• Tavallinen aihe

Aihe Tuhti kärryjen malli?  (Luettu 3689 kertaa)

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Tuhti kärryjen malli?
Ostin parivuotta sitten kärryt jotka mainostettiin 80-luvun Tuhteina mutta erikois isolla lavalla. Rungossa ei ole kilpeä josta paremmin tietäisi. Kärryn laidat ovat punaiset mikä viittaisi uudempaan malliin. Telin tuenta on minusta uudemman mallinen kuin 80-luvulla eli palkki on tuettu molemmin puolin ja siksi palkki on pidempi kuin vanhemmissa. Runko on V-malli. Kippisylinterillä on vuosi 1998 mutta voi myös olla uusittu. Lava on noin 2,4x5m eli kahdeksan kuormalavaa matuu kyytitiin. Jossain on ollut juttua perunan viljelijöille tehdyistä malleista ja tämä voisi vastata kuvausta. En vain löydä mistään tietoja näistä ja olisi kiva tietää enemmän.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1017
Vs: Tuhti kärryjen malli?
M-sarjan punaiset peruskärryn lavan leveys oli 220cm.
Ja W-sarja levisi 250cm.
Et joku erikoismalli on kyseessä. Mut ei kyllä tietoa ole.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7498
Vs: Tuhti kärryjen malli?
https://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Specs/Tuhti

Tuollainen sivusto löytyy, mutta oon kans kerran törmännyt huutokaupat.comissa myynnissä olleeseen "Tuhtiin" johon ei tuon sivuston tiedot sopinut. Toki saattoi olla, että siinä kärryssä ei ollut kuin Tuhdin laidat. En saanut, joten ei aiheuttanut enempää ihmetystä.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1357
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Runko on V-malli.

Tuota runkoa sanon A-rungoksi. Se on paljon heikompi ja huterampi kuin H-runko.
Itsellä M12o taipui runko vain kippaillessa pelloille kosteaa turvetta alle 12 tn painoilla. Sylinteri painoi kipin alapäästä rungon mutkalle. Jouduin vahvistamaan C-palkin laittamalla järeää lattaa c:n sisään. Kestänyt siitä lähtien. Ei ole 12 tonnin kantavuutta todellisuudessa ja kippaus mielellään paikallaan ja suorassa. Runko on veltto.
Katottiin kerran Weckmannin pomon kanssa minun kärryä näyttelyssä, olivat vahvistaneet tehtaalla joitain A-runkoja.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17295
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Runko on V-malli.

Tuota runkoa sanon A-rungoksi. Se on paljon heikompi ja huterampi kuin H-runko.
Itsellä M12o taipui runko vain kippaillessa pelloille kosteaa turvetta alle 12 tn painoilla. Sylinteri painoi kipin alapäästä rungon mutkalle. Jouduin vahvistamaan C-palkin laittamalla järeää lattaa c:n sisään. Kestänyt siitä lähtien. Ei ole 12 tonnin kantavuutta todellisuudessa ja kippaus mielellään paikallaan ja suorassa. Runko on veltto.

Katottiin kerran Weckmannin pomon kanssa minun kärryä näyttelyssä, olivat vahvistaneet tehtaalla joitain A-runkoja.

Vanhassa Kipassa on H-runko, mutta sekin kyllä voi notkahtaa. Meillä on 10 t telikipa, joka on vahvistettu myös latalla ja C-palkkia koteloksi hitsaamalla. Toinen pitkälavainen Kipa taipuu rungon keskeltä alaspäin kaarelle melko paljon kipatessa, samalla pyörien kuorma taivuttaa runkopalkkeja yläreunasta sisään päin, koska poikittaistukia ei kipin ja akseliston kohdalla ole mietitty riittävästi. Lisäksi Kipa on meidän ainoa kärry, joka kuoppaisella tiellä keikuttelee lavan etukulmia ylös alas enemmän kuin pyörät liikkuvat ylös alas .

V-runkoisia meillä on tai on ollut  Velsa, Pehtoori, Tuhti, Rysky, ja H-runkoisia Kipa.

