Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hvinnamo - 08.06.11 - klo:23:43

Otsikko: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 08.06.11 - klo:23:43
http://www.ess.fi/?article=328078   Aika jännä tilanne, jonka mukaan liikennetraktoreissa tulisi käyttää aina dieselöljyä!  ???
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Yodavaari - 09.06.11 - klo:08:12
http://www.ess.fi/?article=328078   Aika jännä tilanne, jonka mukaan liikennetraktoreissa tulisi käyttää aina dieselöljyä!  ???
Eikö tuo ole aika loogista. "Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on päinvastaista mieltä. Jos ajoneuvo on rekisteröintikatsastuksessa määritelty liikennetraktoriksi, niin se pysyy sellaisena koko ajan. Silloin T-kortti ei riitä, ja tankissa pitää olla dieselöljyä."

Agraarit ovat vain leikkineet tuhkimoa ja ajelleet "laina"traktorilla. Nyt kello lyö 12 ja taika katoaa. Täytyy käydä katsastamassa takaisin tavalliseksi traktoriksi ja ajaa 40. Tai jos on kiire niin siitä täytyy maksaa.

Viimeisen tosi presidentin sanoin "tämän pitäisi olla selvää tekstiä"
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 09.06.11 - klo:08:17
http://www.ake.fi/pdf/FAQ-liite7b_Ote_Ajoneuvolaista.pdf

"Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain
(722/1966) 17 a §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on
enintään 50 kilometriä tunnissa"

 Mutta Trafin mukaan liikennetraktori on aina liikennetraktori, vaikka ton mukaan se ei ole liikennetraktori jos sitä käytetään maatalouskäytössä.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: vms1 - 09.06.11 - klo:08:21
Ei kai kaikki 50 kulkevat raktorit tartte rekisteröidä liikenneraktoreiksi. Onko homma niin että maatalousraktorilla joka kulkee 50 saa viedä kylvökoneen pellolle mutta ei tuoda viljakärryä kotiin löpöllä. Mene ja tiedä....
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: bouli - 09.06.11 - klo:08:26
Ei kai kaikki 50 kulkevat raktorit tartte rekisteröidä liikenneraktoreiksi. Onko homma niin että maatalousraktorilla joka kulkee 50 saa viedä kylvökoneen pellolle mutta ei tuoda viljakärryä kotiin löpöllä. Mene ja tiedä....
Mutta eikös maataloustraktorin suurin sallittu nopeus ole 40 km/h.

Eli 50km/h kulkeva maataloustraktori periaatteessa pitäisi rinnastaa viritettyyn mopoon...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Yodavaari - 09.06.11 - klo:08:36
Ei kai kaikki 50 kulkevat raktorit tartte rekisteröidä liikenneraktoreiksi. Onko homma niin että maatalousraktorilla joka kulkee 50 saa viedä kylvökoneen pellolle mutta ei tuoda viljakärryä kotiin löpöllä. Mene ja tiedä....
Mutta eikös maataloustraktorin suurin sallittu nopeus ole 40 km/h.

Eli 50km/h kulkeva maataloustraktori periaatteessa pitäisi rinnastaa viritettyyn mopoon...

Traktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. 
Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Tämähän on ihan helppoa jako. Tuohon polttoainepuoleen on tulossa ratkaisu. Ihmettelen vain miksi siitäkään ei ole puhuttu julkisuudessa. Vai eikö edunvalvojat ja päättäjät ole ymmärtäneet lukemaansa ehdotusta.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: JoHaRa - 09.06.11 - klo:08:42
Täällä kulkevat kaikki Vallut ja Jonnut 54-57 km/h. Mitähän traktoreita ne semmoiset ovat  ??? ;D ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: sirkussonni - 09.06.11 - klo:09:51
Täällä kulkevat kaikki Vallut ja Jonnut 54-57 km/h. Mitähän traktoreita ne semmoiset ovat  ??? ;D ;D

Ne on varmaan "moottoritietraktoreita"!

Tää asia on ihan loputon suo, itselläkin on traktori, joka kulkee ihan vakiona 53 km/h, ja rekisteriotteessa lukee "maataloustraktori". Sillä ei varmaan saa ajaa laillisesti edes pellolla.

Lainaus ESS:
Jotta asia olisi tarpeeksi sotkuinen, niin myös maataloustraktori voidaan tietyissä tapauksissa luokitella liikennetraktoriksi. Esimerkiksi kaupalliset kuljetukset tai yli 10 tonnin perävaunu johtavat tällaiseen tilanteeseen.

Niin, yli 10 tn kärry! Lähes joka jampalla on tuon verran massaa koukussa kiinni esim. viljakuorman kanssa kotiin tullessa! Dieselit tankkiin!
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Timppa - 09.06.11 - klo:09:57
Pakkoko on ajaa viittäkymppiä traktorilla vaikka se sillai kulkis.

Useimmilla tr:n perässä kiinni olevilla työkoneilla saa ajaa vain esim. 25 km/h. Kylvinkoneet, äkehet, pruutat jne.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: icefarmer - 09.06.11 - klo:10:19
Pakkoko on ajaa viittäkymppiä traktorilla vaikka se sillai kulkis.

Useimmilla tr:n perässä kiinni olevilla työkoneilla saa ajaa vain esim. 25 km/h. Kylvinkoneet, äkehet, pruutat jne.
muistuu vain mieleen ne moralisoinnit kun rekkamiehet ajaa rajotinta vasten 9 km/h ylinopeutta, enon onnettomuus, konginkangas..
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: valmet6100 - 09.06.11 - klo:10:35
Milläköhän kortilla sais ajaa 80 kympiä kulkevaa jcb:tä?
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Yodavaari - 09.06.11 - klo:10:48
Pakkoko on ajaa viittäkymppiä traktorilla vaikka se sillai kulkis.

