Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Joonas - 20.02.10 - klo:20:12
-
Kelit kysyy taas akkua, varsinkin jos on eberi tai webasto käytössä. Toimiiko optima-akut miten henkilöautokäytössä. Onko se hintansa väärti, eli onko huomattavaa eroa tavalliseen lyijyakkuun. Onko väliä ottaako keltaisen vai punaisen kannen.
-
Osta Varta ja unohda ylimainostettu Optima.
-
keltanen kestää enemmän purkautumista..
-
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.
-
Ja yks hyvä vaihtoehto on BOSCH agm akku, se on tarkoitettu webaston käyttöön ;D parivuotta sitte 100 ampeerin akku maksoi ikh:lla 250e ja hienosti pelaa...
-
Ei ole parhaimmillaan jatkuvassa pienessä käytössä. Antaa kyllä rajusti virtaa niin kauan kun sitä akussa on. Jos on vaikka startti huonossa kunnossa että hukkaa virtaa niin hyytelöakulla pyörittää aivan eri tavalla. Käynnistyksessä erinomainen kun saa kampiakseliin vauhtia, käynnistyy äkkiä ja riittää lopulta pienempi energia käynnistykseen.
Kannattaa selvittää exide hyytelöakkujen saatavuus ja hinta myöskin. Saattaa saada aavistuksen halvemmallakin ja laatu tuntuisi ainakin yhtä hyvältä. Ainakin AKKU-ANIA Seinäjoella myy.
-
Webastojen kanssa kannattaa muistaa simppeli sääntö. Jos lämmität puolituntia, niin aja sen päälle samat puolituntia. Ei tarvitse lisä ladata talvenmittaan.
-
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.
Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita. Akku kiinni ja auto käyntiin... Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin... Ei voi moittia huonoksi! Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen. IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!
-
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.
Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita. Akku kiinni ja auto käyntiin... Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin... Ei voi moittia huonoksi! Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen. IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!
Mullakin usein jää aamulla siitä kiinni kun on pari nuolta akussa! Ei vitullakaan käyntiin...
-
Se ON hintansa väärti. Vanhin optima yli kymmenen vuotta sitten laitettu nykyisin rengin käytössä olevaan autoon, eikä sen koommin liikuteltu, eikä ladattu ulkopuolisesti, mutta virtaa siitä on annettu muihin härpäkkeisiin lukemattomia kertoja.
Muistan vielä akun esittelyvideon, jossa akkuun ammutaan lippaallinen .308 kiväärin patruunoita. Akku kiinni ja auto käyntiin... Sitten ammutaan vielä taljajousella muutama nuoli akkuun, nuolet pois akku kiinni ja auto käyntiin... Ei voi moittia huonoksi! Akku voidaan asentaa mihin asentoon hyvänsä, myös ylösalaisin tai kyljelleen. IKH:n akkuja kartan kuin ruttoa, sen verran monta paskaa on kotiin kannettu!
Mullakin usein jää aamulla siitä kiinni kun on pari nuolta akussa! Ei vitullakaan käyntiin...
MotorUp mainoksessa käyttivät autoa ilman öljypohjaa ja jenkki huusi kuin mielipuoli vieressä, että amazing. Normikäytössä voipi olla lyhytikäinen auto. Kuukauden parhaat sekunnit kyllä käydärouskutti. :D
-
Ittelle laitettu keltakantinen optima ja on ainakin tuhatkertaa parempi kun alkuperäinen korealaisten asentama. Eeberiä saa ihan surutta käyttää puolituntia ja auto lähtee varmasti käyntiin. Todennäköisesti on ainut akku minkä henkilöautoon joutuu ostaa.
-
unohda nuo vartat, on sama kyllä kuin bosch.Banner oli huomattavan paljon parempi. Agm akut voi ollakin ihan ok vartana tai boshina, hintaa löytyy noilla sitten aika lailla. Aikanaan noita vartoja myyneenä sai tarpeekseen takuu asioiden kanssa värkätessä :(
Laitoin syksyllä rehunotto traktoriin optiman 50 ah punakantisen. Lisänä cteckin 3600 laturi joka lataa aina kun on lämmityksessä. Virtaa riittää varmasti. Noiden punakantisten kanssa tulee ongelmia jos sattuu pääsemään tyhjäksi, mutta noilla "älylatureilla" saa nekin latinkiin. Exidellä on olemassa vastaavilla mitoilla maxxima mallit jotka on myös rullakennoakkuja eli siis suora kilpailija optimalle. Hieman halvempia ja antavat enemmän käynnistysvirtaa. Jos on webasto käytössä niin kannattaa latailla akkua välillä ettei ole ikävä yllätys startatessa.
-
Keltakantinen Optima on ku ventti eli ylivoimaisesti paras:D
-
Kyllä itse voin suositella, tosiaan Ala-Pertinkin mainitsema käyttöikä on hyvä ja virtaa on äkäseen, ei vaivu pakkasellakaan. Ostin omaan chevy vaniin punaiset optimat, maksoivat 16 euroa enemmän (yhteensä) kalliimmat kuin exiden vastaavat jenkkiin sopivat.
Ei höyryä keulalla ja hapeta kennoja ja lauhduttimia, ei nurin mennessään luraha nesteitä syliin.
Vartan akut on nimeensä nähen polosia, mystisiä oikoseenmenoja ja pimenemisiä uusilla muutama viikko vanhoilla akuilla, omassa hlöautossa varta kesti vajaan 2 vuotta vaikka ei varmaan ollu tyhjänä tai vajavilla nesteillä.
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
eikö kaikki autot oo tuontiautoja?
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
vikahan voi olla laturissakin, vaikkei valo pala. tuontiautoissa voi olla myäs matalampi latausjännite
Pohjolan oloihin tehty. Eikä ajotietokonekaan mitään herjannut. Lämmitin toiminut ihan ok mutta mitä sillä lämpimällä autolla jos ei pääse liikkeelle. Vähän niin kuin puun ja kuoren välissä. Jos ei lämmitä niin ei käynnisty ja jos lämmittää niin ei käynnisty :-[
ei muuta kuin toinen akku tilalle, niin selviää onko akussa vai autossa vika
Voi olla että tuollaisella hyytelöakulla ei vika tule esille vaikka autossa olisikin...
-
Minulla dielelautossa Vartan akku ja Webasto. Auto toista talvea käytössä ja nyt jo kahtena aamuna ollut akku tyhjä. Työmatkaan menee 45 minuuttia niin luulisi latautuvankin. Latasin ctekillä alkuviikosta ja kolmantena aamuna oli taas akku sippi.
Uusissa autoissa on tosi paljon virrankulutusta eli akkua lataavaa virtaa ei taho riittää tunninkaan ajossa. Kauppoihin on tullut ns. webastoakkuja joissa riittää boforit käyttämään webastoakin ja virta riittää silti käynnistykseen, omassa Peugeotissa poistui tämä käynnistelyongelma suuremman akun myötä.
-
Muutkin ovat huomaneet et vartan akut eim tahdo kestää. Kun joutuu melkein joka vuosi ostamaan noita isoja akkuja jotka maksavat yli 200€ niin ostin piruuta honkarista tai motonetistä halpis bannerin, 50ah. Neloskone on lähtenyt jo vuoden nätisti käyntiin,-15 asteen pakkasestakin. Kuutost foortin annan suosiolla lisää virtaa autosta, niin pienessä käytössä ja niin pieni vaiva, kun sen tietää. Nyt olen kantanut kotiin vain noita pieniä bannereita eikä rahaa ole mennyt kuin sen yhden ison vartan verran.Jos nää olisi ollut huonoja olisin siirtynyt optimaan.
Joku on kertonut et maailmassa on vain pari- kolme akku valmistajaa, kuka tekee bannerit, entä varta ja sen "siskot"
-
Bannerit taitaa tulla itävallasta ihan omasta tehtaasta. Boscia ja vartaa tehään tsekeissä. Muista ei ole tietoa mulla ??? Bannerit on kyllä tosi hyviä akkuja. Unibull on tosi näppärä.
