Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.
Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.
Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.
Menkääs korjauttamaan autoa merkkikorjaamolle, niin tiedätte mitä tarkoittaa kallis, aika pienestä menee uudehkoja autoja lunastukseen, kun kustannukset on ihan järjettömiä....toi 30-60€ on helevetkn halpaa, jos ammattimies tekee remontin. Nykyään kun pitää pakissa olla muutakin kuin hylsysatsi...
Siihen en ota kantaa, onko traktorit sitten liian monimutkaisia.
sama havainto, vein traktorin runsas vuosi sitten koneremppaan. Palvelu ja työ ihan moitteetonta sekä kohtuuhintaista. Päivittäin asentaja soitti ja kertoi mitä tehdään, sekä ehdotti mitä voitaisiin nyt helpolla tehdä muutakin.... niistä sitten sovittiin erikseen. Lopulta -80 luvun traktori sai uuden elämän noin kolmella tonnilla.
Auton kanssa ja keskustellessa pikkutakki-miehen kanssa tolla rahalla ei saa kun jakohihnan vaihdon, pyyhkijän sulat, pissapojan nestettä, pari polttimoa....niin ja kuntoarvion lisätyölistoineen.