Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tähänkö on tultu  (Luettu 17155 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tähänkö on tultu
Taitaa yleisin syy noiden uusien vaihteistojen hajoamiseen olla penkin ja ratin välissä. Käytetään laatikkoa jarruna kuormasta riippumatta.
Se nyt vaan on pakko moottorilla jarruttaa täällä kun tiet vuoristorataa ja kuormat isoja, että materiaali liikkuu. Em seikoista ja siitä, että en halua laittaa rahojani laatikkoremppoihin kaikista traktoreistani löytyy raput  ;)


Aina oppii jotain uutta ;D  ;D

Ennen luulin että jarrut on jarruttamista varten ;) ;)
Kyllä ja tällä opilla oikeasti säästää, kärryihin petaalista toimivat jarrut ja jarruun ei kosketa ellei ihan aivan pakko, vaan ennakoivaa ajoa moottorijarrutuksella ja pitkissä jarrutuksissa poljinta välillä ylös niin öljy pääsee levyjen väliin jäähdyttään  :)
Itte en ole joutunut jarruremppoja tekeen, vaikka tunteja koneissa keskimäärin liki 7k ja kuormat isoja, esim lantakuorma 15-20 tonnia, kaivuri 18, heinäkuormat 10 ylöspäin jne  ;)

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Tähänkö on tultu
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.

Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.

Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.

Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.

Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.

Notua joo kyllä noista remppahommista aikamuvasti tienaa. Tosin eiol mulla ihan noinkaan korkee taksa. Tosin en niitä ammatikseni teekkään harmi sinänsä.

Tarvikkeet, filtterit ja öljyt kuuluivat noihin esimerkkihintoihin mukaan, johan se Valtran huolto-osapakettikin useamman satasen tekee noihinkin malleihin.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tähänkö on tultu
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.

Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.

Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.

Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.

Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Kuulostaa ihan realistisilta luvuilta. 1000h huolto imee jos jonkinlaista suodatinta ja öljyäkin menee. N3-sarjan venttiilien säätö on myös työnä erittäin hankala. Huollon ohjeaika kyseiselle työlle 3,5h, mutta on turhan optimistinen, menee enemmän aikaa ja käy kalliiksi.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Tähänkö on tultu
Se nyt vaan valitettavasti on niin että monimutkaisen paljon tekniikkaa sisältävän ja ehkäpä vielä ison traktorin korjaus tulee hyvin kalliiksi kun työtunteja palaa paljon kaiken hilavitkuttimen purkamisessa ja kasauksessa ja osat kalliita, ja voimansiirroissa käy helposti ketjureaktio kun yksi paikka pettää niin romut menevät joka paikasta läpi ja hajottavat muita mennessään. Kymppitonnin tai kahden remontti ei mikään ihme. Harvalla siihen on tullut varauduttua tai ylipäänsäkään varaa maksuerien ja muiden kulujen joukossa nykyisessä taloustilanteessa, huoltoyrityksillä melkoisesti saatavia maakunnissa.

Mutta kyllä se kolikon toinenpuoli on myös se että huollon ja korjauksien kokonaishinnat on karanneet aivan lapasesta. Normi ihmiset kun tekee töitä noin 30 niin joku valtra tai vastaava pyytää sen 70- satasen. Ja tähän on ihan turha vetää osamisia ja erikoistyökaluja koska niitäkin on maakunnassa tekijöillä vähintäänkin saman verran.

Samoiten jos katsoisi todellisia osien arvoja niin ne ei ole kuin kolmasosa siitä mitä laskutetaan. Niitä kun ei tarvitse keksiä uudestaan vaan senkin tekee ohjeiden mukaiset.

Rupee vaan olemaan aika ottaa aika moni maataloutta palveleva yritys maanpinnalle koska kulut on karannut aivan päättömiksi. Näitä firmoja on todella paljon joilla mopo on karannut käsistä.

Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.
Kuulostaa ihan realistisilta luvuilta. 1000h huolto imee jos jonkinlaista suodatinta ja öljyäkin menee. N3-sarjan venttiilien säätö on myös työnä erittäin hankala. Huollon ohjeaika kyseiselle työlle 3,5h, mutta on turhan optimistinen, menee enemmän aikaa ja käy kalliiksi.
Jos oikein ymmärsin niin 1,3 euroa ajotuntia kohti verollisena. Ei se meikäläisen vaihdelaatikkoremppa sitten ihan tolkuton ollut, kun 0,75 verollista euroa ajotuntia kohti tuli maksamaan töineen kaikkineen. Pientä (muutama tonni) säästöä tuli, kun osa osista hankittiin Saksasta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tähänkö on tultu
Kun ei tee mitään, niin ei synny kulujakaan... ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Tähänkö on tultu
Avainsana tässäkin on suorakylvö.

Ei rasitu traktorit ja vaihteistot säästyy.
Kui mää ain olen paras?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tähänkö on tultu
Paljonkos raatilaisilla huoltokulut noin karkeasti, mulla ollu monena vuonna huollot, korjaukset ja renkaat 40-60 euron välissä hehtaaria kohti. Paljon teetetään huoltoyrittäjillä ja kalusto melko vanhaa. Joku tonni(reilu kymppi per ha) yleensä korjauskuluista tullu vakuutuksista takaisin noista em kuluista, jatkossa vähemmän, kun nuorinkin kasvoi yli-ikäiseksi konerikkovakuutukseen ja lähitapiola on oppinut käyttään kaikki porsaanreiät, ettei tartte korvata mitään.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Tähänkö on tultu
97-220 € per ha alv0 viideltä edelliseltä vuodelta. Viime vuosi oli "pahin" koska oli sekä moottori- että vaihteistoremppa, tosin eri koneisiin. Pienimuotoinen urakointi kuuluu noihin lukuihin. Toisaalta kaikkien koneiden nykyarvo hehtaaria kohti lienee n. 1000 € alv 0, hyvä jos sitäkään.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Tähänkö on tultu
jossain 3 euron kieppeillä tuntia kohden menee raktorin huolto kulut. Toinen mokoma tulee helposti remppahommista jos on vähän huonoa tuuria. No nykyinen on kyllä mennyt alle tuo kolme euroa tunnilta remonteissa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Tähänkö on tultu
Viimmeisen kolmenvuoden korjauskulut:Autopoweriin 210e,pikkuiseen n100e,7530 n3300e.
Toi 7530 oli kansiremppa edellisvuonna,nyt ennen kevättä tarttis laittaa turbo.
Autopoweriin meni noiden lisäksi oman nolottelun takia jotain kosmeettisia osia kuten nokkamaski,lamput ja sivuikkuna.
Tuohon pikkuiseen 6520 ei koko7000 tunnin aikana korjauksiin ole menny tonniakaan.
Huoltoihin menee mitä menee,öljyt ja suodattimet,itte vaihtaen.
Ja rengaskulut jää pitkälle alle €/tunti.

Viimeksi muokattu: 24.03.16 - klo:07:46 kirjoittanut +200

AJL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vs: Tähänkö on tultu
Jotenkin on tuntunutkin ettei vakuutusyhtiölle voi mitenkään olla hyvää bisnestä nuo konerikkovakuutukset. Lähes joka traktori hajoaa joskus ja jos vakuutukseen menee vaikka 300 euroa vuodessa ja 5 vuodessa yhteensä 1500 euroa ja jos joka toinen traktori pamahtais niin bisnekseen ja remonttiin jäis vakuutusyhtiöllä 3000 euroa ja kaikki vaihteistorempat maksaa vähintään kymppitonnin.  :-X

