Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lypsyukko - 24.07.25 - klo:21:26
-
Akka osti jokunen vuosi sitten (4) ittelleen Cresentin sähköpyörän. Eihän se sillä ajellu, niin mää oon hakenu postin 50m päästä ja syksyin / keväin naapuri navetassa hiehoja hoitamassa (100m suunta) . No näin ollen pyörällä on ajettu muistaakseni n. 600 km. Muistaakseni siksi että akku on nyt kolmannen kerran sökö. Ekalla kerralla maahantuoja vielä galibroi sen ja se pelitti hetken. Siis suostui tekemään tuollaisen tempun vaikka 50km huolto oli jäänyt tekemättä. No se kesti lähes koko kesän ja syksyllä huolto sitten tilas uuden akun. Hinta oli halpa muistaakseni n. 400 vaikka sama akku maksoi silloin netissä 845 ::). No nyt on kait lähes pari vuotta palvellut. Tänä kesänäkin ladattu kerran tai kaksi, kun todella vähän ajoja. Maanataina hain postin, tiistaina ei tullut postia ja eilen akka toi kun autolla ajoi ohi loodasta. Tänään meinasin "startata" niin akkupa olikin tyhjä; oli toki puolillaan maanataina. Pyörähän tietysti oli auringon paisteessa , joten ajattelin jäähdyttää akkua sisällä 21 asteen lämpötilassa puoli vuorokautta. No laturipa palaa heti vihreää valoa, eli akku täynnä. Sanonpa vaan että millään kulkineella meillä ei taida noin kalliita kilometrejä kertyä kuin pyörällä ja laatu tietysti vakuuttaa ihan pirusti. Ja muu tuon päälle nyt tuskin on käynyt kuin kuumuus. Vihtujaakaan tuollaisella pyörällä ei tee ilman akkua.
-
justiinsa,kalliita on nuo akut, emännän pyörän akun hintaa kansa kattelin että tolkuttomasti maksaa,on vielä kestänyt,kolmas kesä menossa. Ei ole ollut auringossa kylläkään. Mukava peli kuulemma, ite en ole ajanut metriäkään sillä.
-
Ensimmäinen moka tuli aikoinaan, kun akku jäi syksyllä melko tyhjänä pakkaseen. Sen ymmärrän kyllä, mutta auringon paiste aamupäivällä klo 11 asti ja akku paskana.
-
noita akkujaa jotenkin saa kit herätettyä henkiin kun niihin syöttää virtaa toisella akulla. ehkä auttaakin. Kokeilin akkusahan akkuun sitä hoitoa ja kyllä se alkoi ottamaan virtaa vastaan, ei täyttä määrää mut kuitenkin saa ladattua.Ja kyllä noita kennotetaankin, pitäs vaan ite tehdä se homma että pääsee palkoille, ammattilaisella sekin maksa.
-
Luet yleismittarilla akun jännitteen. Gemini sanoo, että
Hyvässä kunnossa olevan sähköpyörän akun jännite riippuu akun tyypistä ja jännitteestä, mutta yleisesti täyteen ladatun akun jännite on korkeampi kuin tyhjän. Esimerkiksi 36V akku voi olla täyteen ladattuna noin 42V ja 48V akku noin 54.6V. Akun jännite laskee käytön aikana ja latauksen tarve ilmoitetaan yleensä akun varausnäytössä tai merkkivaloissa.
Jos jännite ei ole laskenut paljoa, niin vika lienee jossain muualla. Ootko bootannut riittävästi ? Akku fillariin, virrat päälle ja akku irti ja kiinni. Näkyykö pyörän puoleisissa akun liittimissä vierasta väriä (vihreää) ? Vanhemmissa boschin telakoissa vesi pääsi killumaan alemmassa kiinnikkeessä. Kaksi kertaa oon vuokrannut sähköpyörän ja molemmilla kerroilla jouduin hiomaan juur noita liitinsormia (sippasi n. 1 km vuokraamosta lähdettäessä). Itsellä on ollut nykyinen sähkäri yli 9000 km verran (4 v) ja muijalla pari v pitempään.
