Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe RATTORIN VAIHTO  (Luettu 17237 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: RATTORIN VAIHTO
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.

Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.

Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.

Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?

Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?

Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.

Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.

Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut.   

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: RATTORIN VAIHTO
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa

***ei ihan niinkään. asiasta mitään tiedä, enkä lukkojen oikeita nimiä,mutta kitkalukko on automaattinen pyörien nopeuserosta toiminnan ottava"tasauspyörästön jarru".
levylukko toimii hydr.paineella=pakat kiinni. pitää ihan eritavalla. näitä asioita ei pidä sekoittaa. hyvinhän ne pakat pitää voimanotossakin, miksei sitten akseleissa?

kitkalukko ei pidä jos toinen rengas ilmassa/jäällä. kytkettävä levylukko pitää. tai ainakin vähän ajetuissa megavalmeteissa on pitäny.

fiat 110-90:ssä oli kitkalukko edessä. veti huonommin kyntöauroja kun vanhempi hammaslukollinen fiiu. jos ajoit esim. auraus lenkillä ojaan niin tienpuoleinen pyörä suti ja ojanpuoleinen oli paikallaan. ei tullut tielle, toisin kuin hammaslukollinen edeltäjänsä. eli eron kyllä huomaa ihan jokapäiväisessä ajossakin.

mb-trakissa on ollu vuodesta 77 kopista katkaisijalla kytkettävä hammaslukko edes ja takana.
--------

mun käsittääkseni jontikassa saman merkkinen etuaksli kun valtrassa? tiedä sitten miksei siihen saa lukkoa? myös massikassa saman merkkinen akseli... dana.

Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo:16:23 kirjoittanut retku

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.

Tässä menee ehkä asiat vähän sekaisin. Itse en käytä eikä ole tarvetta peltotöissä "automaattilukolle" ja yleensä en käytä lukkoja ollenkaan, pl kyntäessä pitkään suoraan. Napista napsautan pois ennen päistettä, ja näkeehän sen merkkivalostakin milloin lukko on poiskytketty. On perin selvää ettei 100% lukolla yritetä väkisin kääntää, vaan silloin kytketään lukko pois.

Ne paikat joissa tarvii 100% lukon, on yleensä metsässä, esim ristiriipunnassa, tai kun kone on uppoamassa pellolla tai noustessa jäistä mäkeä jolloin toisen puolen pyörät ovat sepelillä ja toiset jäällä tai syvässä hangessa. Vaikka tarvitsisin tämän toiminnon vain kerran vuodessa, on se joka pennin arvoinen.

En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
On huono juttu jos ei ole kunnon lukkoa - kitkakukolla ei ole mitään virkaa ihan sama vaikka ei olisi ollenkaan.

Jos joku väitää ettei lukkotyypillä ole merkitystä niin puhuu totuuden vastaisesti.

Hammas/sakara lukko pitää 100%, mutta rikkoontumisen mahdollisuus väärinkäytettynä on olemassa.

Hydaalisesti kytkettävä levylukko on mielestäni paras, pitää suht hyvin luistaa vain kun rikkoontumis mometti lähestyy valtraan on sen saanut lisävarusteena on jotain 500€ - voi saada muihinkin ?

Nelivedon kytkentä pakkan luisto on myös huomion arvoinen seikka MF on siitä jo tullut tunnetuksi, JD;ssä sitä on ollut vanhemmissa maleissa tuosta 6530 mallista en tiedä?

Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.

Miksi ihmeessä 100% nelivetoa pitäisi tarvita joka päivä. Muutama kerta tositarpeeseen riittää

Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.

On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita

Meillä on pelkästään automaattisilla kitkalukoilla varustettuja traktoreita kohta 10 v. Eikä kertaakaan ole tullut paikkaa jossa tuo olisi ollut ongelma. Kertaakaan upotessa ei olisi 100 etupään lukko pelastanut. 

Voi olla ettei pelasta UPONNUTTA, mutta voi pelastaa ennen uppoamista ( neliveto vetää paremmin kuin kolmiveto )-- tosin asiaa et voi tietää kun sulla ei lukkoa ole.
  

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Vehkeet käytön mukaan. Jos luulee tarvitsevan oikeasti 100 % nelivedon käytössään joka päivä niin silloin rankkaa ne vaihtoehdot pois joihin sitä ei saa ja mielestäni JD lukeutuu näihin.

Tässä menee ehkä asiat vähän sekaisin. Itse en käytä eikä ole tarvetta peltotöissä "automaattilukolle" ja yleensä en käytä lukkoja ollenkaan, pl kyntäessä pitkään suoraan. Napista napsautan pois ennen päistettä, ja näkeehän sen merkkivalostakin milloin lukko on poiskytketty. On perin selvää ettei 100% lukolla yritetä väkisin kääntää, vaan silloin kytketään lukko pois.

