Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta  (Luettu 57320 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Kirjoitin epätarkasti... Tarkoitin juurikin tätä lakiosan vaatimista, että ihanko totta tämä lakiosa voidaan kiertää "myymällä" koko omaisuus yhdellä eurolla jollekin useista sisaruksista?


Just noin.  Tosissasko kysyt?

Viimeksi muokattu: 22.01.10 - klo:20:34 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Yksi kartano meni valtiolta sivu suun kun vanhapiika vihittiin vähän ennen kuolemaansa pehtoorin kanssa. Kaikki nämä edellyttää että myyjä on oikeustoimikelpoinen. Eräs kauppa jossa muutaman hehtaarin torppa meni muutamalla viinapullolla, nykyään tuollaiset kaupat saadaan nurin jälkeenpäin ja kaupanvahvistajan pitäisi myös puuttua asiaan.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Kirjoitin epätarkasti... Tarkoitin juurikin tätä lakiosan vaatimista, että ihanko totta tämä lakiosa voidaan kiertää "myymällä" koko omaisuus yhdellä eurolla jollekin useista sisaruksista?


Just noin.  Tosissasko kysyt?

Ei ole itselle ajankohtainen aihe. Kunhan ihmettelin...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Kartsa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 172
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Onkohan se ihan noin yksinkertainen asia? Itse olen siinä käsityksessä, että jos satut sisarinesi elämään kauemmin kuin vanhempanne, jolloin perintöä on jaossa, tähän kauppaan tullaan palaamaan...Silloin tarkastellaan sitä, oletko saanut kaupassa lahjaa ikäänkuin ennakkoperintönä vai oletko maksanut käyvän hinnan. Päätäni en laita pantiksi tämän tiedon oikeellisuudesta...
[/quote]

Kauppakirjassa on merkintä KYSEESSÄ EI OLE ENNAKKO PERINTÖ!! silloin kauppa on minun ja luopujien välinen asia. ja kun luopujista aika jättää olen oikeutettu omaan osaani myös silloin PISTE!
Nyt kun joku sanoo että taitaa sisarusten välit viilentyä, olen kyllä ilmaissut että voittehan tekin tätä ruveta asumaan!

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Onkohan se ihan noin yksinkertainen asia? Itse olen siinä käsityksessä, että jos satut sisarinesi elämään kauemmin kuin vanhempanne, jolloin perintöä on jaossa, tähän kauppaan tullaan palaamaan...Silloin tarkastellaan sitä, oletko saanut kaupassa lahjaa ikäänkuin ennakkoperintönä vai oletko maksanut käyvän hinnan. Päätäni en laita pantiksi tämän tiedon oikeellisuudesta...

Kauppakirjassa on merkintä KYSEESSÄ EI OLE ENNAKKO PERINTÖ!! silloin kauppa on minun ja luopujien välinen asia. ja kun luopujista aika jättää olen oikeutettu omaan osaani myös silloin PISTE!
Nyt kun joku sanoo että taitaa sisarusten välit viilentyä, olen kyllä ilmaissut että voittehan tekin tätä ruveta asumaan!
[/quote]


Aiotko omaa osaa vaatia?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
SPV on sellainen asia, että sitä ei kukaan pysty toiselle neuvomaan. Jokainen tila ja sen perhesuhteet on niin kimurantti juttu, että kenenkään ulkopuolisen on aika vaikeaa tulla siihen antamaan neuvoja. Kaikilla on toki omat käsityksensä, niin minullakin.

*Kauppakirjasta kaikki ylimääräinen helvettiin. Marjapensaiden käyttöoikeus, syytingit yms.
*Sisarussuhteet. Onko lopun viimein sinun asiasi perustella esim. tilankauppahintaa tms. jollekkin muulle? Se on ostajan ja myyjien välinen asia. Fiksua tietysti kuunnella onko sisaruksilla toiveita, mutta mihinkään mahdottomuuksiin ei pidä lähteä.
*Tilan hinta ja velkaantuminen. Ei tämä maatalous ole mikään kultakaivos. Esim. 50ha viljatilasta on 200000e minusta aika kova raha. Jos edellinen sukupolvi ei ole saanut tilan tuotoilla tuohta talteen, niin eikö se jo kerro jostain. Se tietysti auttaa jos kakkoshomma on tuottoisa.

