Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: patron - 03.02.12 - klo:13:16
-
Saatinhan se tämäntalvinenkin peräänajosuma aikaiseksi. Kun se keli pääsi taas yllättämään....http://www.mtv3.fi/
-
Tätäkö tarkoitat? http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1488671/silminnakija-keha-3lla-ihmiset-ajavat-vastaantulevien-kaistalla http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1488627/keha-3lla-vakava-kolarisuma---loukkaantuneita-useita Aikas hurja meininki kun perävaunut törmäilee itsekseen "Täysperävaunu ajoi puoliperävaunun perään Tikkurilan liittymän lähistöllä."
-
Tätäkö tarkoitat? http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1488671/silminnakija-keha-3lla-ihmiset-ajavat-vastaantulevien-kaistalla http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1488627/keha-3lla-vakava-kolarisuma---loukkaantuneita-useita Aikas hurja meininki kun perävaunut törmäilee itsekseen "Täysperävaunu ajoi puoliperävaunun perään Tikkurilan liittymän lähistöllä."
Sitäpä hyvinkin... se on vaan niin "hupaisaa" kun ajonopeutta ei voi vähentää vaikka keli olisi millainen. Kun minullahan on niin hyvä auto jossa on ABS, ASD, DSC, ESC, ESP, VDC, STC, automaattijarrutus, hätäjarrutehostin, kaistanvahti, navigointijärjestelmä, pimeänäkö..... jne, jne niin tällä voi päästellä sataa vaikka näkyvyys on nolla ;D
-
Tulee mieleen muinainen vitsi jupista, jolla oli NMT, BMW ja HIV.
Tänään saikin aloittaa aamun ihan VSOP:llä :-)
Vesijohdon SulatusOPeraatiolla.
-
Täällä Turuntien varressa on meno ollut huimaa.
Tuossa lähellä oli seitsemän auton kolari ja noita muutaman auton kolareita on ollut koko ajan jo tällä tiellä.
Hieman kauemapana on rytissyt vielä pahemmin.
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
Mulla on jotkut italialaiset nastarenkaat ja tuntuvat ihan hyviltä mutta jotain tarttis tehdä kun auto sutii vielä viitosellakin jäisellä tiellä :P No ehkäpä neliveto sitten joskus kun autoa vaihtaa... Mikään ei vituta niin paljoa kuin ESP oikeen täyteen tuiskanneella tiellä...
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
Kielletään talvirenkaat kokonaan, sillä jos jollain olisi varovaisuutta lisäävä vaikutus :o :o :o
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
Kielletään talvirenkaat kokonaan, sillä jos jollain olisi varovaisuutta lisäävä vaikutus :o :o :o
Pirun hyvä idea :D Ainakin nastarenkaat. Nastarengas+luistonesto -autoilijat ajelevat aina lujaa ja toheloinnillaan aiheuttavat 95% kolareista ja vaaratilanteista
-
ja ei niin hirviän kauan ajeltiin autoilla joissa oli "nastarenkaat" ja kuski määräsi yleensä mihin mennään! tuo tekniikan tuonti autoihin, - ainakin suomalaisten, on kyllä isooo virhe! mihin sitä kuskia enää tartteis jos auton pitäis tietää milloin ajetaan liian lujaa/lähellä !
eiks se eräs kuskikii kironnu huoltiksella rovaniemellä että; saakelin tunari ajeli vain kolmen metrin päässä miun etupuskurista koko helkutin matkan hesasta tänne! ::)
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
Kielletään talvirenkaat kokonaan, sillä jos jollain olisi varovaisuutta lisäävä vaikutus :o :o :o
Pirun hyvä idea :D Ainakin nastarenkaat. Nastarengas+luistonesto -autoilijat ajelevat aina lujaa ja toheloinnillaan aiheuttavat 95% kolareista ja vaaratilanteista
Tuota juuri hain. Jotenkin hupaisaa että kitkoilla ajelijat usein kehuvat renkaitaan hyviksi, mutta niillä pitää vain osata ajaa.
Unohtavat vaan onnettomat sen, ettei kaikki muut ehkä kuitenkaan osaa. Ja joskus se oma rengas tulee toisen toheloinnissakin ratkaisevaan osaan.
Ymmärrätkös?
