Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: samppaj76 - 17.02.08 - klo:18:51

Otsikko: noukinvaunu
Kirjoitti: samppaj76 - 17.02.08 - klo:18:51
mikähän olisi hyvä noukinvaunu. pitäisi saada kohtuu lyhyttä silppua kun on tuohon tarkkuussilputtuun tottunut. tarkkuussilppurivaunut on aivan älyttömissä hinnoissa :o. ja perinteiseen silppuri, perävaunut ketjuun ei tahdo löytyä miehiä. pitäisi kahden henkilön voimin pyöriä koko homma. lyhyt silppu on tärkeää tiivistämisen ja kuorman levityksen nopeuden takia. lisäksi helpompaa käsitellä navetassa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: maraani - 17.02.08 - klo:19:10
mikähän olisi hyvä noukinvaunu. pitäisi saada kohtuu lyhyttä silppua kun on tuohon tarkkuussilputtuun tottunut. tarkkuussilppurivaunut on aivan älyttömissä hinnoissa :o. ja perinteiseen silppuri, perävaunut ketjuun ei tahdo löytyä miehiä. pitäisi kahden henkilön voimin pyöriä koko homma. lyhyt silppu on tärkeää tiivistämisen ja kuorman levityksen nopeuden takia. lisäksi helpompaa käsitellä navetassa.

Meidän urakoitsija käyttää sellaista vihreänkeltaista noukinvaunua...oliskohan KroneXL tjsp. Tekivät puheidensa mukaan (en ollut silloin vielä talossa) tarkkuussilppuriketjulla ekana kesänä ja nyt kolmena kesänä on tehty noukinvaunulla. Ite (vaikken asiasta mitään tiedäkään) olen mussuttanut, että noukinvaunusilppu ei olisi tarpeeksi lyhyttä. Mutta tänä talvena kun sitä vertaa viime kesän paaleihin, niin kyllä vaan onkin lyhyttä. Eli meillä toimii hyvin tällä kalustolla tehty siilorehu. Paaleja on pakko teettää myös kun ei mahdu siiloihin, ens kesänä tehdään luultavasti pyöröpaaliseinäinen aumakin.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apumies - 17.02.08 - klo:19:26
Jos lompsa kestää niin Mengele tai Strautmann Gigavitesse . Käy katsomassa tiloilla ja vertaa itse . Millään ei nää niin hyvin kuin omilla silmillä.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: merheres - 17.02.08 - klo:19:53
Pöttinger Torro tai Jumbo, samaa sarjaa edellisten kanssa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 17.02.08 - klo:20:42
Jos lompsa kestää niin Mengele tai Strautmann Gigavitesse . Käy katsomassa tiloilla ja vertaa itse . Millään ei nää niin hyvin kuin omilla silmillä.

mutta ei sitä yhdellä katsomisellakaan oikein osaa mitään sanoa jos ei ole kokemusta. Torro on ainakin ollut  ihan mukava vaunu. Paitsi telin lukitus on jäänyt vähän mysteeriksi kun se yrittää toimia ykstoimisella sylinterillä mutta kyllä sillä pärjää. Vetokuula kannattaa ottaa jos haluaa säästää traktoria ja ajomukavuus on paljon parempi.

Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Verku - 17.02.08 - klo:21:04


mutta ei sitä yhdellä katsomisellakaan oikein osaa mitään sanoa jos ei ole kokemusta. Torro on ainakin ollut  ihan mukava vaunu. Paitsi telin lukitus on jäänyt vähän mysteeriksi kun se yrittää toimia ykstoimisella sylinterillä mutta kyllä sillä pärjää. Vetokuula kannattaa ottaa jos haluaa säästää traktoria ja ajomukavuus on paljon parempi.



Eikö tuo oo samanlainen lukitus kuin esim Taarupin kärryssä, kaksi yksitoimista sylinteriä saman letkun päässä ja painavat eri suuntiin? Sitten kun niiden takapyörien välissä on vielä se poikkirauta niin kun laitat letkuun paineen niin renkaat menee suoraan/lukkoon?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: mlahti - 17.02.08 - klo:21:39
pöttingerin torro tai jumbo. itelä torrossa ei ole ollut ongelmia, mitä nyt noukkimen laakerit on pitäny vaihtaa..
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 17.02.08 - klo:21:39
KV:ssä oli reilu vuosi sitten (muistaakseni) laaja noukinvaunujen testi. Sitä kun lueskelet iltojen ratoksi niin saat jotain kuvaa vaunujen ominaisuuksista ja muutakin hyödyllistä tietoa ko. aiheseen. Lisäksi puolueetonta!

Krone 5XL:lää en ala kommentoimaan kun täällä se haukutaan kumminkin aivan paskaksi. Vaikkakin hyvin on kestänyt ja halvempi kun nuo laatuvaunut. :D  
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 17.02.08 - klo:23:33


mutta ei sitä yhdellä katsomisellakaan oikein osaa mitään sanoa jos ei ole kokemusta. Torro on ainakin ollut  ihan mukava vaunu. Paitsi telin lukitus on jäänyt vähän mysteeriksi kun se yrittää toimia ykstoimisella sylinterillä mutta kyllä sillä pärjää. Vetokuula kannattaa ottaa jos haluaa säästää traktoria ja ajomukavuus on paljon parempi.



Eikö tuo oo samanlainen lukitus kuin esim Taarupin kärryssä, kaksi yksitoimista sylinteriä saman letkun päässä ja painavat eri suuntiin? Sitten kun niiden takapyörien välissä on vielä se poikkirauta niin kun laitat letkuun paineen niin renkaat menee suoraan/lukkoon?

torrossa on vain tavallaan yksi yksitoiminen sylinteri (tosin kaksi mäntäinen) joka vapautetaan ja mutkassa pitäisi vasta paineen avata telin.. tyhjällä kärryllä ei vaan tunnu oikein massa riittävän eli telin avausta pitää harrastaa myös sitten kun tulee vähän tavaraa kyytiin.. tai näin ainakin meidän vaunussa,
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apumies - 18.02.08 - klo:07:17
Koneviestin juttu asiaa. Kun vertaat niin katso ensin silpunpituus, sitten
aisa, noukin, sulloja,terät,pohjakuljetin(ketjut, vetomoottorien tehot)takaluukku, teli, rengastus. Loppupeleissä jäljelle jää vain kaksi järeää vaihtoehtoa. Jos halpahinta niin Krone. (miinusta pitkäsilppu)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 18.02.08 - klo:07:35
Mitäs sitten jos ajateltais kerrankin kelle se rehu tehdään? Kronen silppu kieltämättä 6 milliä pitempi johtuen terien lukumäärästä. Toisaalta voiman tarve pienempi. Oman kokemuksen mukaan silpun pituuteen vaikuttaa ratkaisevasti sullojan kuormituksen määrä. Kronen silppu säilynyt kiitettävästi.

Niin ja kelle se rehu tehdään? Lehmälle? Pitempi silppu on eduksi pötsin toiminnalle.

Itse päivitin vaunua tähän

http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=6271920
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 18.02.08 - klo:09:37
http://www.youtube.com/watch?v=dVD-TTDXUG0&feature=related 

onkos kellään tietoa mikä vaunu tämä on?? siististi toimii tuo noukkija ja kärry on paljon lähempänä kuin normaalista tosin noukin kauempana.. onkohan edes silppuava...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: handetonttu - 18.02.08 - klo:10:14
http://www.youtube.com/watch?v=dVD-TTDXUG0&feature=related 

onkos kellään tietoa mikä vaunu tämä on?? siististi toimii tuo noukkija ja kärry on paljon lähempänä kuin normaalista tosin noukin kauempana.. onkohan edes silppuava...

http://www.schuitemaker-machines.nl/Default.aspx?Language=en-US

taas yksi noukkari yms. valmistaja, maahantuoja vain puuttuu. Mutta sehän ei ole mikään este.
Kohtalaisen lyhyttä silppua tekee videon perusteella...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Maalaispoika - 18.02.08 - klo:19:16
Itse päivitin vaunua tähän
http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=6271920

Niin että piti saada Dyna-VT:lle tarpeeksi haastetta? ;D Miksiköhän oli noin tuore kone tullut vaihtoon?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apumies - 18.02.08 - klo:19:45
Oletko harkinnut urakoitsija vaihtoehtoa ? Ajosilppuriketjuja alkaa jo olla monin paikoin saatavilla . Pelkällä vaunun hinnalla teettää monen vuoden rehut, lisäksi tarvitsee ison traktorin  vetokoneeksi paitsi jos sattuu olemaan valmiina ennestään.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 18.02.08 - klo:19:59
Itse päivitin vaunua tähän
http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=6271920

Niin että piti saada Dyna-VT:lle tarpeeksi haastetta? ;D Miksiköhän oli noin tuore kone tullut vaihtoon?

***Kyseisellä vaunulla ajettu 3 päivää alitehoisella traktorilla. Ei saanut kokonaisuutta pelaamaan, joten kauppa peruuntui. Uuden takuulla vaunun ostin.

