Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mepu työ/tauko ajat  (Luettu 2864 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Mepu työ/tauko ajat
Hommasin käytetyn mepu 180 vaunukuivurin. Ennestään mulla on vanhempi mepu 150.
Mietin että mikä idea noissa työ ja tauko ajoissa on?
Vanhassa mepussahan elevaattori pyörii kokoajan. Tuossa uudemmassa on nyt se 60 sekuntia 90 sekuntia tehdasasetus. Oletteko pitäneet ajat tehdasasetuksissa vai onko niitä syytä mennä muuttamaan?

Tuntuu oudolta toi katkokäynti kun on tottunut että kaikki pyörii kokoajan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Hommasin käytetyn mepu 180 vaunukuivurin. Ennestään mulla on vanhempi mepu 150.
Mietin että mikä idea noissa työ ja tauko ajoissa on?
Vanhassa mepussahan elevaattori pyörii kokoajan. Tuossa uudemmassa on nyt se 60 sekuntia 90 sekuntia tehdasasetus. Oletteko pitäneet ajat tehdasasetuksissa vai onko niitä syytä mennä muuttamaan?

Tuntuu oudolta toi katkokäynti kun on tottunut että kaikki pyörii kokoajan.

Olisiko tuossa tavoitteena saada viljaan sen verran vauhtia, jotta se ei valu vain yhdestä kohdasta hiljaa tihuuttamalla. 1980-luvun muutamana märkänä vuotena monet siilokuivurit saatoivat alkaa kierrättämään enemmän keskimmäisistä  syöttimistä, tai kunkin syöttimen keskeltä, ja kun vilja alkoi olla kuivaa, ilmiö vain korostui, koska kuiva vilja valuu niin paljon paremmin. Tyhjennettäessä se muutaman hehdon möykky sitten putosi viimeiseksi ja meni siiloon.

-SS-

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Rikkoo vähemmän jyviä jos pohja ruuvi ei satu olemaan aivan suora. Ketjuelevaattori kuluu vähemmän.
Minulla on jaksotin säädetty niin, että kierrättää kokoajan mutta onkin kuppielevaattorilla ja pohja ruuvi viritelty suoraan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Rikkoo vähemmän jyviä jos pohja ruuvi ei satu olemaan aivan suora. Ketjuelevaattori kuluu vähemmän.
Minulla on jaksotin säädetty niin, että kierrättää kokoajan mutta onkin kuppielevaattorilla ja pohja ruuvi viritelty suoraan.
En oo huomannu jyvien rikkoutumista. Mul on nupit käännetty "kaakkoon" eli minimi seis ja maksimi käynti.  Jos pelailee säädön kans ja säätää niin et eka kun tavara on märkää niin menee pohjakartio tyhjäks ni sit ku tavara kuivuu niin eipä ehdikkään enää tyhjentyä. Ongelma on sitä suurempi mitä märempää tavaraa...
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Se jaksotin pitääkin säätää silloin kun vilja on kuivaa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Se jaksotin pitääkin säätää silloin kun vilja on kuivaa.
Periaatteessa kyllä joo, mut sillon märällä viljalla pyörii kyllä tyhjää aika reippaasti.. Ja eroa on viljalaatujenkin välillä. Olen sitä mieltä et mepulla olisivat saaneet tuon kohdan suunnitella jotenkin toisin. Toki tuo on varmaan se edullisin vaihtoehto ollut..

Mä olen säätänyt kiertoon (syöttölaitteeseen) lisää vauhtia niin on tavaraa menossa kokoajan jonkinlainen määrä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Jaa juu, saakohan ne nupit väänneltyä silleen että pyörii kokoajan ???
Tuntuu ainakin näin alkuun turhalta toi pysähtely, eihän toi rakenteeltaan eroa mitenkään tosta vanhasta mepusta joka pyörii kokoajan.
Onkohan tuolla pysähtelyllä olevinaan kuivausta parantava vaikutus vai onko tarkoitus vaan säästää elevaattoria. Eihän se elevaattori mienkään pehmeästi lähde liikkeekke, kai se jotain kuluttaa sellainen nykäyskin.
Vahtimistahan tuo ainakin lisää, ainakin aluksi.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Mepu työ/tauko ajat
Jaa juu, saakohan ne nupit väänneltyä silleen että pyörii kokoajan ???
Tuntuu ainakin näin alkuun turhalta toi pysähtely, eihän toi rakenteeltaan eroa mitenkään tosta vanhasta mepusta joka pyörii kokoajan.
Onkohan tuolla pysähtelyllä olevinaan kuivausta parantava vaikutus vai onko tarkoitus vaan säästää elevaattoria. Eihän se elevaattori mienkään pehmeästi lähde liikkeekke, kai se jotain kuluttaa sellainen nykäyskin.
Vahtimistahan tuo ainakin lisää, ainakin aluksi.
Ei saa.. ainakaan meillä.. 2005 vuoden malli.. sähkömies voi kaiketi kytkeä niin et kävis kokoajan..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...