-
Akussa kait pitäisi varaustila näkyä kun napista painaa, vaikka koskettimet olisivatkin hapettuneet yms. Ei näy varaustila ja laturi palaa heti vihreää valoa, vaikka ei se täynnä ollut ma kun viimeksi ajoin. Silloin lataus näytti n. puolta tolppaa. Tuossa pyörittelin akkua ja etsiskelin josko siellä olisi joku reset nappi esim ylikuumenemisen takia, mutta ei näy. Yritetty muistella koska akku vaihdettiin niin sellainen muistikuva, että -24 heti keväällä. Tiedot varmaan löytyy kyllä paikallisesta huollosta, kuitin kumminkin muistan tuhonneni tämän kesän aikana, sen kummemmin asiaa tutkimatta. Ja tosiaan tämä akku on pitänyt hyvin varauksensa , mutta ajettu sillä on todella vähän. 200km on ihan maksimi, joten ei tämä kait mikään normi homma, vaan helteisen kesän aamupäivän auringon syytä. Toissapäivänä emännyys oli rimmeröinyt pyörätelineen edustaa ja nostanut pyörät keskemmälle pihaa, joten paistoi silloin päivälläkin siihen. Mutta on se nyt piru jos pyörää pitää varjossa / kellarissa kesäisin pitää. Robotti leikkurikin pelittää saman auringon alla töitä tehden.
Yritin mitata liittimistä jännitteen. Tasan täydet 0 (nolla) V. Paikallinen pyöräkorjaaja näytti olevan lomalla, tosin ei se varmaan akkua ala avaamaan, mutta jospa se tietäis jotain tai sellaisen joka tietää enemmän. Samoin se kuoli kyllä edellinenkin akku. Jännite katos ja laturi paloi vihreää.
-
Oletan että kyseessä on jonkin sortin litium-akku, Li-Po tms.
Sellaisen tappaa jos se pääsee jostain syystä liian tyhjäksi. Akuissa on tavallisesti jonkin sortin BMS eli akunhallintasysteemi joka pitää huolen että akkua ei pureta liian alas, ei ladata liikaa jne. Itsepurkautuminen noissa on melko hidasta mutta jos akun ajaa 'tyhjäksi' ja jättää sen vaikka talveksi seisomaan niin silloin itsepurkaus voi tyhentää sen vielä alemmas ja vainaa on valmis.
Yhden Li-Po (litium-polymeeri) kennon jännite vaihtelee sen lataustilan mukaan. Täyteen ladattuna kennon jännite on tyypillisesti 4,2 volttia, ja tyhjänä se ei saisi laskea alle 3,0-3,2 voltin. Nimellisjännite, eli akun tyypillinen käyttöjännite, on 3,7 volttia. Akussahan noita yksittäisiä kennoja on sarjassa enemmän ja vähemmän.
Jos yksikin kenno on purkautunut alle noin 3 V niin tuo BMS tai laturi ei anna sitä enää ladata ja siihen on syynsä. Liian alas purkautunut kenno voi väkisin ladattuna myöhemmin muuttua epävakaaksi ja seurauksena saattaa olla thermal runaway eli suomeksi sanottuna akkupalo.
Eli jos tuollainen paketti ei enää sen oikealla laturilla suostu lataantumaan niin sitä ei kannata yrittää kovin vippaskonsteilla elvyttää. Siinä voi käydä ikävästi.
Meillä on kokemusta yhdestä RC-lentokoneen akusta joka oli enää muistaakseni jotain keskimäärin 2,8 V per kenno ja järkevä laturi kieltätyi yhteistoiminnasta. Poika sitä latasi ulkopuolisella sähköllä ihan hitaasti, hallitusti ja varovasti sen verran lisää että sen oma laturi suostui jatkamaan. Varttia myöhemmin kannettiin palava paketti pihalle ja tuuletettiin kämppä. Noissa drone- ym akuissahan ei itsessään ole mitään suojatekniikkaa vaan kaikki äly ja balansointi on niin laturin kuin sähköä käyttävän laitteen huolena.
