• Tavallinen aihe

Aihe Mepu syöttölaitehäiriö  (Luettu 2880 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5241
Vs: Mepu syöttölaitehäiriö
Piruuttani putsasin sähkömoottorin paineilmalla, kun jonkin verran oli pölyä. Syksyn viimeinen satsi nyt jäähtymässä. 3 viimeistä kuivaajallista kuivattu ilman ongelmia.
Tää pitäisi olla semmonen säännöllisesti tehtävä rutiini, yleensäkin sähkömoottoreiden puhdistaminen, tahtoo vaan itseltäkin unohtua.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3318
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mepu syöttölaitehäiriö
Moottorin lämpeneminen ei laukaise moottorinsuojaa ellei lämpeneminen ole jo vaurioittanut moottoria pysyvästi.

Lisäys / korjaus: näin silloin kun lämpeneminen johtuu huonosta jäähdytyksestä. Jos moottori lämpenee liikaa ylikuorman johdosta niin silloin suojankin kuuluu tietysti laueta koska virtakin on tällöin liian suuri.

Viimeksi muokattu: 31.08.21 - klo:22:10 kirjoittanut metsajussi

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6448
  • karkki vai keppana?
Vs: Mepu syöttölaitehäiriö
Moottorin lämpeneminen ei laukaise moottorinsuojaa ellei lämpeneminen ole jo vaurioittanut moottoria pysyvästi.

Lisäys / korjaus: näin silloin kun lämpeneminen johtuu huonosta jäähdytyksestä. Jos moottori lämpenee liikaa ylikuorman johdosta niin silloin suojankin kuuluu tietysti laueta koska virtakin on tällöin liian suuri.
Aina ei moottorisuoja/lämpörele laukea vaikka moottori kuumenee voimakkaasti, esim hakekattilossa paljon pieniä käyttöpulsseja ja moottori on jumissa.
Käämin sisäinen lämpötilan valvonta auttaisi näissä.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3318
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Mepu syöttölaitehäiriö
Moottorin lämpeneminen ei laukaise moottorinsuojaa ellei lämpeneminen ole jo vaurioittanut moottoria pysyvästi.

Lisäys / korjaus: näin silloin kun lämpeneminen johtuu huonosta jäähdytyksestä. Jos moottori lämpenee liikaa ylikuorman johdosta niin silloin suojankin kuuluu tietysti laueta koska virtakin on tällöin liian suuri.
Aina ei moottorisuoja/lämpörele laukea vaikka moottori kuumenee voimakkaasti, esim hakekattilossa paljon pieniä käyttöpulsseja ja moottori on jumissa.
Käämin sisäinen lämpötilan valvonta auttaisi näissä.

Totta, moottorin terminen hitaus on niin paljon suurempi kuin lämpöreleen bimetalliliuskojen. Liuskat jäähtyvät lähtötilaansa kymmenissä sekunneissa, moottori ei, varsinkin jos moottori ei pyöri eikä tuuletinkaan siis toimi.

Samoin käy jos ajetaan taajuusmuuttajalla pienillä kierroksilla niin että moottorin oma jäähdytyspuhallin ei riitä riittävästi jäähdyttämään kun se ropeli pyörii liian hiljaa.
Ja hissi- tai nosturikäytöt joissa erittäin usein toistuvia raskaita käynnistyksiä.
Näissä käytetään usein ulkoista erillistä jäähdytyspuhallinta ja juurikin käämien lämmön anturointia ja/tai erikoismoottoreita.
Hienommat taajuusmuuttajat voivat pitää käyttöhistorian perusteella laskennallista kirjaa moottoriin aikayksikössä kertyneestä lämpökuormasta, ja estävät käytön joka kuumentaisi moottoria liikaa, sallien kuitenkin kovemman käytön moottorille jonka pitäisi olla riittävän kylmä...

JKH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Mepu syöttölaitehäiriö
Yksi vika myös mitä kannattaa pohtia on kontaktorivika, joskus voi käydä että alkaa satunnaisesti pätkiä jotain vaihetta, laukoo silloin moottorisuojaa. Sitten voi taas toimia aikansa ja taas alkaa kenkkuilla. Toki kuivuriin ei tule tunteja paljoa eikä kytkentöjäkään, mutta silti yksi vikapaikka vois olla.