Leyland Synchro
VW Syncro
synkrorengas
Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.
Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.
testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:
Eipäs ny liioitella, kun synkro on tasannut muutaman sekunnin akselin nopeutta niin ei se mitään enää jarruta.
Turpiini tietysti luistaa kokoajan – mutta se onkin eri juttu.
Enemmän vei vehkeissä olevat hyt pumput laturit sun muut apulaitteet – sillä niitä ISO tehojakin on saatu enemmän kuin Wanhoissa oleviin Din tehoihin verrataan – saattaa olla jopa niin notta uusi ISO valmettimalli on heikompi kuin vanha pienemmillä Din tehoilla mitattu.