Mulle tuotiin yksi 'unohdettu' sähköpyörän akku kanssa. Monta kennoa purkautunut liian alas. Nyt mulla on sitten 30 kpl vainaita 18650 -kennoja... olisi hyviä aikasytyttimiä pyromaanille. Järjestää vain hitaan tyhmän latauksen ja ja jossain vaiheessa lataus menee sitten 'yli'...
Noiden kanssa ei kannata leikkiä, ovat sen verran suuria akkuja jo.
https://www.youtube.com/shorts/Mr35GEQskTE
-
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...
Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.
Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.
-
200 -300 eurolla saa ebaysta tai temusta uusia akkuja .
Ehkä ei just saman laista ,mutta soveltamalla uudet liittimet .
-
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...
Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.
Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.
Tuota lämpenemistä syytin ja syytän yhä. Siksi annoin viilentyä ilmalämpöpumpun 21 asteen alla ennen kun yritin laadata. Kun ei onnistunut pidin tunnin jääkaapissa. Eipä vaikutusta silläkään. Mutta ei kait mitenkään muuten edes ole mahdollista puolesta latauksesta tippua ilman käyttöä muutamassa vuorokaudessa johonkin latauksen ulottumattomiin.
-
Syksyisin on ihan käsittämättömiä tarjouksia uusista sähkökonkeleista. Mallivuosi vaihtuu....
-
Niin tuo edellinen on yleisesti litium-akuista, ei välttämättä liity suoraan kysyjän tapaukseen...
Noissa on yleensä myös lämpötilavalvonta... voisiko kuumeta auringossa niin kuumaksi että se puuttuu peliin? Tumma kappale suojaisassa paikassa auringossa lämpenee kyllä yli 50 asteeseen.
Sen pitäisi kai kyllä palautua kun akku on taas normaalilämpöinen.
Tuota lämpenemistä syytin ja syytän yhä. Siksi annoin viilentyä ilmalämpöpumpun 21 asteen alla ennen kun yritin laadata. Kun ei onnistunut pidin tunnin jääkaapissa. Eipä vaikutusta silläkään. Mutta ei kait mitenkään muuten edes ole mahdollista puolesta latauksesta tippua ilman käyttöä muutamassa vuorokaudessa johonkin latauksen ulottumattomiin.
Juu ei voi purkautua niin nopeasti ellei sitten jossain muualla ole vikaa vikaa™..
Ei kai siellä ole ihan perinteistä lämpösulaketta sitten - noin alhaisiin lämpötiloihin ei luulisi sellaista ratkaisua tehdyn.
Mankelin merki / malli ?
-
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo ;D
-
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo ;D
https://www.crescent.fi/media/wysiwyg/pdf/AKUNkayttoohje.pdf
Tuolta kun lukee sivulta 9 niin olet tehnyt Kaikki mahdolliset virheet akun kanssa .
-
Cresent Elsa eli todellinen sähkö mummo ;D
https://www.crescent.fi/media/wysiwyg/pdf/AKUNkayttoohje.pdf
Tuolta kun lukee sivulta 9 niin olet tehnyt Kaikki mahdolliset virheet akun kanssa .
Mää yritin lukea tuon sivun 9 ihan syventyen ja en mää mielestäni kaikkia virheitä ole tehnyt. Mutta kohta älä altista akkua kuumuudelle on kohta johon se nyt kelien puolesta hieman ajattelematta on joutunut. Ja sitä olen koko ajan ajatellutkin akun tuhon syyksi. Mutta paskaa laatua tuollainen akku .... Kuten sanoin robotti leikkuri tekee työnsä samassa paahteessa päivittäen.