-SS-

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1357
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Naapurit ihmettelee kun en lainaa  Tuhtia. Säästän sen vain viljalle, hakkeelle ja kevyelle rseulotille uokamullalle. Ei sonnanajoon ja toisten kolhimaksi ja kaadettavaksi. Peltiä on huono korjata ja pohjan pitää olla liukas.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3292
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Mä olen mieltänyt nämä uudemmat perus-Tuhtit juuri sellaisiksi nätisti kauniilla ilmalla käytettäviksi viljakärryiksi. Kaikki rankempi käyttö on nopeasti turmioksi.
Onhan ne kevyitä ja näppäriä kevyeen käyttöön.
Weckmanin vm -64 neljän tonnin kärryssä on tukevampi runko ja aisa kuin nykyisissä hieman isommissa, teräksen käytön otimointi on selvästi kehittynyt :-)
Ihan tehdastekoiset lehtijousetkin löytyy.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6427
  • karkki vai keppana?
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Palalaita kärryt on vähän turhia kapistuksia, mihinkään ei erityisen hyviä käy vähän kaikkeen jotenkin.
Siis tarkoitan että, viljan ajoon on parempia, soran ajoon ei oikein sovellu rankemmasta puhumattakaan.
Kappaletavaran siirtoon?
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24505
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Mä olen mieltänyt nämä uudemmat perus-Tuhtit juuri sellaisiksi nätisti kauniilla ilmalla käytettäviksi viljakärryiksi. Kaikki rankempi käyttö on nopeasti turmioksi.
Onhan ne kevyitä ja näppäriä kevyeen käyttöön.
Weckmanin vm -64 neljän tonnin kärryssä on tukevampi runko ja aisa kuin nykyisissä hieman isommissa, teräksen käytön otimointi on selvästi kehittynyt :-)
Ihan tehdastekoiset lehtijousetkin löytyy.

Tuhti oli aikoinaan hyvä kärry , monitasokärryt omalla hydrauliikalla , sai pienemmällä ja heikommalla hydrauliikalla ylös .
Kipassa hyvää oli puulaidat . Velsoissa oli vahva runko , peltilaidat , kuormatessa santaa sai olla tarkkana , jarrut oli hyvät , hydrauliset , yksitoimisilla sylintereillä toimivat . Nuriin ei helpolla saanut telikärryjä . Olin maata ajamassa nuorempana sellaisilla talkoissa .

Kuka muistaa -70 luvun Tume kärryt . Puu laidat , vahva runko (joka meillä poikki saatiin ) . Ei kaatunut helpolla . Jos pyörä oli montussa , kaasu täysille ja kippi pystyyn , lavan kulma otti maahan kiinni , kunnon rytkäisy ja lava tyhjäksi .
Peltilaitaiset tumet oli monitasokärryinä hyvät , ruostu kyllä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Vanaha Tuhti seon vielläki hyä kärry. :D

pice

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 844
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Eikös maansiirtokärryt ole erikseen ja viljakärryt erikseen? Itsellekin hommattuna Tuhtin viljakärryt jokunen vuosi sitten, siihen hommaan ne on passelit mutta en lähtisi niillä maata tai tukkikuormia kuskaamaan. Nimenomaan kevyet ja näppärät kärryt olikin silloin hakusessa, ylimääräistä painolastia ei pellolle kaivata.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3292
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Eikös maansiirtokärryt ole erikseen ja viljakärryt erikseen? Itsellekin hommattuna Tuhtin viljakärryt jokunen vuosi sitten, siihen hommaan ne on passelit mutta en lähtisi niillä maata tai tukkikuormia kuskaamaan. Nimenomaan kevyet ja näppärät kärryt olikin silloin hakusessa, ylimääräistä painolastia ei pellolle kaivata.

Onhan ne - tietysti jonkinlainen kompromissikin olisi monesti hyvä. Silloin kun Tuhtin kärryjä aikanaan ostelin niin ei oikein ollut mahdollisuutta hankkia joka hommaan juuri sopivaa kärryvärkkiä. Niin raha kuin varastotilakin oli rajallista. Ja on vieläkin  :-) Nyt on kyllä riittävän tukeva maakärry ns. koviin hommiin mutta on sitä Tuhteillakin (ja Velsoilla) muutamakin maa-aineskuorma aikoinaan kelkottu.

Keveydessä on vähän toinenkin puoli - monessä 'kevytkärryssä' on vakiona kokonaispainoonsa nähden kovin alamittaiset renkaat. 12 t kärry nelisatasilla pallopyörillä on aika huono ratkaisu pellolla ajeluun, mutta noitakin näkee. Toki leveämpiä on saanut kun on osannut tilata. Vähän on sekin tunne että 200 kg lisää rautaa oikeissa paikoissa poistaisi pahimmat heikot kohdat mutta ei kärryä voisi vielä raskaaksi moittia.