Ei tule äkillisiä oikosulkemisia niin kuin varta/boshilaisissa.
-
Googletin vähän. Banneri on itävaltalainen. Vartan akut tekee Johnson Controls.
http://www.johnsoncontrols.fi/publish/fi/fi/products/power_solutions.html
Ne tekee näköjään myös optima akut, kato oikeas laidassa oleva mainos
-
Optimoista mitään tiijä mutta telakoneessa 7 vuotiaat Magnetimarellit ja vebasto laulaa edelleen, joskus jopa 2 tuntia päällä . Saaneko uusia mistä siitä ei tietoo.
-
Mulla on autos Optima Yellow Top, laitoon tänä talvena kun Eberin kans kestoikä ei oo normaaliilla akuulla ollu kovin hyvä. Oli sinänsä outoa laittaa 55Ah:n akku autohon, kun sinne olis sopinu normaali yli 80Ah:n akku. Ne ei vain oo perinteisen lyijyakun kans oikeen vertaalukelepoosia, kun Optima antaa lähes täyden starttivirran ollesnansa melekeen tyhyjä, perinteises akus virrananto laskoo enemmän lineaarisesti.
Kokemuksia on aiemmin punaasesta Optimasta: Ostimma sellaasen puimurin akuksi/yleiskäyttöhön joskus -90-luvun alkupuolella tai puolivälis. Se oli koko ikänsä maharollisimman huonolla pidolla, ei ladattu juuri koskaan, antoo peittauslaitteille virtaa, pyörii mihinä sattuu kolisten välillä pitkin pakettiauton perää. Sen käyttöikä loppui vähä erikoosella tavalla, lyijynavat oli niin kulunehet jottei niistä saanu enää akunkengillä otetta. Nyt on uus samallaanen ollu pari vuotta. Kyllä ne hyviä akkuja on.
Pakettiautos on nyt Vartan AGM-hyytelöakku, kattotahan miltä se näyttää.
Optiman kuva:
http://www.poppikoneet.com/default.asp?id=20061116160700
-
2000-luvun alussa oli punainen Optima, joka kesti 3 vuotta. Tilalle tuli IKH:n halpa-akku, joka on ongelmitta toiminut tähän asti.
-
Eikös optimassa ollu joskus 5 vuoden takuu oisit nasauttanu takuuseen uuden jos meni kolmessa vuodessa. Tollein ainakin oli keltakantisessa sillon ku aikanaan yhteen autoon hommasin.
-
http://www.leab.de/english/exidebatterien/exidemaxximabattery/index.html
Tuolta tietoa tuosta aiemmin mainitusta exiden maxximasta. Netissä on juttua näistä optimoista ja exidestä aika paljon eri keskustelupalstoilla. Hyvin ristiriitaisia kokemuksia näistä akuista ??? Nuo agm-mallit löytyy nykyään jokaiselta valmistajalta, koska nykyään autoissa olevat ensiasennus akut ei vuotaa vaikka katollaan olisi tai kolaritilanteessa menisi akku aivan paskaksi. Tuollainen agm-akku on periaatteessa ihan samaa tekniikkaa kuin nuo optimat, kennot vaan eri mallisia.
-
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
-
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Esimerkiksi tuollainen akku.
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut
Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.
-
Tuli vielä mieleen … en edes tiedä onko kaikki vika akussa. Pyörittää vielä tuota vallua hetken ihan "ok", mutta ei hörähdä. Teki tuota aikoinaan kun oli lastu. Lastun poisto paransi käynnistymistä. No nyt on lastu ollut romukopassa vuosia ( oli siinä muutakin vikaa), mutta alkuperäinen ecu on ohjelmoitu. Heikentääkö tuo "optimointi" käyntiinlähtöä. Toisaalta olen mä sen edellisvuosina käyntiin saanut, nyt on kuin sammutin olis päällä. Akun lataus ja moottorin lämmittimen reilu käyttö, niin saa käyntiin. Mutta en ole tottunut koko aikaa roikattamaan , 10 pakkasasteen lämpimämmällä puolella.
-
Kaivetaan vanha ketju esiin. Mä olen lähes vannonut punakantisen optiman nimeen. Mutta nyt alkaa olla, että yksikään kone joissa noita on ei lähde käyntiin , jos lämpötila kääntyy pakkaselle tai ei lämmitä useaa tuntia. Osa varmaan vanhempaa kalustoa, mutta nuorimmat kait 3-4 vuotta vanhoja. On näitä joku jo keräykseenkin kannettu. Onko noiden laatu huonontunut viime vuosina? Naapuri manaili joku viikko sitten , että ne on nykyään ihan paskoja ! 6400 Valtraan pitää ihan pakosta ostaa uusi akku, mutta vieläkö optimalla jatketaan … Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Esimerkiksi tuollainen akku.
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/akut/odyssey-akut
Ei heti hyydy. Mut ei ole halpakaan.
Odysseytä käyttävät autohifipuolellakin vissiin aika paljon. Optiman laatu on ilmeisesti laskenut paljon. Itsellä nekään ei kestäneet kuin kolme vuotta, eikä exiden rullakennoakku yhtään kauempaa. Nyt on ollut bilteman agm-akkuja, mutta yksi akku pitäisi uusia. Agm-akkuja suosin jatkossakin kun niistä ei tule mitään pihalle. Toki löytyy ns. normaalejakin akkuja jotka kestävät reilua kallistelua ilman että nesteet roiskuu pihalle. Kahdessa traktorissa on nokka nimittäin aika ruosteessa kun niissä oli aikanaan normaaleja akkuja.
-
tuollaisen mä lopulta tilasin. https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--yts5-5-975cca-b98051187 Onneksi hinta ei ollut ihan tuo. Sen verta pitkät keskustelut auto-hifi miehen kans tuli höpistyä, että en usko ihan paskaa ostaneeni, vaikka optima nykyään onkin ihan paska :)
btw ... kuka noiden akkujen takuut myöntää. Monella nettikauppiaalla optiman takuuksi ilmoitetaan 12kk. Ikh:n lisäksi jollakin toisellakin oli 2vuotta. No tuskin ne nyt niin paskoja ole, että takuuaikana selvää vikaa ilmenisi. Tuon keltaisen saa kait tyhjätä ihan tyhjäksikin, eikä pitäisi olla moksiskaan.
-
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.
Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
-
Väitän että se sähköjärmestelmän laatu siinä koneesse joka rikkoo akkuja. Tos edelisessä kaivurissa oli yli 8 v sama ihan tavalinen akku. Scania, oliko se nyt vuonna 08 uutena ostettu auto on edeleen omat akut. Omat foordit kun vähä käytöllä syö akkukenkiä ja mikä. Noi epäluotettavien päävirtakatkaisijat vihaan yli kaiken.
Muistanko väärin, maailmassa ei ole kovin monta akku valmistajia, johnson? on yks niistä jotka tekee melkein kaikki meillä myytävät merkkien akut?
-
Joku ohi normien tehty intia/kiina-akku vois olla kova juttu. Jos sellaisia jostain löytyy.
-
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.
Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Mun Optima oli tommosessa käytössä,
(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)
-
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.
Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Mun Optima oli tommosessa käytössä,
(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)
No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.
-
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
-
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010
-
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D
-
Perinteisiä Vartan akkuja ostettu, kun uutta on tar*****. Nyt esim. sataneljäkolmonen täyttää 5,5vuotta ja edelleen alkuperäinen akku, kohta 2400h mittarissa. Mielestäni ihan hyvin on kestänyt uudetkin akut, vaikka kaikki moittii akkujen laadun huonontuneen. Olennaista on muistaa tarkkailla vesimäärää. Valmetissa akut kiehuu aina sen verran, että hävikkiä syntyy.
-
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D
Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.
-
Minulla kesti eka punakantinen Optima 30 vuotta, oli aika monessa paikassa käytössä. Toinen alkaa olla samanikäinen kohta, latailen sitä silloin tällöin - auto lahosi alta viime keväänä. Kolmas on pikkufoortissa kiinni, vasta parin vuoden ikäinen mutta pyörittää starttia niin vinhasti, että epäilyttää.