-
Nastarengas+luistonesto autoilijat taas kaahailevat muiden terveydestä välittämättä.
Ja jäläki on hirviää :o
Kielletään talvirenkaat kokonaan, sillä jos jollain olisi varovaisuutta lisäävä vaikutus :o :o :o
Pirun hyvä idea :D Ainakin nastarenkaat. Nastarengas+luistonesto -autoilijat ajelevat aina lujaa ja toheloinnillaan aiheuttavat 95% kolareista ja vaaratilanteista
Tuota juuri hain. Jotenkin hupaisaa että kitkoilla ajelijat usein kehuvat renkaitaan hyviksi, mutta niillä pitää vain osata ajaa.
Unohtavat vaan onnettomat sen, ettei kaikki muut ehkä kuitenkaan osaa. Ja joskus se oma rengas tulee toisen toheloinnissakin ratkaisevaan osaan.
Ymmärrätkös?
Mulla on ollut kitkat 5 talvea täällä "Lumi-Suomessa" ilman mitään ongelmia. Ongelmia aiheuttavat lähinnä autoilijat joilla on nastarenkaat, luistonesto ja "oikeus" ajaa ylinopeutta muista välittämättä.
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Siis nimenomaan ja juuri noin. Nastaenkaat mahdollistavat kitkarenkailla liikkumisen.
Meidän ykköspyssyssä on pisimmällä saatavissa olevalla ulkonemalla olevat työkonenastat joka nurkassa ja tarvittaessa vielä piikkiketjut jos keli menee hankalaksi. Vinssit luonnollisesti molemmissa päissä.
Viimeksi tänään tuolla haettiin vesakosta kaksi autoa, toinen siististi ojassa, toinen ojan takana katollaan. Yllätys yllätys. Molemmissa kitkarenkaat.
-
Mulla on ollut kitkat 5 talvea täällä "Lumi-Suomessa" ilman mitään ongelmia. Ongelmia aiheuttavat lähinnä autoilijat joilla on nastarenkaat, luistonesto ja "oikeus" ajaa ylinopeutta muista välittämättä.
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Tunnuit ymmärtävän ;D ;D ;D
Kaiken kaikkiaan ennakointi on se avainsana, ei välttämättä renkaat.
-
Tuossapa viteon pätkää hesasta
http://www.youtube.com/watch?v=m9mLTPUr3hI&feature=share
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
-
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.
-
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.
Kitkarenkaissa on eroja.
-
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.
Kitkarenkaissa on eroja.
Isän neliveto hiasessa on nyt kitkat alla ja on kyllä ihan saakeli pitävät kummit mutta kyllähän se traktorikin nelivedolla kulkee talvella eri tavalla kuin vaan kahden pyörän vetämänä ;D Jos olis itsellä autossa neliveto niin kitkat olis hyvä varteenotettava vaihtoehto.... Etuveto ja kitkat ei ole täällä metsässä mikään kovin kiva yhdistelmä ???
-
En ruppee väittelemään kummatko on paremmat, tai mitkä merket on parhaimmat.
Ite oon vaan tullu siihen tulokseen että pärjään kitkarenkailla. Nastoja en osta. Syystä että tympii kuunnella sitä nastojen aiheuttamaa melua, ja voin laittaa kitkat syksyllä aikaisemmin alle ja keväällä pitää pitempään alla.
-
En ruppee väittelemään kummatko on paremmat, tai mitkä merket on parhaimmat.
Ite oon vaan tullu siihen tulokseen että pärjään kitkarenkailla. Nastoja en osta. Syystä että tympii kuunnella sitä nastojen aiheuttamaa melua, ja voin laittaa kitkat syksyllä aikaisemmin alle ja keväällä pitää pitempään alla.
Nastat ei tuossa mun autossa ainakaan kuulu sen enempää kuin kesärenkaatkaan... Tosin se on sen ikäinen vielä että äänieristys kuului hintaan ;D Ja radioo kovemmalle sitten vaan ettei kaikki ylimääräiset kolinat ja röpinät kuulu ;D
-
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
-
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Niin, ja mikäs sen nautinnollisempaa kateltavaa, kun etälän hemmot koettaa pääsiäisryyppyreissultaan palatessa ettiä tienreunalta jäisiä paikkoja ettei nastat ropisis pois jo Oulussa. :D
Jestas että silloin näkee monenmoista suksipoksipalanderia, lapinjuntti vain vetää kitkoilla ohi (jos uskaltaa sen kiemurtelijan vuoksi).
-
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Tule tänne pohjoseen asumaan niin näet tämän päivän tienhoidon tason, välimatkat pitkiä, tienhoito kilpailutettu retuperälle eikä ole isommin tienparannuksia näkynyt viime vuosina.
Kyllä sen joka kevät näkee kun tullaan etelästä hiihtolomalle rälläämään kovempaa niillä kitkarenkailla, kiire joka paikkaan, turvaväleistä ei ole kuultukkaan, ja ohitellaan aivan jarjettömissä paikoissa.
Sitten sitä ollaan ihmeissään kun poro tulla tupsahtaa tielle. :o
Mekin täälä pohjoisessa joudumme maksamaan nousevia vakuutusmaksuja kiitos kiireisten eteläläisten, jotka eivät pikku lumipyryssä älyä ajaa keliolojen mukaan, toki liikenne määrät ovat sielä suurempia mutta sitäkin suuremmalla syyllä tulisikin ajaa sen kelin mukaan.
-
On muuten korjaamoiden pihoilla peltivaurioisia ja työtä luvassa.Koko yön niitä on raivattu ja vielä on noutamattomia hylkyjä tienreunoissa.
Tunnin oli tuttu ka-kuski seissyt Lahdentiellä ja kertoi kolarien tulleen sellaisina muutaman auton ryppäinä ohittavalla kaistalla.Pitäisi ehdottomasti olla enemmän niitä info-tauluja että kolarista tiedettäisiin aiemmin.
Olin Helsinkissä äsken,liukasta siellä on,todella liukasta.
-
Kitkoilla voi rällätä kovempaa kuin nastoilla ainakin jos niin kuin minä itse joutuu renkaat maksamaan. Nyt omassa ja työautossa nastat ja on hillinnyt kaasujalkaa. Kitkoilla ajanut parikymmentä vuotta ja kyllä niillä pärjää jopa täällä etelässä. Pohjois-Suomessa kitkojen pitäisi olla pakollisia, me etelän autoilijat joudutaan maksamaa niidenkin tiet.
Tule tänne pohjoseen asumaan niin näet tämän päivän tienhoidon tason, välimatkat pitkiä, tienhoito kilpailutettu retuperälle eikä ole isommin tienparannuksia näkynyt viime vuosina.
Kyllä sen joka kevät näkee kun tullaan etelästä hiihtolomalle rälläämään kovempaa niillä kitkarenkailla, kiire joka paikkaan, turvaväleistä ei ole kuultukkaan, ja ohitellaan aivan jarjettömissä paikoissa.
Sitten sitä ollaan ihmeissään kun poro tulla tupsahtaa tielle. :o
Mekin täälä pohjoisessa joudumme maksamaan nousevia vakuutusmaksuja kiitos kiireisten eteläläisten, jotka eivät pikku lumipyryssä älyä ajaa keliolojen mukaan, toki liikenne määrät ovat sielä suurempia mutta sitäkin suuremmalla syyllä tulisikin ajaa sen kelin mukaan.
Vakuutusmaksut on jaettu luokkiin asuinpaikkakunnan mukaan. Hesassa kalleimmat.
-
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.
Kitkarenkaissa on eroja.
miksi sitten tänä talvenakin vanhemman pojan taksi kuskit soittaa ettei voi hakea poikaa kun on niin liukasta ettei sinne pääse kitkarenkailla ???. Meidän rengas kokeilusta kulunut 5 vuotta joten olis varmaan lluullut kehitystä tapahtuneen. Poikaa hakee useampi taksi joten ei ole yhden auton taikuljettajan ongelma.
Kitkoilla pärjää jos pikiteillä tai kaupungeissa ajelee ja ihanpakko ei ole lähteä keli kuin keli. Mutt tänne maaseudun teille kehitys työ on vielä pahasti kesken.