Useimmilla tr:n perässä kiinni olevilla työkoneilla saa ajaa vain esim. 25 km/h. Kylvinkoneet, äkehet, pruutat jne.
Ja hydraulisentyöntövarren kanssa vieläkin hitaammin.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Paalaaja - 09.06.11 - klo:12:40
Ei kai kaikki 50 kulkevat raktorit tartte rekisteröidä liikenneraktoreiksi. Onko homma niin että maatalousraktorilla joka kulkee 50 saa viedä kylvökoneen pellolle mutta ei tuoda viljakärryä kotiin löpöllä. Mene ja tiedä....

Vasta rekisteröin traktoria, ja liikennetraktoriksi se merkattiin sillä verukkeella että kulkee 50 km/h.
Huollossa piuhan päässä käyttämällä ja muuttamalla 40 km/h maksimi kyydiksi, olisin saanut maataloutraktoriksi. Konttorilta lähteissä sitten taas piuhaan ja 50 km/h kotio..
..Mutta tuohon retkuun en mennyt, vaikka liikennetraktoriksi saaminen vaatikin lisää paperia valmistajan edustajalta.

Koneen käyttö tulee olemaan puhtaasti maatalousajoa, enkä edes suunittele piirturin hankkimista. Eli jos liikennetraktoria saisi käyttää vain "liikennetraktori käyttöön" olisi loogista että rekisteröintikatsastuksessa vaadittaisiin aina ajopiirturia!
Tämän perusteella on aivan selkeästi liikennetraktoreita ja liikennetraktoreita, eli käyttötarkoitus viime kädessä ratkaisee.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: 3070 E - 09.06.11 - klo:14:07

Useimmilla tr:n perässä kiinni olevilla työkoneilla saa ajaa vain esim. 25 km/h. Kylvinkoneet, äkehet, pruutat jne.

Ettei vaan tarkoittais maileja??  ???  :-\
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: erik - 09.06.11 - klo:14:44
nyrkkiä näytti polliisi viimeks ku latasin 55km/h neljänkympin alueel tutkaan  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: JoHaRa - 09.06.11 - klo:15:22
Jännää juu. On olemassa apevaunujakin joita saa vetää tiellä vain tyhjänä ja maksimissaan vauhdilla 25 km/h. Semmoinen on kiva porukkapelinä ja yhteisellä komponenttivarastolla  ::)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Peurajussi - 09.06.11 - klo:15:55

Eikö PERIAATTEESSA pitäisi olla niin, että niin kauan kun asiassa on epäselvyyttä, täytyykin virkavallan katsoa asiaa sormien läpi? Toisalta jos asiassa ei ole epäselvyyttä ja poliisi hyvää hyvyyttään katsoo sormien läpi, on se eri juttu.

Täällä penikat ajelee isin traktorilla koulun jälkeen kylän mummot pyörryksiin, varmaan 47 kilsaa lasissa ja halpa löpö tankissa. Eikä varmaan makseta päiväveroja eikä varmasti ole maatalousajoa..
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: koivumaki - 09.06.11 - klo:16:04
Onkos Trafin herroilta unohtunu päivämaksukin kokonaan?
Eihän dieseliä tartte tankkiin laittaa vaan maksaa päivämaksu.
Ja on aika erikoinen(siis väärä) tulkinta tuo,että liikennekoneella pitäis maatalousajotkin ajaa dieselillä.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Valtramies - 09.06.11 - klo:16:08

Eikö PERIAATTEESSA pitäisi olla niin, että niin kauan kun asiassa on epäselvyyttä, täytyykin virkavallan katsoa asiaa sormien läpi? Toisalta jos asiassa ei ole epäselvyyttä ja poliisi hyvää hyvyyttään katsoo sormien läpi, on se eri juttu.

Täällä penikat ajelee isin traktorilla koulun jälkeen kylän mummot pyörryksiin, varmaan 47 kilsaa lasissa ja halpa löpö tankissa. Eikä varmaan makseta päiväveroja eikä varmasti ole maatalousajoa..

Mistä saa halvalla löpöö, kertokee äkkiä  :D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Peurajussi - 09.06.11 - klo:16:18

Eikö PERIAATTEESSA pitäisi olla niin, että niin kauan kun asiassa on epäselvyyttä, täytyykin virkavallan katsoa asiaa sormien läpi? Toisalta jos asiassa ei ole epäselvyyttä ja poliisi hyvää hyvyyttään katsoo sormien läpi, on se eri juttu.

Täällä penikat ajelee isin traktorilla koulun jälkeen kylän mummot pyörryksiin, varmaan 47 kilsaa lasissa ja halpa löpö tankissa. Eikä varmaan makseta päiväveroja eikä varmasti ole maatalousajoa..

Mistä saa halvalla löpöö, kertokee äkkiä  :D

No joo.  ::)  :D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 09.06.11 - klo:18:41

Eikö PERIAATTEESSA pitäisi olla niin, että niin kauan kun asiassa on epäselvyyttä, täytyykin virkavallan katsoa asiaa sormien läpi? Toisalta jos asiassa ei ole epäselvyyttä ja poliisi hyvää hyvyyttään katsoo sormien läpi, on se eri juttu.

Täällä penikat ajelee isin traktorilla koulun jälkeen kylän mummot pyörryksiin, varmaan 47 kilsaa lasissa ja halpa löpö tankissa. Eikä varmaan makseta päiväveroja eikä varmasti ole maatalousajoa..

