Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Syysilmoitus 2023  (Luettu 9703 kertaa)

Twin

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Syysilmoitus 2023


Olen myös miettinyt, että mikä olisi sanktio jos ilmoittaisi kaikki sängeksi? Ei jaksaisi alkaa piirtelemään kasvulohkoja joissa syysvilja, heinä, apila tai riistapelto samassa peruslohkossa jossa pääosa on viljan sänkeä.

Kevään tukihaussa ilmotetut kasvulohkot löytyy toimenpidelohkon muokkausosiosta, ei niitä piirtään tartte ruveta, onneksi.. itelläkin kulmia ja mettänreunoja hömpällä melkeen joka lohkolla.
[/quote]

Kiitos vinkistä! Nyt hakemus tehty. Oli helppo em. Ohjeilla!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Syysilmoitus 2023
Joo vaikka olen monen tietokoneohjelman kampea kiertänyt, en Vipussa kyllä löytänyt kasvulohkoja syysilmoituslohkojen pohjaksi, siitä mainittiin koulutuksessa ja myös erikseen sain viestin tästä kasvulohkojen ottamisesta syysilmoituksen pohjaksi, kun huomauttivat ensimmäisen lähetyksen jälkeen toimenpidelohkojen epätarkkuudesta.  Onneksi Sirpissä oli hyvät kartat, ja sieltä kopioin piirtämällä kasvipeitelohkot, kun mitään intuitiivista merkintää tai syrjäsilmällä havaittua kesän kasvulohkon oloista merkintää ei Vipun ruudulla näkynyt, vain tyhjä peruslohko ja siihen piirtotyökalut.

Muutenkin kasvulohkoja tarvitsi kohdentaa rajoitetusti, koko peruslohkon sijasta, ja nekin ovat ensi kesän kasvulohkoja, syysvehnää. Että ei iso tappio. Ehkä vuoden päästä sitten harjoittelen niin kauan, että löytyy.

Edit: minulta meni ohi syysilnoituksen ensimmäinen  avautumispäivä 15.1 2024. Tein oman ilmoitukseni 13.01.2024. Olikohan se Vipu silloin vielä vajaa toiminnoiltaan ?

-SS-

Viimeksi muokattu: 22.01.24 - klo:00:23 kirjoittanut -SS-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Syysilmoitus 2023
Muistaakseni itsekkin ensimmäisen kerran ihmettelin syysilmoitusta ennen 15.1. Mutta kyllä sieltä silti kasvulohkot löytyi. Eilen tuli vasta mieleen pökätä se matkaan, ensin tietysti korjasin ne väärin muistuneet jutut :)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2322
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Syysilmoitus 2023
Sama täällä, en löytänyt viime kesän kasvulohkoja,hitonmoinen piirtely taas ja sekin sujui kankeasti, kun tota piirtelyä on tähän asti tehty vaan kerran vuodessa, niin unohtuu miten sitä tehdään, tai sit mä olen vaan tyhmä.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Syysilmoitus 2023
Ei se vipu-palvelun piirtotyökalu mikään helppo tai hyvä ainakaan ole. Suurin puute lienee selvä ilmavalokuva, josta voisi nähdä jotakin puimurin- tai kylvökoneen jälkiä. Jos olisikin piirto yhtä helppoa kuin esimerkiksi MML:n karttapaikassa, niin kyllähän noita piirtelisi vaikka leipätyökseen! Niin, MML:n kuviahan nuo vipunkin kuvat ovat.. ::)

Mutta eikö siitä kerran ollut puhetta, että jossakin vaiheessa tulisi sellainen päivitys, joka mahdollistaisi lohkojen piirrot maastossa vipu-mobiililla?

