Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe RATTORIN VAIHTO  (Luettu 17319 kertaa)

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Millainen on 3 1/2 veto?

No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock?  ??? ???

Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa  :D

En tiiä mikä lukko noissa T-sarjaisissa on mutta kertaakaan en ole saanu sitä luistamaan ja on oltu kunnolla konkelossa enempi kuin sata kertaa. Lukon kun pistää niin aina on kaikki vetäny..vaikka ojan päällä ristiriipunnassa ja täys kuorma jatkeena.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9903
Vs: RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.

Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus,  dyna-4 on asiallinen ja toimii.

Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.

Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.

Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.

Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.

Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)

Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.

Verku

Vs: RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.

Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus,  dyna-4 on asiallinen ja toimii.

Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.

Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.

Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.

Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.

Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)

Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.



Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?

Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan
Kypsä tapaus

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Millainen on 3 1/2 veto?

No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock?  ??? ???

Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa  :D

En tiiä mikä lukko noissa T-sarjaisissa on mutta kertaakaan en ole saanu sitä luistamaan ja on oltu kunnolla konkelossa enempi kuin sata kertaa. Lukon kun pistää niin aina on kaikki vetäny..vaikka ojan päällä ristiriipunnassa ja täys kuorma jatkeena.



Samaa oo yrittäny vakuutella mutta, nuo uskottomat jumalan kieltäjät luistattelee vaan omiaan  >:(

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.

Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus,  dyna-4 on asiallinen ja toimii.

Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.

Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.

Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.

Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.

Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)

Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.



Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?

Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan

Älä viitti, ei tämä oo mikään viisastelun aihe edellisessä MF 5465 ketjussa selitin tätä samaa =  Nostonopeuteen autaa suurempituotoinen lisävarusteena saatava säätötilavuus pumppu ei muu, kuitenkin jää vielä ne muut " ominaisuudet "

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9903
Vs: RATTORIN VAIHTO
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?

Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan

Eipä tainnu ruuvilla olla, töpselin reikä auki ja läppäristä Ferkun kuvia kattelemahan! Pirusti painua perähän ja kalibroimaan . No hitaampi se nyt on , mutta ei parempi. Luuloo jotta napit hajalla kun ei lähäre laskemahan. Toki sitten kun lähtöö menöö normaalisti, tuloo vaan uskonpuute orotellessa.
Aina se on miettinyt nousuun lähdössä, silloin kun kone kannattelee nostolaitetta. Mutta kuten sanoin "huoltoon" menossa, kesti vaan hetken kun tuli asia ns. kuulluksi tai ymmärretyksi. No onneksi organisaatiomuutoksen johdosta Keskon huoltopalvelut taitavat tulla paremmin käyttäjien lähettyville, siellä "mietintä" portaassakin. Niin ja onhan noita hydrauliikka vaihtoehtojakin jo vissiin 3, omani 100l hydellä.
 ???  mutta ei se sen nopeuden takia sinne mene , vaan muut murheet nostolaitteessa  ;) * sanoisko kosmeettiset käytöshäiriöt*

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:22:00 kirjoittanut lypsyukko

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?

Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan

Eipä tainnu ruuvilla olla, töpselin reikä auki ja läppäristä Ferkun kuvia kattelemahan! Pirusti painua perähän ja kalibroimaan . No hitaampi se nyt on , mutta ei parempi. Luuloo jotta napit hajalla kun ei lähäre laskemahan. Toki sitten kun lähtöö menöö normaalisti, tuloo vaan uskonpuute orotellessa.
Aina se on miettinyt nousuun lähdössä, silloin kun kone kannattelee nostolaitetta. Mutta kuten sanoin "huoltoon" menossa, kesti vaan hetken kun tuli asia ns. kuulluksi tai ymmärretyksi. No onneksi organisaatiomuutoksen johdosta Keskon huoltopalvelut taitavat tulla paremmin käyttäjien lähettyville, siellä "mietintä" portaassakin. Niin ja onhan noita hydrauliikka vaihtoehtojakin jo vissiin 3, omani 100l hydellä.