-
No ei tuossa nyt mitään niin ihmeellistä ole. Lähinnä että akkua ei saa päästää liian tyhjäksi (lataus harvakseltaan myös pidemmän varastoinnin aikana) eikä pidä ladata pakkasessa tms.. paras akunkesto saavutetaan kun varaustaso pidetään välillä 20-80%. Kuten kaikissa litium-pohjaisissa akuissa. Älykkäämmät systeemit näyttävät käyttäjälle 0-100 prosenttia vaikka oikeasti lataavat aina enintään sinne 80 tienoille eivätkä myöskään pura aivan turvarajalle asti. Eli akun teoreettista kapasiteettia ei koskaan käytetä oikeasti kokonaan.
Myyvät kiinalaiset taas saattavat pyrkiä käyttämään 101 prosenttia mahdollisesta :-) Ja sitten niitä muutenkin hätäiseen tehtyjä akkuja kosahtelee...
En nyt oikein osaa tuohon mitään sanoa.. eihän nyt ole niin että se on se laturi joka ryppyilee kuumassa...?
"Laturin vihreä LED palaa = Akku on ladattu täyteen tai se on poistettu laturista."
Kontaktivika, laturi luulee että akku on irti vaikka se on kiinni ja pitäisi ladata?
Laturissa on myös sisäinen lämpösuoja, sen aktivoitumisen pitäisi kai sytyttää laturiin keltainen valo...
Se varsinainen latausäly on siellä itse akussa - voihan olla että siellä on joku käpy. Laturi antanee vaan vakiojännitettä jota se äly sitten annostelee mielensä mukaan.
-
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo
-
No ei tuossa nyt mitään niin ihmeellistä ole. Lähinnä että akkua ei saa päästää liian tyhjäksi (lataus harvakseltaan myös pidemmän varastoinnin aikana) eikä pidä ladata pakkasessa tms.. paras akunkesto saavutetaan kun varaustaso pidetään välillä 20-80%. Kuten kaikissa litium-pohjaisissa akuissa. Älykkäämmät systeemit näyttävät käyttäjälle 0-100 prosenttia vaikka oikeasti lataavat aina enintään sinne 80 tienoille eivätkä myöskään pura aivan turvarajalle asti. Eli akun teoreettista kapasiteettia ei koskaan käytetä oikeasti kokonaan.
Myyvät kiinalaiset taas saattavat pyrkiä käyttämään 101 prosenttia mahdollisesta :-) Ja sitten niitä muutenkin hätäiseen tehtyjä akkuja kosahtelee...
En nyt oikein osaa tuohon mitään sanoa.. eihän nyt ole niin että se on se laturi joka ryppyilee kuumassa...?
"Laturin vihreä LED palaa = Akku on ladattu täyteen tai se on poistettu laturista."
Kontaktivika, laturi luulee että akku on irti vaikka se on kiinni ja pitäisi ladata?
Laturissa on myös sisäinen lämpösuoja, sen aktivoitumisen pitäisi kai sytyttää laturiin keltainen valo...
Se varsinainen latausäly on siellä itse akussa - voihan olla että siellä on joku käpy. Laturi antanee vaan vakiojännitettä jota se äly sitten annostelee mielensä mukaan.
Niin ei se laturi ole kuumassa vaan n. 22-23 sisälämmössä. Luulin akun olevan tyhjä, kun pyörään ei tullut virtaa. Akussa olisi pitänyt olla virtaa ja ajattelin ottaneen nokkiinsa kuumuudesta ja vein akun noin puoleksi vuorokaudeksi sisälle jäähtymään. Ja kun se oli sisällä tökkäsin laturin kiinni ja se paloi alusta alkaen vihreää valoa. Akun siniset ledit eivät edes vilkahda mitenkään, jota tekee jos virta olisi loppunut ajamalla. Kait se lämpö / kuumuus tappoi jotain akusta.
-
tuokin ihan mahollista. tuttu haasto äsken että hältä meni viime kesänä akku kun oli vajan seinustalla kuumassa aurinkon paisteessa.. kait noita joku ammatti asentaja vielä korjais mut saattaa olla et uutta putkeen. mitä lie maksaa laittaa uutta sisusta? ja sen piirin kait voipi nollata..?