Omalle vaunulle ilmaantui kysyntää eteenpäin, joten palikat vain osuivat kohdilleen.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: samppaj76 - 18.02.08 - klo:20:00
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 18.02.08 - klo:20:02
Oletko harkinnut urakoitsija vaihtoehtoa ? Ajosilppuriketjuja alkaa jo olla monin paikoin saatavilla . Pelkällä vaunun hinnalla teettää monen vuoden rehut, lisäksi tarvitsee ison traktorin  vetokoneeksi paitsi jos sattuu olemaan valmiina ennestään.

Ajosilppuriketju oli harkinnassa, urakointiketjuja ei ole tarjolla. Pitkäntähtäimen ratkaisuna saattaisi olla kilpailukykyinen, mutta lyhyellä tähtäimellä noukinvaunun kustannustehokkuus voitti vertailussa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 18.02.08 - klo:20:07
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa

***Noilla etäisyyksillä noukinvaunuketju on petollisen tehokas. Siilolla pitää todella kiirettä. Itse en hirveen innostunut noista purkuteloista, mutta nyt ne tulivat koneen mukana, joten ensi kesänä ollaan sen suhteen viisaampi. Allekirjoitan täysin tuon väitteen silpun pituudesta verrattuna sullojan täyttöasteeseen.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 18.02.08 - klo:20:26
Lähellä olevilta pelloilta kyllä ajaa nopeasti jo ilman karhoitusta mutta silloin ei saa kaikkea tehoa irti noukinvaunusta..Siilolla kerkiää paremmin ilman karhoitusta noin lyhyeltä.

tosin karhoituskin on tosi nopeaa lähellä ja noin isoilla aloilla. kolme karhoa on juuri hyvä karhoitus esikuivatulle. ei tarvitse vielä hiljentää ajonopeutta. jos on hyvä siilokone eli tehokas etukuormain niin pärjäät ilman purkukeloja... jos ei etukuormainta eli vaan joku peräkieputin niin sitten en tiedä...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 18.02.08 - klo:20:30
Mistä johtuu, että markkinoilla on kohtuullisesti käytettyjä noukinvaunuja, useampaakin merkkiä eikä hinnatkaan oo pilvissä? Onko loppuunajettuja vai vaihdettu pirun paljon isompiin vai molempia.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: mlahti - 18.02.08 - klo:20:43
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 18.02.08 - klo:20:52
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 18.02.08 - klo:21:03
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa

Jos haluat kaiken tehon irti noukinvaunusta niin osta karhotin samalla kertaa. Silppu lyhenee kun on tarpeeksi rehua nieltävänä. Kolme yhteen niin homma tapahtuu ja sitte vielä päivität hapottimen riittävän tehokkaaksi niin eipähän siilomiehen tarvi tupakoida ja odotella kuormia.  ;)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 18.02.08 - klo:22:22
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 18.02.08 - klo:23:40
Jos hyvää silppua haet niin strauttmann, pöttinger tai bergman olis mun ehdokkaat.
Noista valitisin itse aikanaan ja jos nyt vaihtasin niin noista tarjoukset ottaisin.
Ja karhotin kannattaa laittaa teho ja silppu paranee. Nii ja keloista sen verran että jos ilman vaunun tyhjää 1-2 min niin keloilla 2-4 rehusta riippuen mut helpottaa siilo porukkaa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 19.02.08 - klo:00:11
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

mikä sai kääntymään strautmanniin??
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: retku - 19.02.08 - klo:08:43
muistakaa se mengele myös. hyvä vaunu. tekee lyhyen silpun ja on todella tehokas. syö 4 karhoa mukisematta kunhan veturissa on puhtia.
mengelen vaunussa on oma hydrauliikka, eli ajo onnistuu valtrallakin peräöljyjä kiehuttamatta.
hydrauliikka tuplapumpuilla. toinen pumppu ajon aikana, molemmat tyhjennyksessä.
urakoitsija kävi tekemässä muutaman hehtaarin kyseisellä vaunulla, silppu on lyhyttä. karhotan samalle urakoitsijalle, eli sivusta oon seurannu.

http://www.pekkakukkonen.fi/koneet.php?merkkiID=3

Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: mlahti - 19.02.08 - klo:10:14
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen

vuokraa mielummin pyöräkuormaaja kuskin kans siilolle.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 19.02.08 - klo:12:12
Meniskö joku Pötikän Torro tommosella vajaa 170 heppasella jotenkin, riittääkö teho, tuskin ainakaan suurempaan.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: pate - 19.02.08 - klo:12:12
4 vuotta vanhaan Kroneen uusi sulloja, kaapimet antavat periksi voiman edessä painoivat 2-3 mm:n urat roottorin runkoon. Runko 5 mm:n tavaraa, ei oikein kantti kestänyt jättää korjaamatta. Kaapimien välys ohjeen mukainen, tosin säätömahdollisuutta ei kotikonstein ole. Uusissa säätöohje 3 krt suuremmalle välykselle. Lavaketjuissa valmistevikaa, myös vaihtoon. Ilman tehtaan ja agrin 50% vastaantuloa osille lystin hinta n. 20k€. Muuten kestävä ja tehokas masiina
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: mlahti - 19.02.08 - klo:13:01
Meniskö joku Pötikän Torro tommosella vajaa 170 heppasella jotenkin, riittääkö teho, tuskin ainakaan suurempaan.

menee. 5700 torro on mitotettu n 150-160 hv traktorille.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 19.02.08 - klo:18:21
meillä torro 5700 ja 6820 lisälastutetulla menee tosi mukavasti. hevosia joku 168... jyrkkään mäkeen pitää vähän sauvasta muuttaa vauhtia mutta muuten ei mitään heikkoa... on just sopivan kokoinen.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 19.02.08 - klo:18:31
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen

vuokraa mielummin pyöräkuormaaja kuskin kans siilolle.

minkähän hintainen olis vuokrata joku rupukuormaaja joltain firmalta... joku sellanen millä vaan siirrellään roinia normaalisti... aika hyvä vaihtoehto ettei tarvitse niin montaa traktoria hommata jos kahdella isolla ja yhdellä pienellä muuten pärjää
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 19.02.08 - klo:20:48
Pötikän teräasetelma on sivulle käännettävissä, mutta kuinkas muis merkeis on hommat hoidettu. Onko Strautmannilla, Kronella, Mengelellä tai Claassilla millaset ratkasut?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 19.02.08 - klo:21:27
Pötikän teräasetelma on sivulle käännettävissä, mutta kuinkas muis merkeis on hommat hoidettu. Onko Strautmannilla, Kronella, Mengelellä tai Claassilla millaset ratkasut?


Krone 5XL:ssä ainaski pitää mennä vaunun alle jakkaran kans ja väännellä ne terät siellä irti. Tai voi kait siellä pienemmät (alle 175cm) miehet seistäkkin. ;D
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: JOKIAHO - 19.02.08 - klo:22:46
Mitäs sitten jos ajateltais kerrankin kelle se rehu tehdään? Kronen silppu kieltämättä 6 milliä pitempi johtuen terien lukumäärästä. Toisaalta voiman tarve pienempi. Oman kokemuksen mukaan silpun pituuteen vaikuttaa ratkaisevasti sullojan kuormituksen määrä. Kronen silppu säilynyt kiitettävästi.

Niin ja kelle se rehu tehdään? Lehmälle? Pitempi silppu on eduksi pötsin toiminnalle.

Itse päivitin vaunua tähän

http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=6271920

Makee vaunu,taisit ratkaista rehunteon muutamaksi vuodeksi?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 19.02.08 - klo:23:03
Pötikän teräasetelma on sivulle käännettävissä, mutta kuinkas muis merkeis on hommat hoidettu. Onko Strautmannilla, Kronella, Mengelellä tai Claassilla millaset ratkasut?


Krone 5XL:ssä ainaski pitää mennä vaunun alle jakkaran kans ja väännellä ne terät siellä irti. Tai voi kait siellä pienemmät (alle 175cm) miehet seistäkkin. ;D
Eli mukavuudestakin pitää/kannattaa maksaa? Voipi käydä niin, että teriä ei tuu pidettyä riittävän hyväs iskus, jos homma on kovin hankalaa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 20.02.08 - klo:00:32
eipä niitä teriä tule usein käännettyä.. kerran kesässä ehkä korkeintaan... aisa vaan ylös niin sinne mahtuu ihan hyvin...  jos nyt terät kerran kesässä terottaa niin ihan hyvin tulee toimeen
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: mlahti - 20.02.08 - klo:09:13
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen

vuokraa mielummin pyöräkuormaaja kuskin kans siilolle.

minkähän hintainen olis vuokrata joku rupukuormaaja joltain firmalta... joku sellanen millä vaan siirrellään roinia normaalisti... aika hyvä vaihtoehto ettei tarvitse niin montaa traktoria hommata jos kahdella isolla ja yhdellä pienellä muuten pärjää

kuskin kas uudehko pyöräkuormaaja jotain 50e/h siis 90:nen volvo
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 20.02.08 - klo:10:20

Onkos kenelläkään noukinvaunutraktorin edessä karhotinta? Lelyn rotonde vaikuttais mielenkiintoiselta ratkaisulta (Ei itselleni, kun ei ole vaunua) koska pyörii hydrauliikalla -> ei tarvitse voimanottoa. Taitaa vaan vaatia parisataa hummaa että käyttää, mutta jos kerta-ajolla saa kaksi 320 karhetta yhteen, niin mielenkiintoinen ajatus.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:10:27
eipä niitä teriä tule usein käännettyä.. kerran kesässä ehkä korkeintaan... aisa vaan ylös niin sinne mahtuu ihan hyvin...  jos nyt terät kerran kesässä terottaa niin ihan hyvin tulee toimeen

Ainakin terän ja silppuamisen periaate on sama kuin pyöröpaalaimes, jonka terien teroittamises pääsee vähemmällä vaivalla, jos teroittaa useammin. Luulisin pätevän noukkariinkin. Toki paalaimella kerätään välillä kivetkin pellolta.

