Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tappaminen  (Luettu 7326 kertaa)

k08888

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 62
Vs: Tappaminen
Kyllä pienoiskivääri riittää hyvin, ja on turvallinen navetassa.

Huolellinen pitää olla, on ase mikä tahansa. Ja ohjeet jostain katsoa, ja noudattaa niitä. Ampumakohta on aika tarkka, ja sen voi vaikka ennen ampumista vahakynällä merkata ja suunnitella.
Mieluummin minuutti suunnittelua ku kymmenen räpeltämistä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Tappaminen
ihan oikein.   hosuen ei tule kuin ........

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Tappaminen
Pulttiaseen palautusjousi ja vaimenninkumi kannattaa vaihtaa aika-ajoin. Toimii ase paremmin. Kerran on sattunut huono panos, ja pultti ei mennyt lehmän otsasta läpi vaan jäi puolittain kiinni otsaan. V.ittumainen fiilis, kun lehmä heilautti päätään ja ase lensi lattialle. Äkkiä uusi lataus ja taju pellolle. Eläinlääkärit on sitä mieltä, että ase olisi parempi lehmän kannalta kuin myrkkylopetus. Toki jos pelkää verenlaskun aiheuttamaa sotkua, niin kai sitten pulttiase ei ole sopiva. Mutta en tiedä mistä se sotku tulee. Eihän sitä tarttee seinille roiskia. Itsellä ei ole muita aseita kuin ilmakivääri ja tuo pulttiase.

Vastasyntyneen vasikan lopettaminen on ikävin homma. Monesti sen teetän eläinlääkärillä kemiallisesti, niin jää patologille päähänkin jotain tutkittavaa. Sairas eläinhän pääsee tuskistaan nopeasti ja se helpottaa omaa oloa. Ruudinkäry haisee nenässä rahalliselle tappiolle, vähintään yleensä tonnille mieluummin kahdelle.

Yks päivä lasten (alakouluikäisiä) kanssa puhuttiin ammatinvalinnasta. Oli just käyny teurastaja yhen lehmän hakemassa muonitustarkoitusta varten. Tyttö tuumasi, että teurastajaksi en ainakaan ala. Sanoin, että se on raskasta ja vaarallista työtä, joten siellä ei paljoa naisia ole, mutta sitäkin ammattia tarvitaan ja jonkuhan sekin on tehtävä. Muutoin loppuu liha pöydästä.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Tappaminen
miusta tappaminen on niiin vastenmielistä että olen käyttänny elliä moiseen,  ei tule sotkua pihapiiriin.    ja siistimpi honkajoelle jättää.    pulttipyssyä ei enää lähistöllä ja se pistäminen niin sotkuista että ei kiitos.

No mä olen käskenyt elliä tappamaan kaksi kertaa. Ensimmäisen ja viimeisen. Lisäksi kerran yks elli halusi lopettaa yhden lehmän. Halusi tehdä sen pulttipyssyllä. No elukka talutettiin köysissä paskalaatalle, joten siivoamisesta ei olisi ongemia. Aluksi pultti pyssy ei lauennut ja sivullisena jo luulin ,että se lopuksi päästi läpi kämmenestään, kun kättään sätkötti. Onneksi oli vaan kopannut toisenpään pyssystä vasenta kämmentä vasten, jolloin se lopulta laukes. No jotain vikaa ,vikaa , vikaa  kait oli pultti pyssyssä . No lehmä menetti kyllä viimeisensä, mutta olihan kaikkinensa näytös.
Tollotappeilua tuo on...Pai Pai tai Laa Laa...Olen oppinut paikallisten nimetkin...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Tappaminen
Meillä lampaita, ei nautoja. Noin eläinsuojelullisista  syistä olen sitä mieltä, että tilalla pitää olla valmius tarvittaessa lopettaa eläin nopeasti. Miten se tehdään, vaihtoehtoja on useita. Jos on 24/7 naapuriapua  saatavissa, niin ilman omaa kalustoakin voi pärjätä, mutta kyllä pulttipyssy on eläintilan tärkeimpiä varusteita.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Tappaminen
Ja kaikki välttämätön ei aina ole miellyttävää, mutta eläimen hyvinvoinnin on mentävä omien tunteiden edelle.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Tappaminen
Ja kaikki välttämätön ei aina ole miellyttävää, mutta eläimen hyvinvoinnin on mentävä omien tunteiden edelle.
Minä vähän epäilen ettei ellipulalle yritetäkkään tehdä muuta kuin tämä yhteisvastaanottohomma.Pitäisi kyllä.mutta hommahan hoituu tässä siivellä samalla maakuntauudistuksen myötä tai ei hoidu,mutta näin ainakin kuvitellqaan.
Eiköhän kohta tornionjokilaaksokin saa osansa ,pohjosessa tosin taitaa olla tuo 120-180km ajaminen antibiottikuurin takia lähinnä vitsi.

carhu

  • Vieras
Vs: Tappaminen
hitto, kun yhteiskunta alkaa nuita aseita vähentämään.   tässäkin kylällä taitaa olla lähistöllä vain kolme tussaria.   ja itelläkään kuin pienari.   en ihan tiiä tokeneeko lehmä tuolla?     eipä ole tullut kokeiltua.    yhen koiran olen ja kissan kans lopettannu sillä.
Tippuu se lehmä pienarillakin, mutta ei anna anteeksi, joten osuman on sitten tultava oikeaan paikkaan ja läheltä.

Tippuu,tippuu se pienarillakin,vaan on kellosepän tarkkaa hommaa. Pulttipyssy/ pistäminen on hyvä tuahon lopettamiseen romunkerräykseen meneviä elukoita on tarvinnut lopettaa. Vaekka tunnen ihteni karskiksi ihmiseksi niin kyllähän se oman elukan tappaminen on ihan ja aina  toosi vaikeaa.