Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa
Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!
Juu, sidontaliiinat ei paljon maksa, ja hätätapauksessa menee tavallinen köysikin.
Köysi ei pidä mitään. Parsimatto ja betoniraudat oli sitomatta. kaikki muu kylvetty on sidottu "asianmukaisesti" liinalla. Tosin tuota sitomista on aina vaikeuttanut lavalta puuttuvat korvakkeet. Eikä kyllä tullut mieleenikään , että lerppu tiiviisti lavassa kiinni oleva parsimatto ottaa ilmaa allensa ja lentää laitojen yli. Nyt tuon tiedän. Toki olisi auttanut, jos edes laitojen päällä olis ollut joku siksakki liinoilla tehtynä. Mutta ei ollut. Muutenhan nuo liinatkin on sellaiset, että jos joku pääsee vähänkin jossain kurvissa löyhtymään, niin on sama vaikka koko liina olisi irti. No onneksi onnistuneita sidontoja on enemmän kuin epäonnistuneita, mutta siltikään en ole innokas kärryllä kuskaamaan.
Sitten en tiedä sitäkään mikä on hyvä sidontaliina. Viime keväänä hain kevyitä olkipaaleja noilla tuhdin kärryillä. Toisen puolen laita oli pois. Sillä puolella pelkkä sidontaliina. Pellolta pois lähdettäessä kärry oikaisi lumikossa sillanpäästä. Paalit pysyivät kyllä kärryllä, mutta liina venähti arviolta 30cm. Vetolujuus 5000kg, paalit painoivat ehkä 1500-2000 kiloa yhteensä, eikä se kärry edes kaatunut, vähän kallistui.
Kyllähän köysikin toimii silloin kun sidottava on riittävän kevyt eikä muutenkaan kestä mitään satojen kilojen kirraamista. Joskus ajelin pahvilaatikoita joissa jokaisessa oli sisällä tuoli, ja ne oli ihan näppärä 'verkottaa' pitkällä köydellä laitojen sisään. Painavia kappaleita ei köydellä oikein saa kunnolla kiinni, vaan niihin on sitten omat vanttinsa ym.
Levymäisten kappaleiden sitomiseen laitojen väliin olen käyttänyt muutamaa päälle laitettua kuormalavaa, niin että kokonaisuus nousee laitojen yläpuolelle. Sitten se on helppo sitoa pohjaa vasten. Samoin lavojen päälle on helpompi laittaa vaikka se traksan takapyörä kun tarvii kumisuutaria lähestyä. Ei mene laidat pas2 vaikka siihen päälle pyörän rojauttaakin.
Isojen pyörien kuskaamiseen on hevoskoppi aika näppärä - vierittää vaan ramppia pitkin konin paikalle ja sitoo sinne. Menee kaksikin pyörää tarvittaessa, ja saa taas vierittämällä poiskin ilman nostureita tms. Kantavuuskin riittää.
Betoniraudat ja rumpuputket ovat hankalia jos kärry on liian lyhyt. Jollain olen nähnyt kärryyn sidotut vankat ämpärin tapaiset tukevat kappaleet jotka oli molemmissa päissä nippua sitomassa ja estämässä yksittäisten rautojen kuljeskelua omille teilleen.