Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe valmet 1203  (Luettu 16529 kertaa)

evvk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
valmet 1203
olis tuossa kiikarissa tommonen 1203:n mihin sitä pitäs osata erityisesti kiinnittää huomiota? onko tyyppivikoja tms? räjäytyskuviaki olis kiva saaha. kaikki muut tiedot on huoltoohjeita myöte

Viimeksi muokattu: 03.04.09 - klo:15:20 kirjoittanut evvk

evvk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
valmet 1203
Ja olishan tuota mukava kuulla kaikke 1203:sta niitten suusta jotka on käyttänneet

mah

  • Vieras
Vs: valmet 1203
Osta pois. Ei niissä yleensä rahat hukkaan mee jos hinta kohillaan.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: valmet 1203
Oman aikansa "suurtraktori". Sitkeä moottori varsinkin jos on ns. hihnaturbolla. Pitää omalaatuista ääntä. Perustekniikkaa eli ei mitään mystisiä vikoja. Kaikki pystyy korjaamaan ja osia löytyy.

Ongelmana moottorin alapään tiivisteet, vesi ja öljy menee joskus sekaisin. Kannattaa seurata, eikä ole mikään suuri ongelma jos huomaa ajoissa. Remppakin on suhteellisen yksinkertainen.

Toinen ongelma on vaihdelaatikko. 502 valtun eteen kun isketään 120hv kone niin sen tietää...Sivuakselin laakereita noista on mennyt. Öljyt kun vaihtaa kerran vuodessa, eikä mitään halvinta mahdollista niin tuonkin kanssa voi elää. Jos on rautaa magneetissa niin heti perä auki.

Tuli ehkä turhaakin pelottelua, mutta kun kerran kysyit tutkittavia paikkoja niin siitä sait. Joskus oli tuollainen, kerran oli vaihdelaatikko auki, ei muita suurempia murheita.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: valmet 1203
Oman aikansa "suurtraktori". Sitkeä moottori varsinkin jos on ns. hihnaturbolla. Pitää omalaatuista ääntä.
Nimitys hihnaturbo voipi olla vähän harhaanjohtava, kun kysees on oikeasti comprex-ahdin. Hihna toki on, mutta sillä pyöritetään siivikkoa, jolla siivikon "solat" osuu imu ja pakopuolen aukkojen kohdalle. Siis pakokaasun paineaalto työntää imupuolelle tullutta ilmaa kasaan. Siitä nimitys paineaaltoahdin, mikä olikin aikanaan ylivoimaisesti paras tapa dieselmoottorin ahtamiseen ennen nykyisiä hukkaporttiturboja. Aikalaisiinsa normaaleihin turboihin verrattuna siinä ei ollut "turboviivettä" juuri lainkaan.
tethering holes to their concave windings

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: valmet 1203

Nimitys hihnaturbo voipi olla vähän harhaanjohtava, kun kysees on oikeasti comprex-ahdin. Hihna toki on, mutta sillä pyöritetään siivikkoa, jolla siivikon "solat" osuu imu ja pakopuolen aukkojen kohdalle. Siis pakokaasun paineaalto työntää imupuolelle tullutta ilmaa kasaan. Siitä nimitys paineaaltoahdin, mikä olikin aikanaan ylivoimaisesti paras tapa dieselmoottorin ahtamiseen ennen nykyisiä hukkaporttiturboja. Aikalaisiinsa normaaleihin turboihin verrattuna siinä ei ollut "turboviivettä" juuri lainkaan.

Just tätä tarkoitin, en vaan muistanut virallista nimeä. Oli ilmeisen hyvä keksintö, ihmettelen vaan miksi ei yleistynyt? Oliko päästöissä jotakin ongelmaa???

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: valmet 1203

Nimitys hihnaturbo voipi olla vähän harhaanjohtava, kun kysees on oikeasti comprex-ahdin. Hihna toki on, mutta sillä pyöritetään siivikkoa, jolla siivikon "solat" osuu imu ja pakopuolen aukkojen kohdalle. Siis pakokaasun paineaalto työntää imupuolelle tullutta ilmaa kasaan. Siitä nimitys paineaaltoahdin, mikä olikin aikanaan ylivoimaisesti paras tapa dieselmoottorin ahtamiseen ennen nykyisiä hukkaporttiturboja. Aikalaisiinsa normaaleihin turboihin verrattuna siinä ei ollut "turboviivettä" juuri lainkaan.

Just tätä tarkoitin, en vaan muistanut virallista nimeä. Oli ilmeisen hyvä keksintö, ihmettelen vaan miksi ei yleistynyt? Oliko päästöissä jotakin ongelmaa???