-
Mitä pohjoisemmksi menee niin sen paremmin pitäisi pärjätä kitkoilla. Nastat ovat sitten asiaa kun ollaan pääkallokelillä tai kiillotetuissa urissa mitä etelämpänä on. Mulla on alla nokialaiset neliskanttisilla nastoilla ja täytyy myöntää että pito on todella hyvä kun rengas pyörii. lukkojarrutuksessa jossain kovaksi kiilotetussa valoristeyksessä ei sitten kyllä nekään pidä
-
Mitä pohjoisemmksi menee niin sen paremmin pitäisi pärjätä kitkoilla. Nastat ovat sitten asiaa kun ollaan pääkallokelillä tai kiillotetuissa urissa mitä etelämpänä on. Mulla on alla nokialaiset neliskanttisilla nastoilla ja täytyy myöntää että pito on todella hyvä kun rengas pyörii. lukkojarrutuksessa jossain kovaksi kiilotetussa valoristeyksessä ei sitten kyllä nekään pidä
Vielä kerran... Siis noinhan se ihan oikeesti on. Itse asun täällä keskellä ei mitään, autoihin tulee vuodessa noin 50 t km ja rouvan on lähdettävä joka päivä, oli keli mikä tahansa. Kymmenen vuotta on nyt päästelty kitkoilla eikä ole aikomustakaan vaihtaa nastoihin. Mut on mulla pieni vieno toive, ostakaa te kaikki muut nastarenkaita. ::)
Ai niin, vielä yks lauantai juttu. Oltiin kerran menossa kohtuu liukkaalla kelillä yhteen kokoontumiseen. Kyytiläiset rupes arvostelemaan kovasti talvirenkaita, mm. sitä miten esim. tällä kelillä ei tee kitkoilla mitään vaan on oltava nastat alla. Sipasin siinä sitten yhden mutkan vähän vauhdilla läpi ja osallistuin sen verran keskusteluun, että tällä vuosituhannella en ole nastarenkaita ostanut, enkä osta. Olisittepa nähneet ilmeet :) :).
-
eipä ole meilläkään kummassakaan autossa nastoja enää. Mersuun laitettiin jo edellistalveksi continentalin kitkat, ja L-200:ssa on joka kelin isot maastorenkaat. Kummallakin pärjää ihan hyvin, mitsu toki on hieman liukas mutta neliveto auttaa.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Kuinkahan paljonvähemmän tarttis isoja teitä paikata kun ihmiset käyttäisi vaan kitkoja?
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
kun puhutaan suolaamattomuudesta unohdetaan ihan raskas liikenne. Henkilöautollahan pitäisi pärjätä auratulla tiellä oli se sitten jäinen tai mitä vaan mutta 60 tonnin yhdistelmä muuttuu aika petolliseksi kun keli menee tarpeeksi liukkaaksi.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
kun puhutaan suolaamattomuudesta unohdetaan ihan raskas liikenne. Henkilöautollahan pitäisi pärjätä auratulla tiellä oli se sitten jäinen tai mitä vaan mutta 60 tonnin yhdistelmä muuttuu aika petolliseksi kun keli menee tarpeeksi liukkaaksi.
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
kun puhutaan suolaamattomuudesta unohdetaan ihan raskas liikenne. Henkilöautollahan pitäisi pärjätä auratulla tiellä oli se sitten jäinen tai mitä vaan mutta 60 tonnin yhdistelmä muuttuu aika petolliseksi kun keli menee tarpeeksi liukkaaksi.
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
kun puhutaan suolaamattomuudesta unohdetaan ihan raskas liikenne. Henkilöautollahan pitäisi pärjätä auratulla tiellä oli se sitten jäinen tai mitä vaan mutta 60 tonnin yhdistelmä muuttuu aika petolliseksi kun keli menee tarpeeksi liukkaaksi.
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Kun se ei vaan tajua niin ei se tajua ;D
Mutta mun mielestä parhaat renkaat ovat kitkanastat.
-
En tiedä ymmärsinkö oikein. Enkä jaksa oikeasti edes ajatella asiaa. Mutta toivon vaan kaikkien autoilijoiden tajuavan sen että osalla autoilijoista alla on kitkat ja me emme voi pysähdellä huviksemme ihan miten nastarenkailijoita huvittaa ::)
Met nastarenkailijat karhennamme lumisen/jäisen tienpinnan teille kitkattomilla renkailla ajaville... 8)
Paitsi että... Kitka pitää yhtä hyvin oli tie karhennettu tai ei. En ole ainakaan huomannut eroa itse. Peilijäällä eron tietysti huomaa.. Nastaukot ovat ojassa liian kovn vauhdin seurauksena ;D
Ajattele joskus muitakin..
