Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Stanadynen kestävyys..  (Luettu 35994 kertaa)

..Å..Terppa

  • Vieras
Vs: Stanadynen kestävyys..
Kirves---------------------->>>>


ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ...........................ååå

Tappara-------->>>>>>>>>>>>>>>> Worssa>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> SAuna




Tampere---------->>>>>>>


å
å
å
å
å
å
å
å
å 8)
 8) 8)
 8)
 8)
 8) :-X
 :-X
 :-X
 :-X :'(
 :'( :'(
 :'(

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Stanadynen kestävyys..
Stanadynen pumppu oli mulla motossa, montakin. Ei ne pitkään ikinä kestäneet, pumpun suunnittelussa ei ole otettu huomioon lainkaan materiaalien erilaisia lämpölaajenemisia. Mistään voitelu/ lisäaineista ei ollut apua, koska vika oli pumpun välyksissä tai niiden puuttumisesta. Uuden stanan sai 850 eurolla, vastaava Bosch maksaa huomattavasti enemmän. Lopullinen ratkaisu oli vaihtaa jakopäänlevy, suuttimet ja rivipumppu koneeseen.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Stanadynen kestävyys..
Minkälaisia seoksia olette tehneet tankkiin. Eli paljonko 2 tahti öljyä 100 litraan polttoainetta? Ja mitä öljyä?
Itse en menisi 2t öljyjä lisäilemään, joskus oli neste olin tyypin kanssa puhetta asiasta ja hän ei suositellut mitään lisäilemään lisäksi epäili että 2-t öljy ei sekoitu diiseliin.
Se on pumppuhuollon neuvo, siis alan ammattilaisten. Olen pitänyt määrät pieninä, reilusti alle 0.5%. Ja se on laitettu farmarisäiliöön ennen täyttöä. Sekoaa varmasti.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Stanadynen kestävyys..
Minkälaisia seoksia olette tehneet tankkiin. Eli paljonko 2 tahti öljyä 100 litraan polttoainetta? Ja mitä öljyä?
Itse en menisi 2t öljyjä lisäilemään, joskus oli neste olin tyypin kanssa puhetta asiasta ja hän ei suositellut mitään lisäilemään lisäksi epäili että 2-t öljy ei sekoitu diiseliin.
Se on pumppuhuollon neuvo, siis alan ammattilaisten. Olen pitänyt määrät pieninä, reilusti alle 0.5%. Ja se on laitettu farmarisäiliöön ennen täyttöä. Sekoaa varmasti.
Ei siitä 2 tahtiöljystä vanhemmissa vehkeissä ole haittaakaan jossei kyllä hyötyäkään. Jotkut dieselkorjaajat sitä suosittelee ja toiset kieltää lisäilemästä, taitaa olla niitä uskonasioita ;D Kesällä 2010 hajosi paljon pumppuja, kun oli niin lämmintä ja voitelu petti, pitäisikö sitä öljyä käyttää sitten kesälläkin? Olisivatko kaikki öljy-yhtiöt väärässä? Uudempiin koneisiin miettisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin sekoitan mitään polttoaineen sekaan, kun ei se välttämättä jää suodattimiin.

roadman

  • Vieras
Vs: Stanadynen kestävyys..
Tammer dieselin asentajan kanssa juttelin 2T lisäämisestä löpön joukkoon. Ei kieltänyt, sanoi vaan että määrä 100l kohti on jotain 2 dl. Pieni määrä siitä syystä, alkaa tulla teho häviöitä koneessa jos määrä on suurempi. Öljy tulee suutimilta vähän erilailla läpi ja palaa hitaammin sylinterissä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Stanadynen kestävyys..
Kaksi kuutosmoottoria stanadynen jakajalla ajossa, molemmat valmistettu 1997. Valmetissa nyt 9940 tuntia ja kaivurin Cumminsissa 14000. Molemmat koskemattomia säädöiltään ja ei remontteja ole tarvinnut tehdä muuta kuin kaivurista hajosi sammutussolenoidi pumpun kyljestä. Dieselkorjaamolla eivät uskoneet että sellainenkin osa voi olla rikki mutta myivät osan kuitenkin ja sillähän se kuntoon tuli.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