Mistä saa halvalla löpöö, kertokee äkkiä  :D

 Ihan sama juttu iski silmille, mutta olit nopeempi!  ;D ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Peurajussi - 09.06.11 - klo:20:56
Eiks se oo aika halpaa, kun isi maksaa..  ;)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 09.06.11 - klo:21:43
Ja kuten yleisestä keskusteluilmapiiristä kumpuaa ja on luettavissa, myös maajussin ollessa kyseessä, on kaikki halpaa tai vähintäänkin sopuhintaista. Poislukien tuottajahinnat, jotka ovat aina liian korkeat?  :D ;D :D ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Neke - 09.06.11 - klo:21:51
http://www.ess.fi/?article=328078   Aika jännä tilanne, jonka mukaan liikennetraktoreissa tulisi käyttää aina dieselöljyä!  ???


Tulkinta on näin muuttumassa hiljalleen dieseliin liikennetraktorissa.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: 3070 E - 10.06.11 - klo:00:21
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: JoHaRa - 10.06.11 - klo:07:23
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Esim. VPK:n kannattaa hankkia liikennetraktori. Pääsee nopeammin palopaikalle  ;D ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: vms1 - 10.06.11 - klo:08:07
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos pellot tai muut työ kuviot ei rajoitu ihan kivenheiton etäisyydelle niin on suhteellisen järkevää hankkia nopeasti kulkevia raktoreita ja jos on niin että 50 kulkevat ei saa enää maatalousraktoriksi rekisteröityä.

Jostain muistan lukeneeni että liikenneraktoriin ei saa ostaa päivämaksukuponkeja joten se selittäis sen diiseli homman. Korjailkaa jos olen väärässä.

onko se muka niin vaikeaa tehdä yksinkertaista lakia maatalousajoista missä olisi selvitetty millaiset raktorit saa olla ja millaiset kärryt saa asentaa perään kun ei ole kauhean hyvä jos aina on tunne että joku on pielessä kun tulkintoja on vaikka millä mitalla. Toivottavasti se laki vaan tukis nykyajan kuljetusvaatimuksia.

Kait oman kaluston laillisuuden saa selvitettyä hurauttamalla jonkun mersun keulan yli esimerkiksi paalikärryllä. Raastuvassa ne sitten kertoo.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Peurajussi - 10.06.11 - klo:10:33
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???



onko se muka niin vaikeaa tehdä yksinkertaista lakia...

Oliko tuo retorinen kysymys?  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 10.06.11 - klo:13:19
Sanomalehti karjalaisessa oli juttu, että tulee liikennetraktoreille erillinen LT-korttiluokka.

Vaatimuksina käsittelykoe ja 18 v. ikä. Jos käsitin oikein liikennetraktoriksi rekisteröityä saa tällöin ajaa vain joko lt tai C kortin omaava kuljettaja, joten alta 18v ei l-traktoria saisi enää missään olosuhteissa ajaa.

Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Timppa - 10.06.11 - klo:14:04
Täpinäreiskalla on vaan oltava liikennetraktori.

On pakko vaan olla.

 :D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: bouli - 10.06.11 - klo:15:27
Semmoinen juttu muuten tuli mieleeni. 
Jossain kiinteistö urakoinnissa voi työn ostajan kiinnostukseen vaikuttaa suuresti onko tarjottu kone liikennetraktori vai maataloustraktori.
Mielikuva mikä maatalouskalustoa huonosti tuntevalle tulee voi olla aika paljon erilainen jos tarjotaan liikennetraktoria tai maataloustraktoria... Vaikka puhuttaisiin täysin samanlaisista samoin varustelluista koneista..
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: koivumaki - 10.06.11 - klo:15:41
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos pellot tai muut työ kuviot ei rajoitu ihan kivenheiton etäisyydelle niin on suhteellisen järkevää hankkia nopeasti kulkevia raktoreita ja jos on niin että 50 kulkevat ei saa enää maatalousraktoriksi rekisteröityä.

Jostain muistan lukeneeni että liikenneraktoriin ei saa ostaa päivämaksukuponkeja joten se selittäis sen diiseli homman. Korjailkaa jos olen väärässä.

onko se muka niin vaikeaa tehdä yksinkertaista lakia maatalousajoista missä olisi selvitetty millaiset raktorit saa olla ja millaiset kärryt saa asentaa perään kun ei ole kauhean hyvä jos aina on tunne että joku on pielessä kun tulkintoja on vaikka millä mitalla. Toivottavasti se laki vaan tukis nykyajan kuljetusvaatimuksia.

Kait oman kaluston laillisuuden saa selvitettyä hurauttamalla jonkun mersun keulan yli esimerkiksi paalikärryllä. Raastuvassa ne sitten kertoo.

--kyllä vuosi sitten liikennelupakoulutuksessa oltiin mieltä,että liikennetraktoria voi ajaa päivämaksulla ja sillä voi ajaa tuolloin löpöllä.Ja voi myös tehdä maatalouden ajoja löpöllä,ynnä jopa niin että C korttiakaan ei tarvita.
--näyttää siltä,että näitä tulkintoja kehitetään jossain ESSOn baareissa oikein urakalla 8)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: - 10.06.11 - klo:17:35
Täällä kulkevat kaikki Vallut ja Jonnut 54-57 km/h. Mitähän traktoreita ne semmoiset ovat  ??? ;D ;D

Lainaus ESS:
Jotta asia olisi tarpeeksi sotkuinen, niin myös maataloustraktori voidaan tietyissä tapauksissa luokitella liikennetraktoriksi. Esimerkiksi kaupalliset kuljetukset tai yli 10 tonnin perävaunu johtavat tällaiseen tilanteeseen.

Niin, yli 10 tn kärry! Lähes joka jampalla on tuon verran massaa koukussa kiinni esim. viljakuorman kanssa kotiin tullessa! Dieselit tankkiin!

Ei se ihan noin mee...

