Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koneviesti-lehdessä traktoritesti  (Luettu 52708 kertaa)

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Rail suuttimet saa kyllä rikki merkistä kuin merkistä, kun laitetaan tankkiin paskaista polttoöljyä kuljetusastioista tai puhdistamattomista farmisäiliöistä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Mielenkiintoista. Huoltomies sanoi pari vuotta sitten, että yhteenkään N-sarjan Valtraan ei ole tarvinnut tehdä suutinten vaihtoa. Ite epäilin tätä common rail tekniikkaa sen verran, että hommasin kesälaadulle oman säiliön ja olen sitten käyttänyt siitä löpöä. Kuinkahan likaista sen polttoaineen tarvii olla, että suuttimet menee? Kuitenkin kaksi suodatinta linjassa. Kaivinkoneessa läpinäkyvä kuppi, siellä ei vettä ole näkynyt, eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä. Pari kertaa vuodessa olen päästänyt säiliön pohjahanasta hiukan ainetta pois. Siinä on tullut joku pisara mukana. Voi kyllä olla peräisin myös siitä poistoletkusta, jotain kondenssivettä tms. Traktorista olisi tietysti hyvä päästää myös hiukan ainetta pihalle, tulisi mahdolliset vedet pois.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
502 oli jo käyttömukavuudeltaan hyvä traktori. Uusi kone ei tuo käyttövarmuutta, vanhat suhteessa luotettavampia. Traktorin ostoa kannattaa miettiä lähinnä vetotehon tarpeen muutosten kautta. Jos käyttö on jollain lailla järkevää, eikä tyyliä Arunas, niin isotkaan tunnit eivät vanhemassa koneessa merkkaa mitään. Moni tuntuu pelkäävän tulevia remontteja ja on kaikenlaisia kuvitelmia koneen kestävyydestä. Luullaan, että se hajoaa lähitulevaisuudessa. Useinmiten traktori kestää kuitenkin yllättävän hyvin ja mitä vanhempaa tekniikkaa, niin remonttien hinnat ovat suhteellisen edullisia. Normi viljatila kestää remonttia sesonkiaikanakin yllättävän hyvin. Ei muistu mieleen 30 vuoden ajalta, että jonkun haaverin takia olisi tullut kovinkaan ihmeellisiä vahinkoja sadon kannalta. Hevoskaupoissa ei juuri tienestiä tee.

Yksi ongelma tässä yhtälössä on: jos aniharva ostaa uutta, jonkin ajan päästä markkinoilla ei ole enää järkeviä käytettyjäkään, vain loppuunajettuja. Ei tämä mikään peruste uuden ostamiselle ole, tietenkään, mutta fakta. Saahan niitä rajojen ulkopuolelta sitten.

Remonttien suhteen... vanhan saa tavallaan hankittua osamaksulla kun tekee ja maksaa niitä remontteja ajan mittaan , vähitellen.
Lisäksi pitää tuntea ja tietää mallit jotka kestää - ja kiertää ne suunnittelun kukkaset ja pahat tyyppiviat kaukaa.
Hiemankin uudempiin isompien  remppojen omatoiminen tekeminen on aika hankalaa. Pitää olla hyvät tilat ja osaamista. Teettäminen taas on kohtuullisen arvokasta, yksikin hieman isompi voimansiirtokorjaus on helposti merkittävä osa vanhemman pelin arvosta, ja luultavasti olisi kannattanut ostaa alunperin hiukan kalliimpi kone johon tuota remppaa ei olisi tarvinnut tehdä. Vaikka mistä niitä tietää...

Itsellä on ollut (ja on yhä) liian vanhoja koneita, ja ainainen rassaaminen ja epävarmuus ottaa toisinaan jo päähän. Joskus tuntuu että sivutoimialaksi voisi ilmoittaa konekorjaamon.

Suuremmat hajoamiset ovat tuurilla ajoittuneet hetkiin jolloin on ollut aikaa korjata - ykköskone hajosi syystöiden päätteeksi ja äkeenvetäjä pärjäsi keväällä jotenkin ilman nelivetoakin... puimuri on toistaiseksi saatu pidettyä ennakoivalla huollolla liikkeellä, joskus vähän nilkuttaen kuten toissasyksynä kun moottoria ei päivällä pysäytetty turhaan (ei lähtenyt kuumana käymään, ruiskutuspumppuvika). Ykköskone on vähän vaikeasti korvattavissa kun kaikki tärkeimmät työkoneet eivät oikein enää liiku pienemmillä. Onneksi naapuriapu ja -sopu ovat kunnossa :-)
Jos remonttikuluja yrittää vielä minimoida, haeskella edullisia osia jne niin aikaa saattaa mennä paljonkin kunnes kone on taas liikkeellä. Joskus tärppää nopeasti, joskus ottaa kovemmille.