Ylijännite nuo voi tappaa, muuten ovat kestäviä pelejä. Antaa reippaan virran aina tyhjenemiseensä asti, tarvittaessa.
-
90-luvun Y-Toppi kesti semmosen 14-vuotta ja olis kestänyt varmaan kauemminkin mutta käyttö oli lopulta niin vähäistä että se lienee tappaneen sen lopullisesti.
Nää nykyset Optimat on melkolailla kelvottomia, semmosia Idolsseja.
Mun Optima oli tommosessa käytössä,
(https://img.aijaa.com/t/00108/14642078.t.jpg) (https://aijaa.com/1kFioR)
No jossain tuollaisessa käytössä se hifi-tuning miehen kokemuskin oli optimoista kertynyt. "ikinä ei ollut niin tyhjä, että ei auto olisi käyntiin lähtenyt, vaikka olikin tyhjä". Mutta aika paljon nykyään optiman laatua haukutaan. Omat on kyllä voinut syödä käyttökin. Joskus on tyhjätty virran tai valojen päälle jäämisellä. Sitten akkuja on vaihdeltu vehkeestä toiseen ja lopuksi ei enää muista mikä on uusin. Kyllä tuo Valtran nykyinenkin käyttöön jää. Huonompiakin mulla on käytössä. Katsotaan nyt mikä on uuden / suuremman / eri värisen vaikutus. Onhan tuo normi punakantinen verrokkina alunperinkin liian pieni 174Ah:n akkuun verrattuna. Tämä käynnistysvirraltaan suht lähellä. Hinta nyt muutaman kympin kalliimpi , kuin esim. 180 Bosch. Jos se sijoituspaikka olis välijempi, olisin voinut kokeeksi siirtyä takaisin normi akku rintamalle. Aika näyttää oliko ihan paska valinta.
No, aika dillee harrastaa paineilua jos ei auton oma virtajärjestelmä ole erotettu releellä poppikoneista, menee muuten mäkistartiks hyvinkin nopeesti jos on vähänkin enemän kilowatteja....
Mulla oli rele välissä, eli kun auto oli käynnissä niin laturi latas molempia akkuja, poppikoneakkua ja auton moottoritilassa olevaa. Kun auton sammutti niin jumputukseen oli käytössä pelkästään takalooran optima.
90-luvun mittaustekniikalla ja sen aikasilla säännöillä oli 144.2 deepeetä paras tulos, SM-listalla sijalla 13 kauden loputtua. Vani vastaan 205 Pesoo ja homma oli siinä, ei ollu kahta sanaa karsinnassa kummasta tulee enemän mökää...😂
-
No nyt en lajista mitään tiedä. Mulle kaikki autojen rakentelu on samaa. Näyttelyitä ja kisoja kiertänyt. Meni vähän toisesta korvasta ohi. Joku oli ollut 1600w, olikohan vahvistin. Vitos bemaristakin jutteli, en edes tiedä oliko laji sama, mutta akku sielläkin oli ollut - optima :)
-
Varmaan se optimakin kuivaa vaikka onkin mömmöt imeytetty. Eli nesteet haihtuu kuitenkin...
Ite aattelin hakea tuommoisen huomenna kun on vielä halvennuksessakin. https://www.ikh.fi/fi/akku-af-hd-crx-130ah--+-343x175x283-bc80010
mietin sitä 180 Ah:ta itsekkin. Olikohan 198 vai 189, mutta se pirun koko … Tunkion levittäjään voin kyllä hakea, jos ei tuolla poistettavalla optimalla hörähdä. Nykyisellä virta loppuu kolmen kierroksen jälkeen, mutta saattaahan se jo tulille pakkosyöttö päällä hörähtää :) . Tuolle linkin akullekkin olis 590:n noukalla tila, mutta tais jäädä kesälaatukin tankkiin :)
muokkaan vielä … monologiani . Positiivisesti yllätyin, kun myyjä sanoi, että ihan turha oli IKH:lle soitella, eipä sieltä paljon alennusta herunut. No sillä hintaa en netistä kyseistä akkua löytänyt.
-
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.
Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P
-
Ostaako kallis akku harvemmin vaiko halpa useammin... tätä kukin punnitkoot kumpi kannattaa.
Nykyäänhän ei juuri mitään tehdä enää "isältä pojalle". Pitääkö akun kestää pitempään kuin auton? :P
Tuo on hyvä mietintä. Mutta onko se huono uutenakaan niin hyvä kuin hyvä vanhana? Mutta sitten kysymykseen onko kallis hyvä ja halpa huono … vai miten se menee?
-
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.
-
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
-
Kunnollinen ylläpitolaturi on tärkeä, jos joku purkaa akkua pikkuhiljaa. Ja muutenkin se on hyvä.
Tästähän päästääkin sitten siihen, mikä laturi on hyvä? Halvemman akun ostajalla on varaa hyvään laturiin, kalleimman akun ostanut ei raaskikaan ostaa kalleinta laturia ja pilaa sitten akkunsa?
-
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.
-SS-
-
Redtop alkoi vanhemmiten kieltäytyä CTEK ylläpitolaturista, sama vika Bentoneissa ja muissa merkeissä. Meni virhetilaan jos jätti päälle. Ehkä ei loppulatauksessa jännite noussut tai virta vähentynyt riittävästi. Kyllä nykyiset 140 Ah boschit käynnistävät riittävän hyvin, ja vanhin alkaa olla jo 8 vuotta vanha.
-SS-
Taisi munkin boschi auton noukalla täyttää 5v. Tosin uusin sen samanlaisella. Koko huimat 45 Ah. Tuolla saa 2,0 litraisen bensan käyntiin silloin kun se on kunnos vaikka ilman lämmitämistä lähemmäs -30 asteesta. Viis vuotiaalla ehkä -3 asteesta. Mutta kun sinne ei tuunaamata suurempi mahdu. tai oli siitä netissä kuvia miten hiotaan ilmanottoa, niin että mahtuu suurempi akku. Ja taisi joku kirjoittaa,että jäi vähän korkeaksi - tuli konepeltiin kohouma :)
-
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää? kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä.. laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.
-
kuin kauan yleensäkin nykyautojen akut kestää? kun ajomatkat on aika lyhyitä keskimäärin ja sitten hirveästi kaikkea kuluttavaa sähköjä viemässä.. laturit on kuulema yhä kuin 70-luvulla.
niin ja montako euroa sen kustannus on vuotta päälle. Yli vai ali kympin/ auto/ vuosi. ?
-
Kaikki suosittelee jännitteen mittaamista ennen uuden akun asentamista. Kaikilla on mennyt Optimasta tehot kun ylijänniteen säädin oli rikki.
Kaikki täällä puhuu paskaa, näytä mulle laturi missä on ylijännitteen säädin :D
Ehkä määritelmästä kannattaa jättää se 'yli' pois. Jos jännitteensäädin on hajalla niin se joko ylilataa tai sitten ei lataa ollenkaan.
Kaikki tekee virheitä joskus. Se rikkoontunut optima näytti yleismittarilla normaalia jännitettä ja samaten kokeilemani laturit näytti että olisi ollut täyteen ladattu. Vasta jollain akun rasitustesterillä todettiin ettei anna ulos juuri mitään.
-
Asiasta aasinsiltaan - onko kellään kokemusta tuosta Skelstartista?
https://www.skeletontech.com/skelstart-engine-start-module
-
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.
-
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.
Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......
-
Kondensaattori mikä ei kuitenkaan korvaa akkua? Moottoripyörä kokoluokkaan on ainakin jo litiumakkuja LiFePO4. Ei ole vasta kuin kesän kokemus. Tavalliset kypsyy parissa talvessa vaikka ei kylmässä olisikaan, pitäisi olla se ylläpitolaturi.
Kondensaattori on semmonen "pikapano" virtalinjaan, laukee yhtä nopeesti kun latautuu......
Periaatteessa joo, mutta apukäynnistimiäkin on lyyttiin perustuvia, pitäisi tyhjästäkin akusta varata itsensä ja saada kone käyntiin.
