Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruiskun automaattinen määränsäätö  (Luettu 2975 kertaa)

markoantero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 110
Eli kyseessä olisi teejetin 834 ohjain ja kasin ruisku. Kuinka paljon käytännössä voi ajonopeutta muuttaa, ajon aikana?

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Ei mitään hajua kasin ruiskusta, mutta suuttimet yleensä määrää ajonopeuden. Ja mikä niiden käyttöpaine alue on.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
En tunne Teejetin ohjainta, jos siinä on virtaus mittaukseen perustuva ohjain, suuttimista ne rajat tulevat.
Vanhat manuaali säätimet pärjäsivät yhden vaihteen alueella.
Ahjoco sanoo näin:
Teejet 844 on yksinkertainen ja helppo
käyttää. Voit valita manuaali- tai automatiikkapuolen. Laitteelle annetaan tiedot suutinkärjistä ja ruiskutettavasta määrästä l/ha. Teejet mittaa painetta ja ajonopeutta. Virtausta muuttamalla venttiilistö pitää huolen siitä, että ruiskutettava määrä l/ha on annetun arvon mukainen ja hälyttää, jos anturit eivät toimi eikä annettua litramäärää saavuteta.
Mikä on noiden ero, en tiedä.
Eli jos vaatii tietoa suuttimista on yhdellä virtausmittarilla?
pessimisti ei pety!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5905
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Suutintaulukosta pystyy päättelemään vaihteluvälin missä voidaan toimia kun katsoo paljonko ainetta milläkin suuttimella menee milläkin paineella ja ajonopeudella.
Ohjain kyllä varmaan säätää paineen suuremmalla skaalalla kuin suutinten kannalta järkevä toiminta-alue on.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 536
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Kokemukset Teejet 844:stä:
Säätöalue riittää suutinten toimintapainealueelle. Pienenä haasteena (varmaan kaikilla säätöautomatiikoilla) on opetella ajamaan niin, että lähdöissä, mutkissa ja pysähdyksissä säätö toimii järkevästi. Itsellä ottaa nopeuspulssin pyöränpulteista, eli pulsseja tulee harvakseltaan ja siksi määränsäädön muutokset tapahtuvat melko hitaasti. Näin esim. lähtökiihdytyksessä voi mennä liian vähän ainetta jonkun matkaa. Olen kompensoinut tätä niin, että nostan lähdössä käsisäädöllä alkupainetta, palautan automaatille ja lähden liikkeelle. Näin heti liikkeellelähdössä ruiskutus alkaa riittävällä paineella.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Kokemukset Teejet 844:stä:
Säätöalue riittää suutinten toimintapainealueelle. Pienenä haasteena (varmaan kaikilla säätöautomatiikoilla) on opetella ajamaan niin, että lähdöissä, mutkissa ja pysähdyksissä säätö toimii järkevästi. Itsellä ottaa nopeuspulssin pyöränpulteista, eli pulsseja tulee harvakseltaan ja siksi määränsäädön muutokset tapahtuvat melko hitaasti. Näin esim. lähtökiihdytyksessä voi mennä liian vähän ainetta jonkun matkaa. Olen kompensoinut tätä niin, että nostan lähdössä käsisäädöllä alkupainetta, palautan automaatille ja lähden liikkeelle. Näin heti liikkeellelähdössä ruiskutus alkaa riittävällä paineella.

Näissä on isoja eroja, kuinka nopeasti säädin toimii. Amazonen UG:ssa toimi hitaanlaisesti vaikka pulsseja tuli paljon ruiskun renkaan kehällä olevista magneeteista.
JD:n ruiskussa säädin ottaa nopeustiedon GPS:n kautta, teoriassa samoja pulsseja, mutta säätö melkolailla välitön, voi vaihdella nopeutta suuttimen/kelin sallimissa rajoissa melkolailla huoletta. Samoin Amazonen apulannanlevittimen automaattisäätö yksi yhteen nopeuden kanssa, voi vaikka pysähtyä kesken levityksen, eikä tule kasaa tai jää haukea kiihdyttäessä. Säätöalue ruiskuissa "päästä päähän" eli nollasta täyteen paineeseen,  käytännössä  sinisellä viuhkalla 150l/ha määrällä karkeasti 8-13km/h, jolloin mennään alipaineesta ts. noin 2 barista liian korkeaan reiluun 5 barin paineeseen.