"
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
"


Ja

"
4) «liikennetraktori»: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; «liikennetraktori» on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä (joka yllä toim. huom.)  tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;



Eli maataloustraktori on maataloustraktori vaikka vois paistais! Se ei muutu liikennetraktoriksi vaikka olis 24t kokonaispainoltaan oleva kolmiakselinen viljakärry peräs.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 10.06.11 - klo:18:58
 Sitähän tässä on sanottu jo moneen kertaan, mutta kun artikkelin mukaan Trafilla on tuosta eriävä käsitys, joka aiheuttaa ihmetystä. Kyllä mullakin on tullin monistepinkka jossa kerrotaan että käyttötarkoitus ratkaisee, kuten Poliisikin sanoo, onko liikennetraktori vai ei. Minkä takia sitten viranomaistahoilta tulee kahta erilaista tulkintaa??
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: jorndere - 10.06.11 - klo:19:27
Sitähän tässä on sanottu jo moneen kertaan, mutta kun artikkelin mukaan Trafilla on tuosta eriävä käsitys, joka aiheuttaa ihmetystä. Kyllä mullakin on tullin monistepinkka jossa kerrotaan että käyttötarkoitus ratkaisee, kuten Poliisikin sanoo, onko liikennetraktori vai ei. Minkä takia sitten viranomaistahoilta tulee kahta erilaista tulkintaa??

Periaatteessahan laki on täysin yksiselitteinen, kun vain yhdistää kaksi eri lainkohtaa: Maataloustraktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40 km/h, tällöin sillä saa vetää vaikka minkä painoista peräkärryä traktorikortilla. Jos traktorin rakenteellinen nopeus on 50 km/h, se on aina liikennetraktori, mutta sitä saa ajaa silti maatalousajossa ja alle 10 tn peräkärryllä B-kortilla. Mutta VAIN maatalousajossa ja VAIN alle 10 tonnin kuorman kanssa!

Itse ainakin miettisin asian niin päin, että itse en ainakaan haluaisi olla ensimmäisenä ilman ennakkotapauksia jonkun kuolonkolarin jälkeen käräjillä syytettynä kuolemantuottamuksesta B-kortillisena, jos olisin ajanut raskaan kärryn ja 50 km/h traktorin kanssa onnettomuuden. Oikeudesta nimittäin harvoin tulee oikeudenmukainen päätös, mutta 99% tapauksissa lain mukainen päätös. Ja kuten sanottu, laki on tässä kohtaa kyllä hyvin yksiselitteinen. Kannattaa ainakin muistaa jos pistää lapsiaan laittomilla korteilla ko. traktorien rattiin, oman elämän pilaaminen on vielä pientä siihen jos nuoren elämä menee tuollaisen takia pilalle. Ja oikeasti ihmettelen, ettei mitään todella vakavaa ole vielä näiden liikennekoneiden kanssa teillä sattunut, kun perävaunut ja kuormat on kyllä tien päällä katseltuna ei ihan vähänkään mitä sattuu...

Trafin, poliisin ja liikenneministeriön olisi kyllä syytä laatia tästä yhteinen tulkinta.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 10.06.11 - klo:20:06
 Ei kait kukaan (viranomainen) sentään ole väittänyt että liikennetraktorilla saisi ajaa T- tai B-kortilla? Mutta kun toi Trafin väitös että liikennetraktori on liikennetraktori myös maatalousajossa, se poikkeaa aiemmin ilmoitetuista säädöksistä. Tottakai pitää olla/on kyseessä liikennetraktori jos tehdään esim. maansiirto/kuljetusurakointia yli 10t kytkentämassalla oleva kärry perässä. Maatalouskäytössä saa olla yli 10 tonnisia kärryjä ja se maatalousajo on juurikin vapautettu dieselpolttoaineen käytöstä. Esim. lumitöissä ei tarvitse käyttää dieseliä/maksaa päiväveroa, paitsi Trafin mukaan, jos kone on liikennetraktori...tuliko kyllin epäselvästi?  :)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: KJL - 10.06.11 - klo:20:51
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Paalaaja - 10.06.11 - klo:21:27
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 10.06.11 - klo:21:38
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...

Pihatyöt on moottorityökonehommaa, joka onnistuu verottomana.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Moottorityökoneiden+polttoainemaksuvapaus.htm

Huviajelussa pitää ajaa dieselillä tai maksaa päivämaksu.

Yleensä kulutus noissa hommissa on niin vähäistä että kannattaa mieluummin tankata dieseliä kuin leikkiä polttoaineveron tulkintojen kanssa.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: jorndere - 10.06.11 - klo:22:15
Ei kait kukaan (viranomainen) sentään ole väittänyt että liikennetraktorilla saisi ajaa T- tai B-kortilla? Mutta kun toi Trafin väitös että liikennetraktori on liikennetraktori myös maatalousajossa, se poikkeaa aiemmin ilmoitetuista säädöksistä. Tottakai pitää olla/on kyseessä liikennetraktori jos tehdään esim. maansiirto/kuljetusurakointia yli 10t kytkentämassalla oleva kärry perässä. Maatalouskäytössä saa olla yli 10 tonnisia kärryjä ja se maatalousajo on juurikin vapautettu dieselpolttoaineen käytöstä. Esim. lumitöissä ei tarvitse käyttää dieseliä/maksaa päiväveroa, paitsi Trafin mukaan, jos kone on liikennetraktori...tuliko kyllin epäselvästi?  :)

Ei tässä tapauksessa, mutta kovasti on vallalla käsitys maakunnassa (ja on joskus aikasemmin näissäkin keskusteluissa tuotu esille), että maatalousajossa olevalla 50 km/h traktorilla saisi ajaa b-kortilla. Ja siis nimenomaan säädöksissä asia on ollut aina varsin yksiselitteinen, 50 km/h kulkeva traktori on ajokorttimielessä liikennetraktori, vaikka se olisi maatalousajossakin. Eli C-kortti vaaditaan.