-
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....
-
joskus jos jollain on mahdollisuus laittaa akkuja puntarille niin kannatttaa kokeilla, tuttu akkukauppias vaan sano että mitä kevyempi akku sitä äkkiämpää se kuolee tärinässä, myös suuri käynnistysvirta saadaan suurella pinta-alalla mikä taaseen on pois kestoiästä....
No tuolla puntari testillä mitattuna puna kantinen Optima hakkaa varmasti kaks kertaa painavammat. Vaikka se nykyään onkin paska, niin onko se sen lyhyt ikäisempi kuin kaks kertaa painavampikaan. Just tänään naapuri valitti, että piti optimaa päivittää. Tosin muisteli, että edellinen oli reilusti yli 10v iältään.
-
Eikö sen hyperkondensaattorin voi laittaa sinne autostereon kondensaattorin rinnalle niin vahvistin ei kyykkää? Antaa sitten vielä starttimoottoriin lisäpotkua.
-
mäkistartti riitti kummasti vanhassa diesseli 995 taavetti ruskeessa vaikka väri olis ollu puna valakee ja kunnan jauhoja takakontissa vivan
-
Mä päädyin viime syksynä ostamaan halvempia useammin. Osin Optimoiden nykylaadun takia. Kaikki tehdään nykyään rimaa hipoen ja liian knaftisti. Onpahan aina tuoretta tavaraa kierrossa eikä hankittaessa akun hintakaan harmita liikaa. Kulutustavaraahan ne ovat eikä niitä maatalousmuseoissa näe.
Samaan päätynyt, traktoreihin ja koneisiin hieman halvempaa akkua ja mneee monta vuotta. Vuosituhannen vaihteen akut kesti vielä 10-15 vuotta, vastikään niitä vaihdellut, mutta kestääkö nykyiset? Halppisakussa lukee vuosimalli -11 ja jokin kevään päivä tussilla kyljessä. Toissavuonna vaihdoin, eli viitisen vuotta kesti Valtrassa. Taitaa eroa olla myös latureissa ja säätimissä, vaikuttaa akun kestoon ratkaisevasti. Ajotavan lisäksi, ts. pitempää vai pätkäajoa kylmästä vaiko lämpimästä lähdöt.
Autoon piti ostaa AGM kun bemarin laturissa liikaa "älyä" ts. erilaiseen akkuun vaihtamalla olisi pitänyt käydä testerissä, että osaa ladata akkua optimaalisesti. Hyvin on akku kyllä kestänyt, 350tkm ja ikää oli akulla jo 13 vuotta, Webastoakin käytetään silloin tällöin. Jotain taikaa hyvässä akussa ja kunnollisessa laturissa, joka ei lataa liikaa eikä liian vähän.
-
Itsellä kans yksi joku 4-5 vanha optima punainen, tuli laiskaksi ja käytin sitä haukkujen keran akku liikkeessä. Ne sitten latasi sen omalla laturillaan jollain syväpurkausohjelmalla ja mittasivat käynnistysvirran, väittivät olevan 800 A, eli juurin sen mitä uudessakin on.
Ohjeeksi antoivat vinkin notta jos ylläpitolaturilla lataa niin ehdottomasti se lumihiltale asetus, ja ettei muka 4A ylläpitolaturilla saisi optimaa täyteen vaan pitää olla tehokkaampi laturi – joku citekki se oli jolla hintaa taisi olla jotain 700.
Itse olen luullut notta hiljaa hyvää tulee – pienellä virralla ladaten.
Akku on edelleen käytössä ja saas nähdä, pari uudempaakin on, mutta kestoiästä ei osaa enempää sanoa.
-
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima--+-rtr4-2-815cca-b98003251
ikh sivulla ohjeita optiman lataukseen > näyttäisi olevan erilaiset mitä minulle annettiin.
Olisko jotain häikää ollut akuissa kun noin seikkaperäisiä ohjeita anetaan?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
" akkua ladattaessa käytettävä älylaturia (max. 10 A) esim. BPC1205, BPC1207
Varausohjeet:
Ajoneuvon laturi
- 13,8 V - 15,0 V
Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia
Ylläpitovaraus:
- 13,2 V 13,8 V, max. 1 A
Pikavaraus (vakiojännite):
- max. 15,6 V
- ei virtarajoitusta lämpötilan ollessa alle 50 °C
- varataan, kunnes virta on alle 1 A
Jälleenvarausaika (esim. 100 % purkautumisesta arvoon 10,5 V)
Ampeeriluku / aika (n.) kunnes 90 % varautunut
- 100 A: (4,2) 35 min / (5,5) 52 min
- 50 A: (4,2) 75 min / (5,5) 112 min
- 25 A: (4,2) 140 min / (5,5) 210 min
- varausaikaan vaikuttavat ympäristön lämpötila ja laturin ominaisuudet
- vakiojännitteellä varattaessa virta laskee varaustilan kasvaessa
- virran ollessa alle 1 A akun voidaan olettaa olevan lähes täyteen varattu
Syklinen käyttö tai sarjakäyttö:
- vakiojännite tai vakiovirta: 14,7 V lämpötila <50 °C, ei virtarajoitusta
- kun virta laskee alle arvon 1 A, varausta jatketaan vakiovirralla 1 tunnin
- virran voimakkuuden pitää olla 3 A akkumallille 5,5 ja muiden mallien kohdalla 2 A
- kaikki varaussuositukset perustuvat keskimääräiseen ympäristölämpötilaan 25 °C "
-
Luin oman juttuni linkityksen uudestaan ja vitsin gluu onkin tuo.
” Akkulaturi (vakiojännite):
- 13,8 V - 15,0 V, 10 A, n. 12 - 15 tuntia ”
Ja eikös vaan cetekki ja muutkin ole ns syklisiä latureita joissa on lataus impulsseja ja tuo ikh laturi lataa ” vakiojännitteellä” niin notta onkos me sitten pilattu nuo optimat väärällä laturilla?
-
Ctek 7.0 ei ainakaan toiminut Optiman kanssa. En ollut itse sellaista optimaa ostanut. Muutenkin sellainen akku, joka pysyy varattuna traktorin omalla laturilla, on riittävä. Fordissa akun ikä alenee kesällä liian kuuman sijainnin takia. Toisaalta talvella taas latautuu kunnolla ja säilyy lämpimämpänä taukojen yli, myös moottorinlämmitin lämmittää samalla akun.
-SS-
-
… Jatkoa puoltaa ek, jonka taakse saa punnertaa kunnon akun, mutta optima sujahtaa helposti. Keltakantinen hinnakas ( n.300) mutta onko parempi kuin punainen ( jota tuskin ostan). Mikäs normi akku on vaihtoehto … Crx kait halpa, mutta ?
Kaikki ehdottaa vaihtoehtoa että tuollaiseen hankalaan paikkaan voisi laittaa kaksi tai peräti kolme pienempää akkua rinnan kytkettynä.
-
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493116/Akkutesteri-viisarinaytolla
Tuommoinen on pitänyt ostaa jo monta kertaa. Jännite ei kerro välttämättä mitään siitä että onko akku edelleen voimissaan. Aikanaan kun olin kaupassa töissä ja myynnissä oli todella halpoja afa akkuja, niin niistä ei pakkasella tullut virta pihalle ollenkaan. Vaikka kesti kuormitustakin, niin käynnistysvirtaa ei vaan löytynyt. Akkunapojen ja liitinten puhtauteenkin kannattaa kiinnittää huomiota. Ja monesti ne päävirtakatkaisijat saattaa aiheuttaa ongelmia. Meilläkin yhdessä traktorissa piti vikaa etsiä ja aika hankalia nuo päävirtakatkaisijoiden viat kun saattavat toimia välillä oikein hyvin ja sitten taas alkaa virrat huveta. Ebaysta tilasin *****tettuja autohifissä käytettäviä akkukenkiä. Niihin on paljon helpompi laittaa lisäpiuhoja kiinni erilaisia viritelmiä varten...