Tuo 100 L kolmella pumpulla ei vaikuta nostolaiteeseen > kolmaspumppu
kytkeytyy irti kun nostolaitetta käytetään.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9903
Vs: RATTORIN VAIHTO
En nyt muista varmasti, mutta tässä pienempi tuottoinen nostolaitepumppu, kuin 2 pumpun hydessä. Siis siinä karvalakki mallissa. 3 pumpun paketissa suurin tuotto ulkopuoliseen hydrauliikkaan, ei nostolaitteelle.

Huom mulla jo edellistä mallisarjaa, ei monitehokone! Voipi olla että nykyään tämä on muuttunut

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:22:09 kirjoittanut lypsyukko

hl

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1304
  • kyllä lähtee..
Vs: RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.

Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus,  dyna-4 on asiallinen ja toimii.

Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.

Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.

Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.

Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.

Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)

Nostolaitteen laskunopeus ei olekkaan se ongelma, mulla ainakin laski siihen asti moitteettomasti kun se "galibroitiin" nyt se sitten on hidas ???
Mutta nousunopeus on jotain ja syvältä :'( . Vaatii todellista ennakointia. No onneksi on taas "huoltoon" menossa, jonotusnumero on jo, tulispa nyt kuntoon . Vois muutenkin ajatukset tulla myönteisimmiksi, jos nostolaite paranis.



Miksi ihmeessä ruuvaisivat virtausnopeutta?

Meillä pelannu ilman ongelmaa, kumpaankin suuntaan

Älä viitti, ei tämä oo mikään viisastelun aihe edellisessä MF 5465 ketjussa selitin tätä samaa =  Nostonopeuteen autaa suurempituotoinen lisävarusteena saatava säätötilavuus pumppu ei muu, kuitenkin jää vielä ne muut " ominaisuudet "
niinpä.. mansikissahan ei ole vikoja, on vain niitä sen ominaisuuksia  ;D ;D
ja pohjoiset päälle..

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
En nyt muista varmasti, mutta tässä pienempi tuottoinen nostolaitepumppu, kuin 2 pumpun hydessä. Siis siinä karvalakki mallissa. 3 pumpun paketissa suurin tuotto ulkopuoliseen hydrauliikkaan, ei nostolaitteelle.

Huom mulla jo edellistä mallisarjaa, ei monitehokone! Voipi olla että nykyään tämä on muuttunut

OK

Tarkoitin ennen 08.2008 valmistettuja koneita mekaanisella ruiskutuspumpulla . Luulen niissä olevan sama nostolaiteen pumppu kaikissa 2005 - 09. Tuo kolmas pumppu on myös lisävaruste niin kuin säätötilavuuspumppukin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9903
Vs: RATTORIN VAIHTO
Vieläkin sanoisin silti, että ei se ehkä niin huono ole, kuin äkkiseltään luulisi. Dyna-4 on todellakin Valtran seipäiden jälkeen "mahtava". "power control" suunnanvaihdin kätkee muitakin tärkeitä ja helpottavia toimintoja kuin suunnanvaihdon. Ja movadolle :  kyllä mekaaninen ruiskutuspumppu ja 3 pumpun hydrauliikka 32,7l + (40 + 56 )l
 Kahdella pumpulla se olisi 32,7 + 57, näin ainakin ohjekirja väittää, toki tätä ei toki tuotu esiin traktoria ostaessa.

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:22:27 kirjoittanut lypsyukko

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: RATTORIN VAIHTO
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.

On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita

Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut. 

Voi olla ettei pelasta UPONNUTTA, mutta voi pelastaa ennen uppoamista ( neliveto vetää paremmin kuin kolmiveto )-- tosin asiaa et voi tietää kun sulla ei lukkoa ole.
  


Itse juuri pidin kitkalukossa eniten siitä, että hyvin usein se auttoi menoa huonommalla pinnalla jo paljon ennen kuin yleensä edes aletaan lukon nappia hamuamaan.

Ja esim. soranlastauksessa se oli parempi, kun kone veti aina 3 pyörällä penkkaa vasten ja kun neliveto pitää, niin vetokyky oli parempi kuin lukittavalla etuakselilla varustetussa koneessa josta on lukko pistettävä päälle jos meinaa yli 2 vetävällä pyörällä operoida. Monesti myös 2 pyörävetoinen kone on herkempi alkamaan sutimaan ristikkäisillä pyörillään.

