[/quote]
Itse juuri pidin kitkalukossa eniten siitä, että hyvin usein se auttoi menoa huonommalla pinnalla jo paljon ennen kuin yleensä edes aletaan lukon nappia hamuamaan.
Ja esim. soranlastauksessa se oli parempi, kun kone veti aina 3 pyörällä penkkaa vasten ja kun neliveto pitää, niin vetokyky oli parempi kuin lukittavalla etuakselilla varustetussa koneessa josta on lukko pistettävä päälle jos meinaa yli 2 vetävällä pyörällä operoida. Monesti myös 2 pyörävetoinen kone on herkempi alkamaan sutimaan ristikkäisillä pyörillään.
Ja tuosta lukkojen pitävyydestä, omien kokemusten mukaan ainakin Valmetissa levylukko pitää hyvin kun vaan öljy on hyvää ja vaihdettu ajallaan. Myös kitkalukko toimii huomattavasti paremmin vaikkapa shellin öljyillä kuin teboilin litkuilla.
Entisessä koneessa oli sigen kitkalukko ja nykyisessä carraron hilock ja se on ainakin käynyt ilmi, että ei siitä etupään lukosta nyt niin ihmeellistä apua vaan ole metsässä ajellessa. Toki en pidä edessä ketjuja, mut silti pidän etuakselin lukkoratkaisun korostamista yleiskäyssä olevassa koneessa vähä liioitteluna.
Se on toki eri asia jos vaikkapa kyntää paljon vuosittain niin pykälää kevyemmällä koneella jossa on 100% lukot säästää pitkässä juoksussa paljon löpöä kun vetoteho voi olla sama kuin painavammalla koneella.
[/quote]
****************************************************
Etu lukko on tietysti vaan yksityskohta kokonaisuudessa tulipa sekin ruo*****a pohjamutiin asti.
Kitkalukon pitävyyttä voi sellaisen omistaja kokeilla itse > toinen etupyörä ilmaan ja pyöritä käsin > siinä sen " pidon " huomaa
Muilla lukoilla käsinpyöritys ei sitten onnistukkaan.
Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta