muka ja työkalupakki oikeuttaa johonkin ihan järjettömään tuntihintaan hommassa mikä tehdään siistissä sisätilassa kelistä riippumatta arkipäivänä virka-aikaan. Onkohan porukka hieman vieraantunut todellisuudesta. Kannattaa verrata hintoja esim maatalouteen tai koneurakointiin ja miettiä näiden kulurakennetta niin saa jonkun käsityksen mikä on oikeasti homman nimi. Ainoat remppapuolella mitkä on todellisuudessa ansainnu palkan on se kaveri joka oikeasti pitää ruuvarista kiinni. Hänen palkka vaan kerrotaan vähintään 2 ja piillä ennen kuin lasku lähtee asiakkaalle.
-
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Menkääs korjauttamaan autoa merkkikorjaamolle, niin tiedätte mitä tarkoittaa kallis, aika pienestä menee uudehkoja autoja lunastukseen, kun kustannukset on ihan järjettömiä....toi 30-60€ on helevetkn halpaa, jos ammattimies tekee remontin. Nykyään kun pitää pakissa olla muutakin kuin hylsysatsi...
Siihen en ota kantaa, onko traktorit sitten liian monimutkaisia.
sama havainto, vein traktorin runsas vuosi sitten koneremppaan. Palvelu ja työ ihan moitteetonta sekä kohtuuhintaista. Päivittäin asentaja soitti ja kertoi mitä tehdään, sekä ehdotti mitä voitaisiin nyt helpolla tehdä muutakin.... niistä sitten sovittiin erikseen. Lopulta -80 luvun traktori sai uuden elämän noin kolmella tonnilla.
Auton kanssa ja keskustellessa pikkutakki-miehen kanssa tolla rahalla ei saa kun jakohihnan vaihdon, pyyhkijän sulat, pissapojan nestettä, pari polttimoa....niin ja kuntoarvion lisätyölistoineen.
-
Vakuutusyhtiöt voisivat toimia myös niin, että otettaisiin kahdesta miljoonasta kotivakuutuksesta 50 euroa enemmän, niin voisivat traktorirodeota ajelevat murskailla kiviä ja vaihdelaatikoita entiseen tapaan.
Niinhän kerran kuukauteen autoaan ruttaavakin saa turvan verrattuna varovaiseen, on sellaisia autoilijoita, jotka ovat maksaneet autovakuutuksia 20 - 40 vuotta, sinne vakuutusyhtiön kassaan, ilman korvaustapauksia. Sillä tavalla vakuutuksen pitääkin toimia, otetaan hiukan kaikilta, että pikkuisen enempi kikkailevat eivät ihan mieron tielle joutuisi.
Epäreilua alkaa maksattaa konerikkoja konerikon kohteeksi joutuvilta.
Eikö.
-SS-
-
Vakuutusyhtiöt voisivat toimia myös niin, että otettaisiin kahdesta miljoonasta kotivakuutuksesta 50 euroa enemmän, niin voisivat traktorirodeota ajelevat murskailla kiviä ja vaihdelaatikoita entiseen tapaan.
Niinhän kerran kuukauteen autoaan ruttaavakin saa turvan verrattuna varovaiseen, on sellaisia autoilijoita, jotka ovat maksaneet autovakuutuksia 20 - 40 vuotta, sinne vakuutusyhtiön kassaan, ilman korvaustapauksia. Sillä tavalla vakuutuksen pitääkin toimia, otetaan hiukan kaikilta, että pikkuisen enempi kikkailevat eivät ihan mieron tielle joutuisi.
Epäreilua alkaa maksattaa konerikkoja konerikon kohteeksi joutuvilta.
Eikö.
-SS-
näissä konerikko ja keskeytys ym vahingoissa vuosimaksut ei ole oikeasti kauhean pienet ja kun vakuutusyhtiö jättää omavastuun ja alvin maksamatta niin ei ne maksut mitkä sieltä saa ole kovin kummoset. Vakuutuksen tarkoitus ei ole kyllä asiakkaalle tienata vaan enemmänkin tasata kuluja ja vähentää riskiä.
-
eikös tuon ajan valtuissa ollukin se logo vaihelaatikon räjäytyskuva? ainakin paikallinen huoltoyrittäjä irvaili tuon. mutta tänä päivänä kun noissa laatikoissa on niiiiin saakelisti sitä pientä sälää mukana niin rempan hinta on suolainen. ite kauhulla uotan että kerkiivät purkaa nyyn lootan että mikä siellä oikein porsi!!!! hinta avoin!
Kantopommi,mun kantopommi on kestänyt 11000tuntia ilman remontteja.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Notua joo kyllä noista remppahommista aikamuvasti tienaa. Tosin eiol mulla ihan noinkaan korkee taksa. Tosin en niitä ammatikseni teekkään harmi sinänsä.
-
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Notua joo kyllä noista remppahommista aikamuvasti tienaa. Tosin eiol mulla ihan noinkaan korkee taksa. Tosin en niitä ammatikseni teekkään harmi sinänsä.
Ei toi kaikki mun käsittääkseni tienaamista oo, jos huoltomieheltä on öljyt ja suodattimet ym. tarvikkeet työkaluineen päivineen.
-
Yleensä nää yksityiset huoltoukot ei ole pahimpia kiskureita. Toki hekään ei voi varaosahinnalle mitään mutta omat työt ei nyt ole niin kiskurihintaiset.
-
Ohhoh
-
Yleensä nää yksityiset huoltoukot ei ole pahimpia kiskureita. Toki hekään ei voi varaosahinnalle mitään mutta omat työt ei nyt ole niin kiskurihintaiset.
Onko traktoripuolella muitakin kuin yksityisiä huoltoyrittäjiä?
-
Yleensä nää yksityiset huoltoukot ei ole pahimpia kiskureita. Toki hekään ei voi varaosahinnalle mitään mutta omat työt ei nyt ole niin kiskurihintaiset.
Onko traktoripuolella muitakin kuin yksityisiä huoltoyrittäjiä?
No millaiseksi toimijaksi sä luokittelet esimerkiksi konekeskon?
-
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
Se nyt vaan on pakko moottorilla jarruttaa täällä kun tiet vuoristorataa ja kuormat isoja, että materiaali liikkuu. Em seikoista ja siitä, että en halua laittaa rahojani laatikkoremppoihin kaikista traktoreistani löytyy raput ;)
Aina oppii jotain uutta ;D ;D
Ennen luulin että jarrut on jarruttamista varten ;) ;)
Kyllä ja tällä opilla oikeasti säästää, kärryihin petaalista toimivat jarrut ja jarruun ei kosketa ellei ihan aivan pakko, vaan ennakoivaa ajoa moottorijarrutuksella ja pitkissä jarrutuksissa poljinta välillä ylös niin öljy pääsee levyjen väliin jäähdyttään :)
Itte en ole joutunut jarruremppoja tekeen, vaikka tunteja koneissa keskimäärin liki 7k ja kuormat isoja, esim lantakuorma 15-20 tonnia, kaivuri 18, heinäkuormat 10 ylöspäin jne ;)
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Notua joo kyllä noista remppahommista aikamuvasti tienaa. Tosin eiol mulla ihan noinkaan korkee taksa. Tosin en niitä ammatikseni teekkään harmi sinänsä.
Tarvikkeet, filtterit ja öljyt kuuluivat noihin esimerkkihintoihin mukaan, johan se Valtran huolto-osapakettikin useamman satasen tekee noihinkin malleihin.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Kuulostaa ihan realistisilta luvuilta. 1000h huolto imee jos jonkinlaista suodatinta ja öljyäkin menee. N3-sarjan venttiilien säätö on myös työnä erittäin hankala. Huollon ohjeaika kyseiselle työlle 3,5h, mutta on turhan optimistinen, menee enemmän aikaa ja käy kalliiksi.
-
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.
Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Kuulostaa ihan realistisilta luvuilta. 1000h huolto imee jos jonkinlaista suodatinta ja öljyäkin menee. N3-sarjan venttiilien säätö on myös työnä erittäin hankala. Huollon ohjeaika kyseiselle työlle 3,5h, mutta on turhan optimistinen, menee enemmän aikaa ja käy kalliiksi.
Jos oikein ymmärsin niin 1,3 euroa ajotuntia kohti verollisena. Ei se meikäläisen vaihdelaatikkoremppa sitten ihan tolkuton ollut, kun 0,75 verollista euroa ajotuntia kohti tuli maksamaan töineen kaikkineen. Pientä (muutama tonni) säästöä tuli, kun osa osista hankittiin Saksasta.
-
Kun ei tee mitään, niin ei synny kulujakaan... ;D
-
Avainsana tässäkin on suorakylvö.
Ei rasitu traktorit ja vaihteistot säästyy.
-
Paljonkos raatilaisilla huoltokulut noin karkeasti, mulla ollu monena vuonna huollot, korjaukset ja renkaat 40-60 euron välissä hehtaaria kohti. Paljon teetetään huoltoyrittäjillä ja kalusto melko vanhaa. Joku tonni(reilu kymppi per ha) yleensä korjauskuluista tullu vakuutuksista takaisin noista em kuluista, jatkossa vähemmän, kun nuorinkin kasvoi yli-ikäiseksi konerikkovakuutukseen ja lähitapiola on oppinut käyttään kaikki porsaanreiät, ettei tartte korvata mitään.
-
97-220 € per ha alv0 viideltä edelliseltä vuodelta. Viime vuosi oli "pahin" koska oli sekä moottori- että vaihteistoremppa, tosin eri koneisiin. Pienimuotoinen urakointi kuuluu noihin lukuihin. Toisaalta kaikkien koneiden nykyarvo hehtaaria kohti lienee n. 1000 € alv 0, hyvä jos sitäkään.
-
jossain 3 euron kieppeillä tuntia kohden menee raktorin huolto kulut. Toinen mokoma tulee helposti remppahommista jos on vähän huonoa tuuria. No nykyinen on kyllä mennyt alle tuo kolme euroa tunnilta remonteissa.
-
Viimmeisen kolmenvuoden korjauskulut:Autopoweriin 210e,pikkuiseen n100e,7530 n3300e.
Toi 7530 oli kansiremppa edellisvuonna,nyt ennen kevättä tarttis laittaa turbo.
Autopoweriin meni noiden lisäksi oman nolottelun takia jotain kosmeettisia osia kuten nokkamaski,lamput ja sivuikkuna.
Tuohon pikkuiseen 6520 ei koko7000 tunnin aikana korjauksiin ole menny tonniakaan.
Huoltoihin menee mitä menee,öljyt ja suodattimet,itte vaihtaen.
Ja rengaskulut jää pitkälle alle €/tunti.
-
Jotenkin on tuntunutkin ettei vakuutusyhtiölle voi mitenkään olla hyvää bisnestä nuo konerikkovakuutukset. Lähes joka traktori hajoaa joskus ja jos vakuutukseen menee vaikka 300 euroa vuodessa ja 5 vuodessa yhteensä 1500 euroa ja jos joka toinen traktori pamahtais niin bisnekseen ja remonttiin jäis vakuutusyhtiöllä 3000 euroa ja kaikki vaihteistorempat maksaa vähintään kymppitonnin. :-X
Tätä sano paikallinen silloisen lähivakuutuksen ukkeli jo aikoinaan, että on niin kalliita nuo remontit ja iskee niin äkkiä sitten jo ne ikäalennukset korvauksiin. Ei edes suositellu konerikkovakuutusta, ois toki myyny sen jos siitä ois kiinni ollu sopimus. Ja periaatteessahan uudessa koneessa ne alku vuodet pitäis mennä muutenkin valmistajan takuuseen, jos on selkeitä materiaali/valmistus virheitä.
