Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varastorakennuksen osto/verotus  (Luettu 2912 kertaa)

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Varastorakennuksen osto/verotus
Minulla saattaisi olla mahdollisuus ostaa naapurilta (ei elinkeinonharjoittaja) maatalouden varastorakennus, toisin sanoen vanha lato. Jos ostan tämän omaan peltooni rajoittuvan n. 800 neliön "tontin", jolla rakennus sijaitsee, niin saanko vähentää  rakennuksen arvon verotuksessani?

Kirjanpitäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Kyllä saat vähentää rakennuksen hinnasta poistoina 10%/ vuodessa menojäännöksestä, jos hinta on alle 1000€, niin saat vähentää kerralla.
Tontin hintaa ei saa vähentää.

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Kyllä saat vähentää rakennuksen hinnasta poistoina 10%/ vuodessa menojäännöksestä, jos hinta on alle 1000€, niin saat vähentää kerralla.
Tontin hintaa ei saa vähentää.

Kiitos! Entäs kun on tasausvarausta käyttämättä, niin voisinko hyödyntää sen tällaisessa tapauksessa?

Kirjanpitäjä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Rakennusten, rakennelmien, salaojien, siltojen, patojen ja muiden vastaavien hyödykkeiden hankinta- ja perusparannusmenoihin varaus on käytettävä joko samana vuonna, kuin rakennustyö on aloitettu tai kun se on valmistunut.
Tuo on teksti asetuksesta, mihin varausta voi käyttää, nähdäkseni, käytettynä ostettuun koneeseen voidaan varausta käyttää, mutta ei käytettynä hankittuun rakennukseen.
Vero.fi sivu ohjaa puhelin neuvontaan ja sieltä voisi kysyä miten tuo asia oikeasti on, eli tuo aikaisempi sepustus on vain minun oma käsitykseni asiasta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Mun muistini mukaan varauksen käyttö rakennuksen ostamiseen olisi jossainkohtaa nimenomaisesti kielletty.
Mystinen kesälaatumies

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Mun muistini mukaan varauksen käyttö rakennuksen ostamiseen olisi jossainkohtaa nimenomaisesti kielletty.
Onnekseni en ole tuota tiennyt 8) ::)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Muista tulkinnoista en tiedä, mutta kyllä minä tulkitsen tuon Maatilatalouden tuloverolain  10b pykälän mukaan, että rakennuksen hankintamenosta saa vähentää tasausvarauksen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1967/19670543
Don Essex

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
Tuolta löyti tuollainen.  https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/maatalouden-veroilmoitus-2019/
Rakennusten, rakennelmien, salaojien, siltojen, patojen ja muiden vastaavanlaisten hyödykkeiden hankintamenoihin tasausvaraus on käytettävä sinä verovuonna, jona hyödykkeen rakennustyö on aloitettu tai se on valmistunut. Tasausvarausta ei voida purkaa lisäalueeksi ostetun tilan tuotantorakennuksiin.
Mystinen kesälaatumies

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Varastorakennuksen osto/verotus
No niinpä näkyy. Ja muutenkin kun tuon lukee, niin taas tehdään yksinkertaisesta monimutkaisempaa...
Don Essex