Pikkaisen menee off topic mutta otin tällä viikollla oikein asiaksi käydä Fenttiä katsomassa paikallisessa Valtran liikkeessä Oulussa. Pihalla seisova 930 oli tosi sonnin näköinen ja ohjaamo nykyaikaisen oloinen ulkopäin katsottuna. Ovet olivat lukossa ja en viitsinyt edes myyjältä sisään pääsyä pyytää, koska tunnelma ja asenne liikkeessä on aina perusylimielinen Onneksi se ei meikäläiseen pure
Mutta sisällä liikkeessä oli esillä Fendt 716 Vario TMS. Hyttiin istuessa tuli mieleen, että milloin hyttiä on oikein päivitetty? Hallintalaitteiden sijoittelussa todellakin on parantamisen varaa. Pahin oli mielestäni ohjauspyörän tulokulma mitä ei saa tiltistä huolimatta oikein hyväksi. Ratti tulee siis hyttiin kuin jossakin vanhassa trukissa eli "pystysuorassa". Hytti ei kuskille ole välttämättä ahdas mutta pieni se todellakin on. Hytissä tuli vähän sellainen olo, että on suunnittelijoilla on jäänyt kasari tai ysärin alkupuoli päälle. Ainoa mikä oli todella hyvä oli se Vario vipu, mistä löytyy paljon toimintoja.
Äkkiä parempi hytti pienempiin Fendtteihin tai menee pohja ylivoimalta! Tai voi se tietysti olla, että on tottunut niin hyvälle, kun Massikalla ajaa
hieman on kuosit kun vanhoissa linja-autoissa... Mutta olen vahvasti erimieltä ergonomiasta, tilttaamalla minulle saa rattiin tosi ok asennon ja kaikki nappulat sekä hallintalaitteet on hienosti/ loogisesti hollilla, ei tartte kääntyillä tai kurotella. Tosin massikassa en ole käynyt pitkään aikaan, joten siihen en voi verrata. Parempi hytti olisi tosi hyvä, ellei se nosta hintaa? Onko tietoa, onko päivityksiä jo tiedossa? En ole olussa (Valtralla) käynyt, joten niistä hampuuseista ei osaa sanoa, ei kai myyjistä mitään yleistystä voi tehdä, asiallisia/ asiantuntevia Valtra -myyjiäkin olen tavannut
.