Raskaalla liikenteellä ei oo nastoja alla eikä e¨tes kitkoja :(
Jooharhan kaltaisia jos olis tuplamäärä, niin tienpidon kulut nousis 80 prosenttia, siis jos haluttais säilyttää tiellä sama kitka ??? Tätä on edesmennyt tielaitos tutkinutkin, mutta en jaksa alkaa linkkejä kaivaa, jäipähän vaan yhellä luennolla mieleen joskus edellisessä elämässä :-X
Miksi kulut nousisivat? Meinaatko että teitä suolattaisiin enemmän ja raha uppoaisi siihen?
Mielestäni myös suolaus voidaan lopettaa, ihan turhaa hommaa. Autot ruostuvat ja ympäristö likaantuu.
kun puhutaan suolaamattomuudesta unohdetaan ihan raskas liikenne. Henkilöautollahan pitäisi pärjätä auratulla tiellä oli se sitten jäinen tai mitä vaan mutta 60 tonnin yhdistelmä muuttuu aika petolliseksi kun keli menee tarpeeksi liukkaaksi.
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Kun se ei vaan tajua niin ei se tajua ;D
Mutta mun mielestä parhaat renkaat ovat kitkanastat.
VR:kään ei ole ratkaisu talvisin raskaisiin kuljetuksiin kun rekka on ennen perillä kun lähdetään helsingistä pohjoiseen... Juna hyytyy matkalle monta kertaa tai lähtee väärään suuntaan kun kiskojen vaihteet on jäässä :P
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen. :) :)
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa :P Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa :P Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???
Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa ;)
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa :P Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???
Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa ;)
Aijaa ei mulla oo sellasta :P Sais kieltää lailla sellaset nehän vaarantaa likenneturvallisuutta ;D
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa :P Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???
Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa ;)
Aijaa ei mulla oo sellasta :P Sais kieltää lailla sellaset nehän vaarantaa likenneturvallisuutta ;D
Mahdollistavat vähän kovemman hurjastelun. Ja sen, että autoja joutuu hinaamaan syvemmältä ojista ;D
-
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
-
Yhdysvalloissa, Kanadassa, Saksassa ja esim. Puolassa nastat kielletty, Norjassa nastarenkaissa karmea vero (Etelä-Norjassa ehkä 10% ajaa nastoilla), Ruotsissa esim. Tukholmassa nastat kielletty monilla kaduilla.
Ahvenanmaalla landskapstyrelse on kieltänyt suolauksen (Kongossa ei ole suolattu 25:n vuoteen).
Kaikissa liikenne sujuu ainakin jotenkin. Mielestäni Virossa liikenne sujui paremmin, kun oli vähemmän rahaa suolaukseen ja ei talvirengaspakkoa. Tiehen jätettiin auraamatta muutaman sentin lumikerros eikä kiillotettu asfalttia kiiltäväksi ja liukkaaksi. PK-seudulla pahin bussiliikenne, joka sutii kesärenkailla kaikki rampit kiiltäviksi.
Ruotsissa muuten vaaditaan raskaalta liikenteeltä M+S merkintä (mikä ei kyllä välttämättä kovin hyvää pitoa takaa) ja min. 5 mm pintaa. Suomessahan saa raskas kalusto olla telissä slicksit ja toisessa 1,6 mm.
Itsellä kitkat pakon sanelemana Puolassa ja Saksassa kun ei nastoilla ajella, Latviassa ja Liettuassa nastat sallittu.
-
Jooharhakin saattais huomata asian, kun suolaamattomalla/hiekottamattomalla tiellä tulee täysperä omalla kaistalla vastaan.. Vaikka vaan viittäkymppiä ja tuplahintaan ;D
Teiden päällystämisestä alemmalla tieverkolla yli 90% tehdään routavaurioiden takia, vain päätieverkolla kulumisella on vaikutusta, mutta häviävän vähän verrattuna talvihoitokulun kasvuun..
Osa urautumisesta johtuu raskaan liikenteen painamisesta kesäaikaan :o
Ette usko kuitenkaan, mutta joissain tehtaiden liittymissä urat ikäänkuin ryhmittyvät sinne hidastuskaistan suuntaan..