-
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo
Kerropas merkki ja malli. Kiinnostaa.
-
4 vuotta ja 4000km ei mitään ongelmaa, laatupyörällä.. Range n 150km,uutena 175km ei muuta kun ajoo
Kerropas merkki ja malli. Kiinnostaa.
On jo kertonut ::)
-
Niin ei se laturi ole kuumassa vaan n. 22-23 sisälämmössä. Luulin akun olevan tyhjä, kun pyörään ei tullut virtaa. Akussa olisi pitänyt olla virtaa ja ajattelin ottaneen nokkiinsa kuumuudesta ja vein akun noin puoleksi vuorokaudeksi sisälle jäähtymään. Ja kun se oli sisällä tökkäsin laturin kiinni ja se paloi alusta alkaen vihreää valoa. Akun siniset ledit eivät edes vilkahda mitenkään, jota tekee jos virta olisi loppunut ajamalla. Kait se lämpö / kuumuus tappoi jotain akusta.
Vaikuttaa siltä että jonkun elektroniikkaa ymmärtävän pitäisi katsoa mitä siellä akun printillä on. Kenties joku lämpösuojaratkaisu on aktivoitunut.
Itse kennojen ei kuitenkaan pitäisi tuommoisessa lämmössä oleskelusta hajota. Kennojen yleisesti kerrottu maksimi lepotilan lämpötila on siinä +50 C paikkeilla, ei siis lataus tai purku. Tuskin ne kuitenkaan auringossa tuota ylittävät, ainakaan paljoa.
Lisäys: ainakin joillekin drone-ym akuille sallitaan rajussa virranotossa +70 C sisälämpö. En tiedä onko noissa paljon valmistaja- ja muita eroja.
-
mutta eikös nuo akkukotelot ole yleensä mustia tahi tummia. ? ite huomasin et oli aika kuuma musta muoviloota joka oli aurinkonpaisteessa.. ei paljainkäsin kehannu koskea. ja kun nuo tekniikat on vielä halvimmalla mahollisella tehty niin saattaa olla lämpö jo 40 asteen pinnassa liikaa.. ainakin tuon tutun akun korjaaja oli maininnu..
-
Luulen että on sama ongelma kuin led-loistepukissa tehty halvalla toimii jonkun aikaa mutta komponenttien säästöstä johtuen tulee hajoamaan itsestään etenkin jos käyttö olosuhteet ei ole hyvät, päällepäin ei pysty sanomaan miten lataus on suunniteltu koska se on sisällä siellä akussa jossa on monta kennoa ja jos ne saisi näkyviin niin löytyisi kiinalainen valmistajan tiedot joista ei saisi tietoa miten pitäisi latauksen toimia, koska hinta-alkaen mallissa käytetään halvinta, tuskin se kuumuus yksin selittää, mutta jos akusta on auringossa toinen pää ja toinen varjossa voi saada aikaan suojamekanismin toimimaan, hyvä niin, tietysti voi olla että liittimet likaiset tai kuluneet pinnoitteet voisi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella ei hankaamalla, itse yrittäisin elvyttää laittamalla latautumaan sellaisen mekaanisen ajastimen ohjaamana jossa katkotaan latautumista, tietysti pitää varmistaa että laturi sammuu tauon aikana
-
Puhuttu akku on sitten joku noista ? https://www.suomenurheilupyora.fi/akut
Crescent Elsa 11,6Ah 418 Wh E-going / 500 Wh ?
-
Puhuttu akku on sitten joku noista ? https://www.suomenurheilupyora.fi/akut
Crescent Elsa 11,6Ah 418 Wh E-going / 500 Wh ?
Silmä määräisesti katsottuna tuo https://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-sahkopyoran-akku-egoing-moottorille
Niin ja en ala tilaamaan itte akkua. Eka akku elvytettiin takuu huollossa maahantuojalla hetkellisesti. Siis jotain niille saa ja ehkä paikallinen huolto tietää jos näin on. Lisäksi viimeksi huolto sai akun (alkuperäisen paskan) alle 400 vaikka netti näytti silloinkin alennettua 699 hintaa.
