Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vaihtolava  (Luettu 6576 kertaa)

Peltipailakka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vaihtolava
Pitäisi tehdä lava koukkukärriin. Minkäs kokoista I-palkkia noiden vaihtolavojen pohjakiskot on? Maansiirtolava olis ensimmäinen, niin kuinka paksusta kannattaa tehdä? Pohja 6 vai 8 mm ja laidat 4 vai 6 mm? Hardoxista olis tarkoitus värkätä.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Vaihtolava
Yleensä 150 millistä on ollut nuo kiskot. Jos hardoksista teet niin tee sekä laidat että pohja nelimillisestä. Vois olla siistiä tehdä rosterista lava ja laidat, sekin on kova sana maailman pahuutta vastaan. Makuasioita.
 Jos et pientä ylimääräistä vaivannäköä säiky niin laita poikittaisjuoksut vaihtolavakiskojen tasalle. Siis kiskoihin kolot tai kiskojen kohdalta poikki poikittaiset. Joskus tein lavan kiskot vaan ihan pellinsoiroista muistaakseni 5mm paksusta ja 140 leveästä soirosta. Alle 10*80 latta ja päältä suoraan lavan pohjapelliin kiinni. Nuo vaihtolavakiskot ei tietenkään kannata olla juurikaan korkeammat kun on tarvis koukkulaitteen rakenteen takia.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Vaihtolava
Kiskot kyllä mielestäni on normaalisti tehty IPN-palkista joiden normimitat on 140, 160 tai 180mm. Jos alat tekeen maansiirtolavaa, ala suoraan vaan 180mm palkkiin sovittamaan pohjatukia siten että ne tulevat palkin yläpinnan kanssa tasan, älä koloa palkkia, vaan poikkituet palkin väliin. Transpointin jalkalavat on tehty 180mm palkkiin, kestää jättää kuorma päällä jaloilleen, ja on mitoissa varaa laittaa kiskon yläpinnan tasalle. Maansiirtolava on syytä muutoinkin tehdä riittävän vahvaksi, koska laitakorkeus on matalahko. Eli kun joskus kuitenkin kuorma päällä vedetään kyytiin, saattaa lopputulos olla skeittiramppi, ja silloin lukot sopii huonosti kiinni.