Tuo polttoainekysymys on tietysti hieman kimurantimpi. Periaatteessahan päivämaksu pitää kyllä olla maksettuna jos teet urakkaa, myös 40 km/h traktorilla, mutta se rajanveto tietysti esim. lumitöissä on vähän vaikeaselkoinen tuon liikennetraktorin osalta. Mutta jos työ on niin huonosti hinnoiteltu, että se vaikka vaan varmuuden vuoksi maksettavan päivämaksun takia menee tappiolle, niin kannattaa kyllä ennemmin konetta seisottaa pihassa...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 10.06.11 - klo:23:18
 Maajussit saavat ajaa omia/toisten maajussien ajoja löpöllä
(722/1966) 17 pykälän mukaan. Tullin tilaisuudessa sanottiin niin ja myös toisen verollisuudesta vapautetun(maanviljelijän) ajoja saisi ajaa ilman päivämaksua/dieseliä. Mutta ajettaessa muille kuin maajusseille esim. harkkoja kaupasta/siirretään venettä, niin vero tulee maksaa. Näin lukee myös tullin papereissa. Maitokaupassakin saa käydä jos vie itselleen.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: KJL - 10.06.11 - klo:23:27
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)

Hämmennytetään lisää... Veikkaanpa, että suurin osa tällä hetkellä myytävistä traktoreista kulkeepi tuon 50km/h, hyvin usein sattuu olemaan maksiminopeus tuon 53 ja silti suurin osa näistäkin koneista on rekisteröity maataloustraktoreiksi. Kuitenkin samoja koneita tarjotaan jostain kumman syystä 40km/h laatikollakin, useimmiten kyse on vain ohjelmoinnista ei niinkään rattaiden eroista. Ja tietenkin näillä koneilla ajetaan tilanteen/tiestön salliessa yli tuon 40km/h, itseni mukaan lukien... Sehän ei näy ulospäin, onko kone maatalous- vai liikennetraktori, eikä eroa ole edes jarrujärjestelmässä. Jaajoomutta jonnus ainakin on tietääkseni hiukkasen isommat navat etuakselilla, jos sattuu olla 50:n malli... jos en ny väärin muista.

Koko liikennetraktorisotku tietenkin juontaa juurensa kateuteen, muistattehan tämänkin? Ellen ihan väärin muista asia on kuorma-autoilijoiden lobbaama, kun tietyömailla nämä juurikin "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit" (siis dumpperit) haluttiin saada aisoihin... Veivät perkeleet urakoita autoilijoilta! Samalla meni lapsikin pesuveden mukana ja saatin sellainen soppa, ettei lainsäätäjäkään saati sitä valvovat pysy enää kärryillä puhumattakaan niistä joiden pitäisi lakia noudattaa...

Näiden ketjun kirjoitusten perusteella voin väittää, että tuolla liikenteessä on lainrikkojia sitten ihan pirusti... Esim. 15-vuotias kloppi 50km/h kulkevalla maataloustraktorilla, joka lain kirjaimen mukaan pitäisikin olla liikennetraktori jne... Ehkä tämä nykyinen sekasotku ei varsinaisesti ollut lainsäätäjän tarkoitus eikä ainakaan lain henki...

Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Peurajussi - 11.06.11 - klo:06:35
Sekoitetaas pakkaa vielä lisää... Mitenkäs näiden mökkiläisten, jotka eivät harjoita maa- ja metsätaloutta millään tavalla, pihatöihin hankitut traktorit... Oikeestaan niiden pitäs ajella dieselillä ihan aina... vanhoilla majoreilla, zetoreilla, nuhveillaan... ym...

Pihatyöt on moottorityökonehommaa, joka onnistuu verottomana.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Moottorityökoneiden+polttoainemaksuvapaus.htm

Huviajelussa pitää ajaa dieselillä tai maksaa päivämaksu.

Yleensä kulutus noissa hommissa on niin vähäistä että kannattaa mieluummin tankata dieseliä kuin leikkiä polttoaineveron tulkintojen kanssa.


Linkki ei nyt aukea, mutta muistanko väärin että traktori piti olla varustettu nimenomaan moottorityökoneeksi eli esimerkiksi lana tai linko perässä? Muutoin dieseli tankkiin..
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: volvobm500 - 11.06.11 - klo:18:39
Selvittääkäs te vanhemmat, viisaammat ja lukeneemmat, että mikä on se hyöty, miksi jotkut ylipäätänsä rekisteröi traktorinsa maataloustraktorin sijasta liikennetraktoriksi??  ???

Jos kone kulkee 50 km/h ja maantiellä ajetaan yli maataloustraktorin 40 km/h maksimin, niin onhan se jo oikeusturvakysymys että rekisteröinti on kunnossa: Voip männä kaik' eikä piisaakkaan jos sattuu vahinko ja vakuutusyhtiö vetäytyy korvausvastuusta.

Mihin sitten tarvitsee 50 km/h kulkevaa konetta? Pellot hajallaan, urakoinnissa pitkät siirrot, tai kuten allekirjoittaneella: Ajan tuotteitani asiakkaille 50 km säteellä.


>Jaaha, tätä olikin vms1 ja pari muutakin jo sopivasti hämmentäneet.. ;)

Hämmennytetään lisää... Veikkaanpa, että suurin osa tällä hetkellä myytävistä traktoreista kulkeepi tuon 50km/h, hyvin usein sattuu olemaan maksiminopeus tuon 53 ja silti suurin osa näistäkin koneista on rekisteröity maataloustraktoreiksi. Kuitenkin samoja koneita tarjotaan jostain kumman syystä 40km/h laatikollakin, useimmiten kyse on vain ohjelmoinnista ei niinkään rattaiden eroista. Ja tietenkin näillä koneilla ajetaan tilanteen/tiestön salliessa yli tuon 40km/h, itseni mukaan lukien... Sehän ei näy ulospäin, onko kone maatalous- vai liikennetraktori, eikä eroa ole edes jarrujärjestelmässä. Jaajoomutta jonnus ainakin on tietääkseni hiukkasen isommat navat etuakselilla, jos sattuu olla 50:n malli... jos en ny väärin muista.

