Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe nasevasta..  (Luettu 3411 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
ja mikä onkaan "oikea" merkintätapa?    ettei vaan se kännyyn laitettu ole tänä vuonna sallittu ja ens vuonna pakollinen..  ite laitan navettapäivyriin tapahtumat joten saabi niistä lukia vaikka ei netistä löytykään..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: nasevasta..
Tuossa asiassa ei ole sitä yhtä oikeaa, saa olla vaikka ruutuvihossa. Itten kumminkin pidän "järkevimpänä" niitä perinteisiä karjakortteja, johon kirjaa hoidot ja testitkin. Piruuttaankaan en luovu noista karjakorteista, vaikka moni kuulemma luopuu. En mä niitä selaile , enkä sonneja / siemennyspäiviä  katsele, mutta sielläpähän on ne tiedot mitä niissä on. Eiköpä se osan muistiinpano velvollisuudesta täytä ja toinen puoli täyttyy ellien lääkeluovutus papereista. Joten Nasevaan ei tartte kirjailla mitään , ellei täytä noin ketjuinformaatio tarvetta.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
Vs: nasevasta..
^
Korteista löytyy , hoidot ja testaukset. Nyt oli sikäli helpompi vuosi tuolla saralla, koska yhdelle lehmälle olen hakenut carepenit ja kolmelle umpimyciinit, joista kaksi on vasta poikinut. Muita ab hoitoja ei ole. Lisäksi KOP KOP , vain yksi el käynti koko vuonna poikimahalvauksen takia. Nyt on vähän alkanut pelottaa, että koska solut räjähtää. Siivilävanu on ihan limaista sakkaa täynnä ( jo noin viikon ajan)  Mutta eilen haetussa maidossa solut 53.

Mutta yhtenä vuonna elli pääsi laittamaan nasevaan , että testauksia ei ole kirjattu. Seuraavana vuonna pidin huolen että kaikista oli merkintä viimeistään tarkastusta edeltävänä päivänä  ;D No elli oli kopsannut edellisvuoden lappunsa sillänsä, niin tuo moite oli vielä toisenkin vuoden.
Tuo ei ole niin vaarallista,jos on vain yks tekijä navetalla.Jos taas on useampi,silloin on hyvä merkitä ab-tuloksetkin.Tuota sakkaa oli tällä myös kesällä,ei soluja,ihmettelin.Sitten Valiolta ei tullut tuloksia.ei sakkaa ja myöhemmin tuloksissa soluja.KNS onneksi löytyi vain yhdeltä kahdesta neljänneksestä.Asidoosi,hapan pötsi tuntuu olevan viime kesän rehujen aiheuttama yleinen ongelma tänä talvena.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: nasevasta..
Aina pitäisi paperit olla sillä tolalla, että kuka vaan voi tulla lypsylle ja tiedonkulkuongelmista johtuvia vahinkoja ei synny. Viimeisin oma ab vahinko, eli tankki tyhjäksi ei meijeri vahinkoa sattui kait pari vuotta sitten. Muistelin , että poikineella lehmällä ei ole ollut umpihoitoa ja sanoin lomittajalle , että voi lypsää tankkiin. Lomittaja ei kuitenkaan lypsänyt, koska maito oli kuuulemma vielä melko keltaista, sakkaista , mutta ei soluista. No minä lypsin seuraavana aamuna. Otin tankista näytteen sen takia , että varmistin maidon puhtauden, koska toinen lehmä oli hoidossa. Tankissa ab:tä. Tietysti ajatus että joku moka hoidossa (hoidettava ja poikinut ihan saman näköisiä). Ja tosiaan testi poikineesta ja siinä ab:tä. Mietiskelyä yksin ja lomittajan kanssa. Alku ajatuksena , että se maito on jotenkin ihmeellistä, olisko ph tai joku joka näyttäytyy antibioottina. Mutta ab positiivisuus säilyi kait viikon ja maidon ulkonäkö normalisoitui. Sitten tuli mieleen että olin saattanut laittaa umpeen menessä yli 3kk sitten normaalit ampicloxin tuubit. Niitä kun oli joskus jäänyt lähes koko perhepaketillinen käyttämättä. Ellillekkin siitä kerroin ja se ihmetteli miten se voisi näkyä noin pitkään ja pitkän ajan kuluttua, koska kyseessä oli normaalit tuubit ei umpiversiot. Paketti esiin ja katse päiväykseen. Oli mennyt 10v ennemmin päiväys yli  ;D Vieläkään en voi vakuuttaa olinko toiminut noin umpeenlaitossa, mutta luultavasti  ::) Lomittaja kuitenkin on todella tunnollinen ja sen ajatukseen hoitomoka ei oikein sopinut. Lisäksi pääsääntöisesti minä piikitin ja lomittaja varmisti. Nooh jälkeenpäin tuokin moka on lähinnä naurattanut, mutta ihan turha ja toivottavasti ainut laatuaan omalle kohdalle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
tuollastahan se kun kaikenmaaliman  työläisten kanssa pelaa...   onneks on valveutuneinpia kuin isäntä...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: nasevasta..
^
Onneksi oli se lomittaja, joten testasin tankista, vaikka se tunnollinen onkin. Aina kannattaa epäillä toisen tekosia  ;D Korvauksia en kuitenkaan hakenut, koska en uskonut lomittajan mokaan tuossa vaiheessakaan. Ensi ajatus tosiaan oli, että se maito oli muuten niin outoa , että positiivinen tulos tuli sen takia. Mutta kyllä siinä muut asiat varmasti taustalla oli. Ja kertahan ei ollut ensimmäinen kun minä nyt oon jotain mokannut, mutta niissäkin onni onnettomuudessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
koskaan en ole vihr...virte...vier...  virte..     tewhny.....   ppppperhana!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
onko kukaan kertonu LUlle et voip jopa merkitä nuita hoitoja jonnekiin näkyviin???itellä oli ....   jo vuosia sit kun oli päällänsä,   hoito merkitty elikkoon ja sit navettapäivyriin ja allakkaan johon joka päivä merkkaan sään.     siis ois ollu pikkasen heikkoa olla huomaamatta.