pirtamo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Stanadynen kestävyys..
Tuossa Hitech:ssä (420DWRE) oli jo valmiina Stanan tilalla se NH:n Bosch minulle tullessa. Tunteja oli tuolloin 4500 ja yksi Stana oli vaihdettu takuuseeen ja sillä toisella oli muutama vuosi mennyt, kunnes vaihdettu em. Bosch. Oli tullessaan sellaisissa säädöissä että savua tuli mutta ei pahemmin vetoja. Dieselpajalla vähän säätöjä ja savutus loppui ja viimeisetkin vedot. Sitten työnalle rivibosch:in etsintä ja nimenomaan 6800:sesta (hukkaportillinen kone). Löytyi, edullisesti ja loput muutososat vielä halvempia. 411:sen osat käy, jos on Boschin pumpulla. Vaihto tyssäsi kiutenkin nokka-akseliin, jota ei saatu pois ilman että yläpuolen osat olisi vajonneet sen tilalle kanavaan (nostimen kupit ym.). Kamat kasaan ja pumppu Ylivieskaan, jossa koki uuden elämän. Samoin koko kone kun pantiin pumppu paikalleen. Suuttimet vaihdettiin Kiinan Bosch:iin (1029. 1044 olisi ollut ehkä tarpeettoman iso).
Entinen 402 DW oli ruuvattu jonnekin 115 hv:n tietämille, mutta tämä tällä jakajaboschilla lievällä savulla varustettuna on kyllä aika erilainen. Riemuun verrattuna savu ei haittaa. Kulutus pieneni säädön jälkeen oleellisesti. Vielä pitäisi päästä sorakuormalla testaamaan.
Pisteet Ylivieskan pajalle.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Stanadynen kestävyys..
Tuossa Hitech:ssä (420DWRE) oli jo valmiina Stanan tilalla se NH:n Bosch minulle tullessa. Tunteja oli tuolloin 4500 ja yksi Stana oli vaihdettu takuuseeen ja sillä toisella oli muutama vuosi mennyt, kunnes vaihdettu em. Bosch. Oli tullessaan sellaisissa säädöissä että savua tuli mutta ei pahemmin vetoja. Dieselpajalla vähän säätöjä ja savutus loppui ja viimeisetkin vedot. Sitten työnalle rivibosch:in etsintä ja nimenomaan 6800:sesta (hukkaportillinen kone). Löytyi, edullisesti ja loput muutososat vielä halvempia. 411:sen osat käy, jos on Boschin pumpulla. Vaihto tyssäsi kiutenkin nokka-akseliin, jota ei saatu pois ilman että yläpuolen osat olisi vajonneet sen tilalle kanavaan (nostimen kupit ym.). Kamat kasaan ja pumppu Ylivieskaan, jossa koki uuden elämän. Samoin koko kone kun pantiin pumppu paikalleen. Suuttimet vaihdettiin Kiinan Bosch:iin (1029. 1044 olisi ollut ehkä tarpeettoman iso).
Entinen 402 DW oli ruuvattu jonnekin 115 hv:n tietämille, mutta tämä tällä jakajaboschilla lievällä savulla varustettuna on kyllä aika erilainen. Riemuun verrattuna savu ei haittaa. Kulutus pieneni säädön jälkeen oleellisesti. Vielä pitäisi päästä sorakuormalla testaamaan.
Pisteet Ylivieskan pajalle.
Miksi pitää nokka-akseli irroittaa?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Stanadynen kestävyys..
Nokka-akseli täytyy irrottaa ihan sen takia, kun jakopään taustalevyä ei voi irrottaa ennen kuin nokka-akseli
on poistettu.            Ja taustalevy on erillainen jakajapumpulla kuin rivipumpulla.   :)

Menee kyllä sinne seitsemän veljeksen osastolle, mutta jos päästäs polttoaineet ja öljyt pois koneesta,
niin traktorin voisi nosturilla hallitusti kallistaa toiselle kyljelle, niin nokka-akselin seuraajat pysyisivät
oikeilla paikoillaan.  :-\