Tätä sano paikallinen silloisen lähivakuutuksen ukkeli jo aikoinaan, että on niin kalliita nuo remontit ja iskee niin äkkiä sitten jo ne ikäalennukset korvauksiin. Ei edes suositellu konerikkovakuutusta, ois toki myyny sen jos siitä ois kiinni ollu sopimus. Ja periaatteessahan uudessa koneessa ne alku vuodet pitäis mennä muutenkin valmistajan takuuseen, jos on selkeitä materiaali/valmistus virheitä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12241
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tähänkö on tultu
En ole laskenut ikinä korjauskustannuksia, koska ne ovat menoerä johon ei voi juurikaan vaikuttaa. Koneita hajoilee, jos niikseen on. Määräaikaishuollot maksaa sen mitä maksaa, ne kannattaa varmaan tehdä, että kalusto säilyy ajokuntoisena. Tosin en tee niitä laajimman huolto-ohjelman mukaan kuin kahteen nuorimpaan traktoriin. Muut saa mennä vuosittaisella moottoriöljyn ja suodattimen vaihdolla. Loput toimenpiteet vähän fiilispohjalta, että koskahan tämä on viimeksi vaihdettu...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Tähänkö on tultu

Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.

Juu sama tunne tullut itselle, vaikka tuntihinta on hieman pienempi. Perushuollossakin tulee aina jotain lisähommia ja pikkufiksauksia jotka ottaa äkkiä tunnin lisää aikaa ja kun kyseessä on vieras kone, niin kaiken tekee mielellään kerralla kuntoon. Senhän voi olettaa että kun kone on huollettu, niin sinne pellin alle tai muualle ei ihmeemmin kurkistella seuraavaan 500 tuntiin.

Kun oikein alkaa laskemaan, niin nurkista löytyy melkoinen määrä huollettavaa konetta ja kampetta. Sikäli aina käytettävissä oleva ja kohtuullisen toimiva huoltohalli puoltaa paikkaansa. Toki onhan tuota tullut pikkuhiljaa rakennettua vanhasta laakasiilosta viimeiset 15 vuotta, omana työnä ja pienellä rahalla. Sikäli kun itsellä on vaan aikaa huoltaa koneita, niin pidän ihan hyvänä hankkeena.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Tähänkö on tultu

Kyllähän se on välillä kylmännyt laskua kirjoittaa kun joskus teen itsekin huoltoja ja remontteja koneisiin ja ihan Hitech-Mezzonkin kaikki huollot venttiilien säätöinen ja öljyineen ja suodattiimineen menee verollisena sinne 1300 euron luokkaan, ja N-sarja yli puolentoista tonnin, niin mitä tuleekaan jossakin uudessa ja isossa kun kaikki tarvikkeet tuplahintaiset, enemmän työtä ja öljyäkin yli tynnyrillinen yhteensä. Olen laskuttanut työstä 50 + alv, toistaiseksi on kelvannut se hinta kylällä mitä nyt muiden hommien ohessa ehtii tehdä näitä konejutskia.

Juu sama tunne tullut itselle, vaikka tuntihinta on hieman pienempi. Perushuollossakin tulee aina jotain lisähommia ja pikkufiksauksia jotka ottaa äkkiä tunnin lisää aikaa ja kun kyseessä on vieras kone, niin kaiken tekee mielellään kerralla kuntoon. Senhän voi olettaa että kun kone on huollettu, niin sinne pellin alle tai muualle ei ihmeemmin kurkistella seuraavaan 500 tuntiin.

Kun oikein alkaa laskemaan, niin nurkista löytyy melkoinen määrä huollettavaa konetta ja kampetta. Sikäli aina käytettävissä oleva ja kohtuullisen toimiva huoltohalli puoltaa paikkaansa. Toki onhan tuota tullut pikkuhiljaa rakennettua vanhasta laakasiilosta viimeiset 15 vuotta, omana työnä ja pienellä rahalla. Sikäli kun itsellä on vaan aikaa huoltaa koneita, niin pidän ihan hyvänä hankkeena.
250tuntia maksimi moottoriöljyn vaihtoväli,vaikka kait sais kauemminki ajaa...

mah

  • Vieras
Vs: Tähänkö on tultu
Avainsana tässäkin on suorakylvö.

Ei rasitu traktorit ja vaihteistot säästyy.

Mutta tunteja tulee traktoriin kovin vähän, jolloin vuosittainen huolto nostaa tuntia kohden huoltokustannetta paljon. :-X