Koko liikennetraktorisotku tietenkin juontaa juurensa kateuteen, muistattehan tämänkin? Ellen ihan väärin muista asia on kuorma-autoilijoiden lobbaama, kun tietyömailla nämä juurikin "nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit" (siis dumpperit) haluttiin saada aisoihin... Veivät perkeleet urakoita autoilijoilta! Samalla meni lapsikin pesuveden mukana ja saatin sellainen soppa, ettei lainsäätäjäkään saati sitä valvovat pysy enää kärryillä puhumattakaan niistä joiden pitäisi lakia noudattaa...

Näiden ketjun kirjoitusten perusteella voin väittää, että tuolla liikenteessä on lainrikkojia sitten ihan pirusti... Esim. 15-vuotias kloppi 50km/h kulkevalla  maataloustraktorilla, joka lain kirjaimen mukaan pitäisikin olla liikennetraktori jne... Ehkä tämä nykyinen sekasotku ei varsinaisesti ollut lainsäätäjän tarkoitus eikä ainakaan lain henki...



Kröhöm, täällä päin nostettu nelos valluista kierrokset 2450:neen, kulkee silloin 60km/h.  ;)  ;D
Ja naapurin t 151 meni 50 lootal tehtaaltatullessaan 58km/h. ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Karjankasvattaja - 11.06.11 - klo:22:57
kysyin juuri liikkuvan poliisin päälliköltä maatalousliikenne traktorista
eli tr jossa ei ole ajopiirturia mutta kulkee 50
sillä saa ajaa 50 t kortilla maatalous ajoa yli 10t
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Pehtoori - 12.06.11 - klo:04:42
Niin, sehän voi se 40 laatikolla oleva traktorikin olla liikennetraktori.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Verku - 13.06.11 - klo:23:21
Tämä 40km/h - 50km/h keskustelu on vähän komsii-komsaa juttu.

--------------------------------------------------------

Koneiden kiinnitys - irrotus rumba esim. 2krt päivä: 40min

Työskentely esim. 2krt kahdella eri lohkolla: 360min

Kahvi ja ruoka jossakin välissä: 45min

Siirtymät 60km per 40km/h: 90min

Siirtymät 60km per 50km/h: 72min

Työn lopetus ja tankkaus: 20min

Päivän pituus 40km/h koneella: 555min

Päivän pituus 50km/h koneella: 537min

Eli päivän pituudessa eroa 18min joka vastaa huimaa 3% ajallista säästöä...... ;D

--------------------------------------------------------

MUTTA!

Kunnon 50km/h koneessa on paremmat jarrut ja se etujousitus sekä monesti koppijouset, mitä nyt kukin investoi ja niistä on taas iloa koko työvaiheenkin ajan.

Muuten vähän niin ja näin.

Ei noi hinattavat vehkeet ainakaan parane siitä että niitä vedetään lujaa kun penkki, koppi ja jousitus vaimentaa kuskiin kohdistuvat iskut. Tämä vaimentaminen on toki kuskille hyvä asia ja hienoa että ergonomia paranee mutta ajonopeus saattaa olla (ja on joillekin) työkoneille liikaa kun iskut ei tunnu omassa takalistossa.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Verku - 13.06.11 - klo:23:33
Ihan piruuttaan piti vielä laskea. ;D

Jos 10h:n päivästä puolet on siirtoajoa ja korvataan se 40km/h kone 50km/h koneella:

600min/2 = 300min

300min*40/50 = 240min

Eli jäljelle jää 540min eli päivästä nipistettän tunti. Sitten kun ajatellaan että tämmöisiä päiviä olisi 20 per vuosi, säästyy vuodessa näissä ajoissa 20h ja muista lyhyemmistä ja työvaiheeseen painottuvemmista päivistä toinen 20h.

Eli koko vuoden säästöt 40h tuon mukaan tai keskimäärin 6,5% näiden kahden esimerkin keskiarvon mukaisesti.

6,5% vaikkapa 800h:sta on 52h.

Viidessä vuodessa 250h.

Lisäinvestointi/250h = X euroa/tunti

Saa kyseenalaistaa. :D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: icefarmer - 14.06.11 - klo:00:09
Ihan piruuttaan piti vielä laskea. ;D

Jos 10h:n päivästä puolet on siirtoajoa ja korvataan se 40km/h kone 50km/h koneella:

600min/2 = 300min

300min*40/50 = 240min

Eli jäljelle jää 540min eli päivästä nipistettän tunti. Sitten kun ajatellaan että tämmöisiä päiviä olisi 20 per vuosi, säästyy vuodessa näissä ajoissa 20h ja muista lyhyemmistä ja työvaiheeseen painottuvemmista päivistä toinen 20h.

Eli koko vuoden säästöt 40h tuon mukaan tai keskimäärin 6,5% näiden kahden esimerkin keskiarvon mukaisesti.

6,5% vaikkapa 800h:sta on 52h.

Viidessä vuodessa 250h.