-
En ole laskenut ikinä korjauskustannuksia, koska ne ovat menoerä johon ei voi juurikaan vaikuttaa. Koneita hajoilee, jos niikseen on. Määräaikaishuollot maksaa sen mitä maksaa, ne kannattaa varmaan tehdä, että kalusto säilyy ajokuntoisena. Tosin en tee niitä laajimman huolto-ohjelman mukaan kuin kahteen nuorimpaan traktoriin. Muut saa mennä vuosittaisella moottoriöljyn ja suodattimen vaihdolla. Loput toimenpiteet vähän fiilispohjalta, että koskahan tämä on viimeksi vaihdettu...
-
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Juu sama tunne tullut itselle, vaikka tuntihinta on hieman pienempi. Perushuollossakin tulee aina jotain lisähommia ja pikkufiksauksia jotka ottaa äkkiä tunnin lisää aikaa ja kun kyseessä on vieras kone, niin kaiken tekee mielellään kerralla kuntoon. Senhän voi olettaa että kun kone on huollettu, niin sinne pellin alle tai muualle ei ihmeemmin kurkistella seuraavaan 500 tuntiin.
Kun oikein alkaa laskemaan, niin nurkista löytyy melkoinen määrä huollettavaa konetta ja kampetta. Sikäli aina käytettävissä oleva ja kohtuullisen toimiva huoltohalli puoltaa paikkaansa. Toki onhan tuota tullut pikkuhiljaa rakennettua vanhasta laakasiilosta viimeiset 15 vuotta, omana työnä ja pienellä rahalla. Sikäli kun itsellä on vaan aikaa huoltaa koneita, niin pidän ihan hyvänä hankkeena.
-
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Juu sama tunne tullut itselle, vaikka tuntihinta on hieman pienempi. Perushuollossakin tulee aina jotain lisähommia ja pikkufiksauksia jotka ottaa äkkiä tunnin lisää aikaa ja kun kyseessä on vieras kone, niin kaiken tekee mielellään kerralla kuntoon. Senhän voi olettaa että kun kone on huollettu, niin sinne pellin alle tai muualle ei ihmeemmin kurkistella seuraavaan 500 tuntiin.
Kun oikein alkaa laskemaan, niin nurkista löytyy melkoinen määrä huollettavaa konetta ja kampetta. Sikäli aina käytettävissä oleva ja kohtuullisen toimiva huoltohalli puoltaa paikkaansa. Toki onhan tuota tullut pikkuhiljaa rakennettua vanhasta laakasiilosta viimeiset 15 vuotta, omana työnä ja pienellä rahalla. Sikäli kun itsellä on vaan aikaa huoltaa koneita, niin pidän ihan hyvänä hankkeena.
250tuntia maksimi moottoriöljyn vaihtoväli,vaikka kait sais kauemminki ajaa...
-
Avainsana tässäkin on suorakylvö.
Ei rasitu traktorit ja vaihteistot säästyy.
Mutta tunteja tulee traktoriin kovin vähän, jolloin vuosittainen huolto nostaa tuntia kohden huoltokustannetta paljon. :-X
-
Tuo OPn vakuutusehtojen muutos on täysin Jonnikkaan portaattomien aiheuttama.
Kyllästyivät maksamaan niitten porsimisia niin nyt ei kenelläkään sit ole vakuutusturvaa enää prkl.
Ei nyt ehkä täysin, mutta kyllä tuo yksi syy on.
-
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
Ja tämä on toinen...
-
Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Sikäli aina käytettävissä oleva ja kohtuullisen toimiva huoltohalli puoltaa paikkaansa. Kun itsellä on vaan aikaa huoltaa koneita, niin pidän ihan hyvänä hankkeena.
Tänään trukkiin uudet jarruhihnat vanhoihin kenkiin liimaten. Liima kympin, hihna noin 25 euroa. Uudet jarrukengät, pari, 812€ alv.0. Työtä jonkinverran kun piti purkaa, samalla kummallekin puolelle vetoakselin uudet stefat ja jarrujen herkistelyä muutenkin. Toivottavasti pitää ja toimii :) Yllä hyvä syy rempata itse, jos vain mahdollista ja aikaa.