• Tavallinen aihe

Aihe Säätötilavuuspumppu ja ympäri pumppaava venttiilipenkki  (Luettu 2848 kertaa)

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
Säätötilavuuspumppu keulalla ja kuormain toimii hienosti mutta pitäisi nyt saman pumpun perään liittää metsäkärrin ympäripumppaava sähköventtiili ohjattu venttiilipenkki. Loppu kuormaajan toiminta siihen kun laitoin liittimet kiinni. Mikä neuvoksi että saisi toimimaan?
PENSASLEIKKURI🤪

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vastaavaa taidettiin täällä käsitellä joku aika sitten?
Ympärikiertävän yhdistäminen fiksusti CC +LS systemiin on vähän kimurantti juttu.

Jos koneessa on muukin, perinteinen hydraulisysteemi kuin se nokkapumpun LS-piiri niin laita se kärryn hydrauliikka sen perään. Helpoin ja toimivin keino :-/

Vai oliko tässä jostain isosta napamoottorivedosta kysymys jossa litroja tarvitaan reippaasti?

Viimeksi muokattu: 09.12.21 - klo:18:17 kirjoittanut metsajussi

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
Juu kyllä tuossa kärrissä on se robsoni veto. Ei piisaa fiiatin 45L sille,aisan käännölle riittää kyllä. Mitöhän jos laittaa säköisen vapaakiertoventtiilin kärrin penkkiin että nappia kun heilauttaa avautuu painelinja ja venttiilikara🤔 Sillonhan se kuormain toimii kun öljy ei pääse kiertämään kärrin penkin kautta. Pumpulla on tekokouraa varten sähköventtiili mikä lyö virtaukset täysille kun harvesteria käyttää niin samaa venttiiliä tämä kärrin penkki ohjaa nyt. Kourahan toimii tietenkin kun suljettu systeemi siinä.

Viimeksi muokattu: 09.12.21 - klo:19:03 kirjoittanut Juba

PENSASLEIKKURI🤪

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Onnistuu kyllä niin että sähköventiilillä erotetaan kärryn tekniikka painelinjasta silloin kun ei ajeta. Ja kuormain toimii silloin niin kuin ennenkin. Eli sähkökytkin jossa on asennot "ajo" ja "kuormaus". Joku automaatiofriikki voisi tehdä siitä automaattisen ottaen tilatiedon käsijarrulta tai pulssianturilla pyörivältä akselilta :-)

Toinen juttu on sitten se että siltä kärryn pöydältäkin pitää jotenkin saada ls-tieto pumpulle että se innostuu ylipäätään tuottamaan jotain muuta kuin sen lepopaineen. Yksi keino on yksinkertaisesti yhdistää samalla pumpun ls-linja painelinjaan kun valintana on "ajo". Silloin pumppu tuottaa koko ajan täysillä kärryn lohkon kiertoon. Yhdistys pitää tietenkin taas sulkea kun siirrytään kuormaamaan.

Jos ne pitäisi saada joustavasti toimimaan yhtäaikaa tai nopeasti vuorotellen niin silloin olisi hankalaa. Eli jos ajaessa tarvittaisiin niin vetoa kuin nosturiakin.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
Kyllä menee kärrin pöydältä jo tieto pumpun venttiiliin samaa johtoa pitkin kuin hakkuupää käyttää. Kuormain toimi ainoastaan silloin kun kärrin nappia kokeilin mutta muuten ei. Pitää nyt vissiin ensin kokeilla se vapaakiertoventtiili laittaa väliin. Näin sitä päässäni järkeilin että voip toimia mutta voip olla toimimattakii😅
PENSASLEIKKURI🤪

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Kyllä menee kärrin pöydältä jo tieto pumpun venttiiliin samaa johtoa pitkin kuin hakkuupää käyttää. Kuormain toimi ainoastaan silloin kun kärrin nappia kokeilin mutta muuten ei. Pitää nyt vissiin ensin kokeilla se vapaakiertoventtiili laittaa väliin. Näin sitä päässäni järkeilin että voip toimia mutta voip olla toimimattakii😅

Kyllä se noin pitäisi sitten toimia. Jos kerran kärryn pöydältä löytyy sähkötieto niin samaa tietoa voinee hyödyntää myös sen venttiilin ohjaukseen. Pöytää käytetään => venttiili avataan. Muulloin kärryn pöydän syöttö kiinni niin öljyt ei karkaa sinne vapaaseen kiertoon ja nosturikin toimii.