Ne paikat joissa tarvii 100% lukon, on yleensä metsässä, esim ristiriipunnassa, tai kun kone on uppoamassa pellolla tai noustessa jäistä mäkeä jolloin toisen puolen pyörät ovat sepelillä ja toiset jäällä tai syvässä hangessa. Vaikka tarvitsisin tämän toiminnon vain kerran vuodessa, on se joka pennin arvoinen.

En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?

Lukkot luokitellaan juuri niin kuin retku vastasi

Omaa kokemusta kaikista lukkotyypeistä myös automaatti hammaslukosta ei menny rikki ja toimi luultavasti niin kuin piti deuts DX

Valtran Hilock lukosta myös kokemusta en ole saanut luistamaan - ainakaan niin että sen silmin huomaisi - myös nelivedon pakka pitää.

Nykyään tuo automaatti tasauspyörästön lukko tarkoitaa nostolaitisiin kytkettyä ohjausta > nostolaite ylös > lukot pois > nostolaite alas > lukot päälle.

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO
Murtolassa näytäis olevan elämää  :o

http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=4263

" JD 30 sarjan murheet muilla? "

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: RATTORIN VAIHTO

Miksi ihmeessä 100% nelivetoa pitäisi tarvita joka päivä. Muutama kerta tositarpeeseen riittää
Niin kuin sanoin, vehkeet käytön mukaan. Tällä tarkoitin sitä että itse luokittelisin 100 % nelivedon OMISSA HOMMISSANI "ei niin tärkeäksi ominaisuudeksi". Jos haluamani traktori ei sisällä 100 % nelivetoa niin en sitä sen puutteen takia jätä ostamatta. Epäilemättä löytyy kohtia joissa tuosta oikeasta etuvedosta on hyötyä ja se voi olla jopa välttämättömyys. Mutta minulla ei ole näitä kohtia vastaan tullut, kun en metsään mene traktorilla. Ja voisin jopa väittää että on iso osa isäntiä jotka eivät tarvitse sitä 100 % nelivetoa koskaan.Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu? Eeenkä nyt lähtis ihan noin karkeaa yleistystä tekemään kitkalukon tarpeettomuudesta, se pitää tiettyyn rajaan asti, mutta ei se raja nyt 0-momentissa kulje.

On se niin vaatimaton tuo kitkalukkon tarjoama vetoapu ettei asiasta kannata edes mainita
On se niin vaan jännä juttu kun kaikki edellset kerrat kun olen paskakärrin kanssa peltoon uponnut niin kaikki 4 pyörää sutivat vielä siinä vaiheessa kun peli oli menetetty. Vaikka keulalla 500 kg puntteja


oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: RATTORIN VAIHTO

En ole ennen kiinnittänyt huomioon tähän asiaan, minkä tasoista lukitusta tuo Valtran Hilock sitten tarjoaa, näkyy maksavan 590€? 3½-pyöräveto kelpaisi, 3- ei. Onko kytkettävä hydr.lukko sitten vielä yksi eri asia, kuin tavallinen "kitkalukko"?

Millainen on 3 1/2 veto?

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: RATTORIN VAIHTO
Lainaus
Millainen on 3 1/2 veto?

No se on jotain 100% hammaslukon ja Valmetin 3-pyörävedon välistä. Ehkä Hi-Lock?  ??? ???

Pellolla voisi kitkalukko riittää koska siellä on yleensä sama kitka joka pyörän alla. Metsässä ja puolijäisellä tiellä taas ei. Toisaalta tämä on hyvä tietää jos vaihtaa Valmettiin tai JD:hen, yksi lisäpuute jolla voi tinkiä hintaa  :D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9861
Vs: RATTORIN VAIHTO
Mf 5400-sarjalaisissa tietääkseni käytetään sekä Carraro että Dana etuakseleita , riippuen mallista. Tosin omassani pitäis olla ohjekirjan mukaan juuri Dana, mutta koneessa on eri akseli kuin ohjekirjan kuvassa (  ??? MF ja "Keskon suomennus" ???) Tosin akselissa lukee    >:(  AGCO >:(

Mutta nelivedot ovat nelivetoja ja kitkalukolliset joissain tilanteissa kumminkin vaan kaksi vetoisia, sillä eihän ilmassa pyörivästä etupyörästä mitään apua ole kun toinen ei tee mitään ;)

Mutta tuskin traktoria kumminkaan etuakselin perusteella ostetaan , taitaa niissä olla muita enemmänkin eroja aiheuttavia "ominaisuuksia"

Movado

  • Vieras
Vs: RATTORIN VAIHTO

Niin kuin sanoin, vehkeet käytön mukaan. Tällä tarkoitin sitä että itse luokittelisin 100 % nelivedon OMISSA HOMMISSANI "ei niin tärkeäksi ominaisuudeksi". Jos haluamani traktori ei sisällä 100 % nelivetoa niin en sitä sen puutteen takia jätä ostamatta.