Mulla ei kuitenkaan ole kykyä eikä halua ottaa 100 ke vierasta pääomaa, mikään taulukkolaskenta ei sellaista tässä tapauksessa tue :-/
Suomesta ei vähän, eikä paljon ajetut traktorit ihan äkkiä lopu vaihtokonerivistöstä. Siitä pitää huolen kansanluonne ja matemaattiset taidot.

Mitä merkitystä sillä on, että tekee remontin, jonka arvo on suuri koneen arvoon nähden. Sitten kun se remppa on tehty, niin taas voi ajaa siltä osin huolettomia tunteja lisää. Täytyy tehdä päätös itsensä kanssa, että pidetäänkö tätä konetta vai ei. Kärjistetty esimerkki on toi mun henkilöauto, jossa on 450tkm mittarissa, aina kun teetän siihen isomman määräaikaishuollon, niin menee melkein auton arvon edestä rahaa, mutta sitten se on taas ajokunnossa. Ei se arvo tuota minulle mitään ekstraa.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Toisinaan Suomalaiselta menee hermot, jos kylällä "kaikilla" on pareen traktori kuin itellä. Joten ei kun kaupoille, vaikka velka ois jo tapissa.

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Toisinaan Suomalaiselta menee hermot, jos kylällä "kaikilla" on pareen traktori kuin itellä. Joten ei kun kaupoille, vaikka velka ois jo tapissa.
Niin, sitä on aina niin vaikea sanoa että missä menee sydämen ja järjen rajakohta. Onko vain mukavaa omistaa uusi traktori vai ajatteleeko niin että kun nyt ostaa uuden niin sillä saa ajettua auringonlaskuun. Sitä en tiedä. Vaiko sekä että ja millä suhteella.
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Rail suuttimet saa kyllä rikki merkistä kuin merkistä, kun laitetaan tankkiin paskaista polttoöljyä kuljetusastioista tai puhdistamattomista farmisäiliöistä.

Näinpä kun monasti ovatlähes samaapaskaa jokamerkis.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Mielenkiintoista. Huoltomies sanoi pari vuotta sitten, että yhteenkään N-sarjan Valtraan ei ole tarvinnut tehdä suutinten vaihtoa. Ite epäilin tätä common rail tekniikkaa sen verran, että hommasin kesälaadulle oman säiliön ja olen sitten käyttänyt siitä löpöä. Kuinkahan likaista sen polttoaineen tarvii olla, että suuttimet menee? Kuitenkin kaksi suodatinta linjassa. Kaivinkoneessa läpinäkyvä kuppi, siellä ei vettä ole näkynyt, eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä. Pari kertaa vuodessa olen päästänyt säiliön pohjahanasta hiukan ainetta pois. Siinä on tullut joku pisara mukana. Voi kyllä olla peräisin myös siitä poistoletkusta, jotain kondenssivettä tms. Traktorista olisi tietysti hyvä päästää myös hiukan ainetta pihalle, tulisi mahdolliset vedet pois.

Nii T sarjalaisiin on vaihdeltu ja mfiin missä samaa konetta.

Mulla ei onneks ole tuollaisia kuin parissa autossa ja dötsis. Autostakun meni joskus pari niin olihalvempi laittaa käytetty kansi missä ehjät paremmar ruiskut.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
eli huoltoja on tehty...

kolapoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 610
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
minullekin tuli varattomuustuomio auto pitää katsastaa.

mah

  • Vieras
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Mielenkiintoista. Huoltomies sanoi pari vuotta sitten, että yhteenkään N-sarjan Valtraan ei ole tarvinnut tehdä suutinten vaihtoa. Ite epäilin tätä common rail tekniikkaa sen verran, että hommasin kesälaadulle oman säiliön ja olen sitten käyttänyt siitä löpöä. Kuinkahan likaista sen polttoaineen tarvii olla, että suuttimet menee? Kuitenkin kaksi suodatinta linjassa. Kaivinkoneessa läpinäkyvä kuppi, siellä ei vettä ole näkynyt, eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä. Pari kertaa vuodessa olen päästänyt säiliön pohjahanasta hiukan ainetta pois. Siinä on tullut joku pisara mukana. Voi kyllä olla peräisin myös siitä poistoletkusta, jotain kondenssivettä tms. Traktorista olisi tietysti hyvä päästää myös hiukan ainetta pihalle, tulisi mahdolliset vedet pois.

