Renault Zoe yltää 300km toimintamatkaan parhaimmillaan ja maksaa uutena saman kun kolme vuotta vanha käytetty kyntöaura.
https://www.nettikone.com/kverneland/eg85-200-5/1612156Amerikan Kaliforniassa Tesla model3 myydään kuluttajalle hintaan 21000€, toki mukana sähköautoilun tuki. Suomessa noin 40 000€.
http://www.hs.fi/autot/art-2000005310391.htmlLitium akkujen kierrätyksestä:
Ympäristöystävällisyys ja hävittäminen
LiFePO4-akku on ympäristöystävällinen, sillä siinä ei ole käytetty ympäristölle haitallisia raskasmetalleja. Akut tulee kierrättää viemällä ne paristojen- ja akkujenkeräyspisteeseen, joita on tyypillisesti kierrätyspisteissä ja kauppakeskusten yhteydessä. Li-ion-akuille on olemassa Suomessa kierrätysmenetelmä AkkuSer, jossa niiden sisältämät raaka-aineet otetaan talteen ja ohjataan uudelleenkäyttöön.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AkkuAutojen käytetyt litiumakkupaketit kelpaavat hyvin esim. aurinkopaneelijärjestelmien sähkövarastoiksi. Ainakin Renaultin, Nissanin ja Teslan akuilla on kahdeksan vuoden takuu. Jos kapasiteetti on laskenut vaikka 20% ja akku mennyt takuuvaihtoon, on sitä jäljellä esim. Tesla model 85 mallissa vielä lähes 70 kWh mikä on melkoinen määrä. Siitä se sitten jatkaa laskuaan 3-5% vuosivauhtia, joten käyttövuosia on runsaasti jäljellä kierrätyskohteessakin.
Sanotaan siis, että akkujen romutus on edessä ehkä parinkymmenen vuoden kuluttua. Huoli on toki aiheellinen, ei voi vähätellä.