Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöaurat  (Luettu 59105 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Eihän tässä kukaan varmastikaan ole edes vertailemassa noin vanhoja auroja keskenään. Kverne on varmasti ollut ihan ylivoimainen silloin kun ei ollut muuta kilpailijaa kuin viskarssi. Meidän mailla kvernekin menee ihan hyvin mutta mitä olen ymmärtänyt kovempien maiden kääntäjiltä niin ongelmia on ollut. Hyvä että on kuitenkin porukka tyytyväisiä hankkimiinsa auroihin. Ei sillä ole mulle mitään merkitystä millä kukin kyntää kunhan on itse tyytyväinen :D Voogelithan on tosi hyvät kopiot melkein väriä myöden kvernestä...
Ei varmaan olekkaan, mutta ne jotka on kverneillä kyntäneet 20v sitten, eivät varmaan ole muita merkkejä kokeilleetkaan. Tästä johtuu se, että monet pitävät yhä parhaimpana merkkinä. Voi se toki ollakkin pehmeämmillä mailla.

E: Säästääkö paljon, jos tuo 4-siipiset kuhnit tms. euroopasta ja ostaa niihin kiekkoleikkurit? Suomessa nelisiipisetkin maksaa lähes 10k€...

Tuo kiekkoleikkureitten osto on yks vihoviimeinen typeryys, omasta kuhnista aikanaan nakkasin sen viimeisenkin kiekon mäkeen kun meinasi juolikossa tukkia. Ainoa oikea ratkaisu kyntöön on esiaura ja muovi- tai sälesiipi.
Kverneland on varmasti aikanaan ollut ylivoimainen sampoja ja fiskarseja vastaan, mutta niin vaan on aika ajanut niistä ohi. Kilpailijat on ajaneet kvernen ohi oikealta ja vasemmalta jo 15v. sitten. Kuhn, vogel&noot, rabe ja muutama muu on huomattavasti parempia kaikilla mittareilla mitaten.

Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:10:41 kirjoittanut realisti

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kyntöaurat
Vaikea uskoa, että 4-5v vanha nurmi kääntyisi nätisti ilman leikkureita. Miten lie puukoilla? Kivisillä mailla ei puukot taida olla paras vaihtoehto?
Olen kyllä kyntänyt juurikin vanhoilla kvernen sarka-auroilla joista oli keskimmäinen kieko irti. Ei se viimeinen viilu ollut niin hyvännäköinen kuin kaksi ensimmistä. Esiauroja siinä ei kylläkään ollut.

realisti

  • Vieras
Vs: Kyntöaurat
Vaikea uskoa, että 4-5v vanha nurmi kääntyisi nätisti ilman leikkureita. Miten lie puukoilla? Kivisillä mailla ei puukot taida olla paras vaihtoehto?
Olen kyllä kyntänyt juurikin vanhoilla kvernen sarka-auroilla joista oli keskimmäinen kieko irti. Ei se viimeinen viilu ollut niin hyvännäköinen kuin kaksi ensimmistä. Esiauroja siinä ei kylläkään ollut.


Ei meillä ollut kuhnissa aluksi minkäänlaisia leikkureita, pelkät esiaurat vaan ja hienosti kääntyi vanhatkin kedot. Sittemmin kyllä laitettiin veitset kaveriksi kulutusosien uusimisen yhteydessä, ainoa missä veiset auttoi oli märkä ja juolainen multamaa.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Kyntöaurat
Vaikea uskoa, että 4-5v vanha nurmi kääntyisi nätisti ilman leikkureita. Miten lie puukoilla? Kivisillä mailla ei puukot taida olla paras vaihtoehto?
Olen kyllä kyntänyt juurikin vanhoilla kvernen sarka-auroilla joista oli keskimmäinen kieko irti. Ei se viimeinen viilu ollut niin hyvännäköinen kuin kaksi ensimmistä. Esiauroja siinä ei kylläkään ollut.
Ei se uskoa tarvi ;) Lutupellon väinämöisenpartakin taittuu karvattomaksi kynnökseksi, kun ottaa sen viimeisenkin leikkurin pois. Tuokin tuli kokeiltua pienellä alalla viime vuonna. Esiaurat on välttämättömät, samoin tarvii siivenmallin olla sellainen, että se on esiauran kanssa toimimaan suunniteltu....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kyntöaurat
Kvernen yksinkertainen kotelopalkkiojas & laukaisulaite toimii kivikoissa, kun se päästää siiven "löysänä" kiertämään kiveä. Kivet ei heittele auraa:

http://www.youtube.com/watch?v=B6meJEUM4TM


http://www.youtube.com/watch?v=k7lOs-pZZc8
Mutta se yksinkertainen ei tunnista onko vastassa kivi vai kovaa kohtaa pellossa...