Niin... mutta ei se minun mokani ole jos rekkakuski toheloi. Perikunta saa korvauksen.
Joskus 10 vuotta sitten kun oli kova hellekesä, niin rekka upposi asfalttiin siinä Särkänniemen liikennevaloissa. Olin ko. rekan takana ja se kynti sellaiset 20 senttiä syvät ojat :o Varmasti osa urista syntyy näin, mutta tuskin ne kapeat jotka ovat vielä samalla raidevälillä kuin pyörät henkilöautoissa.
Tälläi talvella ei niin raskasta liikennettä tartte noilla pienemmillä asfaltoiduilla pelätä vaan näitä saatanan henkilöauton kuljettajia jotka eivät uskalla ajaa muualla kuin niissä urissa ja uria ei ole kuin kolme ja jos itse ajan traktorilla niin että aurausviitat heiluu ja silti meinaa autoista lähteä peilit ja renkaina niillä on varmaan nastaa ja kitkaa :P Kuorma-auto kuskit ja jopa bussit ymmärtävät ajaa reunassa.. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa nastoilla varustetulla henkilö autolla ajaa siellä reunassa???
Luistoneston valo vilkkuu jos pyörät kulkevat reunalumessa ;)
Aijaa ei mulla oo sellasta :P Sais kieltää lailla sellaset nehän vaarantaa likenneturvallisuutta ;D
Mahdollistavat vähän kovemman hurjastelun. Ja sen, että autoja joutuu hinaamaan syvemmältä ojista ;D
...ja esim sen, että etupyöriä jarrutetaan kaarteessa eri voimakkuudella...aktivointinopeus jotain kolmenkympin luokkaa, kävelyvauhdista kulti mustallajäällä risteyksestä kerran vetäis käännökseen puolikierrosta liikaa...auton vika...kuulemma...
-
Yhdysvalloissa, Kanadassa, Saksassa ja esim. Puolassa nastat kielletty, Norjassa nastarenkaissa karmea vero (Etelä-Norjassa ehkä 10% ajaa nastoilla), Ruotsissa esim. Tukholmassa nastat kielletty monilla kaduilla.
Ahvenanmaalla landskapstyrelse on kieltänyt suolauksen (Kongossa ei ole suolattu 25:n vuoteen).
Kaikissa liikenne sujuu ainakin jotenkin. Mielestäni Virossa liikenne sujui paremmin, kun oli vähemmän rahaa suolaukseen ja ei talvirengaspakkoa. Tiehen jätettiin auraamatta muutaman sentin lumikerros eikä kiillotettu asfalttia kiiltäväksi ja liukkaaksi. PK-seudulla pahin bussiliikenne, joka sutii kesärenkailla kaikki rampit kiiltäviksi.
Ruotsissa muuten vaaditaan raskaalta liikenteeltä M+S merkintä (mikä ei kyllä välttämättä kovin hyvää pitoa takaa) ja min. 5 mm pintaa. Suomessahan saa raskas kalusto olla telissä slicksit ja toisessa 1,6 mm.
Itsellä kitkat pakon sanelemana Puolassa ja Saksassa kun ei nastoilla ajella, Latviassa ja Liettuassa nastat sallittu.
Canadassa talvi tulee syksyllä ja loppuu keväällä, ei jatkuvaa soutamista ja nollakelejä kuten täällä. Etelä-ruotsissa on urakoitsijoita,jotka eivät omista auraa ollenkaan vaan vain ison vaisserin jolla kylvetään suolaa niin paljon että lumet sulaa pois..
-
Jaa yhtenä talvena ollut kitkarenkaat autossa tuli kaupan mukana ja on just se ainoa talvi kun emäntä ei päässyt töihin. Lähti tuosta pihasta alamäkeen niin meni sukkana seuraavasta mutkasta mettähallituksen puolelle että pölisi vaikkei vauhtia ollut 15 km h. ei niin mitään hollia. Työntelin käsin yksin sammutettua autoa pitkin tietä .renkaat oli uuden karheat. Emäntä hyppäs ivecon kevytkuorma-autoon jossa nasta ja pöläytti töihin eikä valittanut liukkaudesta mitään.