Onkos noiden eri merkkien välillä sitten automatiikas ja hallinnas millasia eroja.

En mä muuten tää kyselis, mutkun tää kuulee paremmin huonotkin puolet. Myyjiltä ja kaikenlaisilta esittelijöiltä kuulee vain kehut.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 20.02.08 - klo:10:32


En mä muuten tää kyselis, mutkun tää kuulee paremmin huonotkin puolet. Myyjiltä ja kaikenlaisilta esittelijöiltä kuulee vain kehut.

-> Tai sitten ne huonot puolet koskee niitä kilpailevan merkin ominaisuuksia..  ::)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:10:36

Onkos kenelläkään noukinvaunutraktorin edessä karhotinta? Lelyn rotonde vaikuttais mielenkiintoiselta ratkaisulta (Ei itselleni, kun ei ole vaunua) koska pyörii hydrauliikalla -> ei tarvitse voimanottoa. Taitaa vaan vaatia parisataa hummaa että käyttää, mutta jos kerta-ajolla saa kaksi 320 karhetta yhteen, niin mielenkiintoinen ajatus.

Mä tota tehoa rupesin miettimään, kun sitte luin uudestaan ajatuksella, että karhotin edessä. Säästää ainakin yhden ajokerran, mutta vaatiiko sitten keskittymistä enemmän. Paalaimella ajeltaes tuppaa käymään niin, että niittäjästä ja karheen paksuudesta riippuen on enemmän tai vähemmän tarkkailtava ajolinjaa ja noukinta, ettei mene tukkoon. Tossa pitäs seurata edestä kahta ja vielä takana yhtä... siis teorias.



En mä muuten tää kyselis, mutkun tää kuulee paremmin huonotkin puolet. Myyjiltä ja kaikenlaisilta esittelijöiltä kuulee vain kehut.

-> Tai sitten ne huonot puolet koskee niitä kilpailevan merkin ominaisuuksia..  ::)

No toki niitäkin, mutta nykyään isännät tuntuu olevan kriittisempiä/vaativampia koneiden suhteen ja herkemmin otetaan kantaa huonoihinkin puoliin.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Verku - 20.02.08 - klo:10:47
Tietty jos nuokkarikärrykoneen edessä karhotin niin karho menee aina pyörien välistä, ainakin suoraan ajettaessa ja loivissa kaarteissa, silloin ei tarvisi siitä niin piitata. Mitenkähän tiukemmat kaarteet?

Vois toimiakin hienosti jos on tarpeeks iso kone, joka osaa PTO nopeuden muutoksen mukaan muuttaa ajonopeuden, ainakin teoriassa. :D
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 20.02.08 - klo:10:48

Lähinnä tuo systeemi on varmaan epäkäytännöllinen epätasaisilla pinnanmuodoilla, mutta tasaisilla pelloilla varmaan iskemätön kun samalla koneella tulee kaksi työtä. Ilmeisesti tuo 2*320 jättää vielä pelivaraa melko paljon molempiin suuntiin, ettei ihan silmä kovana tarvitse koko ajan keskittää. Leveyttä voi ilmeisesti portaattomasti säätää.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:10:53

Lähinnä tuo systeemi on varmaan epäkäytännöllinen epätasaisilla pinnanmuodoilla, mutta tasaisilla pelloilla varmaan iskemätön kun samalla koneella tulee kaksi työtä. Ilmeisesti tuo 2*320 jättää vielä pelivaraa melko paljon molempiin suuntiin, ettei ihan silmä kovana tarvitse koko ajan keskittää. Leveyttä voi ilmeisesti portaattomasti säätää.

Niin käytännös karho tulee aina pyörien väliin, kunhan vaan ei kovin mutkaasta oo.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 20.02.08 - klo:10:56
tuota on pohdittu mutta ei taida täällä hehtaaritilkuilla toimia.. tollanen karavaani kyllä vaatii isot ja aika suorat lohkot..   ja vaikka karho tulis aina pyörien väliin niin silloin se ei tule ihan kohdalleen noukkimelle loivassakaan kaarteessa...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Agronautti - 20.02.08 - klo:11:06
Tietty jos nuokkarikärrykoneen edessä karhotin niin karho menee aina pyörien välistä, ainakin suoraan ajettaessa ja loivissa kaarteissa, silloin ei tarvisi siitä niin piitata. Mitenkähän tiukemmat kaarteet?


Saattaa olla maantiellä mukava ajella jos karhotin edessä..  ::). Eiköhän ne sovellu paremmin pyöröpaalaimen kera..


Yrmalla näyttää olevan Fransgoordin harava etupäähän..
http://www.yrma.net/haravapöyhimet.htm
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Peurajussi - 20.02.08 - klo:11:41
Tietty jos nuokkarikärrykoneen edessä karhotin niin karho menee aina pyörien välistä, ainakin suoraan ajettaessa ja loivissa kaarteissa, silloin ei tarvisi siitä niin piitata. Mitenkähän tiukemmat kaarteet?


Saattaa olla maantiellä mukava ajella jos karhotin edessä..  ::). Eiköhän ne sovellu paremmin pyöröpaalaimen kera..


Yrmalla näyttää olevan Fransgoordin harava etupäähän..
http://www.yrma.net/haravapöyhimet.htm

Kuljetusleveys 2.4 metriä, ei paha.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Agronautti - 20.02.08 - klo:11:55
Tietty jos nuokkarikärrykoneen edessä karhotin niin karho menee aina pyörien välistä, ainakin suoraan ajettaessa ja loivissa kaarteissa, silloin ei tarvisi siitä niin piitata. Mitenkähän tiukemmat kaarteet?


Saattaa olla maantiellä mukava ajella jos karhotin edessä..  ::). Eiköhän ne sovellu paremmin pyöröpaalaimen kera..


Yrmalla näyttää olevan Fransgoordin harava etupäähän..
http://www.yrma.net/haravapöyhimet.htm

Kuljetusleveys 2.4 metriä, ei paha.

Niin mutta pituus, jääneekö yhdistelmän etukarhotin+traktori+iso noukkari pituus alle 15m.. Kiva ajella risteyksiin.. :o
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: handetonttu - 20.02.08 - klo:12:11
Tietty jos nuokkarikärrykoneen edessä karhotin niin karho menee aina pyörien välistä, ainakin suoraan ajettaessa ja loivissa kaarteissa, silloin ei tarvisi siitä niin piitata. Mitenkähän tiukemmat kaarteet?


Saattaa olla maantiellä mukava ajella jos karhotin edessä..  ::). Eiköhän ne sovellu paremmin pyöröpaalaimen kera..


Yrmalla näyttää olevan Fransgoordin harava etupäähän..
http://www.yrma.net/haravapöyhimet.htm

Kuljetusleveys 2.4 metriä, ei paha.

Niin mutta pituus, jääneekö yhdistelmän etukarhotin+traktori+iso noukkari pituus alle 15m.. Kiva ajella risteyksiin.. :o

mitens onko sivusiirto kaarteiden karhotusta ajatellen?
Vai pitäiskö olla lh-link? ylivoimaa ::)
Ei varmaan huonompi idea, varsinkin kun vaunussa toimiva täyttöautomatiikka ettei sitä tarvitse vahtia.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:13:04
tuota on pohdittu mutta ei taida täällä hehtaaritilkuilla toimia.. tollanen karavaani kyllä vaatii isot ja aika suorat lohkot..   ja vaikka karho tulis aina pyörien väliin niin silloin se ei tule ihan kohdalleen noukkimelle loivassakaan kaarteessa...

Joku automaattinen sivusiirto vois toimii, mutta sitten karho voi polkeentua. Suuret lohkot ja suuret linjat. Pikkupalat ja mutkaosuudet voikin sitte vedellä lopuksi ilman karhottelua tai paalaimella.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 20.02.08 - klo:16:45
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

mikä sai kääntymään strautmanniin??

