Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vahvan talouden tekijät.  (Luettu 3613 kertaa)

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vahvan talouden tekijät.
Toiseen aiheeseen kirjoitin havaintojani vuosienvarrelta mahdollisista bankrotin aiheuttajísta. Seuraavaksi listaan jonkun asian joka minun mielestä pitää voudin etäällä.

Velkaa reilusti alle vakuuksien arvon.

Lainojen hoito tai maksusuunnitelman muutos ajallaan.

Edullinen tehokas konekanta, vähän tai ei lainkaan uusia koneita.

Vakiintunut tuotanto. Talousvaikeudet ovat usein niitten ongelma jotka laajentavat tai muuttavat tuotantoaan jatkuvasti. "Laajene tai kuole" ei pidä paikkaansa ainakaan maataloudessa.

Tarpeellisten panosten hankkiminen etukäteen.

Pienet tai olemattomat palkkamenot. Kaikki raha jää omaan taskuun.

Listatkaa lisää jos tulee mieleen. Tuossa noita pääkohtia. Luulen että jos noista mikään kohta ei toteudu niin on vaan ajan kysymys milloin menee "vasaran alle". Olisin voinut tuohon vielä listata sisääntulevan rahavirran maksimoimisen,etenkin tukien ja ulospäin liikkuvien rahavirtojen torppaamisen mutta niiden vaikuttavuudesta ei minulla ole selvää näyttöä.
   Jos yksikin asia mielestäsi ei pidä paikkaansa niin asiasta olisi mukava väitellä. Ja minä voin kyllä myöntää jos olen jossain erehtynyt...

H Hehtolitra

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Vahvan talouden tekijät.
Toiseen aiheeseen kirjoitin havaintojani vuosienvarrelta mahdollisista bankrotin aiheuttajísta. Seuraavaksi listaan jonkun asian joka minun mielestä pitää voudin etäällä.

Vakiintunut tuotanto. Talousvaikeudet ovat usein niitten ongelma jotka laajentavat tai muuttavat tuotantoaan jatkuvasti. "Laajene tai kuole" ei pidä paikkaansa ainakaan maataloudessa.

Listatkaa lisää jos tulee mieleen. Tuossa noita pääkohtia. Luulen että jos noista mikään kohta ei toteudu niin on vaan ajan kysymys milloin menee "vasaran alle". Olisin voinut tuohon vielä listata sisääntulevan rahavirran maksimoimisen,etenkin tukien ja ulospäin liikkuvien rahavirtojen torppaamisen mutta niiden vaikuttavuudesta ei minulla ole selvää näyttöä.
   Jos yksikin asia mielestäsi ei pidä paikkaansa niin asiasta olisi mukava väitellä. Ja minä voin kyllä myöntää jos olen jossain erehtynyt...

Juu.
Voi olla,että tämä palsta on kansoitettu muilla kuin Sinun kaltaisilla.
Maataloudessa osaavat ne, jotka oikein osaavat kullan arvoisia vakuuksiaan käyttää.

Vitsi on siinä,että maataloudessa on niitä vakuuksia, jotka usein yritystoiminnassa on käytetty loppuun.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Varmasti ihan oikea raami, mutta suuriakin eroja tilakohtaisesti.
Esimerkiksi uudet koneet on mielestäni elinehto urakoitsijalle ja silloin kun korjuuala satoja hehtaareita. Suomen kesä on liian lyhyt remonttipäiviin.

sorkkahessu

• Vieras
Esimerkiksi uudet koneet on mielestäni elinehto urakoitsijalle ja silloin kun korjuuala satoja hehtaareita. Suomen kesä on liian lyhyt remonttipäiviin.

Tuokin on totta , mutta huolto ajallaan on hyvin tärkeä . Koneet käyttöikä pitenee säännöllisellä huollolla .

H Hehtolitra

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Aivan.
Päätös urakoitsijaksi ryhtymisestä edellyttää vakuuksien arvioimista.

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Tuokin on totta , mutta huolto ajallaan on hyvin tärkeä . Koneet käyttöikä pitenee säännöllisellä huollolla .
Ratkaisut ovat aina tilakohtaisia. Eikä tuo luettelo omalla kohdalla toteudu kuin puoliksi. Nuo listaamani asiat vaan tuntuvat osaksi tutuilta tiloilla joilla kaikki rullaa hienosti omalla painollaan eikä mikään aiheuta hätäännystä.
  Tuota huoltoa koneille minäkin haluan korostaa. Monet koneet ovat uuden veroisia töissä jos niiden kunnossapidosta huolehditaan. Jos ajaa urakkaa eikä ole korjaus/huoltotaitoinen niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa kone usein uuteen.