Kitkarenkaissa on eroja.
miksi sitten tänä talvenakin vanhemman pojan taksi kuskit soittaa ettei voi hakea poikaa kun on niin liukasta ettei sinne pääse kitkarenkailla ???. Meidän rengas kokeilusta kulunut 5 vuotta joten olis varmaan lluullut kehitystä tapahtuneen. Poikaa hakee useampi taksi joten ei ole yhden auton taikuljettajan ongelma.
Kitkoilla pärjää jos pikiteillä tai kaupungeissa ajelee ja ihanpakko ei ole lähteä keli kuin keli. Mutt tänne maaseudun teille kehitys työ on vielä pahasti kesken.
Nykypäivän taksikuskit on tumpeloita ajureita, monesti nainen ratissa. Ja kun pitää olla se takavetomersu tai bemari.
-
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)
-
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.
-
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.
Olivat, yöllä vähän aikaisemmin parinsadan metrin matkalta tien poikki oli kulkenut pieni sadepilvi, ja vesi oli sitten jäätynyt tien pintaan. Tuon kapean sadealueen ulkopuolella keli oli kohtuullinen. Tuon kohdan liukkaus oli sitä luokkaa että ambulanssihenkilöstö kulki konttamalla kun kävellen ei pysynyt pystyssä.
-
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Juu ja Konginkangas ::)
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.
Lahdenväylästä selvinneitäkin taitaa olla enempi.
-
Sitten on vaan ajettava hitaampaa ja laskutettava extraa.
muttakun vauhti ei välttämättä ole ongelma. Auto ei pääse liikkeelle edes pienessä vastamäessä. Jossain tapauksissa koko yhdistelmä lähtee liukumaan ihan paikaltaan kohti ojaa ja alamäissä kärry työntää koko yhdistelmän poikittain tai miten sattuu. No ratkaisujahan löytyy vaikka pienemmät kuormat, ketjut, hiekotus jne. Mikään ei kuitenkaan ole kovin realistinen suurissa määrin pääväylille.
Hmm, mitäs jos suolattaisiin tai hiekotettaisiin vaan varsinaiset mäet ja risteysalueet?
Näinhän täällä alemman hoitoluokan teillä on ollut jo vuosia.
-
Oletan lonkaltaheittäen että 99,99999 % raskaasta liikenteestä on kuitenkin selvinnyt Konginkankaan erikoiskokeesta törmäämättä linja-autoon ??? Olivatko olosuhteet tässä kolarissa ja kyseisellä minuutilla niin erikoiset että siitä ei millään päässyt rekalla ajamaan toheloimatta. On se tietysti mahdollista, mutta todella epätodennäköistä.
Olivat, yöllä vähän aikaisemmin parinsadan metrin matkalta tien poikki oli kulkenut pieni sadepilvi, ja vesi oli sitten jäätynyt tien pintaan. Tuon kapean sadealueen ulkopuolella keli oli kohtuullinen. Tuon kohdan liukkaus oli sitä luokkaa että ambulanssihenkilöstö kulki konttamalla kun kävellen ei pysynyt pystyssä.
Eli mikään varautuminen ei olisi riittänyt sittenkään. Ei teiden kunnossapitoa voida ylläpitää sellaisella teholla että jokaista pakkasyönä tapahtuvaa paikallissadetta ehdittäisiin torjumaan :-\
Olisiko kuski saanut tuon oikastua jos ei olisi ajanut rajoitinta vastaan heittelyn alkaessa, eli oilsi saanut nupin vielä kiihtymään ?
-
http://www.seiska.fi/uutiset/_a308609/konginkankaan+onnettomuusrekan+kuljettaja+karysi+ratista/
Kyllä tämä kaveri on rangaistuksensa saanut, luultavasti ei aja enää ikinä rajotinta vastaan :(
Silti teitä pitää hoitaa, kun aina niitä tumpeloita riittää esim lahdenväylällä..
-
http://www.seiska.fi/uutiset/_a308609/konginkankaan+onnettomuusrekan+kuljettaja+karysi+ratista/
Kyllä tämä kaveri on rangaistuksensa saanut, luultavasti ei aja enää ikinä rajotinta vastaan :(
Silti teitä pitää hoitaa, kun aina niitä tumpeloita riittää esim lahdenväylällä..
Mielestäni vähän turhaan vedetty mukaan tämä onneton onnettomuus vuosien takaa. Todellakin on rangaistuksensa saanut.