[/quote vähän halvempi ku pöttinger ja käännettävät terät ,portaaton pohjakuljettimen nopeudensäätö,teli vähä taaempana saa vähä enempi painoa veturille ja sulloja oli kaikkein järein
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:20:31
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

Mikä sai kääntymään Strautmanniin??

vähän halvempi ku pöttinger ja käännettävät terät ,portaaton pohjakuljettimen nopeudensäätö,teli vähä taaempana saa vähä enempi painoa veturille ja sulloja oli kaikkein järein.
Kuinka paljon halvempi? Kattelin kyllä jotaki Strautmannia 2006 Seinäjoen näyttelys, eikä ollenkaa vaikuttanu pahalta. Paljonkos tommonen Gigavitesse vaatii tehoja?


Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 20.02.08 - klo:21:03
Pötikän teräasetelma on sivulle käännettävissä, mutta kuinkas muis merkeis on hommat hoidettu. Onko Strautmannilla, Kronella, Mengelellä tai Claassilla millaset ratkasut?


Krone 5XL:ssä ainaski pitää mennä vaunun alle jakkaran kans ja väännellä ne terät siellä irti. Tai voi kait siellä pienemmät (alle 175cm) miehet seistäkkin. ;D
Eli mukavuudestakin pitää/kannattaa maksaa? Voipi käydä niin, että teriä ei tuu pidettyä riittävän hyväs iskus, jos homma on kovin hankalaa.

Ei se hankala ole vaikka joutuukin vaunun alle menemään. Siellä on tilaa. Sitäpaitsi jos aurinko porottaa +30 ast. tai tulee vettä kaatamalla kun teriä terottaa niin mielummin minä olen vaunun alla kuin sivulla! ;D
Tosipuheessa terotus ottaa tunnin verran ja pari kertaa kesässä ne on terotettu.
Kannattaako "mukavuudesta" maksaa ja kuinka paljon onkin jokaisen henk. koht. asia.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 20.02.08 - klo:21:45


Niin mutta pituus, jääneekö yhdistelmän etukarhotin+traktori+iso noukkari pituus alle 15m.. Kiva ajella risteyksiin.. :o

Ei taida jäädä alle 15m. Meillä ek+traktori+noukkari 16 metriä.
Jos tuon karhottimen laittais kuormaajaan niin ei olisi liitymät ja risteykset ongelma. :D
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.02.08 - klo:22:56
tehon tarve riippuu onko giga 2 ,3,4 ja plussalla vai ilman. Jos tollaset 150 hv pistää niin sillä pääsee alkuu
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 20.02.08 - klo:22:58
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

Mikä sai kääntymään Strautmanniin??

vähän halvempi ku pöttinger ja käännettävät terät ,portaaton pohjakuljettimen nopeudensäätö,teli vähä taaempana saa vähä enempi painoa veturille ja sulloja oli kaikkein järein.
Kuinka paljon halvempi? Kattelin kyllä jotaki Strautmannia 2006 Seinäjoen näyttelys, eikä ollenkaa vaikuttanu pahalta. Paljonkos tommonen Gigavitesse vaatii tehoja?



muutamia tonneja.tehontarpeesta vaikia sanoa vielä mitään omakohtaista kun en oo vielä metriäkään sillä ajanu mutta muitten kertomana vähintää 160-170hv tapista mieluusti 200hv nii ei heti ahista kyseessä giga 3 plus
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:23:11
No tapista tulee 152, ja mites toi plussa vai ilman plussaa vaikuttaa asiaan? Entäs ton kakkosen tilavuus?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.02.08 - klo:23:16
Plussassa on enempi teriä ja noukkijan voimasiirto akselilla ja järeempi sulloja sekä 26,5 pyörät. 2 din tilavuus 35 m3
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 20.02.08 - klo:23:19
No tapista tulee 152, ja mites toi plussa vai ilman plussaa vaikuttaa asiaan? Entäs ton kakkosen tilavuus?
giga2 din tilavuus 33,5 ja giga3 din tilavuus 38 kuutiota. plus mallissa on teriä enemmän ja isompi kehäiset renkaat
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:23:23
Plussassa on enempi teriä ja noukkijan voimasiirto akselilla ja järeempi sulloja sekä 26,5 pyörät. 2 din tilavuus 35 m3
No tapista tulee 152, ja mites toi plussa vai ilman plussaa vaikuttaa asiaan? Entäs ton kakkosen tilavuus?
giga2 din tilavuus 33 ja giga3 din tilavuus 38 kuutiota. plus mallissa on teriä enemmän ja isompi kehäiset renkaat

Vielä mä viilaan pilkkua tosta tilavuudesta... Onko toi 33 tai 35 litratilavuus vai kuormauskyky? Ilmoittelevat yleensä noita molempia lukemia, joista tuo litratilavuus saadaan mittaamalla ja kuormauskyky on vähän piukempaan pakattuna. Ja teräväli plussalla/ilman.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 20.02.08 - klo:23:26
Plussassa on enempi teriä ja noukkijan voimasiirto akselilla ja järeempi sulloja sekä 26,5 pyörät. 2 din tilavuus 35 m3
No tapista tulee 152, ja mites toi plussa vai ilman plussaa vaikuttaa asiaan? Entäs ton kakkosen tilavuus?
giga2 din tilavuus 33 ja giga3 din tilavuus 38 kuutiota. plus mallissa on teriä enemmän ja isompi kehäiset renkaat

Vielä mä viilaan pilkkua tosta tilavuudesta... Onko toi 33 tai 35 litratilavuus vai kuormauskyky? Ilmoittelevat yleensä noita molempia lukemia, joista tuo litratilavuus saadaan mittaamalla ja kuormauskyky on vähän piukempaan pakattuna. Ja teräväli plussalla/ilman.
mitattu tilavuus. plussan teräväli on 35mm ja ilman plussaa 39mm
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.02.08 - klo:23:30
Tilavuudesta vielä, on mitattu ja 2 tilavuus 35 ja 2 plussa 33,5. Johtuupi plussan isommista pyöristä, lava vähän korkeemmalla siitä johtuen laita pikkasen matalampi ettei kokonaiskorkeus nousis liian suureksi.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:23:35
Tilavuudesta vielä, on mitattu ja 2 tilavuus 35 ja 2 plussa 33,5. Johtuupi plussan isommista pyöristä, lava vähän korkeemmalla siitä johtuen laita pikkasen matalampi ettei kokonaiskorkeus nousis liian suureksi.
No toi kaksplussa vois ehkä liikkuakki tai sitten ei.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.02.08 - klo:23:39
2:sta viety 8400 vallulla aikannaa ilman vaikeuksia, mut eihän voima koskaan pahasta ole kun sitä järjen kanssa käyttää
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:23:42
2:sta viety 8400 vallulla aikannaa ilman vaikeuksia, mut eihän voima koskaan pahasta ole kun sitä järjen kanssa käyttää
Mä vaan muuten ajattelin tota kakkosta, josko se olis sopivan kokonen tämmöselle pikkutilalle ja pystyyhän sitä vetämään sitte isommallakin koneella, jos/kun joskus traktoria suurentaa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.02.08 - klo:23:46
Sopii se pienelle ja jo vähä isommallekin tilalle siinä riittää kapasiteettia
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 20.02.08 - klo:23:56
2:sta viety 8400 vallulla aikannaa ilman vaikeuksia, mut eihän voima koskaan pahasta ole kun sitä järjen kanssa käyttää
Mä vaan muuten ajattelin tota kakkosta, josko se olis sopivan kokonen tämmöselle pikkutilalle ja pystyyhän sitä vetämään sitte isommallakin koneella, jos/kun joskus traktoria suurentaa.

Sitä on sitte ilo sinunkin VT:llä vetää! ;)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 21.02.08 - klo:14:09
2:sta viety 8400 vallulla aikannaa ilman vaikeuksia, mut eihän voima koskaan pahasta ole kun sitä järjen kanssa käyttää
Mä vaan muuten ajattelin tota kakkosta, josko se olis sopivan kokonen tämmöselle pikkutilalle ja pystyyhän sitä vetämään sitte isommallakin koneella, jos/kun joskus traktoria suurentaa.

Sitä on sitte ilo sinunkin VT:llä vetää! ;)
No ei viä oo VT:tä tilattuna, mutta sitten joskus. Noukinvaunun vetoon VT on kyllä omiaan.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 21.02.08 - klo:19:19
2:sta viety 8400 vallulla aikannaa ilman vaikeuksia, mut eihän voima koskaan pahasta ole kun sitä järjen kanssa käyttää
Mä vaan muuten ajattelin tota kakkosta, josko se olis sopivan kokonen tämmöselle pikkutilalle ja pystyyhän sitä vetämään sitte isommallakin koneella, jos/kun joskus traktoria suurentaa.

Sitä on sitte ilo sinunkin VT:llä vetää! ;)
Niin on
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: cvx - 22.02.08 - klo:11:52
Onkos tällä kokemuksia bergmannin vaunuja?? esim. shuttle on 220cm noukin ja 195cm leveä rottori, 53 vetsiä ja 34mm silpun piitus!