Ja tuosta lukkojen pitävyydestä, omien kokemusten mukaan ainakin Valmetissa levylukko pitää hyvin kun vaan öljy on hyvää ja vaihdettu ajallaan. Myös kitkalukko toimii huomattavasti paremmin vaikkapa shellin öljyillä kuin teboilin litkuilla.

Entisessä koneessa oli sigen kitkalukko ja nykyisessä carraron hilock ja se on ainakin käynyt ilmi, että ei siitä etupään lukosta nyt niin ihmeellistä apua vaan ole metsässä ajellessa. Toki en pidä edessä ketjuja, mut silti pidän etuakselin lukkoratkaisun korostamista yleiskäyssä olevassa koneessa vähä liioitteluna.

Se on toki eri asia jos vaikkapa kyntää paljon vuosittain niin pykälää kevyemmällä koneella jossa on 100% lukot säästää pitkässä juoksussa paljon löpöä kun vetoteho voi olla sama kuin painavammalla koneella.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO

[/quote]

Itse juuri pidin kitkalukossa eniten siitä, että hyvin usein se auttoi menoa huonommalla pinnalla jo paljon ennen kuin yleensä edes aletaan lukon nappia hamuamaan.

Ja esim. soranlastauksessa se oli parempi, kun kone veti aina 3 pyörällä penkkaa vasten ja kun neliveto pitää, niin vetokyky oli parempi kuin lukittavalla etuakselilla varustetussa koneessa josta on lukko pistettävä päälle jos meinaa yli 2 vetävällä pyörällä operoida. Monesti myös 2 pyörävetoinen kone on herkempi alkamaan sutimaan ristikkäisillä pyörillään.

Ja tuosta lukkojen pitävyydestä, omien kokemusten mukaan ainakin Valmetissa levylukko pitää hyvin kun vaan öljy on hyvää ja vaihdettu ajallaan. Myös kitkalukko toimii huomattavasti paremmin vaikkapa shellin öljyillä kuin teboilin litkuilla.

Entisessä koneessa oli sigen kitkalukko ja nykyisessä carraron hilock ja se on ainakin käynyt ilmi, että ei siitä etupään lukosta nyt niin ihmeellistä apua vaan ole metsässä ajellessa. Toki en pidä edessä ketjuja, mut silti pidän etuakselin lukkoratkaisun korostamista yleiskäyssä olevassa koneessa vähä liioitteluna.

Se on toki eri asia jos vaikkapa kyntää paljon vuosittain niin pykälää kevyemmällä koneella jossa on 100% lukot säästää pitkässä juoksussa paljon löpöä kun vetoteho voi olla sama kuin painavammalla koneella.
[/quote]
****************************************************

Etu lukko on tietysti vaan yksityskohta kokonaisuudessa tulipa sekin ruo*****a pohjamutiin asti.

Kitkalukon pitävyyttä voi sellaisen omistaja kokeilla itse > toinen etupyörä ilmaan ja pyöritä käsin > siinä sen " pidon " huomaa

Muilla lukoilla käsinpyöritys ei sitten onnistukkaan.

Vaihteisto, kääntöympyrä ja nostolaitekin jäi ruotimatta  ???

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: RATTORIN VAIHTO
Tuommoset käsinpyöritykset menee jo saivartelun puolelle  :D Käytännössä taitaa toimia vähän toisin.

PS. Retkukohan se mainitsi että teollisuusakseleissa on aina levylukko, näin toki useimmiten on. Mutta ainakin carraro on valmistanut teollisuusakseleita myös kitkalukolla. Tosin aika harvinaisia taisivat olla.



No mites se liikevara nykyään Jontikan nostolaitteessa ? onko parantunut entisistä ?
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: RATTORIN VAIHTO
fendtisäkin on dana. 400 vario ja vanhat 700 samalla pikku akselilla kun n91-141. myös joutitus ihan sama.
-----

dynä 4 monen mielestä mitään tekemätön koska ei oo 50k versiota. eli taas mennään tarpeen mukaan.