Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäkärryn vakautus  (Luettu 5042 kertaa)

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Metsäkärryn vakautus
Ensi talvikaudeksi mietinnässä jotain tuunausta metsäkärryn vakauttamiseksi, kaatumaherkkyys vaivaa. Renkaiden suolavesitäyttö on kaiketi se helpoin tapa, mutta tuli mieleen että eikö vanteen offsettia voisi lisä navan ja vanteen väliin lisättävällä välipalalla? Tietääkö kukaan onko tuommoisia valmiina tarvikeosina jossain vai täytyykö poltattaa levystä mittatilaustyönä?

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäkärryn vakautus
Kiikkeryys johtuu aisalla olevasta nosturista yhdistettynä kevytrunkoiseen kärryyn?
Silloin ei kyllä muutaman senttimetrin raideleveyden kasvatus telissä paljoakaan auta :-(

Viimeksi muokattu: 14.04.20 - klo:10:23 kirjoittanut metsajussi

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Metsäkärryn vakautus
Oikeassa olet. Mutta parannus se on pienikin parannus. Kuorma-auton vanteeseen on hiukan hankala mitään punttilimppujakaan kiinniteellä. Kärryn palkkirungon sisään jotain ratakiskon pätkää lisäpainoksi...

iiro v

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Metsäkärryn vakautus
Itse joskus mietin mitenhän onnistuisi 2palkkiseen kärryyn valaa sopiva betonipaino rungon takaosaan viimeisten karikoitten väliin. Saisi upotettua n 1.4x1x0,2m betonilimpun jonka saisi tarvittaessa nosturilla helposti pois ja takaisin . Tulee vain painopiste hiukan ylemmäs kuin renkaitten nestetäyttö. Onko kukaan kokeillu?

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Metsäkärryn vakautus
Eikö niissä yleensä ole jonkinlaiset tukijalat? Olisiko halvin konsti nostaa ne ensimmäiset kouralliset vaikka vähän vajaina varovasti sinne kärrynpohjalle.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Metsäkärryn vakautus
Lienee useimmat kaatumiset olleet puolikkaalla kuormalla kiveä tai monttua ylitettäessä kun nosturin puomia ja kouraa ei enää saa painopisteen kannalta kovin alas laskettua. Viime talvena sitten taas oli inhottavin tapaus isoa laakeaa kiveä ylittäessä kun kärry luiskahti sivuttain ja ulompi pyörä tipahti kiven päältä monttuun.

Semmoinenkin käynyt joskus mielessä että kärryn runkoputkeen sisään laittaisi ulos vedettävän teleskooppipätkän, jonka varaan voisi puomin ja kouran laskea alemmas - sais painopisteen vielä vähän alemmas välisiirroissa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9598
Vs: Metsäkärryn vakautus
Viikko sitten kattelin kun yhdellä yksityistiellä oli mettäkärry kyljellään. Kyytissä oli visiin pääsiäiskokko risuja. Ihan en ymmärrä mikä sen silti oli saanut kaatumaan. Olisko tie pettänyt tai kääntynyt jostain liittymästä justiin tielle. Mua vaan vähän hymyilytti :)

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Metsäkärryn vakautus
... Ihan en ymmärrä mikä sen silti oli saanut kaatumaan. Olisko tie pettänyt tai kääntynyt jostain liittymästä justiin tielle. Mua vaan vähän hymyilytti :)

Olikohan kärryssä niveltyvä aisa. Ihan kiva ja helpottaa paljon jyrkkien käännösten tekemistä mutta kärryn ollessä melkein tyhjä ja jos kuormain on aisalla niin taittamalla aisan ääriasentoon kärrystä tulee yllättävän kiikkerä kaatumaan ulkokurvin puolelle   ::)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäkärryn vakautus
Ensi talvikaudeksi mietinnässä jotain tuunausta metsäkärryn vakauttamiseksi, kaatumaherkkyys vaivaa. Renkaiden suolavesitäyttö on kaiketi se helpoin tapa, mutta tuli mieleen että eikö vanteen offsettia voisi lisä navan ja vanteen väliin lisättävällä välipalalla? Tietääkö kukaan onko tuommoisia valmiina tarvikeosina jossain vai täytyykö poltattaa levystä mittatilaustyönä?
Minkä merkkinen kärry vai merkitön? Paino , mitä joku tuolla mainitsikin voisi olla kova sana.
pessimisti ei pety!

iiro v

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Metsäkärryn vakautus
Jos on puolikas kuormaa jo kyydissä ei kyllä pitäisi kaatua noin vaan jos ajaa riittävän hiljaa. Pari vuotta sitten ajaessani polttorankaa en viitiny laittaa ketjuja päälle. Oli pakko ajaa vauhdilla jossain sivurinteessä ja kun toinen puoli meni vauhdilla kannon päälle kova heilahdusliike sai aikaan että 2 pyörälle, mutta onneksi oli puun runko heti joka otti vastaan ja heilautti takaisin 4 pyörälle. Nyt kun oli ketjut päällä voi ajaa riittävän hitaasti ja vastaavia tilanteita ei ollut vaikka maasto paikoin haastavampi. Ja lyhyttä 3 jos ajetaan, se taka-akselin päälle, ei sermiä vasten.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Metsäkärryn vakautus
Ensi talvikaudeksi mietinnässä jotain tuunausta metsäkärryn vakauttamiseksi, kaatumaherkkyys vaivaa. Renkaiden suolavesitäyttö on kaiketi se helpoin tapa, mutta tuli mieleen että eikö vanteen offsettia voisi lisä navan ja vanteen väliin lisättävällä välipalalla? Tietääkö kukaan onko tuommoisia valmiina tarvikeosina jossain vai täytyykö poltattaa levystä mittatilaustyönä?
Minkä merkkinen kärry vai merkitön? Paino , mitä joku tuolla mainitsikin voisi olla kova sana.

8-tonninen Jusmara isommalla keskipalkilla ja pitkällä kääntöaisalla. Kiikkerä malli siis, mutta iso maavara tarpeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäkärryn vakautus
Tuo on siis 1-palkkivaunu?

Siirrä teliä eteenpäin mikäli kuormat (puiden pituus / painopiste / maaston hankaluus) sen sallivat, sillä on kaikkein suurin vaikutus niin pystyssä pysymiseen kuin ketteryyteenkin. Puoli metriä tekee pieniä ihmeitä...

Toinen tehokas keino on tosiaan jatkaa runkoa taaksepäin, niin että tyhjänä pystyy pitämään kuormainta oikosenaan ja matalalla.
Mutta tuo telin paikka vaikuttaa eniten, jos siis aisaohjaus on se joka tekee tilanteista tiukkoja.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Metsäkärryn vakautus
Yksi mitä hiukan epäilen on tuo aisaohjauksen sylinteri. Jos mennään tietyn kallistuskulman yli, niin se ehkä antaa periksi ja päästää taiton kääntymään ulkokurviin.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Metsäkärryn vakautus
Kyllähän tuo raideleveyden kasvatus auttaa jo jotain. Tuonne alle se lisäpaino olisi hyvä saada. Eikö sinne voisi laittaa jonkinlaista "pallosta" leikattua siivua, jossa olisi viettävät pinnat joka suuntaan. Siten ettei nappaisi kantoihin ja kiviin, vaan liukuisi yli. Tokihan yliraahaaminen kiusaa veturia, joten kompromissejä on tehtävä.

Joku hurja täyttäisi tuon runkoputken lyijyllä tai uraanilla. ???
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.