Tuntuu että aika usein Sampon omistajat ovat keskimääräistä tollompia koneen omistajia, ei mitään ennakkohuoltoa ja ajetaan kuin päättömät kanat. Toki on huolellisiakin omistajia jotka vannoutuneiden Claas-miesten tapaan huoltavat koneensa ennen kautta hyvin ja käyttävät jopa ammattikorjaajan katsomassa mahdollisesti vikaantumaan tulevat paikat ennalta kuntoon, ja harvoin heillä Sampo särkyykään, mutta paljon on näitä "kone käyntiin ja pellolle täysillä märkää lakoa puimaan ja paska kone kun hajosi"- tyyppisiä Sampon omistajia. Itseltäkin kaksi jo iäkkäämpää Sampoa löytyy mutta toinen on sentään naamioitu Massikaksi.
Onko tuo nyt sentään ihan noinkaan. Kyllä vanhempiin saksalaisiin tunnutaan luottavan enempi, eikä siihen oikein pääse jokamies edes otteeseen, kun ensimmäisenä tulee vastaan joku kärrynpyörän kokoinen ja puolen tonnin painoinen valuhihnapyörä krymppiliitoksineen ja kiiloineen. Esimerkiksi seuloja en Claasista ota pois, kun niitä ei ole ihmisvoimin tarkoitettu otettavaksi pois. Onneksi puhdistusta varten löytyy seulakopan takaseinästä poikkilevy, jossa on kaksi varmasti kiinni istunutta 17 mm vaaksan mittaisella kierteellä varustettua pulttia. Niin pääsee edes hiukan puhdistelemaan, kun vemputtaa pinteessä olevia pultteja räikällä tovin. Ja takaisin laittaessa ovatkin reiät kuin entisen miehen heilalla silmät: kierossa.
Tässä oli hauska kerettiläinen kirjoitus; äskettäin Murtolasta koppasin, ei siis minun, mutta NIIN TOTTA:
"Seulaston kunnollinen paikalleenlaitto on taas Claas-ergonomian taidonnäyte: työnnä painava seula ahtaasta välistä, tarkista, että puolentoista metrin päässä pimeässä kolossa olevat tapit menevät tasan seulojen koloihin. Kiristä pitkät pultit juuri sopivasti ja oikeassa kulmassa ja lukitse koko viritys paikalleen toisilla muttereilla. Käytä kiristäessä momenttiavainta, etteivät pehmeät jengat petä ja päättele jostain oikea momentti. Jos jengat pettävät, niiden korjaaminen on helppoa sillä ne ovat muutaman sentin upotettuna neliskanttisen putken sisällä, johon ei pääse mistään käsiksi."Täytyy myöntää, että jokainen Claasin huoltoyritelmäkin on vähän sellainen, et no psskat, en kyllä tänäkään vuonna aio tuolla mahallaan ähkiä yläilmoissa moottorin tai säiliön päällä. Sampossa onnistuu, kun istuu jakkaralla maassa ja ruuvailee suodattimet ja täyttelee öljyt, tai vaihtelee hihnat. Mukava hoitaa joka kesä, vaikkei käyttöäkään olisi, ja rasvapatruunan kun työntää päivittäin vetokehiin, eipä rallata. Claasin alennusvaihde varsinkin oikealla puolella on tympivää edes miettiä öljyn truuttaamista. Ehkä jos polttaa plasmalla koko Claasin 40 x 40 cm kuutioiksi, niin voisi sitten etukuormaajalla laitella penkille huolto-osat mukavasti esille.
Sampossa on moni paikka järkevästi tehty, että vaikka heinäladossa ennakkohuolto onnistuu.
-SS-