Tuosta ylläolevasta voi päätellä, että automaattisäätö on tarkoitettu optimoimaan että ainetta menee just eikä melkein, suuttimella valitaan sopiva litramäärä per hehtaari kun tiedetään suunnilleen tavoiteajonpeus ja keli, aivan kuten normaalistikin. Helpottaa vain työtä älyttömästi, kun voi ajaa vaikka ötököitä 200l/ha keltaisilla viuhkoilla, kelin muuttuessa vaihtaa siniset viuhkat ja matka jatkuu ilman arpomista, kokoajan menee oikea ainemäärä ja se pöntöllinen loppuu just silloin ku laskennallisesti kuuluu loppuakin, todellinen kulutus ei prosenttia, kahta enempää heitä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Käsittääkseni määränsäätö toimii tarkoituksella hitaasti jotta ei pieni väistö tai vastaava hetkellinen muutos vaikuta turhaa. Ainakin Hardi ottaa aikansa ja miettii viellä  varmuuden vuoksi jos esimerkiksi muutan nopeutta esim. yhden kilometrin verran. Itse käytän tuplaviuhka tuulisuutinta ja muutan nopeutta tuuli olosuhteiden mukaan. Enemmä tuulta, pienempi nopeus ja isompi pisara. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen ainakin rikkatorjunnassa. Uudemmissa (kalliimmissa) koneissa voi ajon aikana vaihtaa suutinta. Mainitsemani suutin antaa tilaa kun olosuhteet antavat myöden. Puomi on 20m joten 2km/h muutoksella on merkitys työtehoomutta nopeuden muutos on silti suhteellisen pieni.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 372
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Käsittääkseni määränsäätö toimii tarkoituksella hitaasti jotta ei pieni väistö tai vastaava hetkellinen muutos vaikuta turhaa. Ainakin Hardi ottaa aikansa ja miettii viellä  varmuuden vuoksi jos esimerkiksi muutan nopeutta esim. yhden kilometrin verran. Itse käytän tuplaviuhka tuulisuutinta ja muutan nopeutta tuuli olosuhteiden mukaan. Enemmä tuulta, pienempi nopeus ja isompi pisara. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen ainakin rikkatorjunnassa. Uudemmissa (kalliimmissa) koneissa voi ajon aikana vaihtaa suutinta. Mainitsemani suutin antaa tilaa kun olosuhteet antavat myöden. Puomi on 20m joten 2km/h muutoksella on merkitys työtehoomutta nopeuden muutos on silti suhteellisen pieni.

Mikä väistö? Jos väistät tolppaa mutta ajat jatkuvasti samaa vauhtia niin eihän siinä säädön kuulukaan muuttua. Jos taas hidastat vähän tolppaa ohittaessa niin kyllä säädön kuuluisi muuttua. Rajat sille säädön nopeudelle aina olemassa mutta tarkoituksella minkään ruiskun ei kuuluisi hidastaa säätöä.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: Ruiskun automaattinen määränsäätö
Käsittääkseni määränsäätö toimii tarkoituksella hitaasti jotta ei pieni väistö tai vastaava hetkellinen muutos vaikuta turhaa. Ainakin Hardi ottaa aikansa ja miettii viellä  varmuuden vuoksi jos esimerkiksi muutan nopeutta esim. yhden kilometrin verran. Itse käytän tuplaviuhka tuulisuutinta ja muutan nopeutta tuuli olosuhteiden mukaan. Enemmä tuulta, pienempi nopeus ja isompi pisara. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen ainakin rikkatorjunnassa. Uudemmissa (kalliimmissa) koneissa voi ajon aikana vaihtaa suutinta. Mainitsemani suutin antaa tilaa kun olosuhteet antavat myöden. Puomi on 20m joten 2km/h muutoksella on merkitys työtehoomutta nopeuden muutos on silti suhteellisen pieni.

Mikä väistö? Jos väistät tolppaa mutta ajat jatkuvasti samaa vauhtia niin eihän siinä säädön kuulukaan muuttua. Jos taas hidastat vähän tolppaa ohittaessa niin kyllä säädön kuuluisi muuttua. Rajat sille säädön nopeudelle aina olemassa mutta tarkoituksella minkään ruiskun ei kuuluisi hidastaa säätöä.
Kun väistän niin tiputan vauhtia suojellakseni puomia. 20 metrinen puomi on arvokas(korjata) ja nopeissa liikkeissä pää liikkuu melko ripeästi. Vaikka hyvin tehty ja suojattu puomi niin ei viitsi tyhmyyttään rikkoa. Edellinen oli 18m ja otti pahasti puskiin kiinni ja meni sylinterin varsi kieroksi. Uusi taisi olla yli 500£ ja korjaaminen ei ollut yksinkertaista.