-
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
-
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Yleensä niissä kaikissa se katkaisu puoli toimii :D
Miten sähköiset?
-
Päävirtakatkaisijasta sen verran, että tietääkö kukaan hyvää katkaisijaa.
Yleensä niissä kaikissa se katkaisu puoli toimii :D
Miten sähköiset?
Joissakin on onnettomat kontaktipinnat ja ne hapettuvat herkästi. Joku pluusii sähköinen voisi olla jotain...
-
Keltanen Optima ollu toistakymmentä vuotta,eli luja. Korvasi 2 perinteistä 88 amppeerista. Ei pärjää kylmäkäynnistyksessä hyville kasikaseille,siis kahdelle. On hyvät kaapelit,vaihettiin samalla ku akkukin. Ihme oire tässä on,joskus kun sammuttaa koneen ja hetken päästä starttaa ni ei jaksa. Tupakin pitunen oottelu ja sitte startttaa. On ollu pakkasella ihan tyhjä pitemmän seisonnan jälkeen,apukäynnistimellä pumpaten että akku virkoaa kone käyntiin. Asiansa edelleen ajaa välttävästi. Mutta hintansa haukkunu perinteisiin verraten. Ei kai sitä enää uskalla ostaa ku kerran laatu menny alaspäin.
-
Optiman ylivoimaisesta kestävyydestä sen verran, että isäukon Focuksessa kesti alkuperäinen tavallinen Motorcraft-akku 16 vuotta ilman huoltoa.
-
Keltainen optima taitaa olla nyt neljättä vuotta vanhassa tdi volskissa. Kokeeksi otin reilulle webasto käytölle että jaksaisi vielä tarttailla vähän vajaanakin. Latailen 10 ampeerin ctekillä kun muistan. Talvella liki joka yö piuhassa. Ikinä ei virta vielä ole loppunut vaikka pari kertaa ihan kunnon yöunetkin (6-8h)webaston varassa nukkunut.
-
On se hyvä, jotta tänne muistiinpanoihin taas pääsöö ;D Oon kuunnellu Valtran käyntiin lähtöä ja miettinyt, että talvella se ei taida enää käyntiin tappelematta hörähtää. Mietinnässä on toki ollut startti boosterin ostaminenkin, mutta nyt on ainakin selvitetty optiman nyky ikä. Kuitti oli kirjoitettu 5.12.2018, joten luultavasti heti sen koneeseen nostin. Silloin IKH:n ovh oli ollut 335 ja maksanut olin 280. Siis siitä keltaisesta oudon mallisesta 75Ah:n akusta. Nyt IKH:n hinta 399 ja myyjä jolta aikoinaan ostin palvelee näköjään Huttusen Latea. Joten muualta se on tilattava 325 kait halvin toimitettuna. Ja sitten onko 7v liian lyhyt aika akulle ? Toki voisi käyttää vielä jossain tulevaisuudessakin, mutta koneessa joka pitää saada käyntiin päivittäin ja ens talvena lomittajien toimesta, taitaa vaatia akun päivittämisen seuraavan kuukauden aikana. Tai ainakin sen boosterin hommaamisen. Eivät toki sulje toisiaan poiskaan.
-
Tai ainakin sen boosterin hommaamisen. Eivät toki sulje toisiaan poiskaan.
Älä ainakaan mitään verkkovirta käyttöistä boosteria hanki, tai ainakaan käytä, no laturina voi käyttää mutta ei apuna, ennemmin varavirtalähde.
-
Tai ainakin sen boosterin hommaamisen. Eivät toki sulje toisiaan poiskaan.
Älä ainakaan mitään verkkovirta käyttöistä boosteria hanki, tai ainakaan käytä, no laturina voi käyttää mutta ei apuna, ennemmin varavirtalähde.
No tuollaista varavirtalähdettä tarkoitinkin, esim. Nocoa. Toki mukava olis päästä edes pakkasasteille ja kuulostella miten se Valtra hörähtää, mutta silloin taidan kattella vaan suoratoistosta sarjoja. Joten nyt olisi kuukausi aikaa asennella akku pellin alle. Alle 50 vuosi ja siitäkin verottaja antaa reilut puolet anteeksi, niin äkkiä ajatellen tilaan akun. Toki "laiskuus" voisi johtua starttimoottoristakin. Uusittu aikoinaan 2500 h paikkeilla. Nykyinen ollut noin 4000h.
-
Toi optima on Valmettiin hintansa väärti, jos traktorissa on etukuormain. On se vakio akku melkosen paha vaihtaa. Ja tietämykseni loppuu näihin Mezzoihin ja Megoihin
-
Toi optima on Valmettiin hintansa väärti, jos traktorissa on etukuormain. On se vakio akku melkosen paha vaihtaa
Niinpä ;)
-
Tai ainakin sen boosterin hommaamisen. Eivät toki sulje toisiaan poiskaan.
Älä ainakaan mitään verkkovirta käyttöistä boosteria hanki, tai ainakaan käytä, no laturina voi käyttää mutta ei apuna, ennemmin varavirtalähde.
No tuollaista varavirtalähdettä tarkoitinkin, esim. Nocoa. Toki mukava olis päästä edes pakkasasteille ja kuulostella miten se Valtra hörähtää, mutta silloin taidan kattella vaan suoratoistosta sarjoja. Joten nyt olisi kuukausi aikaa asennella akku pellin alle. Alle 50 vuosi ja siitäkin verottaja antaa reilut puolet anteeksi, niin äkkiä ajatellen tilaan akun. Toki "laiskuus" voisi johtua starttimoottoristakin. Uusittu aikoinaan 2500 h paikkeilla. Nykyinen ollut noin 4000h.
Vaihteellinen startti, voisi olla kova sana, minkä uudempi kone, sen pidempi "vieteri". Automaatti pakkosyötöllinen rivi Bosch ei paljon akkua ja starttia rasita, Oksa on toki eri mieltä ;D
-
Hyvin noi Majorit parähti käyntiin pakkosyötöllä ja puoli puristimella
-
enpäs! mutta pikkasen käy korvaan kuunnella sitä terveen teräksen ääntä hetki ilman ööliä... mutta paskat siitä, koneethan on tehty kierrätettäviks. kuhan käyntii lähtee. nykyään ei taija enää olla hyiä akkuja millään merkillä. kaikissa tinkitty laatussa..
-
Traktorissa jota käytän lähinnä klapikoneen pyörittämisessä, siinä tunteja tulee vuodessa 40-50 tuntia ja muussa ajossa ehkä alle 10 tuntia ja talvet se seisoo kokonaan 5 kk, niin akku loppu, se on ostettu 3/2019, onko tää nyt normaalia?
Kyseessä siis tavallinen Exide akku 135 Ah.
-
on
-
Traktorissa jota käytän lähinnä klapikoneen pyörittämisessä, siinä tunteja tulee vuodessa 40-50 tuntia ja muussa ajossa ehkä alle 10 tuntia ja talvet se seisoo kokonaan 5 kk, niin akku loppu, se on ostettu 3/2019, onko tää nyt normaalia?
Kyseessä siis tavallinen Exide akku 135 Ah.
On Exiden tapauksessa, kuusi vuotta on ihan tyydyttävä kesto nykyajan akuissa. Varsinkin kausityökoneissa, esimerkiksi puimureissa, jotka ovat käyttämättä 10 kk vuodessa. Tuntuu siltä, että vaikka jättää akun täyteen talveksi, niin siellä tapahtuu jotakin raihnaistumista. Lisäksi jos traktorin laturi keittelee akkua tai jos akku on kuumassa paikassa (kuten vanhassa Fordissa moottorin päällä), akun ikä voi asettua lyhyemmäksi.
