Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Isompi uuni kuivuriin  (Luettu 2612 kertaa)

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 42
Isompi uuni kuivuriin
meillä on 90-luvun lopulla tehty antin 270hl kuivuri 300 uunilla. On vähän tehoton. Siinä on kolme lämpökennoa ja neljä varastokennoa.

Mietin että jos vaihtaisi uunin neljäsataseen ja lisäisi yhden lämpökennon niin alkaisi pelittämään. Sellainen kun olisi käytettynä myynnissä.

Mitäköhän lupia tuollainen muutos mahtaa tarvita? Onko vinkkejä mitä muuta pitäisi huomioida.

Äärisosialisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Isompi uuni kuivuriin
Laitat romut nippuun ja antaa soittaa. Ei tuohon mitään lupia saa kun ei sellaisia ole. Paloturvallisuus on asia erikseen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Isompi uuni kuivuriin
Joo ei siinä kannata mitään lupia kysellä. Kasaat vaan paketin ja ilmoitat sen jälkeen vakuutusyhtiöön haluavatko tarkistaa vakuutuksen sisältöä. Jos teillä käy palomestari silloin tällöin nurkkia nuuskimassa ja jos tyyppi on hyvä niin voithan soittaa hänelle eka ja kysyä mielipidettä asiaan. Saattaa jopa tulla käymään ja antaa ihan hyviä vinkkejä. Mut kyl ne nyt maalaisjärjelläkin tajuaa.
Jos tarkkoja ollaan niin kai se rakennusluvan tarvitsi ainakin jos rakennuksen ulkokuoriin tulee muutosta mut itse en kyl lähtis mitään rakennusvalvonnasta kyselemään..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12203
  • Virolaista kiitos!
Vs: Isompi uuni kuivuriin
Tekisin sillain, että pyytäisin öljypoltinhuoltomiehen tekemään uudelle polttimelle tarkastushuollon ja samalla kysyisin, pitääkö tästä tehdä jotain papereita jonnekin. Mielestäni tämä menee niin, että polttimen vaihtuessa isommaksi, huoltomies tekee ilmoituksen palotarkastajalle ja se käy tarkistamassa tilanteen. Itse ei tarvisi tehdä mitään. Huoltomies tietää nämä kuviot.

Kerrohan syksyllä kokemuksia remontista. Minulla on juuri identtinen kokoonpano samalta ajalta ja tehoton se on, ei siitä mihinkään pääse. Tekisin varmaan itse saman vaihdon, mutta pannun puhaltimen moottorin noustessa 7,5->11kw, kasvaa myös virrankulutus sen verran, että on sulakkeet turhan naftit muuhun toimintaan. Pitäisi melkein kuivuri eriyttää omalla liittymälleen ja siitä tulee kulunsa.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 42
Vs: Isompi uuni kuivuriin
Tekisin sillain, että pyytäisin öljypoltinhuoltomiehen tekemään uudelle polttimelle tarkastushuollon ja samalla kysyisin, pitääkö tästä tehdä jotain papereita jonnekin. Mielestäni tämä menee niin, että polttimen vaihtuessa isommaksi, huoltomies tekee ilmoituksen palotarkastajalle ja se käy tarkistamassa tilanteen. Itse ei tarvisi tehdä mitään. Huoltomies tietää nämä kuviot.

Kerrohan syksyllä kokemuksia remontista. Minulla on juuri identtinen kokoonpano samalta ajalta ja tehoton se on, ei siitä mihinkään pääse. Tekisin varmaan itse saman vaihdon, mutta pannun puhaltimen moottorin noustessa 7,5->11kw, kasvaa myös virrankulutus sen verran, että on sulakkeet turhan naftit muuhun toimintaan. Pitäisi melkein kuivuri eriyttää omalla liittymälleen ja siitä tulee kulunsa.

Jäin miettimään toteutusta tarpeksi pitkäksi aikaa että meni kauppa ohi. Tuntuu muutenkin siltä että öljystä pois siirtyminen olisi ehkä älykäs veto mutta hakkeella toimiva kuivuri vaatisi melkoisia investointeja verrattuna vain uunin vaihtoon. Raaka-aineen saa omasta metsästä mutta varastointi jo vaatii uusia ajatuksia(investointeja). Lähistölle on suunnitteilla biokaasulaitos. Se voisi olla mielenkiintoinen juttu.