Moottorin lämpeneminen ei laukaise moottorinsuojaa ellei lämpeneminen ole jo vaurioittanut moottoria pysyvästi.
Lisäys / korjaus: näin silloin kun lämpeneminen johtuu huonosta jäähdytyksestä. Jos moottori lämpenee liikaa ylikuorman johdosta niin silloin suojankin kuuluu tietysti laueta koska virtakin on tällöin liian suuri.
Aina ei moottorisuoja/lämpörele laukea vaikka moottori kuumenee voimakkaasti, esim hakekattilossa paljon pieniä käyttöpulsseja ja moottori on jumissa.
Käämin sisäinen lämpötilan valvonta auttaisi näissä.
Totta, moottorin terminen hitaus on niin paljon suurempi kuin lämpöreleen bimetalliliuskojen. Liuskat jäähtyvät lähtötilaansa kymmenissä sekunneissa, moottori ei, varsinkin jos moottori ei pyöri eikä tuuletinkaan siis toimi.
Samoin käy jos ajetaan taajuusmuuttajalla pienillä kierroksilla niin että moottorin oma jäähdytyspuhallin ei riitä riittävästi jäähdyttämään kun se ropeli pyörii liian hiljaa.
Ja hissi- tai nosturikäytöt joissa erittäin usein toistuvia raskaita käynnistyksiä.
Näissä käytetään usein ulkoista erillistä jäähdytyspuhallinta ja juurikin käämien lämmön anturointia ja/tai erikoismoottoreita.
Hienommat taajuusmuuttajat voivat pitää käyttöhistorian perusteella laskennallista kirjaa moottoriin aikayksikössä kertyneestä lämpökuormasta, ja estävät käytön joka kuumentaisi moottoria liikaa, sallien kuitenkin kovemman käytön moottorille jonka pitäisi olla riittävän kylmä...