Lisäinvestointi/250h = X euroa/tunti

Saa kyseenalaistaa. :D
ja vielä kun huomioidaan mikä osuus tuosta siirtoajosta on sitä yli neljän kympin ajoa....
toi on vähän sama kuin talvinopeusrajoitus, se 80 vaan tuntuu niin hitaalta mutta todellisuudessa esim. työmatka-ajassa ei mitään vaikutusta.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: - 14.06.11 - klo:08:36
Aivan sama kannattaako, mutta yhtään 40km/h traktoria ei tähän taloon enää tule! Mukava ajella 45km/h ja vajaa 2000 rinkiä konees. Tarvittaes gepsin mukaan 57km/h eikä ole kierroksia nostettu! Maksaa valtraan tuo viidenkympin varustus noin 1000€...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: koivumaki - 14.06.11 - klo:14:37
Laskeskelin oman esimerkkipäivän:Aamulla liikkeelle koukkukärryn kanssa.Matka heketupaikalle 28km.Tavoitteena 4 reissua/päivä.40 laatikolla ajoaika 5,6h,50 laatikolla 4,5h.Ajansäästö 1,1h,olettaen että lavanvaihdot,kippaukset yms.samat.Mielelläni olen tuon tunnin aiemmin illalla kotona,olen tuon ajorupeaman muutaman kerran 40 versiolla tehnyt.

Tilakohtaista.Taas kerran.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: sirkussonni - 14.06.11 - klo:17:50
Paskavaunua ja rehuvaunua kun tiellä päivät tahkoo, on ero kyllä jonkinmoinen, ihan oikeesti. Eikä tartte enää autojen ohi kylätiellä yrittää!
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Ketku - 14.06.11 - klo:19:13
Mun auto kulkee valmistajan mukaan 195 onkos se sitten formula? saako sillä ajaa vain radalla? hä? mulla on 2 liikenne traktoria ja pojat ajaa t kortilla isompia kyselemättä ja niin ajaa kaikki muutkin täällä. Sehä vois kulkee vaikka sataa ja normaali sakko käytäntö jos ajaa yli 40 ei ois epäselvyyksiä kellään perkl
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: mies - 14.06.11 - klo:21:09
Aivan sama kannattaako, mutta yhtään 40km/h traktoria ei tähän taloon enää tule! Mukava ajella 45km/h ja vajaa 2000 rinkiä konees. Tarvittaes gepsin mukaan 57km/h eikä ole kierroksia nostettu! Maksaa valtraan tuo viidenkympin varustus noin 1000€...

Saako tonnilla? En tiedä kun en ole viime aikoina ostanut...Ottaa huomioon, että liikennemalli vaatii muutakin kuin pelkän perän  vaihdon,  ainaskin jarruventtiilin ja etulokasuojat. Tarpeellisia varusteita muutenkin. Liikennemalleja itsekin ostelen.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 14.06.11 - klo:21:34
 Kävin varmuuden vuoksi säädättämässä Fendtin huippunopeudeksi 35 km/h. Menee 1200 kierroksella täyttä vauhtia, eikä tule sakkoja.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Cutana - 14.06.11 - klo:21:42
Fiilis. Ei mitattavissa järjellä eikä rahalla. Isälläni oli tapana kysyä että mitä järkeä tuossa on? Siis kaikesta hauskasta. Kuiva jätkä.
Jyrällä *****mainen ajaa.
Jälleenmyyntiarvo parempi.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: mlahti - 14.06.11 - klo:21:51
Jännää juu. On olemassa apevaunujakin joita saa vetää tiellä vain tyhjänä ja maksimissaan vauhdilla 25 km/h. Semmoinen on kiva porukkapelinä ja yhteisellä komponenttivarastolla  ::)

on myös olemassa apevaunuja joilla saa ajaa tiellä, rekisteröity moottorityökoneeksi..


-04 ku ostin nyykkärin 50 km/h vaihteistolla niin se oli pakko rekisteröidä liikennetraktoriksi.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: 3070 E - 04.08.11 - klo:14:15
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.   
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: volvobm500 - 04.08.11 - klo:22:07
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.   
No voiko sen suorittaa 15v vai 18v vai 21v :-\ :-\
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: valmet6100 - 04.08.11 - klo:22:20
Maatilan pellervossa oli ihan hyvä juttu liikennetraktorin ja niissä käytettävän polttoaineen käytöstä maataloudessa ja liikenteessä. Vuoden 2013 tammikuussa pitäisi myös tulla liikennetraktorille oma kortti, jota tarvittaisiin jos traktori kulkee yli 45 km/h.  
No voiko sen suorittaa 15v vai 18v vai 21v :-\ :-\

 Joku aika siten oli maaseutulaisessa, että sais 18 vuotiaana. Ja sen sais suorittaa maataloustraktorilla(40km/h), jos tilalla ei ole liikennetraktoria.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: retku - 04.08.11 - klo:22:52
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: hvinnamo - 05.08.11 - klo:00:32
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: kyntaja - 05.08.11 - klo:04:20
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: retku - 06.08.11 - klo:13:50
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..

***kyllä siilolle aina kipattiin, sori kun jäi epähuomiossa kirjoittamatta.

eipä vuoda korvat verta ja kone kulkee oikeesti kovaa. toista se olis jos joutuis esimerksiksi tm190:llä ajamaan 48km/h kaasupohjas korvat vinkuen ja laatikko paukkuen...
  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: erik - 06.08.11 - klo:17:13
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..

ei mulla vingu T sarjalainen vaikka vauhtia 60 km/h
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 08.08.11 - klo:17:55
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..

ei mulla vingu T sarjalainen vaikka vauhtia 60 km/h

Siellä on niin kova meteli ettei vaan huomaa vingumista  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Darksmoke - 08.08.11 - klo:20:11
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..

ei mulla vingu T sarjalainen vaikka vauhtia 60 km/h

Siellä on niin kova meteli ettei vaan huomaa vingumista  ;D
Odotinkin jo zetkan vinkumista  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 08.08.11 - klo:21:03
kyllä 50km/h välitys on ehdoton edellys koneelta.

ikinä ei tule valtralla kaasupohjas ajettua kun on nopee perä. on jouset, että ei hyppimisen takia tarvi rajoittaa.

tuossa rehunteko aikaan ajoin yksi  "päivä" 750km yhtäsoittoa rehua (siilon ja peltojen väliä)... olis siinä ollu vinguttamista 40k perällä.