Taisipa olla muistaakseni pirun kallis ratkaisu normaaliin turboahtimeen verrattuna. Löyty tommosta kuuklesta...http://www.autowiki.fi/index.php/Comprex-ahdin
tethering holes to their concave windings

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: valmet 1203
Olikohan se niin että tuonaikuisista vehkeistä 502:ssa oli oma laatikkonsa, 602 ja 602T oma brassilaatikkonsa, 702-903 oma laatikkonsa ja 1203 oli oma, muistaakseni 900 ja 1102 tjsp. periytyvä laatikkonsa. Joskus on ollut juttua että kaivureissa käytettyyn laatikkoon ei enää saisi osia mut liekö eri loota kuin tuo 1203 vaihteisto ?
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

evvk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: valmet 1203
hyvä... näitä just hain enkä mie ihan pienistä pelotteluista pelästy. parempi tietää ensin mahollisimman paljon ennen ku ostaa sika säkissä. onkohan kellää ennää moista käytössä että sais ihan tietoi sellaisen omistalta? ja ehkä jonku vinkin mistä sais räjäytyskuvii tai kopioita niistä

Movado

  • Vieras
Vs: valmet 1203
Googlela  löytyi valmet 1203 haulla  5 730 osumaa

http://www.valtra.fi/extras/332.asp   tuolta voi ladata 1102 ;sen käsikirjan ( 4 osaa )

evvk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: valmet 1203
joo nuo käsikirjat multa löytyyki. net hain ensimmäisenä ku aloin kauppoi hieromaan. niistä räjäytyskuvista/kaavioista vain ei taia saaha kopioitakkaan ees keltään

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: valmet 1203
900-1203 samalla laatikolla. myös 1502. kestävä laatikko, voimaa ja vääntöä kestää tuplat mitä vakiomoottorissa.

huonot öljyt ja tieajo tappaa sivuakselin laakerit. ratkaisuna hyvät nykyaikaiset öljyt niin kestää tielläkin.
-------

ylentävällä hi-trakilla kulkee 45km/h. harvinainen varuste joka osaltaan rasittaa sitä sivuakselia (pyörintänopeus)
--------

vapo voimanottoja jossain viimisimmissä malleissa. umpirautaa!
--------

moottorin nesteet ei näissä vanhoissa kyllä helpolla sekasin mee. ei todellakaan ongelma.
"vinkuturbo" on huono. ei oo vetoja. nykyaikanen ahdin pellin alle niin alkaa vetää sekä alhaalta että myös ylhäältä.
lähtee hyvin käyntiin. moottorin ominaisuudet on kyllä todella hyvät.

alunperin 1203:ssa jäykempi kytkimen jousi. kytkin on raskaskäyttöinen. löyempi lautasjousi keventää ajoa, mutta kytkin saattaa alkaa luistaa jos virittää.


 

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: valmet 1203
900-1203 samalla laatikolla. myös 1502. kestävä laatikko, voimaa ja vääntöä kestää tuplat mitä vakiomoottorissa.

huonot öljyt ja tieajo tappaa sivuakselin laakerit. ratkaisuna hyvät nykyaikaiset öljyt niin kestää tielläkin.
-------

ylentävällä hi-trakilla kulkee 45km/h. harvinainen varuste joka osaltaan rasittaa sitä sivuakselia (pyörintänopeus)
--------

vapo voimanottoja jossain viimisimmissä malleissa. umpirautaa!
--------

moottorin nesteet ei näissä vanhoissa kyllä helpolla sekasin mee. ei todellakaan ongelma.
"vinkuturbo" on huono. ei oo vetoja. nykyaikanen ahdin pellin alle niin alkaa vetää sekä alhaalta että myös ylhäältä.
lähtee hyvin käyntiin. moottorin ominaisuudet on kyllä todella hyvät.

alunperin 1203:ssa jäykempi kytkimen jousi. kytkin on raskaskäyttöinen. löyempi lautasjousi keventää ajoa, mutta kytkin saattaa alkaa luistaa jos virittää.


 
meilläkin aikoinaan meni tuo, mitä luulette kun isoilla tukkikärryillä vain tie ajoa ;D
tä?!?!

Velu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: valmet 1203
Kannattaa sen voimansiirron terveyteen kiinnittää erityisesti huomiota. Uusia osia saa aika huonosti ja niitä harvoja osia joita saa, saa vain isolla rahalla. Nelivedon ja etuakselin osat ovat juuri niitä hankalia. Käytettyjä osia saa onneksi kohtuudella. Ei ole siis yhtään huono homma, jos kurkata öljyntarkistusropusta sisään ja katsoa minkä väristä öljyä siellä on, varsinkin etuakselista. Vaadittu öljylaatu on muuten GL-5. 

Voimansiirto noissa on tehty töitä varten ja sama voimansiirto on kuutosturbon jatkeena 1502:ssa. Vääntö ja vedätys ei ole ongelma vaan rahtiajo ja huonot öljyt - yleisöljyt eivät kuulu näihin koneisiin.  Huollettuna ja kunnon öljyillä kestää kyllä.

Muuta erityistä katsottavaa niissä ei ole.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: valmet 1203
tosiaan se naf etuakseli on ongelma kohta. navat kestää ja saa purkuosia, mutta etuperiä ei saa mistään. niitä on myös hajoillut suht paljon. kaikki mitä tiedän on hajonnut öljyn puutteeseen. tosin lautaspyöräkin on pienenlainen,eli osa syynä alamittanen rakenne. esim. setorin perähän kestää vaikka ei oo öljyäkään ;-)
-----

tuossa hintaluokassa kattoisin myös db 1690 ja zetor 12145,9145,ym. saa samaan hintaan. joka koneessa ne omat hyvät/huonot puolet.

kaiken kaikkiaan sikahintasia nuo 1203. ei pidä missään nimessä maksaa 10 000e tuommosesta. 5000-7000e niin hinta suht hehtaarillaan.

Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:14:18 kirjoittanut retku