Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaapelointiongelma  (Luettu 3801 kertaa)

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Kaapelointiongelma
Elenia asentaisi mailleni peltotien varteen naapurille menevän maakaapelin ja ilmeisesti samaan kaivantoon myös valokuidun. Korvaus ikuisesta sopimuksesta ei olisi täyttä sataa euroa. En pysty sillä summalla järjestämään edes valvontaa maillani tapahtuvalle kaivuutyölle. Miten kannattaa toimia?

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Kaapelointiongelma
Mun pellon reunaa pitkin vetivät naapurin kuivaajaan uuden sähkökaapelin ja laittoivat mulle uuden jakokaapin tuvalle johdon haaroituskohtaan.Korvaus oli myös nippanappa satasen.En tiedä kuka urakoi kun olin itse tuolloin tundralla mutta hyvin laittoivat ojan luiskaan tien vieressä,pellon puolelle.Ei valittamista,tekivät kuten etukäteen sovitttiin.
Muuten kyllä risteilee kaikenlaista pelloilla,pientä vesijohtoa,vajaa 300 millistä vesijohtoa,saman kokoista jätevesiputkea sulkijoineen,valokuitukaapelia,sähkökaapelia,puhelinkaapelia.Isosta vesijohdosta tuli korvausta reilu tonni mutta kyllä ne sotkikin peltoa ja jätti teräspantoja ym. peltoon.Maanomistajain Arviointikeskus hoiti korvaukset aivan kohtuullisesti.

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Kaapelointiongelma
jos ei ole salaojia ym. tuoss kaapelilinjassa haittaako se kaivuhomma mitään, ensi keväänä et edes huomaa mihin on kaivettu.Mutta pääasiallinen ongelma lienee, että et halua naapurille kuitukaapelia ja maakaapelia asennettavaksi.Oletan että se kaivetaan sanoit mitä hyvänsä, korvaus on nimellinen, olen kyllä kuullut reilummista korvauksista.

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kaapelointiongelma
Olen kyllä naapurin kanssa ihan väleissä ja suon, että hänelle sähköt menee. Tälläkin hetkellä maillani on kolme pelkästään naapurini sähkönsyöttöä yksin palvelevaa pylvästä. Olisiko minulle tässä tilanteessa taloudellisesti kannattavampaa olla laittamatta nimeäni paperiin ja antaa kaapeloinnin mennä lunastusmenettelyn kautta?

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Kaapelointiongelma
Lunastuksella uhkaavat jos et laita nimeä paperiin. Älä laita. Odota että kaivuu työ etenee maittesi rajalle, esität niin korkean korjauspyynnön kun kehtaat ja pystyt perustelemaan sen. Omalla kokemuksella suostuu. Mulle luvattiin aluksi noin tonni ja reilun viis tonnia sain ja kaikki tien alitukset tunkattiin. Vahdi kaapelin asennus syvyys

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Kaapelointiongelma
Kyllä ne sen kaapelin riittävän syvään laittaa jo pelkästään oman etunsa vuoksi ja toisekseen tuleehan mailtasi pois ne sähktolpat.Siis mikä on syy perimmäinen että vastustat kaapelin laittoa perusteena että et saa riittävää korvausta.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Kaapelointiongelma
Juu luottamus hyvä, valvonta parempi.

Ainahi savimailla jos on pelko että asennus menee suteen ja kaapeli jää pintaa, vois olla syytä valvoa että kaapeli tulee laitettua riittävän syvään.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kaapelointiongelma
Muotoilin ilmeisesti ajatukseni väärin. En vastusta maakaapelin asennusta, mutta koska tämä on niin minulle kuin Elenialle liiketoimintaa, katson aiheelliseksi sekä asianmukaisen maakorvauksen saamisen että minulle aiheutuvien kulujen korvaamisen. Olen tottunut siihen, että maillani tapahtuvia rakennus-, metsä-,  pelto- ja maankaivuutöitä valvotaan. Luotan kyllä esim. naapurikylän isäntään, kun hän tulee pellolleni niittämään ja ruiskuttamaan, mutta en todellakaan tunne olevani vainoharhainen, vaikken anna Elenian tuntemattomalle aliurakoitsijalle vapaita valtuuksia kaapelointiin. Naapuripitäjässä kaapelit kaivettiin vuoden päästä uudelleen maahan, kun Elenian valvonta ei ollut toiminut ja kaapelit olivat liian lähellä pintaa.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Kaapelointiongelma
Ei ollut Elenia kyseessä, mutta mulla halusivat noin 6 vuoden sisään kaivaa saman päisteen neljännen kerran auki pellonpäästä kylätien laidasta, ensin siirtoviemäri, sitten piensähkönsyöttö, sitten sähkön runkolinja ja viimeisenä vielä valokuitu eri kaivantoon. Valittelin että joudun taas uudestaan tasailemaan ja keräämään kiviä selän kipiäksi ja sain pyytämäni korvauskorotuksen läpi.

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Kaapelointiongelma
Näitä urakoitsijoita on kyllä monenlaisia sitä ei voi kieltää, ja kilpailutuksen kautta se halvin varmaan on voittaja.täälläpäin on mittavat valokuitu ja sähköverkon maahanpanijaiset ja mielestäni jälki on siistiä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Kaapelointiongelma
tuossa just eilen oli motokuskin kanssa juttua kaapeloinnista.   sivuteillä ei kuulema uskalla konetta ajaa penkasta ylös ilman pölleillä pönkkäämällä,   kun kaapeli saattaa olla vain 15 sentin syvyytessä..   kiva ketjulla kaapaista poikki.                     ihme touhua tuo kaapelointi.   se 75 sentin syvyys on hyvin harvinaista..     kaivurikuskit nuita kiroaa jatkuvasti.   tienluiskan korjaaminen on hankalaa..

Arska81

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Kaapelointiongelma
Tämä asia on edelleen ajankohtainen. Sähköyhtiö haluaisi kaapeloida, mutta heidän "suunnitelmassaan" ei ole ollenkaan otettu huomioon linjalla olevia salaoja- ja viemäriputkia. Itsekään en viitsisi alkaa korvauksetta miettimään huomioon otettavia seikkoja tai toimimaan työmaan valvojana. Arvelen, että itse kaivuutyö on ainakin yhden työpäivän mittainen. Intoa ei yhtään paranna se, että itse maakorvauskin on niin minimaalinen.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Kaapelointiongelma
Eikö kaapelia voi haudata tien puolelle?
pessimisti ei pety!

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Kaapelointiongelma
Nimenomaan. Eikö ole missään tietä, minkä kylkeen ne laitettaisiin?

Kun jossain okrassakin katsellut niitä hurjia jankkureita sinne metrin syvyyteen ylettyviä, niin sähkökaapelit pellossa saisi olla siellä kahdessa metrissä. Alle metrin syvyyteen laitettuna kaapelit ovat suojattomia nykyisille mahdollisille peltotöille. Ja myöskin niille salaojauudistuksille. Kyllä pellolle vedetyt johdot pitää pystyä vaatimaan tarpeeksi syvälle. Jos kerran piuhanveto on noin lapsenkengissä, kaapelivetojen säännökset olisi muutettava välittömästi.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Kaapelointiongelma
Tien puolelle täälläpäin laittoivat kuituja, kallion tullessa eteen kysyin, että mitäs nyt?
"Helsingistä tulee erikoiskone millä leikataan kallioon roilo". Joo tulihan se pari vironpoikaa ja Makitan polttomoottori rälläkät ;D
pessimisti ei pety!