btw,   onko faballa nuita pienempiä kalentereita kuin nää uutet?   eihän koko navetassa löyty noi isoa puhtasta tasoa..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: nasevasta..
onko kukaan kertonu LUlle et voip jopa merkitä nuita hoitoja jonnekiin näkyviin???itellä oli ....   jo vuosia sit kun oli päällänsä,   hoito merkitty elikkoon ja sit navettapäivyriin ja allakkaan johon joka päivä merkkaan sään.     siis ois ollu pikkasen heikkoa olla huomaamatta.

btw,   onko faballa nuita pienempiä kalentereita kuin nää uutet?   eihän koko navetassa löyty noi isoa puhtasta tasoa..

No joo merkkauksessa oli puutteita ja ihan varma en siis vieläkään ole menikö asia niin kuin meni. Mutta  muistan että se lehmä oli ummessa yli 3kk. Noihin aikohin alkoi ellit panttaamaan umpituubeja, eli ilman näytettä ei saanut. Ja minä olin vuosia umpeuttanut umpimyciinillä ihan järjestään , sillä vieläkin olen sitä mieltä että umpituubit ei ainoastaan paranna vaan ne myös estää tulehduksen tulon ummessa oloaikana. Näin pääsääntöisesti. Niiden sinisten vahatuubien teho tuossa tarkoituksessa on lumelääkkeen luokkaa. Uskoo ken tahtoo, se vaha ei vaan pysy tulppana. Niin takaisin mokaan ... ei siis umpituubeja niin olin joskus ajatellut, että vois kokeilla tuhota niitä normi tuubeja. Sillä noin vanha elli joskus käski toimia jos pitkäksi aikaa meni umpeen , tosin silloin oli tarkoituksena laittaa umpituubit sitten 1,5kk ennen poikimista. Nyt ei ollut tarkoitus laittaa umpituubeja. Eli 3 kk ummessa , normi tuubit , mutta UNOHDIN merkitä sen mihinkään. Ja kun muistissa että ellit ei ilman tuloksia umpit jakele, niin ei ollut tuloksia, ei kuittia , ei merkintää, siis ajatuksena että lehmä on puhdas. Moukan tuuria sillä mennään ja on menty ennenkin.

Semmareilla oli vielä silloin , kun siirryttiin näihin isoihin kalentereihin niitä pieniä. Tilasin sitten vielä 4 tai 5 lisää Fabalta vähän myöhemmin. Vielä niitä taitaa pari kolme jemmassa olla. Kait ne jo riittääkin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
ja kivaa kun ite nuista manasin semmarille niin sanoi et moni muukin oli moisesta maininnu mut eteleen ei nuita pienempiä ole tarjolla..   on aika kovapäistä porukkaa tuolla fabassa.   ei paljon asiakkaan palaute kiinnosta!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: nasevasta..
heh,  nytpä se sit selvisi miksei ole pienempiä kalentereita.   eihän niitä ens vuonna kukaan tartte..   kun lopettaa vihtoin nää pienet.     itellä pari vanhaa jälellä joten.........