Eikös tehontarve pitäis laske kun sulloja on leveämpi?

entäs bergmannin silpun laatua?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 22.02.08 - klo:13:17

Eikös tehontarve pitäis laske kun sulloja on leveämpi?


Periaattees ei pitäis, kun teriäkin on samalla enemmän ja kunnollisen silppuuntumisen takaamiseksi pitää tavaraa olla tarjolla/menossa sisään riittävän paljon...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 22.02.08 - klo:19:55
Käsitykseni mukaan bergmanin silppu on ihan hyvää. Oli mulla aikanaa vaihtoehtona ku vaunua hommattiin ja sen jälkeen tullut toi shuttle. Tos shuttlessa kyllä kiinnostaa toi leveempi noukin, olis hiuka helpompi ajaa mutkissa. Silpun pituus tossa muistaakseni sama kun vanhemmas Royallissa. Niin ja tosta silpun pituudesta, sehän on teoreettinen pituus mitä ne ilmoittaa. Silppu on keskimäärin jonkin verran tuota pidempää, joukossa on pieni osuus selvästikin pidempää. Ja siinä on vaunuissa eroja kuinka paljon on pitkää pätkän seassa. Silpun laadussa minä pidän parhaina Pöttistä, Strauttmannia, Bergmannia ja näistä minä vaununi valitsin. Joskin moni valmistaja on tuon jälkeen päivittänyt mallistoonsa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 22.02.08 - klo:20:08
Niin ja tosta silpun pituudesta, sehän on teoreettinen pituus mitä ne ilmoittaa. Silppu on keskimäärin jonkin verran tuota pidempää, joukossa on pieni osuus selvästikin pidempää. Ja siinä on vaunuissa eroja kuinka paljon on pitkää pätkän seassa.

Hyvä kuulla muutakin kuin myyjien kehumisia. Harvalla myyjällä on edes minkäänlaista ajokokemusta myymillään tuotteilla...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 06.04.08 - klo:21:22
Mitenkäs tää ny oikeen on? Strautmannin vaunun heikko kohta on ilmeisesti, ainakin Bergmannin myyjän kertoman mukaan, terien laukaisulaitteistossa joka ajan mittaan jumiutuu. Laukaisulaitteessa nivelkohdassa on putki hahlossa eli rauta rautaa vasten ilman laakerointia jolloin noukkimeen kertyvä moska ja hapon syövytys tekevät tuhoa ja jumittavat terien liikettä. Siis tämmösen väiteen esitti berggismyyjä. Voiko asia olla näin, kokemuksia?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: haba - 06.04.08 - klo:22:39
Mitenkäs tää ny oikeen on? Strautmannin vaunun heikko kohta on ilmeisesti, ainakin Bergmannin myyjän kertoman mukaan, terien laukaisulaitteistossa joka ajan mittaan jumiutuu. Laukaisulaitteessa nivelkohdassa on putki hahlossa eli rauta rautaa vasten ilman laakerointia jolloin noukkimeen kertyvä moska ja hapon syövytys tekevät tuhoa ja jumittavat terien liikettä. Siis tämmösen väiteen esitti berggismyyjä. Voiko asia olla näin, kokemuksia?
no kokemuksia ei vielä oo mutta tää bergmann myyjä on todennäköisesti entinen strautmann myyjä alku vuodesta vaihtanu firmaa. en tiiä voihan asias olla jotaki perääki aika näyttää
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 08.04.08 - klo:22:46
5v. strautmannilla ajanu ja ei oo noi terät juminu mut on aina rehunteon jälkeen pesty kuumapesurilla ja sit öljyä perää. Siis tässäkin paikassa pieni huolto vähentää murheita. Ja kyllä se muissakin vaunuissa koneisto siipeensä saa ku hapolla ajaa ja ei huolla.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 08.04.08 - klo:23:16
5v. strautmannilla ajanu ja ei oo noi terät juminu mut on aina rehunteon jälkeen pesty kuumapesurilla ja sit öljyä perää. Siis tässäkin paikassa pieni huolto vähentää murheita. Ja kyllä se muissakin vaunuissa koneisto siipeensä saa ku hapolla ajaa ja ei huolla.
No tällasta mä vähän epäilin. Ei kai sitä nyt sentään muutaman päivän tauon takia pestä ja öljytä? Ekan ja toisen sadon välillä kai pesaistaan?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 09.04.08 - klo:00:35
me tehtiin kesällä niin että ekan korjuun jälkeen putsattiin kriittisimmät paikat eli just erityisesti terät ja noukin ja se osasto. Syksyllä sitten hammasharjan kanssa koko roska ja öljyt niskaan ja talviunille. Kesällä juuri nuo teränpaikat myös öljyttiin ja pidettiin terät irti koneesta (olivat teroituksen tarpeessa). Toivottavasti toimii ens vuonna. luulisi ainakin.
Vähän jo alkaa kuumotella peltohommat.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 09.04.08 - klo:12:18
me tehtiin kesällä niin että ekan korjuun jälkeen putsattiin kriittisimmät paikat eli just erityisesti terät ja noukin ja se osasto. Syksyllä sitten hammasharjan kanssa koko roska ja öljyt niskaan ja talviunille. Kesällä juuri nuo teränpaikat myös öljyttiin ja pidettiin terät irti koneesta (olivat teroituksen tarpeessa). Toivottavasti toimii ens vuonna. luulisi ainakin.
Vähän jo alkaa kuumotella peltohommat.

Mihinkäs kohtaan happo ruikitaan? Karheelle, noukkimelle vai vielä myöhemmin?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 09.04.08 - klo:14:20
noukkimen eteen karholle. ei ehkä paras paikka mutta torniin tehdessä kylllä säilyy hyvänä vaikkei sitä ihan joka korressa ole. Vaunun alla happosäiliö on huippuhomma paitsi ettei siellä muista aina käydä tarkistamassa hapon määrää.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 09.04.08 - klo:18:18
me tehtiin kesällä niin että ekan korjuun jälkeen putsattiin kriittisimmät paikat eli just erityisesti terät ja noukin ja se osasto. Syksyllä sitten hammasharjan kanssa koko roska ja öljyt niskaan ja talviunille. Kesällä juuri nuo teränpaikat myös öljyttiin ja pidettiin terät irti koneesta (olivat teroituksen tarpeessa).
.
Juuri näin menetellään, tälläi toimien on pelannut hyvin
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 09.04.08 - klo:19:52
noukkimen eteen karholle. ei ehkä paras paikka mutta torniin tehdessä kylllä säilyy hyvänä vaikkei sitä ihan joka korressa ole. Vaunun alla happosäiliö on huippuhomma paitsi ettei siellä muista aina käydä tarkistamassa hapon määrää.
No kyllähän hapottimen keskusyksiköstä näkee määrän, paljonko on kulunu, jos on tullut nollanneeksi laskurin säiliön täytön yhteydes. edellyttäen tietenkin, että kalibrointiarvo on kohdallaan kyseiselle litkulle...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 09.04.08 - klo:19:55
niin hän sen näkis mutta se meidän hapottimen laskurit jotenkin sekosi niin siitä ei ollut apua. pitäsi opetella käyttämään sitä kunnolla niin ei tarvitsisi kääntyä pellolta takaisin happoa hakemaan
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 09.04.08 - klo:19:56
niin hän sen näkis mutta se meidän hapottimen laskurit jotenkin sekosi niin siitä ei ollut apua. pitäsi opetella käyttämään sitä kunnolla niin ei tarvitsisi kääntyä pellolta takaisin happoa hakemaan

Mikä hapotin?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 09.04.08 - klo:19:58
joku elho se on en muista mikä...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 09.04.08 - klo:20:05
joku elho se on en muista mikä...

Pro Flow 4000i tai 6000i? Tosta proflowsta mulla on jotain tietoo... (Vanhemmista versioista ei niinkään, joissa "lykketronic" ohjainkapulana.)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Jobbari - 09.04.08 - klo:22:40
Noukinvaunujen voimantarpeesta en sano mitään,,,,,,,
mutta oli notta pohjanmaanpoika sitä mieltä että notta noukinvaunuilla ajetaan vain vajailla kuormilla. Kävimpä kesälomareisulla (huomatkaa lomareisulla) kökässä tekemässä apupoikana rehua, ja lakeuksillakin mielipiteet muuttu. KUN ON ISO NOUKINVAUNU SE VAATIII TEHOA MERKISTÄ RIIPPUMATTA.
Itsellä Jumbo 7200 + veturi +300 hv (Ei mitään pohjanmaan minä tein tehoja)
En muuten tiedä mikä on iso paitsi holmesin John
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 09.04.08 - klo:23:04
Noukinvaunujen voimantarpeesta en sano mitään,,,,,,,
mutta oli notta pohjanmaanpoika sitä mieltä että notta noukinvaunuilla ajetaan vain vajailla kuormilla. Kävimpä kesälomareisulla (huomatkaa lomareisulla) kökässä tekemässä apupoikana rehua, ja lakeuksillakin mielipiteet muuttu. KUN ON ISO NOUKINVAUNU SE VAATIII TEHOA MERKISTÄ RIIPPUMATTA.
Itsellä Jumbo 7200 + veturi +300 hv (Ei mitään pohjanmaan minä tein tehoja)
En muuten tiedä mikä on iso paitsi holmesin John
Aivan sama, tällä mennään...  Täs ketjus ny tuskin oli tarkootus trossata nuon henkseliä paukutellen.