 Oisko kannattanu pysähtyä purkamaan välillä siilon kohdalla?

 ;D

Ja pakkohan vltralla on kaasupohjassa ajaa.... 40-45km/h kohdalla perän vinukuminen (peltikoppaiset,T ?)niin julmaa että
vasta peluri puhelimessa saa korva veren vuodon. Asettuu mukavasti 45km/h jälkeen..

ei mulla vingu T sarjalainen vaikka vauhtia 60 km/h

Siellä on niin kova meteli ettei vaan huomaa vingumista  ;D
Odotinkin jo zetkan vinkumista  ;D
Tootta kai  :D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 13.01.13 - klo:22:34
Sanomalehti karjalaisessa oli juttu, että tulee liikennetraktoreille erillinen LT-korttiluokka.

Vaatimuksina käsittelykoe ja 18 v. ikä. Jos käsitin oikein liikennetraktoriksi rekisteröityä saa tällöin ajaa vain joko lt tai C kortin omaava kuljettaja, joten alta 18v ei l-traktoria saisi enää missään olosuhteissa ajaa.
Tähän muuten vielä täsmennystä suoraan poliisiviranomaisten papereista että jos omistaa C-kortin niin se sisältää LT-kortin ja tämä LT ei vaadi ammattipätevyyttä  ;)    Eli ei tarttekkaan käydä enempää kursseja ennenkuin nykyiset kortit menee vanhoiksi...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: meedio - 14.01.13 - klo:00:40
Sanomalehti karjalaisessa oli juttu, että tulee liikennetraktoreille erillinen LT-korttiluokka.

Vaatimuksina käsittelykoe ja 18 v. ikä. Jos käsitin oikein liikennetraktoriksi rekisteröityä saa tällöin ajaa vain joko lt tai C kortin omaava kuljettaja, joten alta 18v ei l-traktoria saisi enää missään olosuhteissa ajaa.
Tähän muuten vielä täsmennystä suoraan poliisiviranomaisten papereista että jos omistaa C-kortin niin se sisältää LT-kortin ja tämä LT ei vaadi ammattipätevyyttä  ;)    Eli ei tarttekkaan käydä enempää kursseja ennenkuin nykyiset kortit menee vanhoiksi...

No sittenhän ollaan jo tukevasti eläkkeellä tai levätään rauhassa, eli ei muuta kuin losotellaan menemään vaan!! :)
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Konemies - 14.01.13 - klo:07:51
http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/ammattipatevyysvaatimukset-myos-liikennetraktorien-kuljettajille/
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Timppa - 14.01.13 - klo:09:16
Voi pojat kun ei millään löydy syytä että pääsis oikein rekkamiesten kanssa
samalle kurssille hälykeltainen takki päällä.

 ;D

Mut voihan sitä suorittaa vaikkapa hygieniapassin.  ;D

Tai vaikkapa mallikoulussa catwalk-kurssin.  ;D
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.13 - klo:10:43
http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/ammattipatevyysvaatimukset-myos-liikennetraktorien-kuljettajille/
Poliisiviranomaisten omista uusista ohjeistus papereista tuota tutkittiin ja siinä luki ettei LT-kortti vaadi ammattipätevyyttä ja jos on C kortti niin on LT korttikin  ;)  Niin ja uusiin BE kortteihin tulee 3500kg kärryn kokonaispaino rajoitus...  Kaikennäköisiä muitakin hullutuksia siellä näytti olevan mutta en lukenut niin tarkkaan..   Niin ja urakointiuutistenkirjoitus oli vuodelta 2009 jolloin mikään ei ollut vielä selvillä   ???
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Konemies - 14.01.13 - klo:18:02
Ei mun silmiin ole missään sattunu että kaupalliset sais jatkossa ajaa LT kortilla? C:n ne vaatii edelleen.
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.13 - klo:18:05
Ei mun silmiin ole missään sattunu että kaupalliset sais jatkossa ajaa LT kortilla? C:n ne vaatii edelleen.
Liikkennetraktoriin riittää LT kortti... Kaupallisuudesta ei oo missään puhuttu mitään ja erikseen luki ettei LT kortti tarvitse ammattipätevyyttä joten liikennetraktorilla ei sitten vaadita ammattipätevyyttä...
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: Konemies - 14.01.13 - klo:18:40
Kysymällähän se asia selviää ja kyseessä on "vaiettu totuus" joka 8045:lle oli jo ilmi tullut. Kaupallisiakin ajoja saa ajaa liikennetraktorilla ilman ammattipätevyyttä, olipa sitten C tai LT kortti taskussa. Voi vain kuvitella mitä SKAL on asiasta mieltä. Tuoltapa se mielipide löytyykin: http://www.skal.fi/files/9500/Lausunto_ajokorttilainsaadannon_uudistuksesta2.pdf
Otsikko: Vs: Trafilla eriävä näkemys liikennetraktoreista kuin Poliisilla.
Kirjoitti: zetor8045 - 14.01.13 - klo:18:49
Kysymällähän se asia selviää ja kyseessä on "vaiettu totuus" joka 8045:lle oli jo ilmi tullut. Kaupallisiakin ajoja saa ajaa liikennetraktorilla ilman ammattipätevyyttä, olipa sitten C tai LT kortti taskussa. Voi vain kuvitella mitä SKAL on asiasta mieltä. Tuoltapa se mielipide löytyykin: http://www.skal.fi/files/9500/Lausunto_ajokorttilainsaadannon_uudistuksesta2.pdf
Saattaa tulla taas pahoja silmäyksiä  ;D