salminen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
On se kumma kun tila tarvitsisi saada "ilmaiseksi", kun kannattavuuskin on niin huono. Jos ei ole varaa tai haluja maksaa luopujille "kunnon" hintaa voisi olla luopujien kannalta parempi myydä maat jollekkin naapurille lisämaiksi ja jättää metsät itselle. Samalla ratkeaisi vaarinpirtti- ogelmakin ,kun voisi jäädä päärakennukseen asumaan.Jatkajalle voisi näyttää ovea ja toivottaa menestystä uudelle uralle. tällätavalla rakennekehityskin etenisi ilman pakkokeinoja. Itse maksettiin reilu hinta ja vanhapari jäi asumaan samalle tontille, vieläpä samaan taloon. Tähän saakka on mennyt ihan hyvin mm. lasten hoito sujuu ongelmattomasti, samoin pihan hoito nurmikonleikkuineen ja kukkasmaan hoitoineen on saatu sopivasti ulkoistettua. Vanhaisäntä on ajankulukseen korjaillut ulkorakennuksia ja puuhaillut verstaalla lastenlasten kanssa ja käynyt näiden kanssa ongella ym. puuhailua.Kaiken kaikkiaan kolme sukupolvea on sopinut yllättävän hyvin samalle tontille.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Itse maksettiin reilu hinta ja vanhapari jäi asumaan samalle tontille, vieläpä samaan taloon.

Mitä hyötyä tuosta on? Joko luopujuilla oli velkaa joka saneli kauppahinnan tai sitten aikanaan maksat samoista rahoista taas perintöveroa, korkoa veloistasi maksat tietysti koko ajan.

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Kaiken kaikkiaan kolme sukupolvea on sopinut yllättävän hyvin samalle tontille.

Onko miniä samaa mieltä? ??? ??? Oikeasti ;D?

emäntäkö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Itsellä sukupolvenvaihdos lähenee, pitäisi alkaa lippuja ja lappuja täytelemään pikkuhiljaa että saisi astua isännän saappaisiin vielä tänä vuonna.
Voitaisiin keskustella täällä kaikesta siitä mitä prosessiin liittyy ja siitä mitä olette maksaneet tilastanne, rahoituksesta yms yms.

Itsellä on tarkoitus hakea korkotukilainaa ja saada nuoren viljelijän avustusta, tilalla kokoa 40ha omaa peltoa, 50 vuokralla. Metsää spv:ssä mukana tulisi 100-150ha, tarkasti ei vielä tiedä koska osa metsistä jää vanhalle isännälle. Taitaa tehdä tiukkaa saada 17 000 euron nettotulot, joka on ilmeisesti vaatimuksena että te-keskus avustaa aloittamista.

Vastaus:
Meillä on varmaan sukupolvenvaihdoksen ääriesimerkki vaihdoksen pituudesta. Vaihdosta on tehty viimeiset 15 vuotta, joka käytännössä on tarkoittanut sitä, että vanha isäntä on siirtänyt omaisuutta eteenpäin useammassa eri otteessa ja pitänyt vallan. Tuloja olen saanut sivutoimisesta toiminnasa viimeiset kolme vuotta. Joudun pakosta tekemään päätoimisesti muuta koska tilaamme on vaikea tällä rakenteella vaikea kehittää. Vanhukset ovat asuneet 8 vuotta meidän kanssa samaa pihapiiriä. Mitään yksityisyyttä ei ole. Viimeisin kahden vuoden aikana on kaikkien näiden summana verenpaineet nousseet. Seuraavan sukupolven asioita pitäisi pikku hiljaa miettitä, mutta se on vaikeaa kun ollaan juututtu tähän siirtokuvioon. Joten jos mahdollista tee vaihdos kerralla ja sopikaa vanhnan sukupolven roolista  ja asumisesta tarkkaan.

emäntäkö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
[
Ja tuli perikunta. Riitainen sellainen... Sukupolvenvaihdosta ei koskaan viety loppuun vaan vasta seuraava sukupolvi sitten lunasti homman pois perikunnalta. Saatte arvata mitä tarkoitti tilan kehitykselle...
[/quote]
Vastaus:
Meillä on vielä se kuvio, että mukana on yksi sisaruksistani jolla ei ole perikuntaa. Eli mun pitää hänen kanssaan vieda omaisuudensiirtokuvio eteenpäin ennen kuin voin ajatella siirtoa aikanaan omille lapsille.

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Kaiken kaikkiaan kolme sukupolvea on sopinut yllättävän hyvin samalle tontille.

Onko miniä samaa mieltä? ??? ??? Oikeasti ;D?