Tosi on, että noukinvaunu vaatii tehoa ja isohan se 7200 on. Siitä ei pääse mihinkään. Tietty ylikoko koneen tarpeehin verrattuna on aina hyvästä.
Vajaat kuormat taitaa olla vain jostain muusta kiinni, ku itte rehuntekomenetelmästä tai edes moottoritehosta. Tehokaan ei auta, jos ei oo taitoa...

Ei tää pohojammaalla oikiat isännät tuolla lailla trossaa. Son niin rumaa, ku käyy ylypeys lankeemuksen erellä siinä vaihees, ku äärimmillensä viritetty moottori päästää viimmeesen huutonsa noukinvaunun eres. Sitte mä en puhu mitää, jos tuo +300 kaakkia on vakiona, mutta epäälen... Ja aiva sama se mulle on, mitä kunki raktorista tehoja lähtöö. Tuo ny vain kuulostaa samalta, ku "mullon kylän suurin ***** jne..."
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: keskomies - 09.04.08 - klo:23:28
Sellanen jäi ihmetyttää et missä tää 7200 on? Ite tiiän yhen keskisuomen kankailla, ja sitäkään kesko ei ollu tuonu kun ei ne niin isoja tuoneet. Ja siis mistä kone ostettu onko uitettu vai agritekiltä vai keskolta? Ja onko 8 pyörä alustalla vai ei? Pistäs viel kans siit vetokoneesta tietoo ku jäi vähä puutteelliseks...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Jobbari - 10.04.08 - klo:21:58
Nyhän mua syytetään pohjaalais vihasta vaikka en oo lähdössä trikoot päällä öljyttynä toisia poikia hieroon.

MINULLA EI OLE MITÄÄN POHJAALAISIA VASTAAN, mutta niitä on vaan niin mukava ällyyttää, joka johtunee joka liian suuresta tainen pienestä itsetunnosta, kun niska rupeaa niin helposti punottamaan.

(turha tulla uhoon---mun paappani otti rannanjärveltä puukon pois)

Notta jumalauta asiaan

Vastaus 1--vetokone
Tällä kertaan en tiedä pistinkö pohjanmaan lisää vai en, mutta kyseinen laite on nykyisin aatellen vanhanmallin 930

Vastaus 2--KESKO ei myynyt 7200
Kyseisen kone´valmistajan laiteita ollut 80-luvulta, joten hankittu muutakin kuin vaunu suoraan tehtaalta (nyt ei enää mahdollista, sillä tulleiden varaosienkin laskutus nykyisin pyörii agritekin kautta)

PS.1 Jos KJL haluaa tarkempaa informaatiota voi lähettää puhelin numeronsa notta voidaan kraatata

PS.2 Kyllä mää sanon että täytyy tää tukilappujen täytön välissä kommentointi kyseiselle kanavalle lopettaa, kun jokuset ottaa nää nettihommat liian vakavissaan( voi joko johtua siitä ettei tarvi muusta murehtia taine on sijoittanut Wincapitan osakkeisiin että niin ahristaa
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Laki Luuk - 10.04.08 - klo:22:41
Nyhän mua syytetään pohjaalais vihasta vaikka en oo lähdössä trikoot päällä öljyttynä toisia poikia hieroon.

MINULLA EI OLE MITÄÄN POHJAALAISIA VASTAAN, mutta niitä on vaan niin mukava ällyyttää, joka johtunee joka liian suuresta tainen pienestä itsetunnosta, kun niska rupeaa niin helposti punottamaan.

(turha tulla uhoon---mun paappani otti rannanjärveltä puukon pois)

Notta jumalauta asiaan

Vastaus 1--vetokone
Tällä kertaan en tiedä pistinkö pohjanmaan lisää vai en, mutta kyseinen laite on nykyisin aatellen vanhanmallin 930

Vastaus 2--KESKO ei myynyt 7200
Kyseisen kone´valmistajan laiteita ollut 80-luvulta, joten hankittu muutakin kuin vaunu suoraan tehtaalta (nyt ei enää mahdollista, sillä tulleiden varaosienkin laskutus nykyisin pyörii agritekin kautta)

PS.1 Jos KJL haluaa tarkempaa informaatiota voi lähettää puhelin numeronsa notta voidaan kraatata

PS.2 Kyllä mää sanon että täytyy tää tukilappujen täytön välissä kommentointi kyseiselle kanavalle lopettaa, kun jokuset ottaa nää nettihommat liian vakavissaan( voi joko johtua siitä ettei tarvi muusta murehtia taine on sijoittanut Wincapitan osakkeisiin että niin ahristaa


hillitse nyt hieman itseäsi. ei tukien hakeminen nuon paljon voi kiristää?

en tiedä mistä moinen aggressiivisuus purkautuu. ei pohjanmaalla olla sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. usealla seudulla on vain vikana että pohjalaisten puhe käsitetään trossoona.

ps. veikkaan että puhelinnumeron saat aika pian.
Otsikko: Ohhoh...
Kirjoitti: KJL - 10.04.08 - klo:23:37
Nyhän mua syytetään pohjaalais vihasta vaikka en oo lähdössä trikoot päällä öljyttynä toisia poikia hieroon.

MINULLA EI OLE MITÄÄN POHJAALAISIA VASTAAN, mutta niitä on vaan niin mukava ällyyttää, joka johtunee joka liian suuresta tainen pienestä itsetunnosta, kun niska rupeaa niin helposti punottamaan.

(turha tulla uhoon---mun paappani otti rannanjärveltä puukon pois)

Notta jumalauta asiaan

Vastaus 1--vetokone
Tällä kertaan en tiedä pistinkö pohjanmaan lisää vai en, mutta kyseinen laite on nykyisin aatellen vanhanmallin 930

Vastaus 2--KESKO ei myynyt 7200
Kyseisen kone´valmistajan laiteita ollut 80-luvulta, joten hankittu muutakin kuin vaunu suoraan tehtaalta (nyt ei enää mahdollista, sillä tulleiden varaosienkin laskutus nykyisin pyörii agritekin kautta)

PS.1 Jos KJL haluaa tarkempaa informaatiota voi lähettää puhelin numeronsa notta voidaan kraatata

PS.2 Kyllä mää sanon että täytyy tää tukilappujen täytön välissä kommentointi kyseiselle kanavalle lopettaa, kun jokuset ottaa nää nettihommat liian vakavissaan( voi joko johtua siitä ettei tarvi muusta murehtia taine on sijoittanut Wincapitan osakkeisiin että niin ahristaa


Ei tää kukaa mistää syytä. Nyt on aiva eri asia, ku tietää mistä puhutahan, niin ei tartte kummankaa ottaa ittehensä. En muuten ottanu viimeksikää. Tää toinen viesti selvensi jo tilannetta paljon enemmän...

Siis vetokone näyttää sopivan kärryn vetoon. Sain sen käsityksen, että kyseinen kärry on ISO... Liekö tuota tarvinnu edes virittää, kun vakiona 300hv tjsp? Asia selevä. Keskomies tuos jo ennemmin arvelikin oikein, ettei oo Keskon tuoma kärry. No eihän Agritekissäkään mitään vikaa oo. Oon ollu töissä siellä jokusen vuoden...

Numero? jaa? selevä... Joo laitoin yksityisviestinä enkä *****illakseni.

Sit tää toinen juttu... Tää agros saittailu on mukavaa vastapainoa monellekin asialle, josta joskus lisää... Ei ahdista nettihommat eikä wincapitaankaan tullu rahojaan hukattua. Muutakin tekemistä toki on, mutta kuten sanoin.... vastapainoa.

Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 11.04.08 - klo:10:38


Mihinkäs kohtaan happo ruikitaan? Karheelle, noukkimelle vai vielä myöhemmin?

Tuosta aiheesta oli kv:ssä aika kattava juttu jokin aika sitten. Siinä kyllä tuomittiin tuo karheelle hapottaminen aika selkeästi mutta sehän on jokaisen oma asia mihin sen hapon ruuttaa. Pääasia on että rehu säilyy.
Meillä se menee noukkimen ja sullojan välille.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 11.04.08 - klo:11:01


Mihinkäs kohtaan happo ruikitaan? Karheelle, noukkimelle vai vielä myöhemmin?