-SS-
-
En mää nyt suinpäin uutta akkua tilannut, kun kerran aina on vielä käyntiin lähtenyt. Mutta tuollaisen nuukuuksissani tilasin https://www.virtasenkauppa.fi/starttiboosteri-boost-pro-gb150-3000-a-noco-46279?gad_source=1&gad_campaignid=22076373991&gclid=CjwKCAjwgeLHBhBuEiwAL5gNEbJToMW_qbn-2briaoslnu8U0Nd0TVgrb0VeOhbM-VmCnO3cRcR0PxoCh9AQAvD_BwE
-
Traktorissa jota käytän lähinnä klapikoneen pyörittämisessä, siinä tunteja tulee vuodessa 40-50 tuntia ja muussa ajossa ehkä alle 10 tuntia ja talvet se seisoo kokonaan 5 kk, niin akku loppu, se on ostettu 3/2019, onko tää nyt normaalia?
Kyseessä siis tavallinen Exide akku 135 Ah.
Viallinen jännitteen säädin pilaa akun . mittaa lataus jännite ennen kuin laitat uuden akun .
-
Kyllä,jos akku ns. kiehuu niin ei se ole akun pitkän iän salaisuus. Aikoinaan oli casessa alkuperäisasennuksena chloride merkkinen akku. se onneton kesti 12 vuotta. Liene lataussäätimet kohdillaan. Normi akut ei moiseen yllä. Optima kait kestävin, kestää työkoneessa parhaiten, ei silti ole kokemusta niistä.Olen hankkinut uuden akun kun alkaa hiipumisen merkkejä olemaan. Tosin tuossa 165 verkussakin akku kesti kymmenen vuotta vaikka se on ollut talvet siellä paikallaan ilman sen kummempia ylläpito latauksia. Aina keväällä lähti kiltisti klapuhommiin.Viime keväänä sitte lakkas pitämästä virtaa, joten joku vähän käytetty sinne sitte tuli tilalle.
-
tuo totta mutta kyllä ite oon huomannu et 20120 luvulla on akkuin taso laskenna oikein reilusti. joku kaupallinen voima tuossakin voimassa. 2007 ostettu akku kestää ihan toisella tavalla kuin 2023 ostettu.. siinä siis jotain.....
-
Kierrätystä, eli uusista tarpeista tehty on parempi.
Siinä syy.
-
onhan se painokin samantehoisen akun nykyversiossa laskenna aika paljon..
-
No niin nyt on epäsymmetrinen optima tilattu. Vähän vajaa 7v meni entinen. Onneksi eilen oli vähän pakkaasta, niin näki että eipä tällä talvelle tartte yrittää. Nocoakin kokeiltu. Se nyt ei vakuuttanut tuollaisessa "inkutus" startissa. Ei siis Valtraa vaan vanhusta. Ehkä ne kaapelit olis pitäny pistää suoraan startin lappioon , ei akkuun. Starttiin pajalla piuhat laitettiin , kun tuo sama vähän muraji. "Räjähti" silloin jollain salkkumallilla käyntiin. Eli onkohan mun ostos täys pilipali palikka kehuista huolimatta. 7 litran diisselin käynnistää, uskoo ken tahtoo ;D
-
taitaa olla vain lupaus palmun alle.. ite en ihan kanssa noista niiin vakuuttunnu että jaksais kantaa metikköön valun viereen..
-
taitaa olla vain lupaus palmun alle.. ite en ihan kanssa noista niiin vakuuttunnu että jaksais kantaa metikköön valun viereen..
Apunahan se menee, laita koneesi kuntoon, se ei tarvitse mitään ulkopuolista apua :-X
-
taitaa olla vain lupaus palmun alle.. ite en ihan kanssa noista niiin vakuuttunnu että jaksais kantaa metikköön valun viereen..
No kait sitä nyt reilun 3kg jaksaa kuka vaan kantaa ja hyvässä laukussa. Niin kun sanoin, niin vanhus mallia "inkutus" ei vaan lähtenyt omalla ja avustettuna lähti. Ikinä ei ole "varjosta" käyntiin saanu, mutta muistan miten helposti lähti huollon salkulla. Ei tuokaa tyhjäksi sentäs yhdellä startilla mennyt.
-
Mulla on tuollaisena hätäapuakkuna punainen optima, trukki liittimellä lyhyet kaapelit, CTEK liitin lataukseen jne, hoitanut tehtäväänsä varmasti yli kymmenen vuotta.
-
kuin pitää laittaa 16000 tuntia ajettu 605 valmetti joss on 2023 hankittu akku? et nyt sit paljon mahta nuita vastaavia kirnuta käyntiin talvipakkaislla..
-
kuin pitää laittaa 16000 tuntia ajettu 605 valmetti joss on 2023 hankittu akku? et nyt sit paljon mahta nuita vastaavia kirnuta käyntiin talvipakkaislla..
Startti, kaapelit, ruiskutuslaitteet, puristuspaineet, aluksi jos ei naks vaan lähde pikkupakkasella käymään. Polttoaine lämmittimet ei paljon nykyään halvimmat maksa.
-
elikkä koneremppa tuohon joka kuiteskin lähtöö normaalisti käyntiin jos olis lämmön lähellä.. ei taija ihan kannattaa tuota enää alkaa sepittään kun tietää että joku paikka porsii kuiteskin muutaman vuoten sisään.. kymppitodan koneeseen ai kait kannata laittaa 6-7 t donaa kunnostukseen?
-
Laita siihen lämmitin.
https://www.youtube.com/watch?v=QWH0qalb9OY
-
no just. eiks tuonkin vois hoitaa kunnolla koksilla? tehoa enempi... mut kait tuolla nyt pärjää kun ei mikään pakko paukkupakkasilla....
-
kymppitodan koneeseen ai kait kannata laittaa 6-7 t donaa kunnostukseen?
605 putket männät laakerit suihkut yht. alle 2 tonnia
-
missä noilla hinnoilla laittavat? jo kytkin remppa tuohon maksoi yli 3 donaa...
-
Laitat ite. Niin täällä muutkin tekee vanhemmille koneille.
-
juuu, heillä on hallit ja joutoaikaa... miulla ei.
-
joutoaikaa... miulla ei.
Juurikin näin.
-
ja kuin paljon kannattaa laittaa rahoja likoon paskaan kun ei ole varmaa tuottaako missään vaiheesa takas. no, tuolla ajellaan se minkä kulkee, kyl se keväällä sit... mutta toisaalta kunnollisella apulla tuokin toimii sit koko talven... mut kys onkin mikä on hyä?
-
ja kuin paljon kannattaa laittaa rahoja likoon paskaan kun ei ole varmaa tuottaako missään vaiheesa takas. no, tuolla ajellaan se minkä kulkee, kyl se keväällä sit... mutta toisaalta kunnollisella apulla tuokin toimii sit koko talven... mut kys onkin mikä on hyä?
Eikö siinä nyt ole uusi akku (2v), en pysy enää kärryllä ;D
-
Onko valametiis muuten yksilö eroja tuossa käyntiin lähdössä ? Siis ihan uudesta saakka, vaikka olis samaa mallia. Perkinsseissähän näin kait on. Ittellä kokemusta vaan näistä, jotka ei lähde enää käyntiin varjosta. Naapurilla taas ei sellaista keliä ollutkaan että ei olisi käyntiin lähtenyt. Fiiatti oli uudekseltaan todella hyvä lähtemään ja hetken aikaa uudella startilla myöhemminkin. Mutta sen uutuuden viehtys loppu niin lyhyeen :(
-
Onko valametiis muuten yksilö eroja tuossa käyntiin lähdössä ? Siis ihan uudesta saakka, vaikka olis samaa mallia. Perkinsseissähän näin kait on. Ittellä kokemusta vaan näistä, jotka ei lähde enää käyntiin varjosta. Naapurilla taas ei sellaista keliä ollutkaan että ei olisi käyntiin lähtenyt. Fiiatti oli uudekseltaan todella hyvä lähtemään ja hetken aikaa uudella startilla myöhemminkin. Mutta sen uutuuden viehtys loppu niin lyhyeen :(
Kumpaa tarkoitat Perkinssiä vai Valmettia? Ruiskutus ennakko siihen varmaan eniten vaikuttaa.