Kovemmat tiivistymät kierretään myös löysänä.    ;)
No jos on niin kovaa savea että laukaisimet ei pidä niin ei kyllä kulkis ilman laukaisua traktorikaan se on huomattu näillä savimailla monesti  ;) 

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
No näinpä... Kverneillä on ollut ihan ylivoimainen markkina asema tähän asti. Nyt ei ole mitään käsitystä kun on tullut enemmän merkkejä markkinoille suomeen ja edustuskin vaihtunut. Se on helppo pitää ihan sama mitä parhaana merkkinä jos ei ole edes muita kokeillutkaan... Oli sitten kyse työkoneista, traktoreista, autoista jne. ;)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
Omiin kverneihin tuli laitettua pari vuotta sitten kiekkoleikkurit varastoon ja veitset tilalle. On käännelty kaikenlaista maata hiesusta turpeeseen eikä kiekkoja enää ikinä koskaan tule auroihin. Ei tuki vaikka ojamaita on kynnetty pajupuskineen maahan... Esiauroilla varustetut aurat ei taida olla parhaat mahdolliset kyllä siihen hommaan. Muuten näillä aatamin ja mun esiauroilla ja sälesiivillä varustetulla auroilla tulee ihan ylivoimaisen hyvää jälkeä verrattuna normaaleihin "suomi" varusteisiin auroihin. Minä kyselin jo kauan sitten kun lemken tuli keskon edustukseen myyntipäälliköltä että miksi ei myydä sälesiivillä varustettuja auroja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kyntöaurat
Omiin kverneihin tuli laitettua pari vuotta sitten kiekkoleikkurit varastoon ja veitset tilalle. On käännelty kaikenlaista maata hiesusta turpeeseen eikä kiekkoja enää ikinä koskaan tule auroihin. Ei tuki vaikka ojamaita on kynnetty pajupuskineen maahan... Esiauroilla varustetut aurat ei taida olla parhaat mahdolliset kyllä siihen hommaan. Muuten näillä aatamin ja mun esiauroilla ja sälesiivillä varustetulla auroilla tulee ihan ylivoimaisen hyvää jälkeä verrattuna normaaleihin "suomi" varusteisiin auroihin. Minä kyselin jo kauan sitten kun lemken tuli keskon edustukseen myyntipäälliköltä että miksi ei myydä sälesiivillä varustettuja auroja.
Pellavamaita kun joskus tuli kynnettyä niin oli pakko ottaa leikkurit pois kun ei mennyt läpi millään.. Ja tais yhtenä niistä syksyistä irrota tukipyöräkin kverneistä irrota kun savi ja pellava kiertyi siihen ympärille ja painoi varmaan niin paljon että meni varsi poikki eikä ole kukaan jaksanut asentaa takaisinkaan  ;D  *****maista tavaraa se pellava...

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Kyntöaurat
Vaikea uskoa, että 4-5v vanha nurmi kääntyisi nätisti ilman leikkureita. Miten lie puukoilla? Kivisillä mailla ei puukot taida olla paras vaihtoehto?
Olen kyllä kyntänyt juurikin vanhoilla kvernen sarka-auroilla joista oli keskimmäinen kieko irti. Ei se viimeinen viilu ollut niin hyvännäköinen kuin kaksi ensimmistä. Esiauroja siinä ei kylläkään ollut.

http://www.youtube.com/watch?v=WFAPTPoPpDg   noin 20v vanha kytöheitto

http://www.youtube.com/watch?v=GN1XJM3DlS0&feature=relmfu  3 v vanha apilanurmi

Minäkin heitin ensimmäisessä vantaidenvaihdossa se pahuksen viimeisen siiven leikkurin mäkeen, siihen se tukki jos joskus tukki, eipä juuri noihin esiaura+veitsi pareihin

Viimeksi muokattu: 14.04.12 - klo:14:38 kirjoittanut Wejjo

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöaurat
Ei mun mielestä kylmiksen argumentit ihan tuulesta temmattuja ole...  Noilla videoilla näkyi oikeastaan vaan se että toisessa pellossa oli isompia kiviä. Mitä omiin kokemuksiin tulee niin pehmeämmin toimii hydrauliset laukaisijat. Hyvä jälki tuli kyllä kvernen auroilla videossa, mutta sekin oli sälesiipien ja esiaurojen ansiota suurelta osin. Sama millä auralla tulee hyvä jälki kun on säädöissä ja viilu murtuu kunnolla.
Esimerkkiä vaikka tässä...
http://www.youtube.com/watch?v=7S1dI0i6oGM

Kylmiksen teesit on suoraan ööverummin esitteestä.