Jaahans nyt kun jaksais perehtyä onko shimano vai egoing ...
-
oispa kiva kuulla kuinka noilla työsuhtepyörillä menee nykyään? aika moni kerkes hankkimaan sähkipyörän ja nyt kait jo joutuvat ite kustantamaan huollot ( akut jne ) aika hintavia nuo akut näyttäis olevan mutta kuin pitkään oikein kestääkään, onkin yhtä uusi asia kuin sähkyautoin moiset..
-
oispa kiva kuulla kuinka noilla työsuhtepyörillä menee nykyään? aika moni kerkes hankkimaan sähkipyörän ja nyt kait jo joutuvat ite kustantamaan huollot ( akut jne ) aika hintavia nuo akut näyttäis olevan mutta kuin pitkään oikein kestääkään, onkin yhtä uusi asia kuin sähkyautoin moiset..
Voi kun muistaasin paljonko meillä on kilometrejä. muistakseni reilu 600 ja kolmannen kerran akku paskana. Tosin vasta toinen akku, kun ekalla kerralla käyttäytyi kuin tämä nyt mutta silloin pakkasen jälkeen. Jos muistan sanan oikein niin se galibroitiin maahantuojalla. Mutta tuskin ne nyt enää vanhoihin romuihin satu. Mutta empä olisi uskonut että cresentin laatu tai käyttämä laatu on jotain tälläistä.
-
Raymond, yamaha Motor...Perus Porvarille tiedoksi💪
Tarkistin ny niin on näköjään range vähän tippunut 135km 100% akulla
-
Luulen että on sama ongelma kuin led-loistepukissa tehty halvalla toimii jonkun aikaa mutta komponenttien säästöstä johtuen tulee hajoamaan itsestään etenkin jos käyttö olosuhteet ei ole hyvät, päällepäin ei pysty sanomaan miten lataus on suunniteltu koska se on sisällä siellä akussa jossa on monta kennoa ja jos ne saisi näkyviin niin löytyisi kiinalainen valmistajan tiedot joista ei saisi tietoa miten pitäisi latauksen toimia, koska hinta-alkaen mallissa käytetään halvinta, tuskin se kuumuus yksin selittää, mutta jos akusta on auringossa toinen pää ja toinen varjossa voi saada aikaan suojamekanismin toimimaan, hyvä niin, tietysti voi olla että liittimet likaiset tai kuluneet pinnoitteet voisi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella ei hankaamalla, itse yrittäisin elvyttää laittamalla latautumaan sellaisen mekaanisen ajastimen ohjaamana jossa katkotaan latautumista, tietysti pitää varmistaa että laturi sammuu tauon aikana
Nyt ei voi kun nauraa ;D Ja mitähän noi lataus yms koskettimet vaikuttaa sihen , että akun siniset ledi valot eivät edes vilkahda silloin kun akku on irti. "Tyhjällä" akullakin siis sellaisella normi tyhjällä ne vilkahtaa kun napista painaa. No asia ratkennee tavalla tai toisella tulevaisuudessa.
-
Akkujätteelle ei ole vielä tullut täysin valmista järjestelmää. Liian usein rupeaa kierrätyslaitoksissa jokin akku palamaan. Kierrätyspisteissä akut ovat sikin sokin, osa on teipattuja, osa aivan paljaana. Kierrätykseen tulevien akkujen määrä voi lisääntyä jo muutaman vuoden kuluttua kestämättömäksi, ellei esimerkiksi verovaroin aleta kunnolla tukemaan akkuaikakautta.
EU:n akkuasetus on jo kaksi vuotta vanha, eikä vielä voi havaita, että akkukiertotalous olisi saanut jotenkin innostuneen lähdön teolliseksi toiminnaksi. On muistettava, että esimerkiksi lyijyakut menivät 1960-luvulla vielä kaatopaikoille penkkaan, lyijyakkujenkin kierrätys on vielä melko tuore bisnes.
