Mä olen mieltänyt nämä uudemmat perus-Tuhtit juuri sellaisiksi nätisti kauniilla ilmalla käytettäviksi viljakärryiksi. Kaikki rankempi käyttö on nopeasti turmioksi.
Onhan ne kevyitä ja näppäriä kevyeen käyttöön.
Meillä on palalaitakärryjä neljä kappaletta. Onhan ne kustannustehokkaita viljanajoon jne. mutta jotenkin on vaan alkanut maku mennä. Täytyisi olla kapasiteettia enemmän pitkän matkan kuljetuksiin ja muutenkin. Investoisin, mutten ole oikein osannut päättää, että laittaako kiinteälaitaset viljakärryt vai maansiirtokärryyn viljakasetin. Molempien huono puoli on, että siihen joutuu pari kymppiä verollista laittamaan. Vanhoja voi toki lykätä vaihtokoneina toiseen suuntaa. Varma asia on se, että renkaiden kohdalla ei nyt säästellä.
Sitten pitää muistaa, että lujat kärryt painavat melkoisesti, joku 15 m pitkä kuorma - auton perävaunu, siihen menisi 400 hl viljaa, mutta eikös sellaisen omapainokin ole jotain 7 - 8 tonnia. Että Fendt 1050 ja kaikki rautapainot mitä saa, paineilmalaitteet, niin voi vetää täysiä kuormia. Joku 6300 Valtra voi alkaa sutia semmoisen viljakuorman kanssa, tai ilmankin viljaa.
Niin, ajattelin sitä, että liekö järkevää alkaa investoimaan tekniikkaan, joka on jäämässä vanhaksi. Nyt viimeinen sana on chaservaunu, jota syötetään rumpupuimurilla, sitten viljalaitainen kuorma-auto tai kaksi kuljettavat kuivurilaitokselle.
Kuva: kumiteloilla varustettu Balzer ruuvityhjennyksellä varustettu vaunu
-SS-