Jos menis oikein kunnon jöötiketjuilla (ilman piikkejä tietenkin) joka kulmassa helsingin nastakieltoalueelle, mitä tapahtuisi.
Kun keli kuitenkin aina yllättää autoilijat ja varsinkin näissä talvirengas ajan ääripäissä, onkohan vakuutusyhtiöillä ollut sormet pelissä lain valmistelussa. Nythän on helppo laittaa väärillä renkailla ajavat maksamaan mahdollisia korvauksia, kun vakuutusyhtiön mukaan keli on onnettomuudessa kuitenkin aina syytön.
Toisaalta entisellä menetelmällä jotkut käyttivät talvirenkaita vain pakollisen ajan ja vaihtoivat heti kesärenkaat, kun se oli sallittua, vaikka sitä pitkittäispitoa olisi tarvinnut vielä hiukan. Tai sitten etelässä ajavat oli juuri matkalla lappiin, jos joku kysyy miksi vielä nastat kun lehtikin on jo puissa.
onhan tämä ollut mahdollista nytkin. Varmasti löytyy kolareita, joissa kesärenkailla on ajettu talvella (talvirengaspakon aikana) kolari, miten vahingot mahtaa olla korvattu?
Kolme korvattavaa tapausta. Henkilövahingot korvataan aina pakollisesta liikennevakuutuksesta, korvaus tulee, eikä riipu oikeastaan siitäkään, onko vakuutusmaksua ole maksettu vai ei. Vastapuolen omaisuusvahingot korvataan aiheuttajan liikennevakuutuksesta, näitäkään tuskin evättäisiin, ilman selkeää tuottamusta? Omat omaisuusvahingot, näistä voitaisiin vastuuta rajata esim suojeluohjeissa niin, että täysi korvaus tulee vain, jos tieliikennelain mukaiset kumit on alla.
Yleisenä tavoitteena voi olla korvausvastuun rajaaminen ja vakuutusyhtiöiden parempi kannattavuus. Viina- tai huumepäissä ajetun kolarin ankaraan vastuuseen tuskin tässä mennään? Luterilaisen ajatusmaailman omaavat suomalaiset näkevät pienekin sääntörikkeen tehneen mielellään syylliseksi, hulttio kuski