-SS-
-
Yksi ongelma on sen akkujätten epähomogeenisuus. 300-kiloinen sähköauton akkupaketti päätyy hyvin varmasti teollisen mittakaavan käsittelyyn, sähköhammasharja, virtapankki tai kännykkä voi vahingossa päätyä vaikka sinne energiajätekasaan ja aiheuttaa yllärin..
Joskus vähän ihmettelin nitä pahvisia paristojen ja akkujen keräyslaatikoita kaupoissa joihin on tungettu sekaisin kaikkia mahdollisia akkuja ja paristoja, mutta ei niistä sitten kai paloja ole kuitenkaan syttynyt. Taitavat patterit olla yleensä jo niin tyhjiä ettei niistä suurempaa potkua enää irtoa. Eikä niitä ole kuitenkaan mekaanisesti murjottu, toisin kuin jossain energiajätekeräilyssä.
-
mut melkonen lataus on noissa pikku nappipattereissa. tarkoituksella en takkaan heitänyt vaan oli sellasessa soivassa postikortissa (jälkeenpäin hoksasin) laitoin takkaan palamaan ja julmettu jysäys ja tuhkat pöllysi. Että jos isomppi patteri räjähtään niin elkoinen pössäys on. Joten on ihan syytä ottaa tosissaan. Onhan niitä kännykän akkujakin mosahtanut.
-
Meillä kaksi edullista ( alle 1000e ) kiinan sähky pyörää , toinen 4vuotta toinen kolme vuotta vanha . Toimii vielä niinkuin uutenakin .
-
onko sähkö avustuksena kuinkakin tehokas noissa? ite kiinnostunu moisista kun ei ihan hintavaa kehtaa seisomaan ostaa mutta tarvittaessa toimis kuitenkin.. kevät ja syys painotteisena käytössä..
-
Sivussa asuvalla pitää olla tuplamoottori (MG740 plus) https://rollboys.com/tuote/lankeleisi-mg-740-plus-sahkopyora/
Näyttäis olevan suomalainen putiikki https://tietopalvelu.ytj.fi/yritys/3106290-9
-
onko sähkö avustuksena kuinkakin tehokas noissa? ite kiinnostunu moisista kun ei ihan hintavaa kehtaa seisomaan ostaa mutta tarvittaessa toimis kuitenkin.. kevät ja syys painotteisena käytössä..
Avustustasoja on usein monta, ohjaustangossa olevaa valitsinta painelemalla. Lisäksi voi olla ns. talutusavustin, jossa siis ei tarvitse polkea. Maksimiavustuksella voi istua rennosti takakenossa ja pyörittää polkimia, niin nousee jyrkätkin ylämäet. Akku kuluu isoimmalla avustustasolla vauhdilla, joten oma hiki säästää akkua.
On vielä huomioitava, että avustusta ei saa tulemaan moottoriin polkematta, niin kuin sähkömopolla, poljettava on aina jonkinlaista vastusta vasten, koska polkimien pyörityksen eteen päin viemä momentti viestittää avustukselle, että pitää antaa hönkää moottorille.
-SS-
-
Noissa tavallisissa loppuu avustus 25 km /h vauhdissa, mutta kait ne lopit osaa noitakin virittää. Yks tuttu oli koeajanut poikansa pyörää ja sanoi, että 50 sai helposti mittariin, mutta alkoi kylätien piki jo siinä vauhdissa hirvittää.
-
onko sähkö avustuksena kuinkakin tehokas noissa? ite kiinnostunu moisista kun ei ihan hintavaa kehtaa seisomaan ostaa mutta tarvittaessa toimis kuitenkin.. kevät ja syys painotteisena käytössä..
