jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa
***ei ihan niinkään. asiasta mitään tiedä, enkä lukkojen oikeita nimiä,mutta kitkalukko on automaattinen pyörien nopeuserosta toiminnan ottava"tasauspyörästön jarru".
levylukko toimii hydr.paineella=pakat kiinni. pitää ihan eritavalla. näitä asioita ei pidä sekoittaa. hyvinhän ne pakat pitää voimanotossakin, miksei sitten akseleissa?
kitkalukko ei pidä jos toinen rengas ilmassa/jäällä. kytkettävä levylukko pitää. tai ainakin vähän ajetuissa megavalmeteissa on pitäny.
fiat 110-90:ssä oli kitkalukko edessä. veti huonommin kyntöauroja kun vanhempi hammaslukollinen fiiu. jos ajoit esim. auraus lenkillä ojaan niin tienpuoleinen pyörä suti ja ojanpuoleinen oli paikallaan. ei tullut tielle, toisin kuin hammaslukollinen edeltäjänsä. eli eron kyllä huomaa ihan jokapäiväisessä ajossakin.
mb-trakissa on ollu vuodesta 77 kopista katkaisijalla kytkettävä hammaslukko edes ja takana.
--------
mun käsittääkseni jontikassa saman merkkinen etuaksli kun valtrassa? tiedä sitten miksei siihen saa lukkoa? myös massikassa saman merkkinen akseli... dana.