Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alvi  (Luettu 1790 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Alvi
Tarkoitus myydä ennen 1995 ostettu traktori. Mikä mahtaa olla totuus tässä Alvissa. Sellaista on esitetty että kun maatalouden alv tuli v. 95 alussa, niin ennen sitä ostetut voisi myydä ilman ALV:tä. Kuinkahan se oikeen on, kun verottajan sivuilla lukee:

Kun alv-rekisterissä oleva yritys myy liiketoimintansa käytössä olleen ajoneuvon, myynti on lähtökohtaisesti arvonlisäverollista. Ajoneuvon käyttötarkoitus ennen myyntiä ratkaisee sen, onko ajoneuvon myynti arvonlisäverollista vai verotonta. Sillä ei ole vaikutusta, onko ajoneuvon ostohintaan sisältynyt arvonlisäveroa.

Semmoinen muistikuva oli, että ennen vuotta 95 ostetut voisi myydä ilman alvia, mutta oisko laki siinä muuttunut. Ainakaan verottajan ohje ei tätä tue

Viimeksi muokattu: 17.07.23 - klo:18:21 kirjoittanut Hevi

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Alvi
ite ainakin ostin vuosimallin -91 puimurin, eikä siinä alvia makseltu puolin eikä toisin.

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Alvi
Toi verottajan näkemys koskee yritystoimintaa ei maataloutta koska maatalous ei ole yritystoimintaa ellei sitä ole yhtiöitetty. Siksi on eri tulkinnat kuin yritystoiminnassa. Eli ennen alvin tuloa hankitut koneet on alvittomia. Siksi en myöskään ymmärrä miksi joku itseään kutsuu maatalousyrittäjäksi, itse olen  ylpeästi maanviljelijä jos joku nykyistä ammattiani kysyy.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3402
Vs: Alvi
Jos olet ennen alvin voimaantuloa ollut traktorin omistaja, silloin se lien on alviton, jos olet traktorin tai muun koneen saanut omistukseesi 95 vuoden jälkeen niiden myynti on silloin alv verollista. Voit kyllä ihan asian varmistaa verottajalta ihan soittamalla. Siellä neuvotaan ihan ystävällisesti kuinka asia on. Itse olen näitä ongelmajuttuja kysynyt ja neuvottu on ja jopa ihmetteleevät verotuksen koukeroita. Toki poro agrian tyypitkin saattavat jotain tietää, mut se on sitä toisen käden tietoa.

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Alvi
Jos olet ennen alvin voimaantuloa ollut traktorin omistaja, silloin se lien on alviton, jos olet traktorin tai muun koneen saanut omistukseesi 95 vuoden jälkeen niiden myynti on silloin alv verollista. Voit kyllä ihan asian varmistaa verottajalta ihan soittamalla. Siellä neuvotaan ihan ystävällisesti kuinka asia on. Itse olen näitä ongelmajuttuja kysynyt ja neuvottu on ja jopa ihmetteleevät verotuksen koukeroita. Toki poro agrian tyypitkin saattavat jotain tietää, mut se on sitä toisen käden tietoa.
Jos olet sen hankkinut aikaa ennen Alvia, myynti nyt on veroton sinulle. Sitten kun tämä uusi omistaja, jos on alvillinen hlö, myy edelleen aikanaan, se  on hänelle alvillinen myynti, mutta sehän on sitten eri tarina. Jos haluat "sielullesi" 100%:n rauhan, soita verottajalle,