Nii T sarjalaisiin on vaihdeltu ja mfiin missä samaa konetta.

Mulla ei onneks ole tuollaisia kuin parissa autossa ja dötsis. Autostakun meni joskus pari niin olihalvempi laittaa käytetty kansi missä ehjät paremmar ruiskut.

Noin 300 euroa on tehdaskunnostetun pumppusuuttimen kappalehinta valtralla. Ja jos on myytäväksi kunnostettuja, on niitä varmaan joiltakin ensin mennyt rikki.  :'(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65786
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
net on kerätty puretuista koneista eikä niissä mitään vikaa muuten kuin paskasia...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Kotieläintilaltako tulleista purettuja ?

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Kotieläintilaltako tulleista purettuja ?

 Tupailta heittoja. CommonRail suuttimilla on rajallinen tekninen käyttöikä, jonka jälkeen ne käy tehdaskunnostuksessa ja ne myydään uuden takuulla.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Mielenkiintoista. Huoltomies sanoi pari vuotta sitten, että yhteenkään N-sarjan Valtraan ei ole tarvinnut tehdä suutinten vaihtoa. Ite epäilin tätä common rail tekniikkaa sen verran, että hommasin kesälaadulle oman säiliön ja olen sitten käyttänyt siitä löpöä. Kuinkahan likaista sen polttoaineen tarvii olla, että suuttimet menee? Kuitenkin kaksi suodatinta linjassa. Kaivinkoneessa läpinäkyvä kuppi, siellä ei vettä ole näkynyt, eikä muutenkaan yhtään mitään ylimääräistä. Pari kertaa vuodessa olen päästänyt säiliön pohjahanasta hiukan ainetta pois. Siinä on tullut joku pisara mukana. Voi kyllä olla peräisin myös siitä poistoletkusta, jotain kondenssivettä tms. Traktorista olisi tietysti hyvä päästää myös hiukan ainetta pihalle, tulisi mahdolliset vedet pois.

Nii T sarjalaisiin on vaihdeltu ja mfiin missä samaa konetta.

Mulla ei onneks ole tuollaisia kuin parissa autossa ja dötsis. Autostakun meni joskus pari niin olihalvempi laittaa käytetty kansi missä ehjät paremmar ruiskut.

Noin 300 euroa on tehdaskunnostetun pumppusuuttimen kappalehinta valtralla. Ja jos on myytäväksi kunnostettuja, on niitä varmaan joiltakin ensin mennyt rikki.  :'(

Öö pumppusuutin.? Jaa enkyllä ole valtran cr tekniikasta perillä näköjään😕

Ei mulla kyllä cr linnavuorelaista olekkaan. Huoltomies noista jutteli että maksais 600_700e kipale uusiin. Siis mf käyttämiin sisuihin.

Mutta kaitneet teekkarissa samanlaiset on. Ja tiedän niitä menneen niistä. Kun olen ollu tuuraamassa ko koneita omilla rotiskoilla.

Jamitä omiin  tulee niin eikait niissä pumppusuuttimia ole.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Koneviesti-lehdessä traktoritesti
Polttoaineesta ja viherpiperryksestä nuo ongelmat johtuu .  Keskustelin käyttöauton korjaamopäällikön kanssa se sanoi että moottoripolttoöljyä ei saa käyttää ei edes hätätapauksessa henkilö/maasturi/picup dieseleissä menee ruiskutuspumppu ja suuttimet piloille.
Ongelma on tiedossa mutta sen poistaminen on niin kallis että siihen ei vielä aleta öljynjalostus teollisuudessa.Kokeiltiin laitettiin lasipurkkiin moottoripolttoöljyä ja siihen hiljaa kaataen 2.t öljyä synteesttistä parasta laatua se öljy painu heti pohjaan ja vaikka seoksen sekoitti öljy painui pohjaan,
älkää laittako 2-t öljyä moottoripolttoöljyyn.
Moottoripolttoöljyn voiteluominaisuudet eivät riitä nopeakäyntisissä dieselmoottoreissa ja juuri ja juuri hitaamissa cr koneissa.
Korjaamopäällikkö jatkoi ja kertoi kuinka tyypillinen tapaus on juuri urakoitsijoiden autot niihin tehdään pumppu ja suutin  remonttia jso on käytetty mpö.
Maataloudessa suurin syyllinen on likaiset ja vetiset polttoainesäiliöt pieni mikronin kokoinen vesipisara tai likahiukkanen voi tehdä suurta tuhoa polttoaine järjestelmässä..
Miehistöluukku on sitä varten mistä saa siivottua farmaritankin.