Tuosta aiheesta oli kv:ssä aika kattava juttu jokin aika sitten. Siinä kyllä tuomittiin tuo karheelle hapottaminen aika selkeästi mutta sehän on jokaisen oma asia mihin sen hapon ruuttaa. Pääasia on että rehu säilyy.
Meillä se menee noukkimen ja sullojan välille.
Taitaa olla paras paikka siinä sekoittumisen kannalta. Kuinkas herkkä noukinvaunun noukin ja sulloja on tukkeutumaan? Paalaimes ainakin (yleensä ajovirheen takia tai jos karhe on perseestä,) tukkeutuu välillä liiankin helposti.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 11.04.08 - klo:11:53

 Kuinkas herkkä noukinvaunun noukin ja sulloja on tukkeutumaan? Paalaimes ainakin (yleensä ajovirheen takia tai jos karhe on perseestä,) tukkeutuu välillä liiankin helposti.


Noukkimen tukkeutumisherkkyys on suoraan verrannollinen karhon leveyteen. Eli jos ajetaan karhottajan jäljessä ja karho on just noukkimen levynen niin tosi tarkkana saa ajolinjojen kans varsinkin mutkissa ja siellä missä on kunnon rehuklimppi syntyny.

Niittokoneen jäljiltä ajaessa ei nuita ongelmia juurikaan esiinny kun on pelivaraa sivusuunnassa.

Sullojan tukkeutuminen ei ainakaan mulla ole ollut ongelma kun sitä tapahtuu aika harvoin. Lisäksi siitä selviää helposti, terät auki, 540 päälle ja homma jatkuu. :) 
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 11.04.08 - klo:12:05

 Kuinkas herkkä noukinvaunun noukin ja sulloja on tukkeutumaan? Paalaimes ainakin (yleensä ajovirheen takia tai jos karhe on perseestä,) tukkeutuu välillä liiankin helposti.


Noukkimen tukkeutumisherkkyys on suoraan verrannollinen karhon leveyteen. Eli jos ajetaan karhottajan jäljessä ja karho on just noukkimen levynen niin tosi tarkkana saa ajolinjojen kans varsinkin mutkissa ja siellä missä on kunnon rehuklimppi syntyny.

Niittokoneen jäljiltä ajaessa ei nuita ongelmia juurikaan esiinny kun on pelivaraa sivusuunnassa.

Sullojan tukkeutuminen ei ainakaan mulla ole ollut ongelma kun sitä tapahtuu aika harvoin. Lisäksi siitä selviää helposti, terät auki, 540 päälle ja homma jatkuu. :) 


Meinaan vaan, jos pitää käsin mennä repimään happoista rehua pois ja suuttimet tiputtelee viä niskaan... No onneksi ei kovin usein satu...
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 11.04.08 - klo:12:10
enpä ole kertaakaan joutunut käsin repimään.. viime vuonna 2kertaa rupesi räikkä huutamaan kun aamulla vähän märkä karho meinannut loppukuormassa vetää. terät alas kiepautus ja terät ylös. ja aikaa kului... noh n. 1min 30sek.

mielestäni kyllä siinä kv:N jutussa ilmeni että hapon sekoittuminen oli miltei sama karholle tai sullojan eteen. vasta molemmin puolisella ruiskutuksella saatiin selkeästi parempia tuloksia. toki karholle se ottaa tuuleen aika herkästi.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 11.04.08 - klo:12:13

 Kuinkas herkkä noukinvaunun noukin ja sulloja on tukkeutumaan? Paalaimes ainakin (yleensä ajovirheen takia tai jos karhe on perseestä,) tukkeutuu välillä liiankin helposti.


Noukkimen tukkeutumisherkkyys on suoraan verrannollinen karhon leveyteen. Eli jos ajetaan karhottajan jäljessä ja karho on just noukkimen levynen niin tosi tarkkana saa ajolinjojen kans varsinkin mutkissa ja siellä missä on kunnon rehuklimppi syntyny.

Niittokoneen jäljiltä ajaessa ei nuita ongelmia juurikaan esiinny kun on pelivaraa sivusuunnassa.

Sullojan tukkeutuminen ei ainakaan mulla ole ollut ongelma kun sitä tapahtuu aika harvoin. Lisäksi siitä selviää helposti, terät auki, 540 päälle ja homma jatkuu. :) 


Meinaan vaan, jos pitää käsin mennä repimään happoista rehua pois ja suuttimet tiputtelee viä niskaan... No onneksi ei kovin usein satu...

Tuo ongelma poistui kun happo vaihtui josilakkiin. Ei enää henki salpaannu jos tulee käsitöitä. :D
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: KJL - 11.04.08 - klo:12:37
Käsitöitä... Joskus tukos lähtee terät laskemalla ja porttia pikkusen raottamalla, että pallukka jaksaa lähtee pyörimään (samalla ohajinkapulakin pitää hetkeksi sammuttaa ettei ala sitomaan).

Huomattavasti miellyttävämpää on tuo repiminen noiden biologisten tököttien kans oli kone sitten noukkari tai paalain.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: e0777 - 11.04.08 - klo:15:25
toivottavasti ei ikinä tarvi mennä repimään...   ja kyllä se nahka kasvaa käsiin uudelleen 8) 8)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Arik - 11.04.08 - klo:20:39
JD7300, ja rehun teko vaan naurattaa :D :D :D
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Rojekti - 20.04.08 - klo:01:09
Noukkimen tukkeutumisherkkyys on suoraan verrannollinen karhon leveyteen. Eli jos ajetaan karhottajan jäljessä ja karho on just noukkimen levynen niin tosi tarkkana saa ajolinjojen kans varsinkin mutkissa ja siellä missä on kunnon rehuklimppi syntyny.

Niittokoneen jäljiltä ajaessa ei nuita ongelmia juurikaan esiinny kun on pelivaraa sivusuunnassa.

Sullojan tukkeutuminen ei ainakaan mulla ole ollut ongelma kun sitä tapahtuu aika harvoin. Lisäksi siitä selviää helposti, terät auki, 540 päälle ja homma jatkuu. :)

Hitto vie, tuota '540 päälle'-kikkaa ei olekaan tajuttu kokeilla!!

Mutta muutoin tuo tukkeutuminen. Meillä on 200-hummainen (originaali) massikka vetämässä Krone 6XL-vaunuja. Niittokoneena on joku Kronen molemminpuolin leikkaava kahrottimella; max. siis 3 karhoa yhteen, mutta me heivataan vain kaksi; karhotinta ei ole, kahden massikan ketju.. karhoista saa helposti korkeita ja kapeita jolloin ei rehu tietty ehdi kuivua mutta sen ajaminen on kuin lietettä ajaisi, helppoa..!

Ihan originaalina tuo 6XL oli ongelmallinen, tukkeutui kun vähänkin ajoi sivuun tai oli suurempi köyräle. Saatiin Kronelta valitettuamme tukirenkaat noukkimelle ja jopa miehen asentamaan ne, hehe.. ja jotkut ohjauspellit vielä siihen sivuun, ei enää kerää!



Noukinvaunujen voimantarpeesta en sano mitään,,,,,,,
mutta oli notta pohjanmaanpoika sitä mieltä että notta noukinvaunuilla ajetaan vain vajailla kuormilla. Kävimpä kesälomareisulla (huomatkaa lomareisulla) kökässä tekemässä apupoikana rehua, ja lakeuksillakin mielipiteet muuttu. KUN ON ISO NOUKINVAUNU SE VAATIII TEHOA MERKISTÄ RIIPPUMATTA.
Itsellä Jumbo 7200 + veturi +300 hv (Ei mitään pohjanmaan minä tein tehoja)
En muuten tiedä mikä on iso paitsi holmesin John
Aivan sama, tällä mennään...  Täs ketjus ny tuskin oli tarkootus trossata nuon henkseliä paukutellen.

Tosi on, että noukinvaunu vaatii tehoa ja isohan se 7200 on. Siitä ei pääse mihinkään. Tietty ylikoko koneen tarpeehin verrattuna on aina hyvästä.
Vajaat kuormat taitaa olla vain jostain muusta kiinni, ku itte rehuntekomenetelmästä tai edes moottoritehosta. Tehokaan ei auta, jos ei oo taitoa...

Ei tää pohojammaalla oikiat isännät tuolla lailla trossaa. Son niin rumaa, ku käyy ylypeys lankeemuksen erellä siinä vaihees, ku äärimmillensä viritetty moottori päästää viimmeesen huutonsa noukinvaunun eres. Sitte mä en puhu mitää, jos tuo +300 kaakkia on vakiona, mutta epäälen... Ja aiva sama se mulle on, mitä kunki raktorista tehoja lähtöö. Tuo ny vain kuulostaa samalta, ku "mullon kylän suurin ***** jne..."

Tuo on muuten täyttä hornaa että noukinvaunut vaatisivat tehoja.. :DD eiei 300 hevosta vaunuille, jos tulee ongelmia niin vaunut vääntyvät solmuun.. noh, omien kokemuksien perusteella; tosissaankin tuo 200 on suorastaan yliheitetty näille 6XL-vaunuille. Edelliset tarkkuussilppurivaunut (tuhoutuivat tulipalossa) olivat hitusen pienemmät, tekivät pienempiä kuormia (ei sullojaa!) ja olivat hitaammat ja SILTI pistivät 200 hevosta kyykkyyn, nykykokoonpano ei edes kierroksia laske..


