Joo, tuurilla on tietysti oma osansa näissä vanhemmissa paljon ajetuissa koneissa varsinkin jos koneen vie suoraan töihin.
Silmämääräinen öljyanalyysi monesti kertoo jotain suuntaa tulevasta remontista. Omien kokemuksien mukaan tuo tuleva remontti on nopein ja halvin tehdä etukäteen kun ei mitään vielä ole suuremmin särkynyt.
Uusi on tietysti aina uusi ja niissä on yleensä takuuaikakin mutta monesti niin kalliita että itse tulee lähinnä käytettyjä kateltua. Tämä nyt ei näihin kärryihin ja kuormaimiin suoraan liity, mutta tämmönen tuli tuossa rakenneltua omaan käyttöön:
http://www.youtube.com/watch?v=-rU_4WiqTPYTuokin kone oli ostaessa sellainen ettei sitä metsään kannattanut viedä edes haudattavaksi. Seissyt paljon, sähkövikoja, huono hydrauliikka vuotojen kera, ym. Kunnostus alotettiin lapiolla... Nyt koneessa ei ole mitään
muuta alkuperäistä kuin moottori ( valmet 411 ds) ja voimansiirto. Niillä on tunteja takana n. 10 000 ja vaikuttavat hyväkuntoisilta. (akselit, ym. tietysti avattiin ja tarkistettiin). Kaikki muu rakennettiin uusiksi, hydrauliikka, nosturi, ojausjärjestelmät, pumput, koura, ym. Tuo video on ensimmäisestä testistä, täytyy vielä tehdä vähän muutoksia mm. pumppujen säätöjärjestelmään.
Hinnasta sen verran että ei loppujen lopuksi nyt niin älyttömästi maksanu mitä monesti ajatellaan, eli sanoisin että vanhan kunnostaminen on monesti hyvä vaihtoehto. Kallis vaihtoehto on mielestäni ostaa uusi tai ostaa vanha ja resuta sillä metsässä ja remontoida sitä siellä. Tosin kunnostus vaatii sitten itseltä mielenkiintoa ja aikaa rakennella ja etsiä/tehdä järkevän hintaisia osia.
Tuohon tuotekehitykseen itse suhtaudun niin että se on investointi tulevaisuuteen vähän niinkuin metsälannoitus. Ei sellainen kuluerä mikä maksatettaisiin heti asiakkailla, mutta sellainen taitaa olla nykyisin kuitenkin yleinen tapa. Ei ainakaan lisää Suomen kilpailukykyä.