Kannattaa selvittää minkälaista tehoa ja tasoa se pöydältä tuleva sähkötieto on - millaisella puskuroinnilla se jaksaa venttiliä ohjata. Relettä väliin tms.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2760
Kävi mielessä, mikä merkkinen pöytä vaunussa? Muistaaksen pvg pöytää voi melko helposti muokata avoimesta umpinaiseksi. Kaivurissa on sileen että avaa rototiltin ventiilin koneessa suhteessa kuinka paljon rullaa liikuttaa, tiltissä mihin se öljy menee, ja jos usita toimintoja yhtä aikaa se työntää myös paljon öljyä.

Se vaan, jos ei toi vaunun pöytä voi propata, niin sen käskyn, ja toteutus? Yksinkertaisestikö propo3/2 joka kurittais vaunulle kun ei käytössä, mutta aukeis himpunperran aisaa käyttäessä, paaljon auki vedossa, kurittaa kun nosturia liikutaa? Jos eri merkkisiä pöytiä voi olla haaste?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Monesta pöydästä saa vakiopainepöydän (ei kierrä levossa ympäri) mutta ls-ominaisuutta ei jälkikäteen helpolla laiteta.

Käytin yhtä isoa Boschin ei-ls-pöytää jonkin aikaa ls-pumpun kanssa vakiopaineella, mutta turhaan rasitti pumppua ja hiljalleen kuumensi öljyä. Läpikiertävänä sitä ei oikein voinut pitää kun pumppu on niin iso että öljyn kierrätys olisi ollut järjetöntä luokkaa. Pumppu kampiakselin päässä on 100 cc eli max tuotto on noin 200 l/min. Vakiopainekäytössä säätyvä pumppu pitää linjassa koko ajan täyden paineen mutta öljy ei liiku ellei työliikkeitä tehdä. Vaihdoin sitten koko pöydän aitoon ls-pöytään.
Jos joku tarvitsee väljää 6-karaista hydr. esiohjattua pöytää niin edullisesti lähtee (mainos) P/T 3/4" ja 1", A/B:t ½". Painaa kuin synti ja on isokokoinen... siis ei LS.

Luulisin että kun kärryn pöytä on alunperin tehty ympäripumppaavaan systeemiin niin siitä löytyy kyllä liikkeiden säädöt ja propo-ominaisuudet valmiiksi, kunhan vaan öljyä saa tulemaan vähintään riittävän määrän sisään. Ei se pöytä tiedä millä nimellä sitä ruokkivaa pumppua kutsutaan kunhan vaan öljyä tulee...



klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2760


Luulisin että kun kärryn pöytä on alunperin tehty ympäripumppaavaan systeemiin niin siitä löytyy kyllä liikkeiden säädöt ja propo-ominaisuudet valmiiksi, kunhan vaan öljyä saa tulemaan vähintään riittävän määrän sisään. Ei se pöytä tiedä millä nimellä sitä ruokkivaa pumppua kutsutaan kunhan vaan öljyä tulee...

Ei niin, mutta Oisko se niin yksinkertaista ja mikä softa pitää olla että kun kärry saa käskyn, avais propona? 2/3 kärrylle ja käsky myös pumpulle? Ja jos veto päällä aisaa kääntää, saisko vielä edes hiljaa nosturia käännettyä?
Kun lastaa ja kärry ei käytä öljyä, se 3/2 ois kiinni?

Juba, syketekin pumppu paketti, oliko valmiiksi kasattu vai palikoista teit ite? Vai kävikö börjen porukka asentamassa?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Jotta voisi ihan tarkkaan vastata niin pitäisi tietää tarkasti sen kärryn ventiilin ominaisuudet. Muuten menee arvailuksi.. oletin että se on tehty ympärikiertäväksi ja sen omat karat ovat propokaroja joita kärryn oma sähköinen ohjausäly avaa sopivassa määrin. Jos näin niin ei tarvitse muuta kuin antaa sille öljyä kun siinä jotain halutaan käyttää.
Käyttäjälle päin kärryn ohjaus on sähköinen? Ymmärsin että pöytä osaa itsessään sähköisesti käskyttää myös pumppua? Jos systeemi on säätömahdollisuuksiltaan liian 'alkeellinen' niin liikenopeuksia voi vähän tökerösti hallita vaikka sylinterikohtaisilla vastusvastaventtiileillä, 'kuristimilla'. Toimii jossain aisankäännössä ihan hyvin.

Ympärikiertävässä vakiotuottoisessa perinteisessä systeemissähän pöytä ei voi tehdä pumpulle mitään tuoton määrään liittyviä pyyntöjä, se vaan ottaa tarvittaessa (propokaroillaan) läpikiertävästä öljystä halutun osan halutulle toiminnolle ja loput öljyvirtauksesta jatkaa eteenpäin. Lievästi liian suuri tuotto ei vaikuta mihinkään muuhun kuin että liikkeen mahdollinen enimmäisnopeus on suurempi sekä siihen että öljyä riittää paremmin myös rinnakkaisille toiminnoille (jos pöytä on sellainen että yht'aikaiset liikkeet ylipäätään kunnolla onnistuvat...).