-
Mulla on vähän samanlainen 805 kun Oksalla. Nollan seutuvilla rupee kaipaan roikkaa, ei se sitä tartte kovemmilla pakkasillakaan kun tunnin. Ja lähtee kyllä lämmittämättäkin käyntiin kun vaan jaksaa startata ja akussa piisaa virtaa. Mutta en sitä kyllä metsään veisi säilöön.
Laita oksa siihen toholämmitin. Tai aamulla tuot kuumat veset tullessa
-
Onko valametiis muuten yksilö eroja tuossa käyntiin lähdössä ? Siis ihan uudesta saakka, vaikka olis samaa mallia. Perkinsseissähän näin kait on. Ittellä kokemusta vaan näistä, jotka ei lähde enää käyntiin varjosta. Naapurilla taas ei sellaista keliä ollutkaan että ei olisi käyntiin lähtenyt. Fiiatti oli uudekseltaan todella hyvä lähtemään ja hetken aikaa uudella startilla myöhemminkin. Mutta sen uutuuden viehtys loppu niin lyhyeen :(
Kumpaa tarkoitat Perkinssiä vai Valmettia? Ruiskutus ennakko siihen varmaan eniten vaikuttaa.
Kokemukseni perkinsseistä
-
juuu, heillä on hallit ja joutoaikaa... miulla ei.
Mitä ihmeen projektia nyt on tullut lypsyjen tilalle ? Kyllä jos pari tuntia päivässä kerrallaan tekee moottorin saa vaikka johonkin navetan eteiseen siinä sitten vaihtaa osia, niin eiköhän viikossa saa moottorin kiinnipultattavaan kuntoon. Varsinkin kun lienee etukuormaajaa ja semmoista välinettä talossa olemassa. Pumppukärry ja kasa trukkilavoja ja muuta puutavaraa varaa temmellyskentälle. Rupisen betonilattian päälle heitin isot arkit vesivaneria, siinä kulki rullat erinomaisen kevyesti. Hankalin vaihe itselle oli sen tupla-akselin urien saaminen oikealle kohdalle, aikansa kun pyöritteli ja keinutti, niin lopulta muljahti perälle asti.
Kun kerran on tehnyt niin uskaltaa toistekin, kaikilla se on joskus ollut se ensimmäinen kerta.
-SS-
-
elikkä koneremppa tuohon joka kuiteskin lähtöö normaalisti käyntiin jos olis lämmön lähellä.. ei taija ihan kannattaa tuota enää alkaa sepittään kun tietää että joku paikka porsii kuiteskin muutaman vuoten sisään.. kymppitodan koneeseen ai kait kannata laittaa 6-7 t donaa kunnostukseen?
venttiilien ja istukoitten kunto aika paljon vaikuttaa, pelaako sulla hehku ja maltat tarpeeksi kauan hehkuttaa. Ei kai tuo kallis ja vaikea remontti ole jos kannen nostaa pois?
-
No huh huh. Vai koneremppaa tekemään vapaa-ajallaan. Toki käsky ei ollut mulle, mutta jos olis ollu, niin kieltäytynyt olisin. Likaan käsiäni mahdolllisimman vähän pikeen. Kyllä hyvä remppataitoinen huoltomies on yleensä palkkansa arvoinen. Tekee lämpimässä hyvässä hallissa ja ei kulu aikaa filmivaneeri lattioiden ja ratojen rakenteluun. Eikä aika mene miettimiseen ja muuhun nysväämiseen. Kuten joskus kerroin V 6400 , moottorin takapään stefa, startti ratas , startti moottori , täydellinen kytkin remontti. Viennistä 24h niin sai hakea pois. Sinä aikana vielä vaurioiden tutkiminen ja osien tilaus ja toimitus. Alun perin oli tarkoitus vaan vaihtaa toi stefa, joten se varmaan oli jo tilattu aiemmin ;D
-
Mulla on vähän samanlainen 805 kun Oksalla. Nollan seutuvilla rupee kaipaan roikkaa, ei se sitä tartte kovemmilla pakkasillakaan kun tunnin. Ja lähtee kyllä lämmittämättäkin käyntiin kun vaan jaksaa startata ja akussa piisaa virtaa. Mutta en sitä kyllä metsään veisi säilöön.
Laita oksa siihen toholämmitin. Tai aamulla tuot kuumat veset tullessa
Olisko startti laiska? Oma kokomoottorinen on lähtenyt metsästä pikku pakkasilla ihan kivuttomasti. Todennäköisesti jossain vaiheessa vaihdan siihen vaihteellisen startin.
-
Kolmipyttyiset noista huomattavasti parempia lähtemään. Meillä oli 605 ja se lähti aina kun avaimesta teki pienen ranneliikkeen. 655 on edelleen ja sitä uudesta lähtien joutunut muutaman kieroksen pyörittämään ennenkuin hörähtää. Startit ja startin kaapelit noista ajanmyötä väsyvät ja sitten pyöritys heikkenee. Mistään ei tahdo löytyä alkuperäisen paksuista kaapelia eikä kenkiä joihin kaapeli mahtuisi. Vanhoissa koneissa kaapelit ovat voineet vaihtua ohuemmiksi, jolloin startti pyörii laiskasti.
-
Kolmipyttyiset noista huomattavasti parempia lähtemään. Meillä oli 605 ja se lähti aina kun avaimesta teki pienen ranneliikkeen. 655 on edelleen ja sitä uudesta lähtien joutunut muutaman kieroksen pyörittämään ennenkuin hörähtää. Startit ja startin kaapelit noista ajanmyötä väsyvät ja sitten pyöritys heikkenee. Mistään ei tahdo löytyä alkuperäisen paksuista kaapelia eikä kenkiä joihin kaapeli mahtuisi. Vanhoissa koneissa kaapelit ovat voineet vaihtua ohuemmiksi, jolloin startti pyörii laiskasti.
Suomen Akut myyvät 70 mm2 (HIflex) akkukaapeliparia, joissa on puristetut lenkit, ja niissä 8 mm ja 10 mm reiät. Akunkenkiä myyvät sellaisia, joissa kaapelin voi kytkeä pultilla kiinni siihen kenkään. isommalla reiällä varustettu silmukkapää menee tietenkin käynnistysmoottorin plus-napaan (10 mm) ja käynnistysmoottorin kiinnityspultin alle, pienemmät reiät akunkenkien 8 mm pultin alle.
Ainoa haitta voi olla kaapelin pituus, joka on vain 100 cm. Fordiin se riittää erinomaisesti, koska akku on moottorin päällä, mutta joissakin traktoreissa, joissa akku on esimerkiksi nokalla, vaaditaan plus-kaapelille pituutta. Fordin kaapelit ja alkuperäisakun pieni koko teki niistä heikkoja käynnistyjiä. Kun vaihtaa 150 Ah/1000A akun, uudet paksut kaapelit ja alennusvaihdekäynnistimen, lähtee yliväljäksi kulahtanut Ford käyntiin kelillä kuin kelillä, ja jos ohittaa vaihdekytkimen, voi vaikka käydä postilaatikolla ihan vaan sähköllä startaten.
https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/akkukaapeli-pari-70mm2-100cm-kaapelisilmukat-8mm-ja-10mm/p/9724/
-SS-
-
https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvikkeet/kartioholkki-akkukenkaan-50mm2-kaapelille-1kpl/p/9995-HC5734/?srsltid=AfmBOoqfN21mU86sURtC7rCYcfJtUUp72yMZqUSrRbGOlNHZ6OzXXElA
Ei kokemusta, näyttää kyllä pätevältä.
-
...
Kumpaa tarkoitat Perkinssiä vai Valmettia? Ruiskutus ennakko siihen varmaan eniten vaikuttaa.
Milläs tuon ennakon muuten oikeasti määrittelisi? Pumpun ja rungon merkit ovat kyllä kohdillaan mutta silti yksi kone vähän epäilyttää...
-
tuo toholämmitin kyllä tullu mieleen, mutta kone on sen verta öölipitoinen että ei ihan heti tohoa lähelle kehtais laittaa.. kun vielä on katoksessa..
-
...