Kv on tosi helppo säätääkin. Ei tarvii kaikenmaailman vanttiruuveja ruuvata.
Tätä mää pelkäsinkin. Ei yhtään kunnollista vasta-argumenttia :-[

Sama tilanne oli Konefoorumissakin, kun tenttasin Agritekin myyjiä. Ilmeet vaan punehtui ja synkkeni. Ei ilkiä naamaansa näyttää noiden myyjien liikkeissä vähään aikaan... :D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöaurat
Kvernen yksinkertainen kotelopalkkiojas & laukaisulaite toimii kivikoissa, kun se päästää siiven "löysänä" kiertämään kiveä. Kivet ei heittele auraa:

http://www.youtube.com/watch?v=B6meJEUM4TM


http://www.youtube.com/watch?v=k7lOs-pZZc8
Jos tosta Överumin videon alta lueskelee kommentteja, alkaa totuus valjeta ;D

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kyntöaurat
Nostellaanpas vanhaa aihetta taas ylös. Onko aurarintamalla mitään uutta kokemisen arvoista? Nyt alkaa tuntua pieneltä ongelmalta kun on vaan 4 teräinen vogel&noot kääntöaura, lisää tehoa tarttis väkisinkin. Uudet taas maksaa 120ha alalle turhan paljon eli käytetty olisi ehkä paras vaihtoehto kuitenkin. Kuhnia ja vogel&nootia olen pitänyt parhaina, mutta eipä kyllä ole kokemusta esim. lemkenistä tai pöttingeristä. Entä onko 2000- luvun alun agroluxit tai överumit ihan toivottomia? muuan palstaakin seuraavalla näyttäs olevan käytettynä sekä överin että agroluxin 5-siipistä kääntöauraa, mutta eipä ole noista kokemusta. Kverneland on ainakin unohdettujen listalla, muuten ollaan avoimin mielin. Muuten vogel&noot olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta hinta lähellä muita ja vaihtoarvo huono jostain käsittämättömästä syystä.
Käytetyt 6-8 siipiset vaunuaurat kiinnostaisi myös, mutta toimiiko kosteammissa oloissa mitenkään?


5-siipinen överum löytyy, pari vuotta ikää. Hyvä aura on ja tekee oikein säädettynä nätin jäljen. 650mm rengas mahtuu myös vakoon hyvin. Ekanviilun säätö pitää ottaa hydraulisena, muuthan säätyy jo vakiona hydraulisesti. Kevyehkö ja kevyt vetää, mukava huoltaa. Agroluxiin verrattanu yks iso ero että on vain yks paineakku, helpottaa pirun paljon rasvausta. Mulla on jousikiekot ja kuorimet, pelaavat varmasti kivisillä ja vaihtelevilla mailla.
Tästä tähän.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntöaurat
Nostellaanpas vanhaa aihetta taas ylös. Onko aurarintamalla mitään uutta kokemisen arvoista? Nyt alkaa tuntua pieneltä ongelmalta kun on vaan 4 teräinen vogel&noot kääntöaura, lisää tehoa tarttis väkisinkin. Uudet taas maksaa 120ha alalle turhan paljon eli käytetty olisi ehkä paras vaihtoehto kuitenkin. Kuhnia ja vogel&nootia olen pitänyt parhaina, mutta eipä kyllä ole kokemusta esim. lemkenistä tai pöttingeristä. Entä onko 2000- luvun alun agroluxit tai överumit ihan toivottomia? muuan palstaakin seuraavalla näyttäs olevan käytettynä sekä överin että agroluxin 5-siipistä kääntöauraa, mutta eipä ole noista kokemusta. Kverneland on ainakin unohdettujen listalla, muuten ollaan avoimin mielin. Muuten vogel&noot olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta hinta lähellä muita ja vaihtoarvo huono jostain käsittämättömästä syystä.
Käytetyt 6-8 siipiset vaunuaurat kiinnostaisi myös, mutta toimiiko kosteammissa oloissa mitenkään?


5-siipinen överum löytyy, pari vuotta ikää. Hyvä aura on ja tekee oikein säädettynä nätin jäljen. 650mm rengas mahtuu myös vakoon hyvin. Ekanviilun säätö pitää ottaa hydraulisena, muuthan säätyy jo vakiona hydraulisesti. Kevyehkö ja kevyt vetää, mukava huoltaa. Agroluxiin verrattanu yks iso ero että on vain yks paineakku, helpottaa pirun paljon rasvausta. Mulla on jousikiekot ja kuorimet, pelaavat varmasti kivisillä ja vaihtelevilla mailla.

Ööveruummi kääntää haitat hyödyiksi.  ;D Asiat mitä on vaikea tai mahdoton tehdä on käännetty eduiksi.  ;D
Kui mää ain olen paras?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D Mistä lähtien rasvaus on ollut pahasta koneissa? Mun mielestä parempi niin että rasvaa kuin että vaihtaisi osia :o
Ihan yleisesti... onko agroluxissa ja ööverissä muuta eroa kuin laukaisulaitteisto ja kiekkoleikkureiden jousitus???

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kyntöaurat
Kylläpäs timppaa ahistaa :D
:D :D ;D

Kohta on Kverne Kaurajoen pohjassa 8)