Noita kahta eri lohkoa on vaikeaa saada pelaamaan yhtäaikaa (käyttää samalla hetkellä kärryn ja nosturin toimintoja) sillä käytössä ollessaan läpikiertävä pöytä päästää kaiken muun öljyn (paitsi omalle  toimilaitteelleen ohjaamansa) vapaasti poistumaan tankkiin. Silloin systeemiin ei jää enää painetta jolla nosturia voisi liikuttaa.

Jos kärryn pöytä olisi sellainen että sitä voisi käyttää vakiopaineisena niin silloin nosturin käyttökin onnistuisi samaan aikaan, se pöytä pitäisi aktiivisena ollessaan vaan työlinjan koko ajan täydellä paineella vaikka ei öljy ei mihinkään liikkuisikaan.

 Vakiopainekäyttö tarkoittaa että pöydän päälinja on pöydän lähtöpäästä tulpattu ja siitä ei kierrä koko ajan tankkiin. Pöydästä lähtee sitten erillinen vuoto- ja paluulinja josta työliikkeiden paluut pääsevät palaamaan tankkiin vapaasti. Pumppu ohjataan koko ajan työhön ja pumpun säätimen oma paineleikkuri lopettaa tuoton heti kun maksimipaine on saavutettu. Seinää vastenhan se silloin tuottaa ellei mitään liikettä käytetä.
Lyhyesti: pumppu pitää tuottokykynsä rajoissa linjassa aina täyden paineen.
Tässä tapauksessa tuo vakiopainetila voisi mennä päälle vain kun kärryn toimintoa käytetään, muuten systeemi olisi aito CC-LS. Etu tuosta tilasta olisi siis se että kärryä käytettäessä nosturiakin voisi rinnalla käyttää, joskin hiukan epätaloudellisesti; lyhytaikaisessa käytössä asialla ei olisi mitään merkitystä. Koko päivää ei vakiopainetta ole kuitenkaan järkevää pitää päällä, vain silloin kun kärryssä tehdään jotain aktiivista..

Sanoisin että kysy sen kärrysysteemin valmistajalta mikä on kohdallasi fiksuin vaihtoehto, omat toiveesi kertoen. Heidän se pitäisi kyllä tietää heti kun tietävät ja tuntevat venttiilinsä ja sen mahdollisuudet.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
En muista nyt mistä aikoinaan tuon venttiilipenkin ostin mutta propo systeemiä ei siinä ole vaan kerrasta kara auki kun nappia painaa. Ja itse kasasin sähkö ohjaus härpäkkeet vedolle ja aisankäännölle. Aisankääntö ihan liian nopea tuon nokkapumpun ruokkimana,en tiedä auttaisiko kuristusnippa...   Oli kotona joutava patruunaventtiili siihen kärrin painelinjaan mutta se piru oli tyyppiä auki kun ei jännitettä😬tilasin siihen nc eli tyyppiä kiinni kun ei jännitettä venttiilin.  Jospa se sitten alkaa toimia.

Jobon pumppu päkitsi tuli rakennussarjana. Aika possakka oli sovittaa fiiatin keulaan. Mutta hyvä systeemi tuli👍

Viimeksi muokattu: 10.12.21 - klo:17:17 kirjoittanut Juba

PENSASLEIKKURI🤪

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3581
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Aisa-asiaan auttaa kyllä helposti pari säädettävää vastusvastaventtiliä. Suunta niin että kuristaa poistuvaa virtausta, silloin ei ryöstä alarinteeseenkään tms.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
Aisa-asiaan auttaa kyllä helposti pari säädettävää vastusvastaventtiliä. Suunta niin että kuristaa poistuvaa virtausta, silloin ei ryöstä alarinteeseenkään tms.
No nyt👍 Tilasin heti pari vastusvastaventtiiliä😅
PENSASLEIKKURI🤪

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26673
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Aisa-asiaan auttaa kyllä helposti pari säädettävää vastusvastaventtiliä. Suunta niin että kuristaa poistuvaa virtausta, silloin ei ryöstä alarinteeseenkään tms.
No nyt👍 Tilasin heti pari vastusvastaventtiiliä😅

Jarrullisissa hydrauliikkamoottoreissa tulleet tutuksi .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
  • LOS KANTTURAS
Muuten nyt toimii mutta meinaa raktori sammua kun aisankääntöä käyttää tai vedon laittaa päälle😅 Eli ei hyvä että sähköventtiili käskee pumpun täysille.
Taitaa joutua hommaamaan jonkun sähköohjatun ls etukuormain venttiilin (roteck ergo digistick) 🤔 aika kalliita vaan ovat😬
PENSASLEIKKURI🤪