No jos omissa hommissa, hyväksytään tämän kerran  ;D

Epäilemättä löytyy kohtia joissa tuosta oikeasta etuvedosta on hyötyä ja se voi olla jopa välttämättömyys. Mutta minulla ei ole näitä kohtia vastaan tullut, kun en metsään mene traktorilla. Ja voisin jopa väittää että on iso osa isäntiä jotka eivät tarvitse sitä 100 % nelivetoa koskaan.
Jos taas epäilee sen tarvitsemista niin miksi ihmeessä se on niin huono juttu

Huono juttu on jos epäilee vaikka pitäisi ola epäilemättä epäilyä ;)


On se niin vaan jännä juttu kun kaikki edellset kerrat kun olen paskakärrin kanssa peltoon uponnut niin kaikki 4 pyörää sutivat vielä siinä vaiheessa kun peli oli menetetty. Vaikka keulalla 500 kg puntteja

Ei oo yhtään jännä  :-[

[/quote]

Sandy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: RATTORIN VAIHTO
OjalanTraktorin etuakselilla on sekä kitka, että 100% levylukko.

JJK

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: RATTORIN VAIHTO
jos traktorissa on kopista katkasijalla kytkettävä lukko, se on aina levy eli kitkalukko, oli se sitten etu- tai takapäässä. ja pitää ihan yhtä hyvin tai huonosti kummasakin tapauksessa

***ei ihan niinkään. asiasta mitään tiedä, enkä lukkojen oikeita nimiä,mutta kitkalukko on automaattinen pyörien nopeuserosta toiminnan ottava"tasauspyörästön jarru".
levylukko toimii hydr.paineella=pakat kiinni. pitää ihan eritavalla. näitä asioita ei pidä sekoittaa. hyvinhän ne pakat pitää voimanotossakin, miksei sitten akseleissa?

kitkalukko ei pidä jos toinen rengas ilmassa/jäällä. kytkettävä levylukko pitää. tai ainakin vähän ajetuissa megavalmeteissa on pitäny.

fiat 110-90:ssä oli kitkalukko edessä. veti huonommin kyntöauroja kun vanhempi hammaslukollinen fiiu. jos ajoit esim. auraus lenkillä ojaan niin tienpuoleinen pyörä suti ja ojanpuoleinen oli paikallaan. ei tullut tielle, toisin kuin hammaslukollinen edeltäjänsä. eli eron kyllä huomaa ihan jokapäiväisessä ajossakin.

mb-trakissa on ollu vuodesta 77 kopista katkaisijalla kytkettävä hammaslukko edes ja takana.
--------

mun käsittääkseni jontikassa saman merkkinen etuaksli kun valtrassa? tiedä sitten miksei siihen saa lukkoa? myös massikassa saman merkkinen akseli... dana.


no juu sitä meinasin että levyjen varassa mennään,jousella tai öljyllä painattamalla mutta kumminkin

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: RATTORIN VAIHTO
Noista alkuperäisistä vaihtoehdoista valitessa, yksi ja sama minkä ottaa. Ei siinä ole kenelläkään tarjota erinomaisuuksia
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

Verku

Vs: RATTORIN VAIHTO
NÄMÄ MERKIT OLIS LISTALLA  MF 5465 , JD 6530 JA VALTRA T 130 . MIELIPITEITÄ MERKEISTÄ JA ONKO KUINKA TYYPPI VIKOJA YM.

Korvaa tuo 5465 masseri 5470:llä kun ei kerran näy sisudiisseli olevan mikkään kynnyskysymys.

Siinä on parempi loota kuin Valtrassa ja se ei ole makukysymys vaan totuus,  dyna-4 on asiallinen ja toimii.

Jos on yhtään mieltyny siihen minkälaisia ranskassa tehtyjen massikoiden kopit on niin tuossa ei pety.

Nostolaitteen hitaasta laskustahan jotkin itkee mutta ovat lähinnä varmaan lukeneet koneviestistä, koneen (painon) kanssa laskee ihan niinkuin pitääkin.

Ulos näkee hyvin, kone vetää hyvin.

Kattelkaa huumorin vuoksi kumpia koneita liikkuu vaihtoon näistä kahdesta masserista, tulee aika monta 5465:sta yhtä 5470 vastaan.

Mutta itseppä tiedät mikä parhaiten käteen sopii kun käyt ajamassa. ::)
Kypsä tapaus