Pienipyöräiset ovat kyllä matalia ja kivoja lastata.  Omasta W120:sta taisi tulla laidaton yleiskärry pienille paalinajoille ym puuhille. Jatkoin lavaa puolisen metriä perän päälle pultatulla tukevalla teräslevyllä niin on vähän pidempi lavataso, menee sentään 8 paalia pohjakerrokseeen. Kyllä kaikki laidatkin ovat ihan siistit ja ehjät, ei vaan ole vuoteen tullut niitä päälle punnerrettua kun ei välttämätöntä tarvetta juuri noille rattaille laidoilla varustettuna ole vastaan tullut. Laiskuus on hyve :-)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24505
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Eikös maansiirtokärryt ole erikseen ja viljakärryt erikseen? Itsellekin hommattuna Tuhtin viljakärryt jokunen vuosi sitten, siihen hommaan ne on passelit mutta en lähtisi niillä maata tai tukkikuormia kuskaamaan. Nimenomaan kevyet ja näppärät kärryt olikin silloin hakusessa, ylimääräistä painolastia ei pellolle kaivata.

Onhan ne - tietysti jonkinlainen kompromissikin olisi monesti hyvä. Silloin kun Tuhtin kärryjä aikanaan ostelin niin ei oikein ollut mahdollisuutta hankkia joka hommaan juuri sopivaa kärryvärkkiä. Niin raha kuin varastotilakin oli rajallista. Ja on vieläkin  :-) Nyt on kyllä riittävän tukeva maakärry ns. koviin hommiin mutta on sitä Tuhteillakin (ja Velsoilla) muutamakin maa-aineskuorma aikoinaan kelkottu.

Keveydessä on vähän toinenkin puoli - monessä 'kevytkärryssä' on vakiona kokonaispainoonsa nähden kovin alamittaiset renkaat. 12 t kärry nelisatasilla pallopyörillä on aika huono ratkaisu pellolla ajeluun, mutta noitakin näkee. Toki leveämpiä on saanut kun on osannut tilata. Vähän on sekin tunne että 200 kg lisää rautaa oikeissa paikoissa poistaisi pahimmat heikot kohdat mutta ei kärryä voisi vielä raskaaksi moittia.

Pienipyöräiset ovat kyllä matalia ja kivoja lastata.  Omasta W120:sta taisi tulla laidaton yleiskärry pienille paalinajoille ym puuhille. Jatkoin lavaa puolisen metriä perän päälle pultatulla tukevalla teräslevyllä niin on vähän pidempi lavataso, menee sentään 8 paalia pohjakerrokseeen. Kyllä kaikki laidatkin ovat ihan siistit ja ehjät, ei vaan ole vuoteen tullut niitä päälle punnerrettua kun ei välttämätöntä tarvetta juuri noille rattaille laidoilla varustettuna ole vastaan tullut. Laiskuus on hyve :-)
-80 luvulla traktorit oli teholtaan pieniä joten isoja maansiirtokärryjä ei hevillä hankittu . . Viljakärryt meilläkin rikottiin sannan ajossa kuivurityömaalle . Kyllä niillä viljaa ajettiin sen jälkeenkin , laitoihin säkkejä , teippiä , huoh .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7498
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Ostin ehkä kymmenen vuotta sitten ( voi olla enemmänkin ) WS 120 400 pyörillä. Enkä mä rengasvalintaa ole oikeastaan  edes katunut. Noilla renkailla kärry maksoi 6900 verolla , 500 lla reilun tonnin enemmän (tais olla 1200). Mun käytössä on piisannut ja viljalaidat on aina olleet kiinni, siis muuta ajoa ei ole ollut. Tai toiselta puolen on voinut olla parikertaa pois kun olen hakenut siemen säkkejä. Jos en kadu rengas valintaa niin sitä kadun että miksi en ostanut kaksia samanlaisia kerralla. Toisina "yleiskärryinä" M85 jotka ovat edellisellä käyttäjällä nähneet jo elämää: Onneksi oli kaksilla laidoilla, joten päällepäin ihan siistit viljan ajoon ja muuhun ajoon jo tarpeeksi maailmaa nähneet. Muutamat peräveto yks pyöräiset sitten kuivike / vilja kärryinä / varastona.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11443
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tuhti kärryjen malli?
Mä olen mieltänyt nämä uudemmat perus-Tuhtit juuri sellaisiksi nätisti kauniilla ilmalla käytettäviksi viljakärryiksi. Kaikki rankempi käyttö on nopeasti turmioksi.
Onhan ne kevyitä ja näppäriä kevyeen käyttöön.
Meillä on palalaitakärryjä neljä kappaletta. Onhan ne kustannustehokkaita viljanajoon jne. mutta jotenkin on vaan alkanut maku mennä. Täytyisi olla kapasiteettia enemmän pitkän matkan kuljetuksiin ja muutenkin. Investoisin, mutten ole oikein osannut päättää, että laittaako kiinteälaitaset viljakärryt vai maansiirtokärryyn viljakasetin. Molempien huono puoli on, että siihen joutuu pari kymppiä verollista laittamaan. Vanhoja voi toki lykätä vaihtokoneina toiseen suuntaa. Varma asia on se, että renkaiden kohdalla ei nyt säästellä.