Näissä meidän pyörissä on 5 asentoinen sähkö avustin . pienimmällä eli ykkösellä avustin vie pyörää 5 km tunnissa ja isoin 5asento vie fillaria 25km tunnissa eli suurinta mahdollista nopeutta . näissä on polkimien pyörimis tunnistin joka antaa sitten moottorille ,joka on etu pyörässä , käskyn avustaa . Kunhan polkimet pyörii moottori avustaa . Tyttärellä kun oli kerran ketjut lähteneet päältä,niin pelkästään polkemalla pääsi eteen päin . eli ilman ketjujakin noilla pääsisi eteen päin kunhan vähän polkee . Sitten noissa on 7vaihteinen shimano kappa vaihde . 7vaihteella ja 5avustuksellakin pääsee kevyesti vasta tuuleen ja isotkin mäet vauhdilla ylös . Teho etu pyörässä olevassa moottorissa on 250kw ja joku laskennallinen range on noin 70km , riippuen millä teholla itse polkee pääsee pitemmällekin .
-
ilman ketjujakin noilla pääsisi eteen päin kunhan vähän polkee .
Toimiiko semmoinen ilman ketjuja, jossa on siinä poljinkeskiössä se moottori ?
-SS-
-
Teho etu pyörässä olevassa moottorissa on 250kw
Hurjia on fillarit nykyään
-
ilman ketjujakin noilla pääsisi eteen päin kunhan vähän polkee .
Toimiiko semmoinen ilman ketjuja, jossa on siinä poljinkeskiössä se moottori ?
-SS-
Tuo keski moottorinen onkin siksi huono valinta .
-
Teho etu pyörässä olevassa moottorissa on 250kw
Hurjia on fillarit nykyään
hups niin on ;D
-
okei. hyää tietoa taas. itelle kun tuo villari ois työmatka kuljin kun ei kehtaa aina traktorilla metälle ajaa.. mutta kun iltapuolella kotio tahtoo niin ois kiva kun ylämäkeen ois avustus. alkaa yleensä jo päivän päätteeks jalka painaa ja hyä ois kotio päästä kuivatteleen ja huilaamaan.. ja mopoa en halua kun jalka kaipaa liikettä toimiakseen.. onkohan noihin muuten saatavilla millaisia tarakoita tavaran ( motorisaha, pensat ) kuletusta varten?
-
... lyijyakut menivät 1960-luvulla vielä kaatopaikoille penkkaan, lyijyakkujenkin kierrätys on vielä melko tuore bisnes.
-SS-
Tikkurilassa oli vuodesta 1935 Oy Grönberg Ab:n lyijysulatto ja lyijyvalkoistehdas jonnekin 70-luvulle asti, vielä 80-luvulla Beran lyijysulatto kehä kolmosen ja Tuusulantien risteyksessä. Tikkurilan laitos oli ns. kuilu-uuni, eli sinne laitettiin koksia ja (oksidoitunutta) lyijyromua, uunin pohjalta valutettiin sitten metallista lyijyä. Uutena uunin päässä oli suodatin, koska sieltä saatiin niin paljon lyijyä, että kannatti ihan taloudellisestikin. Sitten 1950-luvulla "suodattimet menivät epäkuntoon" ja joskus 70-luvulla Hgin Kaisaniemessä (20 km etäisyydellä) havaittiin ilman lyijypitoisuudessa selvä piikki, kun tuuli tuli juuri Tikkurilan suunnasta. Aikana, jolloin autotkin polttivat lyijyllistä bensaa. Maatalouden tutkimuskeskuksen pääpaikka oli tuolloin Tikkurilassa ja jostain syystä viljelysmaan raskasmetallitutkimus oli Suomessa silloin eurooppalaista kärkeä...
Mutta noin asiasta: lyijyakku on aika helppo kierrätettävä näihin litiumakkuihin verrattuna. Siellä on standardeissa ja tekniikassa vielä paljon tekemistä.
-
Eikös vanhoista akuista ja paristoista tehda luomu lannoitetta :D
-
juuu. mut teköövät myös muuta raaka-ainetta noista.. akuista en tiijä mut pattereista kyllä..