Työläämpi vaihtoehto olisi tietysti moottorin irroittaminen traktorista ja moottoritelineessä kääntö
ylösalaisin.  ::)
Tuskahiki on köyhän sauna...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Stanadynen kestävyys..
rivipumppu on ainut ja oikee. on oikeesti tosi terävä reagoimaan kuormitukseen (oikeilla säädöillä) käyntiinlähtö on hyvä ja löpönkulutus maltillista. kaikkein tärkeintä on kuitenkin se reagointi ja teho.

uus jakopää vaan sisudieseliltä. toisin sanoen taka-levy ja pumpunratas pitää vaihtaa.

nokan saa pois vetämällä. nostotangot "pingottaa" kiinni toisiinsa niin ei nostimenkupit tipu.
---------------------

suuttimet on vähintään yhtä tärkeä asia. noi viimisimmät stanadyne valtrat on tosipienillä suuttimilla. pumppu rasittuu koska löpö ei tahdo mahtua suutinten läpi. suuttimet on pienet päästömääräysten takia, jotkut oxidit saattaa pienentyä, mutta ominaisuudet katoaa.

suuttimeksi suosittelen 1044 mallia. se on iso, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. savua ei rivipumppukoneilla tule toisin kuin jakajapumpullisilla. itselläni on tuotakin isommat 1116 suuttimet.

pumppuun vielä 10mm elenentit niin alkaa olla hyvä. syötön voi pitää tosi pienenä, iso suutin ja elementti toimittaa löpön optimiaikaan männänpäälle. eli näistä on hyötyä jopa silloin vaikka ei huipputehoa tarvita.
-----------

mulla on kokemusta yhestä stanadynestä, se on 8550:ssä vielä toistaseksi. isoilla suuttimilla ja säätö pohjassa pto tehoa mitattiin 223hv. puunajossa metsässä menee 7l/h vaikka kone savuttaa tyhjäkäynnilläkin, eli ei ihan täyspaska oo stanadynekään.

Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:14:09 kirjoittanut retku

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8398
Vs: Stanadynen kestävyys..
Casessa oli Stanan suuttimet aivan finaalissa 4000 tunnissa.
Mystinen kesälaatumies

Quadramf

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Stanadynen kestävyys..
Joo. 8100-sarjan Massikan Perkinsseissäkin tätä Stanadynen pumppua on käytetty. Omassanikin sellainen on. Kyllähän se ihan hyvin on pelannut ja vetojakin löytyy. Tunteja on nyt aika tarkka 5000. Suutinkärjet olen vaihdattanut ihan äskettäin oikeastaan tyhjäkäyntisavutuksen takia. Ei auttanut. Se on vissiin sitten jokin tyyppivika tuo Stanadynen jakajapumpun tyhjäkäyntisavutus?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Stanadynen kestävyys..
Syrjähyppy asian sivulle: saako turbotonta Perkinsin 6.354 konetta sellaiseksi että se ei savuta? Tuntuu aina työntävän sellaista kitkua, joka näkyy metsää vasten mutta ei niinkään kirkasta taivasta. Oikein kylmänä savuttaa oikeastaan vähemmän. Kuormalla työntää sitten nokea normaaliin malliin, tämä ei yllätä.
CAV:n perinteinen jakajapumppu.

Laitettu venttiilit, kansi, suuttimet. Ei ihmeesti syö öljyäkään, tunteja takana tuntematon määrä, luultavasti riittävästi :-)

Quadramf

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Stanadynen kestävyys..
Tuota, tuota. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin CAV:n jakajapumpuissa säätötangon pituuden säädöllä on merkitystä mm. tässä asiassa. Onko se tarkistettu.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Stanadynen kestävyys..
Tuota, tuota. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin CAV:n jakajapumpuissa säätötangon pituuden säädöllä on merkitystä mm. tässä asiassa. Onko se tarkistettu.

Pumppua itseään ei ole tarkistettu eikä säädetty.
Samaa moottoria on ainakin MF 2000-sarjassa, ja kovin moni näkemäni yksilö on myös savuttanut reippaan puoleisesti - osa saattaa olla myös tulosta lievästä ruuvaamisesta..

Mutta ehkä pumppu kannattaisi sitten tarkistuttaa.