sen on täytynyt käydä Oimjakonissa rälläköimässä -70co pakkasta. On siinä pitänyt jo rälläkänkaapeliakin lämmittää
Maaliskuu ja Suomessakin melkein - 40 astetta pakkasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viime-yona-mitattiin-maaliskuun-kylmimmat-pakkaslukemat-2000-luvulla-pekka-poudan-mukaan-myos-keskiviikosta-tulee-torkean-kylma/8085606
Veikkaan että Sorkkiskin keskittyy nyt tuon aurinkokeräimen osahankintaan: https://www.koneviesti.fi/lukijan-idea/artikkeli-1.532895
Joissakin vehkeissä johto on sellainen muovikumikaapeli että tosiaan tarvitsee lämmittää jos meinaa pakkasella väännellä. Yksi oli sellainen vihreä auton moottorilämmittimen kaapeli, meni ihan tönköksi jos vähänkään enemmän pakkasta.. ja olevinaan ihan Defan tms originaalituote.
Kerran oli hätäkäytössä sisäkäyttöön tarkoitettu valkoinen jatkojohto. Kovalla pakkasella sen päälle kaatui jäätikölle joku puupölkky tms, 30 cm matkalle pelkät kuparikarvat jäivät jäljelle kun kaikki eristeet murenivat pois.
Nostureista sen verran että lannoitetoimitus tuli noin -20 C kelillä. Yhtään ei auton nosturi takerrellut eikä hidastellut, en sitten kysynyt että mitkä liemet siellä oli.
Väljät putket, letkut ja venttiilit auttavat myös kylmällä toimintaan. Minä en kyllä tahtonut pysyä lämpimänä kun vieressä katselin ja koukkuja säkeistä irrottelin; kaksi kerrallaan nosteli.