P.S. Jos ilmoitan ehdollisuuteen kasvipeitteiseksi kelpaavan alan aitona kasvipeitteenä, huomioiko tuo vipu-rakkine (EI Rakkine) automaattisesti sen, että alaa ei hyväksytä ekojärjestelmän puitteissa kasvipeitteiseksi? Ohjeen perusteella sitä ei pitäisi itse tarvita huomioida...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Syysilmoitus 2023
Ei se vipu-palvelun piirtotyökalu mikään helppo tai hyvä ainakaan ole. Suurin puute lienee selvä ilmavalokuva, josta voisi nähdä jotakin puimurin- tai kylvökoneen jälkiä. Jos olisikin piirto yhtä helppoa kuin esimerkiksi MML:n karttapaikassa, niin kyllähän noita piirtelisi vaikka leipätyökseen! Niin, MML:n kuviahan nuo vipunkin kuvat ovat.. ::)

Mutta eikö siitä kerran ollut puhetta, että jossakin vaiheessa tulisi sellainen päivitys, joka mahdollistaisi lohkojen piirrot maastossa vipu-mobiililla?

P.S. Jos ilmoitan ehdollisuuteen kasvipeitteiseksi kelpaavan alan aitona kasvipeitteenä, huomioiko tuo vipu-rakkine (EI Rakkine) automaattisesti sen, että alaa ei hyväksytä ekojärjestelmän puitteissa kasvipeitteiseksi? Ohjeen perusteella sitä ei pitäisi itse tarvita huomioida...

Tuohon on jo systeemi olemassa toki ei mene ihan klik klik vaan vaatii hieman taiteilua. Ja itse en saanut kyllä oikein kohdistumaan mut sain mielestäni riittävän tarkan niin tuon pohjalta piirsin.

Tästä oli siis mielestäni ohjeet jossain en vain muista missä. Ohjelma on viljelmien reitittäjä. En kyllä enää play kaupasta löytänyt. Liekö sit poistunut. Tuolla pysty kuitenkin kulkemaan kasvulohkojen rajan jonka jälkeen tieto tallennettiin oikeaan muotoon ja avattiin vipussa. Tällä sai apuviivan kasvulohkon piirtoon.
Google osaa ehkä kertoa enemmän..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Syysilmoitus 2023
Kännykällö se viljelmien reitittäjä ei ehkä ole aina vakaa. Mutta hankin semmoisen erillisen bluetooth-antennin, oliko se Garmin Glo 2. Se sitten seipään nokkaan ja ajamaan traktorilla ojan vieressä, sen palikan pitänee seilata keskellä ojaa, niin tulee oikean kokoinen peruslohko.

Käveleminen ojaheinien seassa ei oikein meikäläistä nappaa. Kävelkööt valvojat sitten. Ainakin viimeksi niillä oli semmoiset kahluuhousut, ja rytinä kuului kun koiranputket kaatuivat. Aika hiki niillä oli, tarjosin kaffetta ja pullaa.

-SS-

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Syysilmoitus 2023
Ei se vipu-palvelun piirtotyökalu mikään helppo tai hyvä ainakaan ole. Suurin puute lienee selvä ilmavalokuva, josta voisi nähdä jotakin puimurin- tai kylvökoneen jälkiä. Jos olisikin piirto yhtä helppoa kuin esimerkiksi MML:n karttapaikassa, niin kyllähän noita piirtelisi vaikka leipätyökseen! Niin, MML:n kuviahan nuo vipunkin kuvat ovat.. ::)

Mutta eikö siitä kerran ollut puhetta, että jossakin vaiheessa tulisi sellainen päivitys, joka mahdollistaisi lohkojen piirrot maastossa vipu-mobiililla?

P.S. Jos ilmoitan ehdollisuuteen kasvipeitteiseksi kelpaavan alan aitona kasvipeitteenä, huomioiko tuo vipu-rakkine (EI Rakkine) automaattisesti sen, että alaa ei hyväksytä ekojärjestelmän puitteissa kasvipeitteiseksi? Ohjeen perusteella sitä ei pitäisi itse tarvita huomioida...

Tuohon on jo systeemi olemassa toki ei mene ihan klik klik vaan vaatii hieman taiteilua. Ja itse en saanut kyllä oikein kohdistumaan mut sain mielestäni riittävän tarkan niin tuon pohjalta piirsin.

