• Tavallinen aihe

Aihe Omavalmistekärryyn paripyörät vai yksinäiset?  (Luettu 2141 kertaa)

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Kummat kannattaisi ruuvata 2-akseliseen kärryyn, jos vaihtoehdot esim. ykköspyörinä 385/55R22,5 ja 295/80R22,5 paripyörinä? Käyttö viljan ajoa ja enemmän tai vähemmän satunnaista maansiirtoa. Kosketuspintaa 50 pinnaa enemmän paripyörillä, mutta onko ykköspyöräisen kantavuus merkittävästi heikompi, jos syksy menee kosteaksi? Kovia maita/savikoita ei käytännössä löydy.

Työkonerenkaat olis tietysti kova juttu, mutta käyttötunnit huomioiden keksin tuottavampiakin rahareikiä ;D

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 656
No, mulla o  teininä rakennettu telikärry jossa ykköspyörinä 385-22 renkaat. Lava 5,3x 2,3 kokoinen. Euronavat niissä on, etummaisesta akseliparista kuorittu jarrut ym härpäkkeet veke jot mahdollisimman kevyt.

Paripyörät ehkä vastustaa enempi kurassa ryömien.

Olihan niitä leveämpiäkin, olikos 425 tai jotain. Joskus nähny jossai autossa.

Viimeksi muokattu: 25.07.20 - klo:22:11 kirjoittanut Peukalo

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1002
Kumpi alusta, kuorkin, vai kuorkin perävaunuun alusta?
Jos kuorkin alusta, voi mennä raideväli kapeammalle
Ykköspyörillä, riippuen tietysti vanteen offsetista,
Eli voi olla hieman kiikkerämpi, tän huomaa peltoteillä, liittymistä.
Varsinainen perävaunun suora akseli leveämpi kun kuorkin akseli.

Paripyörillä, on kantavuutta enempi peltokäytössä, ainoa haitta
Paripyöristä on  savitilsat jota tulee tielle enempi jos oikein märkää.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Kumpi alusta, kuorkin, vai kuorkin perävaunuun alusta?
Jos kuorkin alusta, voi mennä raideväli kapeammalle
Ykköspyörillä, riippuen tietysti vanteen offsetista,
Eli voi olla hieman kiikkerämpi, tän huomaa peltoteillä, liittymistä.
Varsinainen perävaunun suora akseli leveämpi kun kuorkin akseli.

Paripyörillä, on kantavuutta enempi peltokäytössä, ainoa haitta
Paripyöristä on  savitilsat jota tulee tielle enempi jos oikein märkää.
Yleensä tulee tuomio just kuorma auton renkailla ei tee mitään.
Eivät varmaan kurassa pyöri kovin hyvin ja paskaa keräävät hienosti.
Fundeerannu kai niillä pärjäis siihen ku rikastuu niihin 710 leveisiin,tarjousta kysyin paikalliselta,5500,- ekua.
Nimimerkillä kärrin osto mielessä siis.

Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:16:12 kirjoittanut Cutana

Lanttu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Pariipyörrät.Kun paukkuu nii pääsee kottii.

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Kumpi alusta, kuorkin, vai kuorkin perävaunuun alusta?
Jos kuorkin alusta, voi mennä raideväli kapeammalle
Ykköspyörillä, riippuen tietysti vanteen offsetista,
Eli voi olla hieman kiikkerämpi, tän huomaa peltoteillä, liittymistä.
Varsinainen perävaunun suora akseli leveämpi kun kuorkin akseli.

Paripyörillä, on kantavuutta enempi peltokäytössä, ainoa haitta
Paripyöristä on  savitilsat jota tulee tielle enempi jos oikein märkää.
Yleensä tulee tuomio just kuorma auton renkailla ei tee mitään.
Eivät varmaan kurassa pyöri kovin hyvin ja paskaa keräävät hienosti.
Fundeerannu kai niillä pärjäis siihen ku rikastuu niihin 710 leveisiin,tarjousta kysyin paikalliselta,5500,- ekua.
Nimimerkillä kärrin osto mielessä siis.