H Hehtolitra

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
   Tuota huoltoa koneille minäkin haluan korostaa. Monet koneet ovat uuden veroisia töissä jos niiden kunnossapidosta huolehditaan. Jos ajaa urakkaa eikä ole korjaus/huoltotaitoinen niin ei ole muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa kone usein uuteen.
[/quote]

Juuri siinä piilee eräs huolto-korjaustaitoisen maajussin etu.

Mutta hurjan palkan niillä taidoilla saisi palkansaajanakin.
Se vaan ei kiinnosta.

Pelto-Jussi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Velan määrä suhteessa tilan tuottoon on aika lailla ratkaiseva tekijä - ei auta vaikka tekisi hommat kuinka nuukasti ja vanhoilla vehkeillä, jos tuotto ei kerta kaikkiaan riitä. Ja päinvastoinkin homma toimii: jos tila tuottaa hyvin, kestetään melkoisia velkapotteja.

Viimeaikaiset navettailmiöt ovat esimerkki tästä: varmaan oli laskettu viimesen päälle kaikki kuntoon kun investointia aloitettiin ja tuotannon alkutaipaleella vielä ehkä homma toimi. Mutta kun markkina meni huonoksi ja/tai tuli hankaluuksia niin jouduttiin suohon.

Konekannan ei välttämättä tarvitse olla vanhaa, mutta sen on oltava tehokkaasti käytössä ja rahoitettu niin, ettei pankkiiri ala heikkona hetkenä kuttuilemaan. Taas se velan määrä ja laatu...

Ulkopuolisen työvoiman käyttö voi olla perusteltua useista syistä. Liialla työllä on useampikin ns. kannattava yritys ajettu alas jonkun osallisen loppuunpalamisen takia.

Viimeksi muokattu: 17.04.09 - klo:18:16 kirjoittanut Pelto-Jussi

H Hehtolitra

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
   Mutta kun markkina meni huonoksi ja/tai tuli hankaluuksia niin jouduttiin suohon.
[/quote]

Miten se markkina siitä yhtäkkiä huononi?.

SKF

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
   Mutta kun markkina meni huonoksi ja/tai tuli hankaluuksia niin jouduttiin suohon.

[/quote]

Sannoovat apulanna hinna noussee joskuus viimme suvena, oisko tualla jottai´ossuutta assii?

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Sannoovat apulanna hinna noussee joskuus viimme suvena, oisko tualla jottai´ossuutta assii?
[/quote]
Yksi vahvuustekijä myös muuntautumiskyky..

Luomu rulettaa ;D

emo-heikki

• Vieras

Luomu rulettaa ;D
[/quote]

Jooo, tosin siinäkin on rajansa, niin tila kuin tuotantosuuntakohtaisesti ....

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI

Luomu rulettaa ;D
[/quote]

Hauska nähdä vuoden päästä mitä mieltä paalinpyörittäjä on luomusta. Nimittäin jos luomutilojen määrä lisääntyy paljon, voi tukitaso tulla luomutiloilla yllätävästi alaspäin
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Luomu rulettaa ;D

Hauska nähdä vuoden päästä mitä mieltä paalinpyörittäjä on luomusta. Nimittäin jos luomutilojen määrä lisääntyy paljon, voi tukitaso tulla luomutiloilla yllätävästi alaspäin
[/quote]Joskus tätä laskettiin ja tultiin tulokseen että luomu on kannattavampaa kuin tavanomainen ilman tukiakin. Näin ainakin nurmitilalla.

Agronautti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Lainaus käyttäjältä: Terminator

Sitten vaan sorvataan uusi pykälä tuohon "pellot luomussa, karja taviksessa" systeemin  että  ensimmäisen  luomun 5-vuotiskauden jälkeen karja siirrettävä luomuun tai pukkaa samat säännöt kuin kasvipuolen luomussa = 30% alasta oltava myyntikasveja eli jotain muuta kuin nurmea.. Samalla saadaan loppumaan se jatkuva itkeminen siitä ettei luomuvalkuaista kotomaasta löydy..  ::). Hölmöä pitää luomukelpoista peltoa ikinurmella  >:(