Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin kohlimista  (Luettu 7631 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Puimurin kohlimista
On se  kumma  kun eivät  osaa  kopioida hyväksi  ha*****a  rakennetta .Ainakin  70  luvulta  "Clysoonissa "  New  Hollannissa ollut  korkeat  kohlimet  kuulalaakereilla-. Kun  vielä  pohja  on   kapeampi  niin virtaus on  kovempi eikä nurkkiin  tartu . Ei  ole  kolmeenkymmeneen vuoteen  tarvinnut kohlimen   laakereihin  eikä  kohlimiin  koskea . Sampon " kakkosneloset " lätsällään  on tukossa  kun siikanen  ei  sovi  pyörähtämään  vaan  jää  nokalleen  kököttämään. Taulapääkin  tajuaa  ettei  matala  kohlin  kestä nytkyttelyä  eikä  yhtään  kohlinkammion  tukkeutumista   katkeamatta. Viimeinen  usko  järjen  voittoon  meni  kun  katsoin  erään      Sampo  3085  kohlimia . Nerot  oli  kasvattaneet  kohlin pinta alaa  jatkamalla  kohlimia  muttei  siirtäneet  kohlin  akselia  taaksepäin. Seuraus, kohlimet  oli  katkennut  akselin  takaa. Sama  kone  oli  katkaissut  kohlimet   myös  kun  Claassilta  kopioitu  pöyhinkela  kohlinten  päällä  oli  kietonut  olkia  ja  alkanut  tehdä  pyöröpaalia .  Viisas  oppii  kerrasta  mutta  tyhmä   ei  koskaan   

Olen mä pari kerta saanut NH:nkin kohlimia rassata - tosin syyllinen löytyi peiliin katsomalla. Oli jäänyt pohjat puhdistamatta edellisen syksyn mössöpuintien jäljiltä.
Joskus on kerännyt kohlimen pinnan päälle, alkaen siitä portaan sisänurkkauksesta. Se nyt oli helppoa vaan nyppäistä pois, siinä on syrjään kiinnitetty semmoinen pöyhintähampainen pelti jonka kiinnitysruuvi on jonkun millin liian pitkä ja siihen saattaa alkaa kasaamaan jos on oikein vaikea vihnevuosi.

Olen kerran vaihtanut ne kaikki laakerit (yksi oli halkaissut sisäkehänsä) ja pitää sanoa että mukavampiakin remontteja olen joskus tehnyt. Jännä rakenne, mutterilla kiristyvät kartioholkin puolikkaat ja kartiosisäreiällä olevat laakerit.

Ja yllättävän painavia ne kohlimet ovat vaikka peltisiltä näyttävätkin.

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1075
Vs: Puimurin kohlimista
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
Sama täällä, aikanaan Sampo 600:ssa käytettiin kiilahihnoja ja kaapeleita kohlimien päällä, ohran vihneet pakkasi kertymään kohlimiin. Mutta Sampo 680:ssa ja MF:ssä ei niitä ole ollut eikä tarvettakaan. Liekö ongelma ollut tuon aikaisissa ohralajikkeissa tai sitten silloin vaan puitiin liian raakana.