Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Verottaja pitää meitä maatalouden harjoittajana- Pankki pitää meitä yrittäjinä  (Luettu 3836 kertaa)

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Kumpaa uskoa? Molemmat tahot ovat yhtä arvovaltaisia. Itse arvioisin meidät..siis viljelijät ..maatalouden harjoittajaksi. Jolloin ei ihan täysin voida heittäytyä markkinatalouden vietäväksi. Jos Huoltovarmuus halutaan pitää.  Korona-virus osaltaan  on osoittanut kuinka nopeasti tilanteet maailmassa muuttuu. Jos joku ois pari kuukautta sitten kertonut  miten maailma makaa nyt niin harva häntä olisi uskonnot ..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
niinpä.   mut meitä on niiiin helppo syyllistää.   uota vaan ni moinen virus meitän syytä!

Rakkine

  • Vieras
Kumpaa uskoa? Molemmat tahot ovat yhtä arvovaltaisia. Itse arvioisin meidät..siis viljelijät ..maatalouden harjoittajaksi. Jolloin ei ihan täysin voida heittäytyä markkinatalouden vietäväksi. Jos Huoltovarmuus halutaan pitää.  Korona-virus osaltaan  on osoittanut kuinka nopeasti tilanteet maailmassa muuttuu. Jos joku ois pari kuukautta sitten kertonut  miten maailma makaa nyt niin harva häntä olisi uskonnot ..

Onko täsä asiasa joku ongelma?

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Kumpaa uskoa? Molemmat tahot ovat yhtä arvovaltaisia. Itse arvioisin meidät..siis viljelijät ..maatalouden harjoittajaksi. Jolloin ei ihan täysin voida heittäytyä markkinatalouden vietäväksi. Jos Huoltovarmuus halutaan pitää.  Korona-virus osaltaan  on osoittanut kuinka nopeasti tilanteet maailmassa muuttuu. Jos joku ois pari kuukautta sitten kertonut  miten maailma makaa nyt niin harva häntä olisi uskonnot ..

Onko täsä asiasa joku ongelma?
Ei tässä mitään ongelmaa ole, ihmettelen vaan eri tahojen suhtautumista viljelijöihin. Se kertoo vain siitä kuinka kahtiajakava asia Suomalainen ruoantuotanto on. Kun mun mielestäni sen pitäisi olla yhdistävä tekijä maaseudun ja kaupunkien välillä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Moni viljelijäkään ei pidä itseään yrittäjänä tai ainakaan toimintatapa ei täytä yrittäjän kriteereitä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Asioita joilla on monta nimeä on paljon muitakin. Esim. Potilaan ja hoitavan lääkärin nimitys tapaturmasta muuttuu tapaturmavakuutusyhtiössä sairaudeksi tai työliikkeeksi jossa turma sattui , ei siis tapaturma :)
Sillä nimittääkö viljelijä itseään maatalouden harjoittajaksi vai yrittäjäksi ei paljonkaan ole merkitystä. Kutsuu sillä millä koskakin uskoo saavansa paremman arvon. Joskus tosin kannattaa olla tietyissä piireissä nöyrää ja kutsua itseään vaikka eu-torppariksi.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Ammatinharjoittajatkin ovat yrittäjiä. Verottaja vain jakaa yrittäjät kahteen ryhmään sen mukaan, minkälaiset kirjanpitovaatimukset heillä on. Ammatinharjoittajille riittää yhdenkertainen kirjanpito. Sitten tilastokeskus jakaa vielä työntekijämäärän mukaan maatilat kotitalouksiin ja yrityksiin. Yli kahden työntekijän maatilat ovat yrityksiä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
koskeeko perheyrityksiä?        ja kuin vakituinen pitää olla työläinen?

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
koskeeko perheyrityksiä?        ja kuin vakituinen pitää olla työläinen?
Kyllä Tilastokeskuksella koskee, tosin vähän epäilen, kuinka luotettavia heidän tietonsa ovat.  Perheenjäsenyys ei vaikuta.  Tilapäisten työntekijöiden tunnit lasketaan yhteen ja katsotaan montako täysiaikaista niistä tulee.

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Kuinka paikalliset Yrittäjäjärjestöt ovat suhtautuneet teihin. Itse olen paikallallisen yrittäjä järjestön jäsen. Isä jo liittyi siihen 1990-luvulla.  Ja se jäsenyys siirtyi minulle 2001 kun tehtiin sukupolvenvaihdos. Kun isä täytti 55. Siihen maailman aikaan se oli mahdollista  55- vuotiaana päästä luopumistukieläkkeelle.  Ja muutenkin silloin maatalous "yrittäminen" näytti paljon kannattavammalta ja järkevämmältä. Siitä on nyt kohta 20 vuotta aikaa ja huonompaan suuntaan on menty koko ajan. Vielä tämä on kannattavaa, mutta seuraan tarkasti  mitä uusi ohjelmatukikausi tuo tullessaan. Olen suunnitellut oman viljelyn vaihtoehtoviljely termin mukaan. Lyhyesti se perustuu pitkäaikaiseen  budjetoinnin ja ympäristönäkökulmat huomioon. Se sijaitsee luomun ja tehoviljelyn välimaastoon.. Lisää vaihtoehtoviljelystä tuonnempana :)

Rakkine

  • Vieras
Kuinka paikalliset Yrittäjäjärjestöt ovat suhtautuneet teihin. Itse olen paikallallisen yrittäjä järjestön jäsen. Isä jo liittyi siihen 1990-luvulla.  Ja se jäsenyys siirtyi minulle 2001 kun tehtiin sukupolvenvaihdos. Kun isä täytti 55. Siihen maailman aikaan se oli mahdollista  55- vuotiaana päästä luopumistukieläkkeelle.  Ja muutenkin silloin maatalous "yrittäminen" näytti paljon kannattavammalta ja järkevämmältä. Siitä on nyt kohta 20 vuotta aikaa ja huonompaan suuntaan on menty koko ajan. Vielä tämä on kannattavaa, mutta seuraan tarkasti  mitä uusi ohjelmatukikausi tuo tullessaan. Olen suunnitellut oman viljelyn vaihtoehtoviljely termin mukaan. Lyhyesti se perustuu pitkäaikaiseen  budjetoinnin ja ympäristönäkökulmat huomioon. Se sijaitsee luomun ja tehoviljelyn välimaastoon.. Lisää vaihtoehtoviljelystä tuonnempana :)

Joo,ihan mielenkiinnolla odotan että pääsen lukemaan sun selviytymis-strategiasta.