-
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä ???
-
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä ???
Olosuhteet tietysti. Ainahan se keli yllättää autoilijat ::)
-
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä ???
Olosuhteet tietysti. Ainahan se keli yllättää autoilijat ::)
1 ääni olosuhteille. Saas nähdä ovatko kaikki samaa mieltä ;D
-
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä ???
Olosuhteet tietysti. Ainahan se keli yllättää autoilijat ::)
1 ääni olosuhteille. Saas nähdä ovatko kaikki samaa mieltä ;D
No eikös opelilla ajaminen osoita jo tyhmyyttä ja olosuhteita voi myös syyttää sehän yllättää aina... Ja nykypäivänä tuo renkaitten laatu huonontuu niin kaikkiahan näitä voi syyttää ;D
-
Kyllä siinä on aina ratin ja penkin välissä jotain vikaa kun mettään menee. Ittekin olen yhden mersun eturipustuksen muutama vuosi sitten ajanut paskaksi ojanpenkkaan, kun oli tiellä n.15cm sohjoa ja liian suuri tilannenopeus...
-
Mitäs muuten... jos mä ajaisin tulevilla liukkailla Opelilla ojaan niin voisinko syyttää olosuhteita, renkaita vai olisinko vaan ihan helevetin tyhmä ???
Autoo et ainakaan voi syyttää, joten syytä Opelia. ;D
-
Kyllä siinä on aina ratin ja penkin välissä jotain vikaa kun mettään menee. Ittekin olen yhden mersun eturipustuksen muutama vuosi sitten ajanut paskaksi ojanpenkkaan, kun oli tiellä n.15cm sohjoa ja liian suuri tilannenopeus...
Et kai vaan liijottele, eihän mersu pääse edes liikkeelle 15 sentin sohjossa ::)
-
Kyllä siinä on aina ratin ja penkin välissä jotain vikaa kun mettään menee. Ittekin olen yhden mersun eturipustuksen muutama vuosi sitten ajanut paskaksi ojanpenkkaan, kun oli tiellä n.15cm sohjoa ja liian suuri tilannenopeus...
Et kai vaan liijottele, eihän mersu pääse edes liikkeelle 15 sentin sohjossa ::)
komeesti kuule sukeltaa sellaseen "sohjosööriin" kun menee aukeen ja metsän rajapinnassa.
-
Kyllä siinä on aina ratin ja penkin välissä jotain vikaa kun mettään menee. Ittekin olen yhden mersun eturipustuksen muutama vuosi sitten ajanut paskaksi ojanpenkkaan, kun oli tiellä n.15cm sohjoa ja liian suuri tilannenopeus...
Et kai vaan liijottele, eihän mersu pääse edes liikkeelle 15 sentin sohjossa ::)
Laittaa nelivedon, jos ei takavetosella tarpeeks pitkälle vatukkoon pääse...
-
http://www.hs.fi/kotimaa/VTT+Kitkarenkaat+voivat+vaarantaa+liikennett%C3%A4/a1305555176166 ::)
-
http://www.hs.fi/kotimaa/VTT+Kitkarenkaat+voivat+vaarantaa+liikennett%C3%A4/a1305555176166 ::)
"Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat voivat aiheuttaa liikenneturvallisuusriskejä Pohjoismaissa"
Mä ajoin tuollaisilla 2 talvea ja yli 45 000 km. VTT:lle olisin tämän tiedon voinut kertoa ilmaiseksi, niillä oli veemäinen ajaa :D Mut en mä niillä ojassa käynyt silti.
-
Viime perjantaina soitti joku tuolta pelipaikoilta ratioon ja kertoili että näkyväisyyttä kaks henkilöautonmittaa ja vauhtia 100km/h. :o Aivan sama vaikka olis piikkirenkaat jäärata-autosta alla varmasti kolisee. Nelivetoisia ne meilläki molemmat autot mutta eipä tunnu jarrutusmatkaa lyhentävän fultime4wd eikä sen kummemmin 4motionikaan. Onkohan niissä joku vika? ;D
-
kyllä! ei ku maahantuojalle nootti! kyllähän nykyauton pitää väistää tiellä olevia/lumessa/hirviä! ja vaikka mitä ilman että kuski millään lailla asiaan puuttuu! ???