Tästä oli siis mielestäni ohjeet jossain en vain muista missä. Ohjelma on viljelmien reitittäjä. En kyllä enää play kaupasta löytänyt. Liekö sit poistunut. Tuolla pysty kuitenkin kulkemaan kasvulohkojen rajan jonka jälkeen tieto tallennettiin oikeaan muotoon ja avattiin vipussa. Tällä sai apuviivan kasvulohkon piirtoon.
Google osaa ehkä kertoa enemmän..

Mutta käsittääkseni sellainen on tulossa nimenomaan vipu-mobiiliin, josta siirtyy automaattisesti tukihakuun ym. Vai olenko nähnyt jotakin hirmuhyvää unta?

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Syysilmoitus 2023
Kännykällö se viljelmien reitittäjä ei ehkä ole aina vakaa. Mutta hankin semmoisen erillisen bluetooth-antennin, oliko se Garmin Glo 2. Se sitten seipään nokkaan ja ajamaan traktorilla ojan vieressä, sen palikan pitänee seilata keskellä ojaa, niin tulee oikean kokoinen peruslohko.


-SS-

Ei toi Garmin glo 2 kovinkaan tarkka ole.. Olen käyttänyt tabissa olevaa ajo-opastinta (fieldbee, bt-yhteys) tuon kanssa ja ero  oikeaan gps antenniin (Mojominin antenni) on huomattava, ei onnistu ruiskutus/lannoitus glo2:sen avulla..

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Syysilmoitus 2023
Kännykällö se viljelmien reitittäjä ei ehkä ole aina vakaa. Mutta hankin semmoisen erillisen bluetooth-antennin, oliko se Garmin Glo 2. Se sitten seipään nokkaan ja ajamaan traktorilla ojan vieressä, sen palikan pitänee seilata keskellä ojaa, niin tulee oikean kokoinen peruslohko.


-SS-

Ei toi Garmin glo 2 kovinkaan tarkka ole.. Olen käyttänyt tabissa olevaa ajo-opastinta (fieldbee, bt-yhteys) tuon kanssa ja ero  oikeaan gps antenniin (Mojominin antenni) on huomattava, ei onnistu ruiskutus/lannoitus glo2:sen avulla..

Onko ne yhteensopivuusongelmat ratkenneet, siitä oli joskus aikaisemmin maininta, että se tabi ei saanut bt-yhteyttä toimimaan mutta xcover toimi ?

Tuo garminin glo2 on kevyt ja liikkeessä toimi ehkä vähän paremmin kuin sampan oma gps. Älykännykkä ei näytä edes oikeaa rakennusta, tuo Garmin näyttää jopa oikean huoneen, jossa se on päällä.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Syysilmoitus 2023
Ajourajärjestelmää käytin hyväkseni viime keväänä kasvulohkojen rakentamisessa. Oli pelto sängellä talven yli ja laitoin hankalimpiin kohtiin viherlannoituksen nollakuidulla höystettynä. Katsoin vipupalvelusta sopivan ajouran ja pellolla laskin reunasta alkaen viidennen ajouran kohdalle kasvulohkon rajan. Tällaisilla pikku tempuilla rajasin alueet ja piirtelin lohkot vipuun. Nyt oli helppo kaivaa kerran piirretyt kasvulohkot esille vivun syövereistä. Aika selkeä systeemi. Paitsi, että yksi iso ja monipuolinen lohko ei suostunut kasvulohkotietoja antamaan esille. Tein ne sitten käsin.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Syysilmoitus 2023
Sirpin karttaosiolla sain pari epämääräistä kasvulohkoa kätevästi Vipuun. Kävelin kuvion ja merkitsin pisteet. Pitiköhän vielä rajat piirtää ja sitten kasvulohkojen siirto Vipuun. En muista tarkkaan, miten se tehtiin, mutta kätevästi kävi. Tarkkuus oli minusta hyvä, kun vertasi pisteitä maaston aitoihin kiintopisteisiin.
Don Essex