Kumpaa tarkoitat Perkinssiä vai Valmettia? Ruiskutus ennakko siihen varmaan eniten vaikuttaa.
Milläs tuon ennakon muuten oikeasti määrittelisi? Pumpun ja rungon merkit ovat kyllä kohdillaan mutta silti yksi kone vähän epäilyttää...
Rivipumpulla helpompaa jakajapumppuun on myös työkaluja. Ensin pitäisi varmistua onko merkit oikeasti oikein, pumppu hampaan pielessä?
Lähinnä tarkoitin tuolla sitä miten valmistaja on sen aikoinaan määritellyt. Rivipummppu vai jakaja kyseessä?
-
tuo toholämmitin kyllä tullu mieleen, mutta kone on sen verta öölipitoinen että ei ihan heti tohoa lähelle kehtais laittaa.. kun vielä on katoksessa..
eiköös se pitäny olla jossain mettässä,päätä ny missä se valtu on. Höpiset mitä sattuu, tai nihän ne savolaiset, ei ne siihen pasko ihin kyykistyyvät.
-
tuo toholämmitin kyllä tullu mieleen, mutta kone on sen verta öölipitoinen että ei ihan heti tohoa lähelle kehtais laittaa.. kun vielä on katoksessa..
Pikaliittimet saattaa tiputtaa öljyä, ei muualta, on se senverran yksinkertainen kapistus ja vettä se termi sitäpaitsi lämmittää.
-
https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvikkeet/kartioholkki-akkukenkaan-50mm2-kaapelille-1kpl/p/9995-HC5734/?srsltid=AfmBOoqfN21mU86sURtC7rCYcfJtUUp72yMZqUSrRbGOlNHZ6OzXXElA
Ei kokemusta, näyttää kyllä pätevältä.
Kolmipyttyiset noista huomattavasti parempia lähtemään. Meillä oli 605 ja se lähti aina kun avaimesta teki pienen ranneliikkeen. 655 on edelleen ja sitä uudesta lähtien joutunut muutaman kieroksen pyörittämään ennenkuin hörähtää. Startit ja startin kaapelit noista ajanmyötä väsyvät ja sitten pyöritys heikkenee. Mistään ei tahdo löytyä alkuperäisen paksuista kaapelia eikä kenkiä joihin kaapeli mahtuisi. Vanhoissa koneissa kaapelit ovat voineet vaihtua ohuemmiksi, jolloin startti pyörii laiskasti.
Suomen Akut myyvät 70 mm2 (HIflex) akkukaapeliparia, joissa on puristetut lenkit, ja niissä 8 mm ja 10 mm reiät. Akunkenkiä myyvät sellaisia, joissa kaapelin voi kytkeä pultilla kiinni siihen kenkään. isommalla reiällä varustettu silmukkapää menee tietenkin käynnistysmoottorin plus-napaan (10 mm) ja käynnistysmoottorin kiinnityspultin alle, pienemmät reiät akunkenkien 8 mm pultin alle.
Ainoa haitta voi olla kaapelin pituus, joka on vain 100 cm. Fordiin se riittää erinomaisesti, koska akku on moottorin päällä, mutta joissakin traktoreissa, joissa akku on esimerkiksi nokalla, vaaditaan plus-kaapelille pituutta. Fordin kaapelit ja alkuperäisakun pieni koko teki niistä heikkoja käynnistyjiä. Kun vaihtaa 150 Ah/1000A akun, uudet paksut kaapelit ja alennusvaihdekäynnistimen, lähtee yliväljäksi kulahtanut Ford käyntiin kelillä kuin kelillä, ja jos ohittaa vaihdekytkimen, voi vaikka käydä postilaatikolla ihan vaan sähköllä startaten.
https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/akkukaapeli-pari-70mm2-100cm-kaapelisilmukat-8mm-ja-10mm/p/9724/
-SS-
Valmeteissa ja Valtroissa on 90-100 mm2 kaapelit. Hitsauskaapelia olen löytänyt 90 mm2, joista olen tehnyt maakaapelia kun olen laittanut pääkytkimiä. 955 Natikassa on 140 mm2 kaapelit. Kansi, joka on hytin lattia tulee melkein akkuun kiinni. Ei mahdu kovin korkeaa kenkää. Mistään en ole löytänyt kenkää, johon olisi kaikki karvat saanut mahtumaan.
-
Mistään en ole löytänyt kenkää, johon olisi kaikki karvat saanut mahtumaan.
Tuo malli minkä linkitin löytyy 95mm2 koossa myös, Startax tuo maahan.
Kuulostaa 100mm2 aika valtavalta -05 sarjassa taitaa olla 35mm2.
-
Mistään en ole löytänyt kenkää, johon olisi kaikki karvat saanut mahtumaan.
Tuo malli minkä linkitin löytyy 95mm2 koossa myös, Startax tuo maahan.
Kuulostaa 100mm2 aika valtavalta -05 sarjassa taitaa olla 35mm2.
655 on muistaakseni alkuperäinen kaapeli ja se on 11 mm paksu, eli 95 mm2
-
Mistään en ole löytänyt kenkää, johon olisi kaikki karvat saanut mahtumaan.
Tuo malli minkä linkitin löytyy 95mm2 koossa myös, Startax tuo maahan.
Kuulostaa 100mm2 aika valtavalta -05 sarjassa taitaa olla 35mm2.
655 on muistaakseni alkuperäinen kaapeli ja se on 11 mm paksu, eli 95 mm2
Nyt sulla on joku virhe, 35mm2 on varmaan lähellä 11mm, näin perstuntumalla.
-
halkaisija 11 mm säde 5,5 mm
5,5*5,5*3,14=95 mm2
955 Natikassa on halkaisija 13 mm tai oikeastaan ½"
-
halkaisija 11 mm säde 5,5 mm
5,5*5,5*3,14=95 mm2
Näin se laskelma näyttää, muistikuva kaapelista ja numerosta ja 35mm2 akunkengästä väittää muuta ;D
Ehkä tässä hämää pienellä halkaisian kasvulla neliöiden nopea kasvu, samoin kuin rumpuputkessa ;D
-
(https://www.adita.fi/storage/product_images/0/AKKUKENKa70MM2MESSINK_1506080_0d3325ddcdd7_1.webp)
70 mm2 + kengän mitat, että :-X
-
Minkä firman kuva tuo on?
-
evp. tuo mettäyhistelmänä seisoo mettätilan katoksessa koska ei mahu pihalla mihkään sisälle.. ja sinne mettään ei tule sähkyä. kait muistat! ja miun valu hikoilee jostain koneen kupeeseen ööliä. aikaisemman omistajan huolloista ei mitään tietoa ja luulen että joku on vetästy väärälle jenkalle joten ei saa tiukaks. määrä kyllä niin vähäinen että ei merkkaa kuin vain pitkään kuumana käytessä. en jaksa kehasta ruveta tuohon tappeluun.
-
halkaisija 11 mm säde 5,5 mm
5,5*5,5*3,14=95 mm2
Näin se laskelma näyttää, muistikuva kaapelista ja numerosta ja 35mm2 akunkengästä väittää muuta ;D
Ehkä tässä hämää pienellä halkaisian kasvulla neliöiden nopea kasvu, samoin kuin rumpuputkessa ;D
Kaapelin poikkipinta-ala kai yleensä kuuluu laskea säikeiden yhteenlasketun pinta-alan mukaan, eikä säienipun ulkomitan mukaan.
-
Kaapelin poikkipinta-ala kai yleensä kuuluu laskea säikeiden yhteenlasketun pinta-alan mukaan, eikä säienipun ulkomitan mukaan.
Näin on. Säikeisen johtimen johtava poikkipinta-ala on pienempi kuin säikeiden muodostaman nipun ulkomitasta laskettu ala.
-
saabiko jotenkin selväks onko liian pieni poikkjohtin kun starttaa ja ite kattelin tuossa inframittarilla lämpöjä ni eipä tuo muutu ennen start ja startin aikana.. piuha ei ole kuin jotain 9 -10 millistä sisämitoiltaan...
-
Minkä firman kuva tuo on?
Adita.