Tuo että päävirtajohto kiemurtelee läpi työkoneen, päästä päähän, akulta tai starttimoottorilta, virtalukolle tai sulakerasialle, milloin mistäkin läpi ujutettuna ilman mitään suojausta, ja ilman minkäänlaista sulaketta alkupäässä, on tosi alkeellista ja vaarallista sähköasennusta!
Ja laittakaa päävirtakatkaisimet joka työkoneeseen, kipikapi, niinkuin olisi jo
Juu. Ja tarkastakaa välillä että se päävirtakytkin todella katkaisee. On tullut vastaan useampikin joka ei katkaise. Sekä vielä useampi joka ei kunnolla kytke, mutta sen huomaa helpommin :-)
Tarina tosielämästä:
- olipa kerran kaverin traktori jossa on 2 akkua, yksi molemmin puolin konetta ohjaamon alla. Välissä kulkee yhdyskaapeli siellä täällä pujotellen.
- kuski ajeli aikansa ja ihmetteli kun sellainen vieno käry pyörii ohjaamossa. Kun kone pysäytettiin, se ei enää lähtenyt käyntiin, ei tullut sähköä. Todettiin että päävirtakytkin oli lämmin - ja sökö.
- pikakorjaus tehtiin ohittamalla kytkin, laittamalla molemmat johdot saman mutterin alle.
- koneella ajeltiin ehken tunti ilman mitään ihmeellistä.
- seuraavan pysähdyksen jälkeen lähdin itse ajamaan samalla koneella. Noin minuutin päästä alta tulee savua siinä määrin että heikkonäköisempikin olisi sen huomannut. Pysäytin, kaveri lähti hakemaan sammutinta ja minä aloin repimään akkuja ulos ja johtoja irti. Saatuani 1. akun käännettyä ulos alkoi savu vähetä, sain kuitenkin pikavauhdilla toisen kengän irti.
- tarkempi tutkimus paljasti että suurin osa kaikista akkuihin liittyvistä paksuista kaapeleista oli enemmän tai vähemmän kärventyneitä.
Syynä oli etuvedon kardaaniin paljaaksi hinkkautunut akkujen yhdyskaapeli. Kardaanissa ollut muovisuojus oli metsässä rikkoutunut joitakin aikoja sitten, ja se oli rikkinäisenä poistettu kokonaan roikkumasta. Kukaan ei ollut huomannut että kun toisen akun työntää paikoilleen niin johto painuu nojaamaan kardaaniin. Kun vedin akun ulos niin kaapeli liikahti ja oikosulku poistui. Heikkolaatuinen alkuperäinen päävirtakytkin oli toiminut sulakkeena ja hajonnut silloin aikaisemmin.
Lähellä oli ettei palanut koko moottorivetäjä. Nyt arvoitukseksi jäi vain se että mitä kardaanin, etuperän ja vaihteiston tumpin laakerit ovat pyöriessään tykänneet niiden kautta ajetusta 'hitsausvirrasta' :-(