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Syysilmoitus 2023
Ajourajärjestelmää käytin hyväkseni viime keväänä kasvulohkojen rakentamisessa. Oli pelto sängellä talven yli ja laitoin hankalimpiin kohtiin viherlannoituksen nollakuidulla höystettynä. Katsoin vipupalvelusta sopivan ajouran ja pellolla laskin reunasta alkaen viidennen ajouran kohdalle kasvulohkon rajan. Tällaisilla pikku tempuilla rajasin alueet ja piirtelin lohkot vipuun. Nyt oli helppo kaivaa kerran piirretyt kasvulohkot esille vivun syövereistä. Aika selkeä systeemi. Paitsi, että yksi iso ja monipuolinen lohko ei suostunut kasvulohkotietoja antamaan esille. Tein ne sitten käsin.
Mulla oli saman ongelma, lohko missä useampi kasvulohko herjasi jotain virhettä kun haki kasvulohkoja, muilla lohkoilla toimi kyllä.
Mä olen ottanut ihan vanhanaikaisesti harpan kanssa tarvittaessa apumittoja ja vipun mittaustoiminnoilla merkannut ne helpottamaan kasvulohkojen piirtoa. Tolla systeemillä oli viime kesän peltovalvonnassa suurimillaan 2 aarin heitto. Ärsyttää vaan kun ajoin syksyllä sen harpan yli traktorilla, oli hiton hyvä metallinen koottava harppa.

Viimeksi muokattu: 24.01.24 - klo:08:01 kirjoittanut bouli

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Syysilmoitus 2023
Kännykällö se viljelmien reitittäjä ei ehkä ole aina vakaa. Mutta hankin semmoisen erillisen bluetooth-antennin, oliko se Garmin Glo 2. Se sitten seipään nokkaan ja ajamaan traktorilla ojan vieressä, sen palikan pitänee seilata keskellä ojaa, niin tulee oikean kokoinen peruslohko.


-SS-

Ei toi Garmin glo 2 kovinkaan tarkka ole.. Olen käyttänyt tabissa olevaa ajo-opastinta (fieldbee, bt-yhteys) tuon kanssa ja ero  oikeaan gps antenniin (Mojominin antenni) on huomattava, ei onnistu ruiskutus/lannoitus glo2:sen avulla..

Onko ne yhteensopivuusongelmat ratkenneet, siitä oli joskus aikaisemmin maininta, että se tabi ei saanut bt-yhteyttä toimimaan mutta xcover toimi ?
-SS-
En saanut toimimaan Mojon antennia tabissa.. joutunee ostamaan BT-antennin (fieldbee), kun Mojon näyttökin vetelee viimeisiään...  :-\ 

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Syysilmoitus 2023
Ajourajärjestelmää käytin hyväkseni viime keväänä kasvulohkojen rakentamisessa. Oli pelto sängellä talven yli ja laitoin hankalimpiin kohtiin viherlannoituksen nollakuidulla höystettynä. Katsoin vipupalvelusta sopivan ajouran ja pellolla laskin reunasta alkaen viidennen ajouran kohdalle kasvulohkon rajan. Tällaisilla pikku tempuilla rajasin alueet ja piirtelin lohkot vipuun. Nyt oli helppo kaivaa kerran piirretyt kasvulohkot esille vivun syövereistä. Aika selkeä systeemi. Paitsi, että yksi iso ja monipuolinen lohko ei suostunut kasvulohkotietoja antamaan esille. Tein ne sitten käsin.
Mulla oli saman ongelma, lohko missä useampi kasvulohko herjasi jotain virhettä kun haki kasvulohkoja, muilla lohkoilla toimi kyllä.
Mä olen ottanut ihan vanhanaikaisesti harpan kanssa tarvittaessa apumittoja ja vipun mittaustoiminnoilla merkannut ne helpottamaan kasvulohkojen piirtoa. Tolla systeemillä oli viime kesän peltovalvonnassa suurimillaan 2 aarin heitto. Ärsyttää vaan kun ajoin syksyllä sen harpan yli traktorilla, oli hiton hyvä metallinen koottava harppa.
Harppaa minäkin olen käyttänyt usein apuna. On ihan rimasta valmistettu, kaksi metriä harppaus. On hyvä.