Vai lieneekö kyseessä kotivävy?

J. Teppo
"Näin meijjän kesken: pirusti on mehtiä" ;D ;D

salminen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
Joo kotivävyhän olen, mutta silti (tai ehkä siksi) sopu on säilynyt kohtuullisen hyvin. Tosta kauppahinnasta sen verran, että en tarkoita markkinahintaa vaan kohtuullista hintaa, kun välillä tuntuu että porukoiden tarttis saada tila lahjana ja vielä niin, että luopujat maksaa lahjaverot ja häipyy välittömästi takavasemmalle ja pysyy siellä. 

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta
On se kumma kun tila tarvitsisi saada "ilmaiseksi", kun kannattavuuskin on niin huono. Jos ei ole varaa tai haluja maksaa luopujille "kunnon" hintaa voisi olla luopujien kannalta parempi myydä maat jollekkin naapurille lisämaiksi ja jättää metsät itselle.
Ei kukaan ole ilmaiseksi niitä käskenyt antaa. Luopujan vaan tarttis laittaa tilan rakenne etukäteen sellaiseen kuntoon, jotta siitä olisi järkeä maksaa jotain. Yli kaksi kertaa liikevaihdon menneet spv-kaupat - MYÖS VILJATILOILLA - eivät yksinkertaisesti jätä minkäänlaista investointi varaa. Velkoja pitää viimeisinä vuosina lyhentää siihen malliin, että on varaa tehdä ne kaupat. Jos ei vanhoja velkoja pysty maksamaan, niin mitenkä se jatkaja pystyy selviytymään uusista?
Samalla ratkeaisi vaarinpirtti- ogelmakin ,kun voisi jäädä päärakennukseen asumaan.Jatkajalle voisi näyttää ovea ja toivottaa menestystä uudelle uralle. tällätavalla rakennekehityskin etenisi ilman pakkokeinoja. Itse maksettiin reilu hinta ja vanhapari jäi asumaan samalle tontille, vieläpä samaan taloon. Tähän saakka on mennyt ihan hyvin mm. lasten hoito sujuu ongelmattomasti, samoin pihan hoito nurmikonleikkuineen ja kukkasmaan hoitoineen on saatu sopivasti ulkoistettua. Vanhaisäntä on ajankulukseen korjaillut ulkorakennuksia ja puuhaillut verstaalla lastenlasten kanssa ja käynyt näiden kanssa ongella ym. puuhailua.Kaiken kaikkiaan kolme sukupolvea on sopinut yllättävän hyvin samalle tontille.
Kotivävynä toimii joskus, kahta emäntää ei yleensä tontille sovi. Miehet ovat tottuneenpia ottamaan vastaan käskyjä ilmeisesti. Olen nähnyt niin kamalaa henkisen väkivallan harjoittamista miniälle, että oikeen pahaa teki. Kerran ollessani tilanhoitajana kyllästyin kun vanha isäntä kertoi mielipiteitään miniälle ja kannoin vanhan isännän korvasta tontin rajalle ja ilmoitin että saa tulla seuraavan kerran kun on mukana kukkapuska + valmis pyytämään anteeksi.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Kuutamoviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Yleistä asiaa sukupolvenvaihdoksesta

Kotivävynä toimii joskus, kahta emäntää ei yleensä tontille sovi. Miehet ovat tottuneenpia ottamaan vastaan käskyjä ilmeisesti. Olen nähnyt niin kamalaa henkisen väkivallan harjoittamista miniälle, että oikeen pahaa teki. Kerran ollessani tilanhoitajana kyllästyin kun vanha isäntä kertoi mielipiteitään miniälle ja kannoin vanhan isännän korvasta tontin rajalle ja ilmoitin että saa tulla seuraavan kerran kun on mukana kukkapuska + valmis pyytämään anteeksi.

Tiedän tällaisenkin tapauksen: hyvän kokoinen mullitila jossa vanha isäntä antaa vävyn(isännän) paalata, jyrätä ja jopa äestää. Vanha isäntä hoitaa kylvöt, ruiskutukset, kynnöt yms. työt, joissa virheet näkyy kaikelle kansalle. Eikä suostu ajamaan kuin punaisilla, vaikka talossa nuoren parin ostama uusi vihreäkin on.

Ja nuori isäntäkin käy jo viidettäkymmentä. Mutta ei pääse "poika" tyrimään ainakaan pahemmin sitten  ::)