Mitäs muuten, onko kenelläkään kokemuksia purkukeloista? Onko niistä mitään iloa? Ovatko hintansa (15th.e) väärttejä?
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: renki68 - 20.04.08 - klo:12:39


Ihan originaalina tuo 6XL oli ongelmallinen, tukkeutui kun vähänkin ajoi sivuun tai oli suurempi köyräle. Saatiin Kronelta valitettuamme tukirenkaat noukkimelle ja jopa miehen asentamaan ne, hehe.. ja jotkut ohjauspellit vielä siihen sivuun, ei enää kerää!



Onko nuo ohjauspellit kronen lisävaruste vai joku asentajan omavalmiste tuote? Ja mihin ne tarkasti ottaen tulee, noukkimen sivulle renkaan eteen vai?

Jos ne oikeasti toimii niin sellaset pitää saada. :)
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: apemies - 20.04.08 - klo:13:16


Ihan originaalina tuo 6XL oli ongelmallinen, tukkeutui kun vähänkin ajoi sivuun tai oli suurempi köyräle. Saatiin Kronelta valitettuamme tukirenkaat noukkimelle ja jopa miehen asentamaan ne, hehe.. ja jotkut ohjauspellit vielä siihen sivuun, ei enää kerää!



Onko nuo ohjauspellit kronen lisävaruste vai joku asentajan omavalmiste tuote? Ja mihin ne tarkasti ottaen tulee, noukkimen sivulle renkaan eteen vai?

Jos ne oikeasti toimii niin sellaset pitää saada. :)

***Mä kans olisin kiinnostunut
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Täpinäreiska - 20.04.08 - klo:14:14
JFn nettisivuilta löytyy kuvia silppurivaunuista joiden noukkimien päädyissä on leveä noukkimen kaarien muotoinen pelti. Onko kyseessä samanlainen systeemi? Harjoittelutilalla ajettiin rehua silppurivaunun keulasta tehdyllä silppurilla ja kerran näin sen tukkeavan noukkimen. Omassa JF900 rakkineessa näitä peltejä ei ollut ja noukkimen tukkeutuminen oli normaali riesa. http://www.jf-stoll.com/Default.aspx?ID=353
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Rojekti - 20.04.08 - klo:14:17
Ihan originaalina tuo 6XL oli ongelmallinen, tukkeutui kun vähänkin ajoi sivuun tai oli suurempi köyräle. Saatiin Kronelta valitettuamme tukirenkaat noukkimelle ja jopa miehen asentamaan ne, hehe.. ja jotkut ohjauspellit vielä siihen sivuun, ei enää kerää!

Onko nuo ohjauspellit kronen lisävaruste vai joku asentajan omavalmiste tuote? Ja mihin ne tarkasti ottaen tulee, noukkimen sivulle renkaan eteen vai?

Jos ne oikeasti toimii niin sellaset pitää saada. :)

Taisi olla prototyyppi tuo vaunu kun se ostettiin (sama juttu mukana tulleella CIV 3210 niittokoneella joka meni vaihtoon...) niin Krone ihan ilomielin hoiti asian kuntoon kun valitimme asiasta suomalaiselle välittäjälle.. ts. ei ole asentajan omavalmistetuote. En nyt muista sitä noukkimen struktuuria ulkoa enkä edes asennusta ollut seuraamassa.

Ensin tulivat pienet, valkoiset, noukinta tukevat muovipyörät. Ne kyntivät peltoa, noukin haukkaili turvetta ja kone meni tukkoon. Sitten tulivat ehkä 150-200mm kumirenkaat, jotka oikeasti tukivat noukinta mutta edelleen kone meni tukkoon kun vähänkin meni sivuun tai kääntyi.. Sitten tulivat ne pellit.. ei helvetti, en nyt muista mihin ne laitettiin, mutta ne estivät rehuainesta keräytymästä sinne sivuille; ne ohjaavat tavaran paremmin keskellepäin.

Nyt noukin ei siis jää tukkoon vaikka ajat niin että noukkimen sivu on keskellä karhoa..! Ja sekös naurattaa..
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: kaju - 20.04.08 - klo:14:34
Mul on kelat ja kyllä ne siilotyötä helpottaa jos läpi ajettava siilo tai tekee niin loivaa penkkaa jotta pystyy peruuttaan päälle. Mut jos on portaaton pohjakuljettimen nopeudensäätö niin silläkin saa aika hyvän tuloksen aikaseksi. Mutta kelojen kanssa on kuorman jättö vaikeampaa, kelaton vaunu pudottaa kuorman melkein niile sijoilleen mut kelavaunua joutuu siirtään ja kuorma leviää jonkin verran. SE onko kelat tarpeen vai ei on jokaisen omista lähtökohdista ratkaitava. Nyt jos vaunun ostasin niin tod.näk. ei tulis keloja ja juurikin ton hinnan takia. Asiaan vaikutaa myös että meillä auman päällä on nykyisin pöyrivä kaivuri niin ei oo kasan koolla niin väliä sen saa kyl leveilleen.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Rojekti - 20.04.08 - klo:14:45
Mul on kelat ja kyllä ne siilotyötä helpottaa jos läpi ajettava siilo tai tekee niin loivaa penkkaa jotta pystyy peruuttaan päälle. Mut jos on portaaton pohjakuljettimen nopeudensäätö niin silläkin saa aika hyvän tuloksen aikaseksi. Mutta kelojen kanssa on kuorman jättö vaikeampaa, kelaton vaunu pudottaa kuorman melkein niile sijoilleen mut kelavaunua joutuu siirtään ja kuorma leviää jonkin verran. SE onko kelat tarpeen vai ei on jokaisen omista lähtökohdista ratkaitava. Nyt jos vaunun ostasin niin tod.näk. ei tulis keloja ja juurikin ton hinnan takia. Asiaan vaikutaa myös että meillä auman päällä on nykyisin pöyrivä kaivuri niin ei oo kasan koolla niin väliä sen saa kyl leveilleen.

Hmm tjaa.. meillä on asvaltoitu rehulaatta, kokoa 25x100 metriä. Volvon kymmentonninen pyöräkuormaaja tasoittelee. Noukinvaunulla ajetaan läpi; yksi kuorma puretaan noin 15 metrin matkalle. Volvolla se on siihen helppo tasoitella. Kun painoa on tarpeeksi, on kauha ja runko-ohjaus, on tasoittaminen ja tamppaaminen pirun näppärää. Noh, eipä siin mitään ongelmia ole ollut niin antaa olla nykymeininki..
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: Von Göpel - 17.02.13 - klo:14:47
Mites märissä olosuhteissa nämä noukkarit toimii ja pysyy pinnalla.
Ensi kesästähän on tulossa pilvinen ja sateinen joku ennusti (2013)?
Vanha kansa sanoo: sellainen kesä kuin oli talvi.
Mites matka onko 10 km liian pitkä noukkarille ,ei tokikaan kaikki ole noin kaukana ,mutta osa.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: milkboi - 17.02.13 - klo:15:12
Mites märissä olosuhteissa nämä noukkarit toimii ja pysyy pinnalla.
Ensi kesästähän on tulossa pilvinen ja sateinen joku ennusti (2013)?
Vanha kansa sanoo: sellainen kesä kuin oli talvi.
Mites matka onko 10 km liian pitkä noukkarille ,ei tokikaan kaikki ole noin kaukana ,mutta osa.
pari kuormaa läheltä ja kolmas kaukaa,kerkee siilollakin tampata.
Otsikko: Vs: noukinvaunu
Kirjoitti: meedio - 17.02.13 - klo:17:44
Mites märissä olosuhteissa nämä noukkarit toimii ja pysyy pinnalla.
Ensi kesästähän on tulossa pilvinen ja sateinen joku ennusti (2013)?
Vanha kansa sanoo: sellainen kesä kuin oli talvi.
Mites matka onko 10 km liian pitkä noukkarille ,ei tokikaan kaikki ole noin kaukana ,mutta osa.
pari kuormaa läheltä ja kolmas kaukaa,kerkee siilollakin tampata.

Juuri näin, mutta jos kaikki on kaukana, niin sitten siilomiehellä palaa tupakkia liian paljon. 5km mielestäni vielä menee hyviä teitä pitkin pelkästään samalta lohkolta ajaen, mutta ainakin siilon alkuvaiheessa pitää saada enemmän tavaraa. Yksi vaihtoehto tietysti on se, että kelkkoo läheltä alkuvaiheessa kovaa tahtia ja kauempaa siilon täyttyessä, jolloin siilomiehellä on enemmän aikaa touhuta.

Toivottavasti noukkari pysyy pinnalla, mutta jos vanha silppurivaunu pallokummein ei ole tähän asti ongelmaa tehnyt, niin ei luulis isot pyörät asiaa huonontavan, ja jos se sikseen on, niin pakkoko se noukkarikaan on täyteen ottaa huonoissa olosuhteissa??