Auton. Saatta olla että menee kapeaksi. Paussusta saa 275 e käytettyjä 600 mm, etelän asvaltilla kulutettuja. Vanteet jotakin? Halvelpi ko uus, ja maatalousajossa riittää..

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1002
Omassa omavalmiste maakärryssä (kuorkin alusta)
295-22.5  pyörät paripyörinä, satunnaista maan ajoa pellolla,
+ viljan ajoa, (viljakasetti)  kohtuuhyvin menee nahkapaljuin renkain,
Vetoa ei ole , jarrut on!
Kevyemmin kulkee kun vastaava hieman pienempi velsalainen
400- 15,5 renkain ( telikärry siis , velsan 120)
Kehäkokohan tässä kuorkin renkaassa on merkittävästi isompi kun
Tuo 400-15,5 pallorenkaassa.

tarttis joskus kokeilla, minkälainen vaikutus olis rengaspaineiden
Tiputtamisella kuorkin renkaassa, nykyisin 5,5- 7 Bar paineet renkaissa,
Kivikova ( jysähtää melko mukavasti rengasrikossa 8) )

laskis johonkin. 3-4 Bar lukemiin, kyllä pitäisi traktorivauhdissa kestää,
Ja pintapaine ja kanto paranis peltokäytössä.

(Melkoinen vaikutus ku joskus YouTuben  videoita katsonut
Rengaspainesäätöjärjestelmistä kuorkkikäytössä)


Paussun renkaat varauksin, runkovikaa tuuppaa olemaan, eli halpa rengas
Tulee kalliiksi, tyhjä rengas näyttää kyllä näyiltä, mut
Paineistettuna tilanne toinen.

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132


Paussun renkaat varauksin, runkovikaa tuuppaa olemaan, eli halpa rengas
Tulee kalliiksi, tyhjä rengas näyttää kyllä näyiltä, mut
Paineistettuna tilanne toinen.

Aijaa, oon olettanut että olisivat ihan vastaavia kuin k-euroopasta tuodut käytetyt tr-renkaat. Nehän paripyörinä pyörivät ikuisesti. Ehkä kärrynrenkaissa sitten eri tilanne, jollet sitten tarkoita metsäpyöriä?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1002
Yks paikallinen haki paussulta talvella traktorin renkaat,
Ulkona kun ovat, niin oli ihan kunnolla jäässä ja lumessa.
Verstaalla  sulattele muutaman päivän, huomas renkaan kyljessä
Nyrkinmentävän reijän......
Liekö tullut muutoksia omistajanvaihdos myötä.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Noita kuorkkirenkaita on 385 leveenä paripyöräasennuksena jos oikein ymmärsin. Lienee vara paineita pudottaa peltokäyttöön reilusti?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1002
315-  22,5 on paripyöräasennuksena ,näitä 65 ja 70 srj ?
385 taasen ykköspyörinä, no miksei paripyäräasennuksena
Mene maatalouskärryssä, aika kauan ne kestää tieajokin,
vaikka kyljet kiinni toisissaan.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
315-  22,5 on paripyöräasennuksena ,näitä 65 ja 70 srj ?
385 taasen ykköspyörinä, no miksei paripyäräasennuksena
Mene maatalouskärryssä, aika kauan ne kestää tieajokin,
vaikka kyljet kiinni toisissaan.
Kiitos tarkennuksesta. Ei oo tullu kuorma autoiltua ni ei oo tietoo.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2271
  • Pölhöjen pölhö
Puolperävaunun rengasta löytyy sitten myös 445 leveänä.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Puolperävaunun rengasta löytyy sitten myös 445 leveänä.
Niin kahtelin. Arvelin sen vanteensa perusteella olevan ykköspyöräksi.
Onpahan tuo sovellettavissa pari asenukseen riittävä määrä ekuja ja aikaa.
Oishan se sitten jo semmoset kiiltävät sonny pruitt kapselit laitettava kans,ois  köyräkkä.

Viimeksi muokattu: 29.07.20 - klo:05:58 kirjoittanut Cutana